Gazeta de Sud, decembrie 2012 (Anul 18, nr. 5409-5429)

2012-12-14 / nr. 5419

ACTUALITATE .2 Vineri, 14 decembrie 2012 "Gazeta de Sud în căutarea cititorilor pierduți Statisticile legate de cititul cărților sunt dramatice, măcar în ceea ce-i privește pe români. Institutul Român de Studii Sociale (IRSS) a transmis, în luna octombrie, că peste jumătate dintre români nu au citit nici măcar o carte în 2012. Nu-i putem chestiona pe toți, dar putem întreba câțiva craioveni pe care îi întâlnim, zi de zi, pe stradă. Anca Ungurenuș anca.ungurenus@gols.ro Chiar dacă frigul intră repede în case pe vremea asta, lumea nu poate să renunțe la o plimbare prin oraș, fie la cumpărături, fie de plăcere. Doar ninge ca-n povești! Am întâlnit și noi câțiva astfel de drumeți - am aflat apoi, cititori care au acceptat să ne răspundă la două scurte întrebări, care e ultima carte citită și când s-a întâmplat asta. Un domn cu glugă pe cap, înalt și suplu, mergea către English Park. Și-a luat un pic de timp de gândire și ne-a mărturisit că, în vară, s-a bucurat de paginile unei cărți de Umberto Eco, „Cimitirul din Praga". Ne-a rugat să nu-i facem poză, iar noi ne-am conformat și am plecat să căutăm alți iubitori de lectură. PSIHANALIZĂ, FĂT-FRUMOS ȘI TEZA DE DOCTORAT’ Trecând prin Piața „Mihai Viteazul", am observat un domn mai în vârstă ce mergea agale, dar care ne-a răspuns cu o rapiditate uimitoare: „O carte de specialitate, «Tendințele în psihanaliză» de Karen Homey, acuma, zilele astea“. I-am zâmbit și am mers mai departe. Pe lângă chioșcurile târgului de Crăciun, O tânără de 13-14 ani aranja ceva în niște plase: „«Făt-Frumos din Lacrimă», acum trei luni". Alte două fete se despărțeau de colegele de clasă. Una dintre ele ne-a spus că a avut, pentru la școală, „Moara cu noroc“ de Ioan Slavici. E în clasa a noua și doar ce a terminat-o de citit săptămâna trecută. Răspunsul cel mai impresionant a venit, însă, de la o doamnă care ne-a cam lăsat cu gura căscată, înfofolită bine, nu a dat vreun nume de carte și, după răspunsul ei, nici n-am îndrăznit să insistăm mai mult: „Ținând cont de faptul căci când am citit ultima bibliotecă“. Restul e... tăcere. La câțiva metri distanță, o studentă tinerică tocmai ce-și lua gustarea pe o bancă din zonă. Acum două săptămâni, ne-a spus ea, a terminat de citit „Crucea și pumnalul“ de David Wilkerson și a ținut să completeze că, în condiția ei de student, citește mereu de nevoie, dar și de plăcere. POVEȘTI DESPRE OSCAR WILDE ȘI TEXASUL SANDREI BROWN Lumea se grăbește și nu vor toți să ne vorbească. Unii nici nu ridică privirea, iar alții ne răspund în fugă. Așa s-a întâmplat și cu o domnișoară mignonă, cu părul lung, care ne-a strigat simplu: „Așa, nu am citit de mult!“. Ea a fost, însă, o excepție. Pe alți doi tineri simpatici, o fată și viriozitatea. „«Oscar Wilde și crimele la lumina lumânării» de Gyles Brandreth, în vară", a spus tânăra, iar el, chicotind ușor, ni l-a oferit pe tavă pe „Cel mai iubit dintre pământeni" al lui Preda. „Când ai citit-o pe asta, la bac?", i-a zis ea râzând. „Da, atunci...", a răspuns el, cu vocea un pic mai joasă. Ne-am continuat drumul. Păziți încă de pericolul bacului, doi elevi mai tineri și, probabil, mai fericiți, ne-au spus că, la ultima lor teză, povara a fost „Fetița cu chibrituri". N-au avut încotro, căci a fost lectură obligatorie; în urma lor, mamă și fiică se țineau de cât pe Uniuni. Tânăra ne-a spus că Sandra Brown i-a invadat universul cu volumul „Texas Sage“, iar mama s-a scuzat politicos: „Am fost în spital, de-abia acum am ieșit". I-am urat sănătate. Pe frigul ăsta, e mai bună decât toate! FOTOGRAFUL ELECTRONIST AL PORUMBEILOR Și, chiar dacă-i așa de frig, unii oameni se mai opresc să observe frumusețea din jur, chit că-i mai puțină ca în anotimpul cald. Cu o căciulă pe cap și cu un telefon în mână, un domn privea sutele de porumbei strânși pe strada Unirii. După ce i-am pus întrebarea, a ținut să o repete, ducându-se departe cu gândul: „Când am citit ultima carte? Domnișoară, n-am citit de mult o carte, de pe vremea lui Ceaușescu. Și acuma citesc, dar citesc de electronică, de calculatoare, de specialitate. Am fost electronist și citesc, dar tehnică, alte chestii". Răspunsul dumnealui ne mulțumește. A refuzat să fie fotografiat. Noi am înțeles și l-am lăsat să fotografieze, la rândul său, porumbeii. Fie ei electroniști, studenți, elevi, pensionari sau oameni de vârsta a doua, craiovenilor le pică în mână cărți. Unii le citesc, alții nu acordă importanță subiectului. Nu știm dacă turul nu de întrebări este valabil petru toți craiovenii. Cert e că.. i-am găsit și nu sunt chiar toți așa de pierduți. Se mai citește, încă, acum două săptămâni mi- băiat, i-am întrerupt de la am susținut teza de docto- întâlnirea cu niște mere roșiicar în litere, întreabă-mări roșii, trase în zahăr. Totuși, când am citit ultima carte, ne-au primit zâmbitori cu Cei doi colegi ne-au spus că au avut de citit „Fetița cu chibrituri". A fost subiect de teză. Cei doi tineri ne-au spus că le-au picat în mâini „Oscar Wilde și crimele la lumina lumânării" „Cel mai iubit dintre pământeni" Elevă în clasa a noua, tânăra a spus că a avut de citit „Moara cu noroc" Fiica, însoțită de mamă, recunoaște că a citit, recent, o carte de Sandra Brown CE SPUN CIFRELE Peste jumătate din totalul celor intervievați în cadrul sondajului IRSS (53%) au declarat că nu au terminat de citit nici o carte. 15% dintre cei care au răspuns au citit cinci sau peste cinci cărți, 21% au terminat de citit una-două cărți, iar n% au citit, potrivit propriilor declarații, trei-patru cărți în acest an. Pe categorii de vârstă, datele arată că nu au citit nici o carte, în 2012, 32% dintre cei cu vârste între 18 și 30 de ani, 49% dintre cei din segmentul 31-55 de ani și 68% dintre seniorii de peste 55 de ani. La polul opus, cu cinci sau peste cinci cărți citite se înscriu 19% dintre respondenții cu vârste cuprinse între 18 și 30 de ani, 16% dintre cei cu vârste între 31 și 55 de ani și n% dintre cei a căror vârstă depășește 55 de ani. Sondajul a fost realizat în perioada 27 septembrie-3 octombrie 2012, pe un eșantion de 1.081 de persoane peste 18 ani, cu o marjă de eroare de +/- 2,9 %.