Gazeta de Sud, decembrie 2013 (Anul 19, nr. 5706-5727)

2013-12-03 / nr. 5707

SOCIETATEA Marți, 3 decembrie 2013 • Gazeta de Sud HOTĂRÂRE DE LA PONTA PENTRU DRAGNEA O insulă și un braț de pe Dunăre au trecut miercuri, prin semnătura premierului Victor Ponta, de la guvern la Consiliul Județean Teleorman. Compania Tel Drum, controlată de vechi colaboratori ai lui Liviu Dragnea, a luat în concesiune Brațul Pavel pentru pescuit_____________________ __________ _______________________________________ Viata bate filmul. 9 Cum să ajungi la 100 de ani Marin Dumitrescu ne împărtășește din experiența sa de viață, după un secol de existență. Secretul său pentru o viață așa de lungă, fără tutun și alcool, dar cu multă mișcare. Consumul zilnic de miere l-a ajutat mult, inclusiv să-și păstreze memoria tânără, tot Ramona Olaru ^ro ramona.olaru@gds.ro „Sunt un tânăr pensionar!". Așa ne-a întâmpinat zâmbind nea Marin Dumitrescu (sau Mimi cum i se spune), în biroul directoarei de la Casa Județeană de Pensii (CJP) Dolj, Daniela Licu. Acolo fusese invitat puțin mai devreme de data aniversării a 100 de ani de viață. El a primit în dar de la Daniela Licu un tort, o sticlă de șampanie și o diplomă de excelență pentru „înalta apreciere adusă statului român într-un secol de viață". „Pot să vă spun că eu îmi desfășor activitatea în această instituție din 2009, iar dânsul a fost prima persoană pe care am cunoscut-o când am venit aici, primul pensionar. M-a impresionat pentru vitalitatea de care dă dovadă și pentru faptul că este cu mintea foarte limpede. Tot timpul, dânsul este dispus să ne dea un sfat, să ne împărtășească din experiența dânsului de viață. Domnul Dumitrescu împlinește, pe 3 decembrie, 100 de ani și este prima persoană pe care o cunosc care are această vârstă. Eu împlinesc 24 de ani de la căsătorie și discutam cu dânsul de pe la începutul anului că ne vom serba împreună această zi. L-am invitat aici", a spus Daniela Licu. Directoarea CJP Dolj a mai povestit, zâmbind, despre optimismul debordant și, pe alocuri molipsitor, al pensionarului care împlinește un secol de viață: „Dânsul mergea în stațiune, la Herculane, iar acum mi-a spus că își dorește ca în următorii zece ani să meargă la Olănești. Practic, este un model de urmat! Trebuie să învățăm de la domnul Dumitrescu că fiecare zi este unică (...)“. CUM E VIAȚA LA UN SECOL DE LA NAȘTERE îmbrăcat în costum și cu șal de mătase la gât, bătrânul avea pe piept insigna de veteran de război de care nu se desparte. O persoană agreabilă, citând din memorie din anul 1927, Marin Dumitrescu ne-a impresionat cu vitalitatea sa. Acesta are un stil de viață activ, plin de mișcare și o alimentație echilibrată. Marin Dumitrescu este și veteran de război și reproduce din memorie scene întregi de pe vremea războiului, citate de-ale superiorilor din armată. Povestește cum Dumnezeu i-a fost alături când camarazii de arme erau striviți de obuze și omorâți de gloanțe. Pe vremea aceea, a fost rănit grav de două ori, iar o dată a fost pus la dispoziție un avion numai pentru el, ca să poată fi transportat la un spital. După ce a supraviețuit războiului „datorită lui Dumnezeu", cum spune veteranul, el a dus o viață liniștită și cumpătată. Deși s-a născut în zona Dăbuleniului, unde localnicii sunt mari consumatori de vin, el spune că secretul longevității sale este o viață fără alcool. „De 50 de ani nu