Gazeta de Sud, noiembrie 2012 (Anul 18, nr. 5383-5408)

2012-11-27 / nr. 5405

LIFE & STYLE » Marți, 27 noiembrie 2012 • Gazeta de Sud ȘTIRI CĂ... Numărul cazurilor noi de infectare cu virusul HIV raportate în 2011 a scăzut cu 20 la sută comparativ cu situația înregistrată în 2001? (dailymail.co.uk) Semisomnia, o nouă boală a omului modern Insomnia afectează una din trei persoane din lume, însă, de curând, experții au început să se concentreze pe o formă nou-nouță de tulburare de somn, pe care au botezat-o „semisomnie", se arată într-un articol publicat pe dailymail.co.uk Oana Olaru oana.olaru@gds.ro in ce în ce mai multe persoane se plâng de tulburări de somn, care au unele elemente comune cu de mult cunoscuta insomnie, dar care totuși prezintă și caracteristici distincte. Semisomnia, numită de specialiști, mai în glumă, mai în serios, sora mai mică și mai enervantă a insomniei, nu prezintă întocmai aceleași simptome ale lipsei cronice de somn - care au fost asociate cu slăbirea sistemului imunitar, depresia, hipertensiunea arterială și diverse boli cardiace -, însă este cel puțin la fel de periculoasă, în loc să facă „nopți albe“, în care nu reușesc să pună geană pe goană nici măcar cinci minute, persoanele care suferă de semisomnie trec prin crize repetate de întrerupere a somnului normal, cel mai probabil cauzate de activitatea supraîncărcată sau stresantă din timpul zilei. Cei care suferă de această tulburare de somn fie se trezesc din jumătate în jumătate de oră după ce au adormit, fie nu reușesc să doarmă o oră întreagă pentru că activitatea cerebrală este în toi. Cu alte cuvinte, creierul este atât de surescitat încât nu reușește să se odihnească, prin urmare nu lasă nici organismul să beneficieze de repausul de care are nevoie. Alt simptom al semisomniei este așa-numitul somn bruial. Nu este un termen științific foarte clar definit, însă pacienții care suferă de această tulburare povestesc deseori că reușesc totuși să adoarmă, doar că nu reușesc să se odihnească. „Este vorba de un somn agitat, neodihnitor, care se produce din cauza faptului că activitatea cerebrală continuă cu aceeași intensitate chiar și după momentul adormirii, deși această activitate ar trebui să se domolească“, a explicat medicul Nerina Ramlakhan, specialist în tulburări de somn la un spital din Londra. O NOUĂ TULBURARE DE SOMN Potrivit experților, semisomnia este o tulburare a omului modern, care este nevoit să fie „în priză“ 24 de ore pe zi, pentru a face față cerințelor vieții din ce în ce mai agitate. După analiza situației a aproximativ 30.000 de persoane care suferă de această tulburare, specialiștii au ajuns la concluzia că principala cauză a semisomniei este tehnologia. Potrivit lui Jean Gomes, președintele unui proiect care își propune să ajute oamenii să contracareze efectele oboselii, nu stresul este principalul vinovat pentru această tulburare de somn. „Oamenii muncii au fost dintotdeauna puși în situații stresante, dar acest stres nu le-a afectat somnul: în urmă cu cincizece ani, serviciul și timpul liber erau clar diferențiate, fiind separate, în momentul în care plecai de la birou, activitatea se încheia. Indiferent cât de grave erau problemele de la serviciu, odată ajuns acasă orice om reușea să se deconecteze și putea să se odihnească pentru a începe o nouă zi", a explicat Gomes. Semisomnia care afectează din ce în ce mai mulți oameni este cauzată și de stilul de relaxare pe care omul modern îl adoptă, a ținut să precizeze specialistul. Faptul că ajungem acasă și stăm tot la computer, facem cumpărături online, postăm nonstop pe rețele de socializare și verificăm mereu ce se întâmplă pe aceste rețele virtuale înseamnă că activitatea noastră cerebrală nu are nici o secundă de pauză. Din acest motiv, în momentul în care ne punem în pat și încercăm să adormim, nu mai reușim să ne deconectăm. SOMN. DULCE SOMN Un somn odihnitor are nevoie de câteva elemente principale: în primul rând, intensitatea luminii trebuie să scadă, pentru ca organismul să poată secreta melatonina, hormonul care induce somnul. Melatonina determină scăderea ușoară a temperaturii corporale, iar acest moment reprezintă declinul pentru relaxarea minții și trupului, stare care permite sistemului nervos să se deconecteze. Folosirea fără întrerupere a