Gazeta de Sud, ianuarie 2013 (Anul 19, nr. 5430-5453)

2013-01-21 / nr. 5444

LIFE & STYLE Luni, 21 ianuarie 2013 'Gazeta de Sud ȘTIRI CĂ... Meryl Streep este cea mai nominalizată actriță din istoria Premiilor Oscar. începând din 1978 și până în prezent, artista a fost nominalizată de 17 ori.(enational.ro) Extreme de vârstă la Oscar Lista nominalizărilor pentru Premiile Oscar din acest an aduce o premieră deosebită, incluzând-o atât pe cea mai în vârstă actriță propusă vreodată pentru câștigarea categoriei „Cea mai bună actriță", cât și pe cea mai tânără pretendentă la această distincție, notează people.com Oana Olaru Oana.olaru@gds.ro Cele două extreme ale nominalizărilor sunt vedeta producției germano-austriece „Amour", franțuzoaica Emmanuelle Riva, care va împlini 86 de ani pe 24 februarie, chiar în ziua în care se vor decerna Premiile Oscar, și o fată de nouă ani din Louisiana, Quvenzhané Wallis, starul peliculei independente „Beasts of the Southern Wild“. La fel ca și vârstele lor, prestațiile din producțiile care le-au adus celor două nominalizări la cel mai râvnit premiu din industria cinematografică sunt în contrast perfect, susțin criticii de film. Pe de-o parte Riva, o veterană a cinematografiei europene, care a apărut în peste 70 de pelicule - inclusiv în clasicul „Hiroshima, dragostea mea“ din 1959 (filmul care i-a adus, de altfel, și recunoașterea) -, joacă rolul lui Anne, o profesoară de muzică pensionară, a cărei stare de sănătate se degradează continuu după un atac cerebral. Din cauza bolii, personalitatea lui Anne dispare încet, dar sigur, sub ochii soțului său de pe marele ecran (un rol interpretat magnific de Jean- Louis Trintignant), dar și ai spectatorilor care urmăresc acțiunea filmului. De cealaltă parte, Wallis interpretează rolul lui Hushpuppy, un copil sărac, dintr-o regiune aproape uitată de lume din Louisiana, care locuiește împreună cu tatăl său. Apărând aproape în fiecare cadru al filmului, fetița - care în timpul filmărilor avea abia șase anișori - devine din ce în ce mai „vie" pe măsură ce povestea ei de supraviețuire se desfășoară. RENAȘTEREA UNEI VETERANE „Amour“ a câștigat Premiul „Palm D’Or" la Festivalul de Film de la Cannes în 2012, iar recunoașterea de care s-a bucurat pelicula a readus-o pe Emmanuelle în atenția publicului și a criticilor. Născută intr-un sătuc din estul Franței, ea s-a ocupat de croitorie înainte de a-și înfrunta tatăl și a decide săși încerce norocul ca actriță. Primul ei rol a fost pe scena din Paris, în 1954, unde a jucat în producția „Armele și Omul“, după George Bernard Shaw. în atenția cinefililor a intrat în 1959, ca urmare a prestației sale din „Hiroshima, dragostea mea", unde a interpretat rolul unei actrițe franceze care se îndrăgostește de un arhitect japonez. „Nu am vrut niciodată să devin vedetă. Am încercat să mă ocup de lucruri care îmi fac plăcere și am constatat o nevoie de a experimenta lucruri diferite. Este groaznic să vezi actori care reproduc mereu aceleași și aceleași imagini“, a mărturisit Riva într-un interviu acordat recent publicației The New York Times. Emmanuelle Riva nu s-a limitat doar la a juca în filme și piese de teatru, ci a publicat până acum trei volume de poezie, fiind pasionată de literatură. întrebată de cei de la The Times ce părere are despre faptul că a fost nominalizată de Academia Americană de Film, ea s-a declarat mai mult decât încântată, explicând că și pentru ea, la fel ca pentru orice actor, „Oscarurile sunt extrem de importante“. O FETIȚĂ CURAJOASĂ Quvenzhané Wallis a dovedit că este curajoasă încă înainte de a apărea în filmul care i-a adus faima internațională. Micuța a mințit în legătură cu vârsta ei când s-a prezentat la audițiile pentru rolul Hushpuppy, pentru care alți 4.000 de copii și-au încercat norocul. Deși avea doar cinci ani, a spus că are șase, pentru că aceasta era vârsta cerută de producători pentru respectivul rol. „Este cel mai neînfricat copil pe care l-am cunoscut vreodată“, a confirmat și Benh Zeitlin, co-scenaristul și regizorul filmului „Beasts of the Southern Wld". Acesta a povestit o întâmplare hazlie de la audiții, care dovedește integritatea micuței actrițe. La prima audiție, Zeitlin i-a cerut lui Quvenzhané să arunce un animal de pluș într-un alt actor, lucru pe care micuța l-a refuzat; întrebată de ce nu respectă indicațiile regizorului, copila a explicat că „nu este corect“ și că nu e frumos să arunci cu obiecte . „. .. nu oameni pe care nu i cunoști, întrebată de redactorii de la USA Today dacă și în viața de zi cu zi este la fel de curajoasă ca Hushpuppy, personajul căruia i-a dat viață, micuța a stat puțin pe gânduri, după care a răspuns hotărâtă: „Chiar mai curajoasă!