beau nici un fel de băutură. Am întrebat doctorii dacă îmi ajută cu ceva alcoolul și un nepot al meu care e doctor mi-a spus: «Unchiule, e ca biciul pentru cal!» Așa că nu mai beau de o jumătate de secol", povestește bătrânul. Nu consumă deloc carne de porc și nici un fel de grăsime. Mănâncă doar carne de pasăre. Deși a fost de profesie economist, nea Mimi spune că s-a apucat de apicultură „dintr-o întâmplare". Secretul longevității sale mai constă și în consumul de miere în fiecare zi. „Eu am fost un om calculat în toate, în primul rând, sunt un mare consumator de miere. Din 1927 consum miere zilnic. Acesta este secretul longevității", a spus bătrânul, adăugând cum se face că are o memorie atât de bună la o vârstă așa de înaintată: „Mierea limpezește creierul. Mi-au spus și medicii lucrul acesta. Au zis că am o memorie ca la 30 de ani. M-a ajutat și gena, dar și mierea m-a ajutat mult să ajung la vârsta asta". SE ÎNTREȚINE CU GIMNASTICĂ Sărbătoritul a mai dezvăluit din stilul lui de viață, multă mișcare și sport în aer liber, fie iarnă, fie vară." „Și gimnastica e secretul meu. Eu mă dezbrac până la brâu și fac gimnastică pe balcon. Chiar și când eram la Malu Mare, eu eram la terasă în fiecare dimineață, chiar și când era zăpada de 60 de centimetri, eu ieșeam afară și în jur de 15 - 20 de minute făceam gimnastică. Nu mi-a lipsit niciodată", a spus el. Până la 75 de ani, Marin Dumitrescu făcea flotări în fiecare dimineață. La 63 de ani a luat permisul de conducere, spre invidia celor din jur, care până la o asemenea vârstă se săturaseră de condus. A fost căsătorit de trei ori și are o singură moștenitoare. Plin de șarm, Marian Dumitrescu spune că „fetița" lui are 73 de ani. Bărbatul are nouă nepoți și 11 strănepoți. Trecerea timpului nu a lăsat prea multe urme pe chipul lui Marin Dumitrescu, acesta arătând mult mai tânăr; în legătură cu asta, bătrânul face glume și își amintește ce a pățit în stațiune, când o doctoriță l-a întrebat câți ani are. Femeii nu-i venea să creadă că are 100 de ani și i-a cerut pe loc buletinul. La venerabila-i vârstă, Marin Dumitrescu are o pensie de 750 de lei pe lună și o indemnizație de veteran de război de 374 de lei. CE ÎȘI DOREȘTE PENTRU URMĂTORII... ZECE ANI întrebat ce își dorește pentru următorii zece ani, bătrânul devine serios și explică blând: „îmi dorescsă le pot fi de folos celor din jur cu ce pot eu". După un secol de viață, Marin Dumitrescu le dă sfaturi tinerilor, pe care îi învață să nu fumeze, pentru că nicotină este nocivă, să nu bea și să fie cumpărați în tot ce fac. El mai recomandă consumul de miere, care stimulează memoria și are și alte efecte benefice. Pentru bărbați, în special, bătrânul are sfaturi clare, din experiența sa de viață: „Bărbatul trebuie să își respecte întotdeauna femeia!“. „Eu am fost un om calculat în toate, în primul rând, sunt un mare consumator de miere. Din 1927 consum miere zilnic. Acesta este secretul longevității“. Marin Dumitrescu (top de ani) Marin Dumitrescu a primit un tort, o diplomă și o sticlă de șampanie de la directoarea Casei Județene de Pensii Dolj, Daniela Licu ,-din Tudor Radio Sud și Craiova.ro te scot în oraș! Participă la concursurile săptămânale organizate de Radio Sud și craiova.ro și câștigă invitații la: 4P % CONCERTE FILM TEATRU FILARMONICĂ EVENIMENTE SPORTIVE craiova.ro/concursuri orașul Încep' 97,4 FM www.radiosud.ro