tehnologiei nu face decât să împiedice și afecteze, pe rând, aceste etape necesare odihnei. Există studii care arată că ecranele luminoase ale dispozitivelor pe care le utilizăm zi de zi reduc nivelul de melatonină cu până la un sfert, astfel că melatonina își produce mai lent efectele, iar somnul vine mai greu. Așa cum probabil știm cu toții, somnul este momentul în care creierul procesează informația pe care am acumulat-o de-a lungul zilei, însă materialul uriaș pe care îl consumăm zilnic online poate să fie prea mult pentru creierul nostru. „Partea din creier care se ocupă procesarea informațiilor este relativ mică și nu poate face față mereu cantității uriașe de informații pe care o primește“, a explicat medicul Nerina Ramlakhan. Din acest motiv, în timpul somnului creierul este nevoit să proceseze aceste informații și nu mai are timp suficient pentru a induce somnul odihnitor de care organismul are nevoie, astfel că ne trezim poate mai obosiți decât am adormit. Noua tulburare de somn este cauzată, cel mai probabil, de utilizarea intensă a tehnologiei Sănătate până la adânci bătrâneți Menținerea unei stări bune de sănătate nu este un proces atât de dificil pe cât ar putea părea. Dimpotrivă, poate fi chiar simplu, dacă învățați să urmați câteva reguli și să vă creați anumite obiceiuri sănătoase. Cel mai important aspect pe care trebuie să îl aveți în vedere este că, atunci când vine vorba de sănătate, nu trebuie să faceți nici un compromis, de aceea specialiștii au elaborat o listă cu sfaturi și ponturi în legătură cu sănătatea, care garantează că vă vor ajuta să vă mențineți plin de viață și în cea mai bună formă. Când e vorba despre sănătate și tinerețe, spirulina vă este aliat, sunt de părere experții. Spirulina constituie o sursă unică de oligoelemente și acizi grași esențiali, ale căror proprietăți în prevenirea îmbătrânirii au fost demonstrate în repetate rânduri. Prin urmare, specialiștii au concluzionat că o cură cu spirulină (capsule) aduce un surplus de tonus și de vitalitate. Alt lucru demn de menționat este faptul că nu putem vorbi despre sănătate dacă fumatul reprezintă un stil de viață. Cinci la sută dintre cazurile de cancer pulmonar sunt cauzate de fumatul pasiv. Prin urmare, dacă sunteți fumător - deși indicat ar fi să renunțați la acest viciu - aveți grijă de sănătatea persoanelor nefumătoare din jur și evitați să fumați lângă ele. Un studiu prezentat recent în Statele Unite relevă că rata mortalității în rândul bărbaților cu probleme cardiace ale căror partenere sunt fumătoare a crescut cu 23% în ultimii cinci ani. Atunci când este vorba despre sănătate și tinerețe este indicat să aveți grijă la cantitatea de zahăr pe care o consumați. Fiind hormonul-cheie al metabolismului, adică al utilizării energiei alimentare, insulina accelerează procesul de îmbătrânire atunci când este produsă în cantități prea mari. Morala ar fi să limitați consumul de zahăr dacă doriți să vă păstrați tinerețea cât mai mult timp posibil. Factori genetici Este recomandat să țineți cont de factorii ereditari pentru a ști la ce să vă așteptați din punct de vedere al sănătății. Fiecare dintre noi are o moștenire genetică pe care nu are cum să o modifice. în schimb, dacă știți ce boli au existat în familie, puteți să vă dați seama la ce afecțiuni ați putea avea o predispoziție, caz în care vă puteți face analize pentru a preveni apariția bolii și puteți adopta un stil de viață care să garanteze că vă veți bucura de sănătate până la adânci bătrâneți. Grijă la medicamente și la consumul de carne Un studiu realizat recent în Scoția pe un eșantion de 7.000 de subiecți arată că pacienții cardiaci care iau medicamente pentru inimă, dar și aspirină prezintă un risc de criză cardiacă mai mare cu 75% comparativ cu cei care evită această combinație de medicamente; în plus, colesterolul este unul dintre cei mai mari dușmani ai sănătății. De aproape 50 de ani, studiile epidemiologice atrag atenția oamenilor de știință asupra anumitor patologii cronice asociate consumului de carne. în mod ideal, un adult n-ar trebui să ingereze mai mult de 120 de grame de carne de vită pe săptămână, altfel riscul de a dezvolta boli cronice, inclusiv diabet și cancer, crește direct proporțional cu acest consum de proteină animală. sfatul parintilor.ro