Gazeta de Sud, decembrie 2012 (Anul 18, nr. 5409-5429)

2012-12-06 / nr. 5412

SOCIETATE ES Joi, 6 decembrie 2012 • Gazeta de Sud Autobuzele RAT, pericol de moarte Problemele financiare nu au permis RAT Craiova Adrian Dinu adrian.dinu@gds.ro a Regia Autonomă de Transport (RAT) Craiova, iarna e ca vara. Cel puțin în privința cauciucurilor. „Autobuzele noastre nu sunt echipate cu cauciucuri de iarnă. Pentru asta ne-ar trebui vreo 600.000 de lei și nu avem această sumă. Cetățenii au dreptul la un transport civilizat, dar pot eu să le ofer asta dacă în bugetele care au fost făcute nu au fost asigurate nici măcar salariile angajaților până în luna decembrie?“, a explicat Alin Goga, directorul general al RAT Craiova, într-o conferință de presă susținută ieri, la Primăria Craiova, tocmai pe problema crizei financiare cu care se confruntă regia de transport local. DATORIILE DE SUBPREȘ Potrivit lui Goga, situația financiară precară a RAT s-a dovedit mai rea decât la prima vedere, acuzând fosta conducere a instituției că ar fi măsluit documentele financiare ale firmei pentru ca aceasta să arate mai frumos ca în realitate. „Credeam că avem o pierdere de 5,8 milioane la nivelul anului trecut, dar, după ce m-am lămurit în privința situației financiare, pot să spun că pierderea era, de fapt, de peste 10 milioane de lei și că înregistrările care au fost înaintate la Finanțe în această privință nu au fost tocmai corecte, ca să nu spun altfel. Iar datoriile noastre nu erau de 24 de milioane, cum știam, ci de 39 de milioane de lei. E vorba de datorii către furnizori, către bugetul de stat și cel de asigurări sociale, către bugetul local, către Compania de Apă și Salubritate. Sunt datorii neplătite, în unele cazuri din anii 2009 - 2010. La Salubritate, spre exemplu, ultima factură plătită a fost în 10.02.2009. La Transenergo, cei care îmi furnizează energia electrică pentru tramvai, am avut notificare de deconectare, nemaifiind plătiți din februarie. Către aceștia, datoria e de peste 100.000 de lei, în timp ce datoria către CEZ e în jur de 60.000 de lei“, a explicat directorul RAT. Presiunea furnizorilor a scăzut, pe moment, în urma negocierilor cu aceștia. „Am fost nevoiți să ajungem la niște tranzacții, la niște negocieri, la niște eșalonări. Am reeșalonat și datoriile către bugetul de stat peste 7 milioane de lei, care erau neplătite din 2009-2010. Le-au lăsat să vină altul ca să le plătească. M-am zbătut și am eșalonat tot, însă astăzi, în loc să plătesc 200.000 de lei, cât erau obligațiile către bugetul de stat, plătesc 450.000 de lei în fiecare lună, la care se adaugă și salarii de aproape 1,4 milioane de lei. Asta, fără să vorbesc de motorina pe care trebuie s-o plătesc zilnic, fără să vorbesc de utilități ori de piese de schimb". MODERNIZARE ÎN STIL ROMÂNESC Cele mai mari probleme se înregistrează, însă, la programul MODERN, pentru implementarea căruia RAT Craiova a primit două milioane de euro, bani europeni. Primăria Craiova se obligase în fața Comunității Europene să contribuie, la rândul ei, prin suportarea unor investiții din acest program, dar... s-a făcut că uită. „Proiectul MODERN îmi este drag și ar fi putut să fie un mare succes pentru Craiova și RAT. Era un proiect de modernizare în valoare de două milioane de euro pe care l-am găsit blocat, implementarea lui fiind suspendată încă din luna martie. Deși au fost făcute cheltuieli foarte importante din bugetul Comunității Europene pentru acest proiect demarat în 2008, Primăria Craiova nu prevăzuse în bugetul său nici în 2009, nici în 2010, nici în 2011 și nici pe 2012 sume pentru implementarea