“. Printre lecțiile de la sală și hârjoneala cu frații săi, Wallis își ocupă timpul cu un nou rol, în filmul „12 Years a Slave", bazat pe memoriile lui Solomon Northup, un bărbat de culoare liber care a fost răpit și vândut ca sclav cu puțin timp înainte de izbucnirea Războiului Civil din Statele Unite. Pelicula este regizată de Steve McQueen, iar ca parteneri pe marele ecran Quvenzhané Wallis i-a avut pe Michael Fassbender, Paul Giamatti, Alfred Woodard și Brad Pitt, care este și producător al filmului. Quvenzhané Wallis și Emmanuelle Riva concurează pentru câștigarea Premiului Oscar la categoria „Cea mai bună actriță“ NOMINALIZĂRILE LA OSCAR 2013 PENTRU „CEA MAI BUNĂ ACTRIȚĂ" Jessica Chastain - „Zero Dark Thirty“ Jennifer Lawrence - „Silver Linings Playbook“ Emmanuelle Riva • „Amour" Quvenzhané Wallis - „Beasts of the Southern Wild Naomi Watts - „The Impossible" Chitaristul Joe Satriani, în premieră în România Chitaristul american Joe Satriani va cânta în premieră în România, într-un concert care va avea loc pe 20 mai, la Sala Palatului din Capitală, informează organizatorii, Events, citați de mediafax.ro. Chitarist de rock instrumental, Joe Satriani a devenit un nume sonor la nivel mondial, odată cu albumul său din 1987 „Surfing with the Alien“. După zece milioane de albume vândute, 14 nominalizări la Premiile Grammy și numeroase alte trofee, Satriani continuă să fie adorat de fanii săi de pe întregul mapamond. Pe 20 mai, accesul în sală va fi permis începând cu ora 19.00, iar spectacolul va începe la ora 20.00. Biletele vor fi puse în vânzare luni, 21 ianuarie, la ora 10.00, și sunt disponibile la prețurile de 250,200,160,130 și 100 de lei, în funcție de distanța față de scenă, în pre-sale, până pe 27 ianuarie inclusiv, cumpărătorii au o reducere de 10% la toate categoriile de bilete. Tichetele se pot cumpăra on-line, de pe www.eventim. ro, sau prin rețeaua Eventim. La începutul carierei sale, destinul lui Joe Satriani părea mai degrabă de profesor și mentor, decât de interpret. I-a avut ca elevi pe unii dintre cei mai importanți chitariști ai decadelor '80 și ‘90: Steve Vai, Hammett Kirk (Metallica), Bryson David (Counting Crows). Toți acești muzicieni spun că „Satch“ le-a fost de nenumărate ori sursă de inspirație, iar fanii lor pot auzi influența incredibilei expertize tehnice a lui Joe în interpretarea elevilor săi. De la lansarea „Surfing with the Alien“, albumul care i-a adus succesul comercial și l-a propulsat în lumina reflectoarelor, lucrurile s-au schimbat și Satriani a fost votat de numeroase ori cel mai bun chitarist de către cititorii celor mai prestigioase reviste muzicale din lume. Satriani l-a însoțit pe Mick Jagger în primul său turneu solo internațional și a cântat alături de Deep Purple în turneele în Japonia și Europa, cimentându-și reputația de instrumentist. în 2009, el a făcut echipă cu Sammy Hagar și Michael Anthony (Van Halen), precum și cu Chad Smith (Red Hot Chili Peppers) pentru a pune bazele trupei Chickenfoot. Albumul de debut al trupei a fost un succes internațional, primind premii în Statele Unite ale Americii, Canada și Europa. De asemenea, revista Classic Rock a numit-o cea mai bună formație nouă a anului 2009. în octombrie 2010, Joe Satriani și-a lansat cel deal 11-lea album de studio, „Black Swans and Wormhole Wizards“, apariție umată deturnee în America de Nord și Europa; în paralel, în anul următor, al doilea album Chickenfoot a fost lansat, cu critici excelente, și a fost, de asemenea, urmat de un turneu european al trupei, care a coincis cu vestea că Satriani înregistrează un album solo nou, a cărui lansare la nivel mondial este planificată în luna mai a acestui an. Click News