acestui proiect", a spus Goga. Directorul general al RAT Craiova a menționat că acest proiect are la bază o idee bună, de modernizare a transportului în comun craiovean, dar a fost gândit prost: „S-a gândit totul românește, la jumătate, iar asta face inoperabile toate aceste modernizări. Cârdurile de călătorie, spre exemplu, sunt nefuncționale. Avem 8.000 de cârduri astăzi în depozit și nu pot să le folosesc pentru că s-a luat o măsură pe jumătate, nici tramvaiele nu sunt toate cu e-ticketing, nici autobuzele. S-a făcut așa, fifty-fifty, ca să nu meargă nimic! Acum noi trebuie să mai cheltuim încă 200.000 de euro ca să ducem la capăt această măsură. în plus, din cauza vechimii parcului auto, nu poți să păstrezi mereu aceleași mașini în pemanență pe aceleași trasee. E suficient să se defecteze o mașină și s-o înlocuiești cu alta care nu are acest sistem. Același lucru se întâmplă și cu GPS-urile pe care unele mașini le au și poți să le monitorizezi, iar altele nu". să-și doteze mijloacele de transport în comun cu cauciucuri potrivite sezonului FOTO. Claudiu Tudor Călătorii merg pe riscul lor cu autobuzele RAT Craiova, care n-au fost încă dotate cu cauciucuri de iarnă întreținerea, plătită la bancă asociație de proprietari este singura din Craiova care a introdus un nou mod de plată a întreținerii. Este vorba de Asociația de Proprietari Piața Unirii, ai cărei locatari își plătesc de luni bune întreținerea la bancă. Reprezentanții respectivei asociații consideră că în acest fel elimină din start orice probleme cu cheltuielile. Folosirea acestui mod de plată a facturilor, a salariilor angajaților sau a cheltuielilor gospodărești i-a adus asociației o diminuare a costurilor de aproape 12.300 de lei pe trimestrul al treilea al acestui an comparativ cu anul trecut. Președintele asociației, Dan Rotariu, spune că cel mai greu i-a fost să-i convingă pe proprietari. „Inițial, am adunat acordurile proprietarilor. Ne-am interesat de o bancă unde costurile cu administrarea unui cont să fie minime și am găsit cu doar cinci lei pe lună, apoi am deschis contul asociației. Următorul pas a fost programul pe calculator pe care l-am găsit pe un site și un programator din București ni l-a făcut în Craiova, nu am găsit un programator care să ne facă un astfel de program. După ce primim facturile de la furnizor, distribuim cheltuielile de întreținere pe fiecare apartament. Proprietarul primește în cutia poștală o factură exact ca și la celelalte utilități. Merge cu factura la bancă și plătește întreținerea. Plata se face cu cash, cu cardul și internetbanking", explică președintele Asociației de Proprietari Piața Unirii, Dan Rotariu. Pe respectiva notă de plată sunt trecute pe lângă costurile utilităților pe o lună și cheltuielile gospodărești cum ar fi hârtie pentru copiator, mătură, becuri, dar și cu cât cotizează respectivul proprietar la salariile angajaților și reprezentanților asociației. PLĂȚI ONLINE La rândul lor, furnizorii și angajații, dar și alte firme care contractează diverse servicii cu asociația de proprietari sunt plătiți online, cu ordin de plată electronic. în acest fel nu se pot strecura greușeii, nu se pot pierde facturi și orice intrări și ieșiri se pot verifica la terț, adică la bancă. Acest mod de plată prezintă un avantaj fiindcă nu se mai pot face „jonglerii" cu facturi sau chitanțe false. Acest mod de plată al întreținerii i-a adus respectivei asociații o scădere a cheltuielilor de la 108.288 lei, cât erau în anul 2011, la 96.012 lei. Maria Cernătescu Președintele asociației de proprietari a inițiat un nou mod de plată a întreținerii