Gazeta de Sud, martie 2014 (Anul 20, nr. 5775-5800)

2014-03-26 / nr. 5796

SUBIECTUL ZILEI Q Miercuri, 26 martie 2014 * Gazeta de Sud A ScĂZUT ÎNCREDEREA ROMÂNILOR ÎN REVENIREA PIEȚEI MUNCII Un studiu realizat în perioada 20 februarie -17 martie de site-ul de recrutare Netjobs.ro arată că încrederea românilor în revenirea pieței muncii este în ușoară scădere, comparativ cu perioada de început a crizei. Primăria vrea să vadă chioșcurile Primăria Craiova vrea să rezilieze contractele de asociere cu cel mai mare distribuitor de presă din oraș. Invocând motive care se bat cap în cap, primarul Lia Olguța Vasilescu dorește să vadă circa 70% din chioșcurile unde se vând ziare cărți și reviste, inclusiv cele pentru copii. Firma care deține chioșcurile acuză faptul că rezilierea este nelegală și că va fi nevoită să concedieze 155 de angajați, implicit bugetul statului va fi păgubit. Valentin Tudor rimarul Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, a inițiat un proiect care va fi supus mâine votului consilierilor locali prin care dorește să rezilieze unilateral contractele de asociere semnate cu SC Mediapress Investment valabile până în 2019, respectiv 2020. Potrivit proiectului, primarul dorește rezilierea ca urmare a acuzațiilor de nerespectare a clauzelor contractuale aduse de către Poliția Locală Craiova în urma unui control realizat în martie 2014 la chioșcurile deținute de Mediapress. Poliția Locală susține că firma comercializează pe lângă ziare, și țigări și sucuri, și că suprafața chioșcurilor este mai mare decât cea din contract, deci ar avea nevoie de autorizație de construcție. Paradoxal este că aceste acuzații sunt contrazise tocmai de documente semnate în numele primarului și de angajați ai Primăriei Craiova care, în 2012, aveau alt punct de vedere. CE PREVĂD CONTRACTELE Consiliul Local Craiova și Mediapress. Investment au semnat în urmă cu 14 ani două contracte de asociere având ca obiect exploatarea în comun a unei rețele de distribuție a presei, cărților și produselor de papetărie P vaientin.tudor@gds.ro Către: CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI CRAIOVA Re.: Punctele cu nr. 30 și 31 ale ordinii de zi a ședinței Consiliului Local al municipiului Craiova din data de 27 martie 2014, ora 10.00. Craiova, 25 martie 2014 Stimate Doamne, Stimați Domni, Subsemnata MEDIAPRESS INVESTMENT SRL, cu sediul în Craiova, str. Dr. Ctm. Angelescu bl. S 60, sc. 3, ap. 7, județul Dolj, reprezentată prin administrator Sorin Lucian Vanță, prin prezenta solicit respectuos să respingeți proiectele de hotărâri care figurează la punctele 30 și, respectiv, 31 ale ordinii de zi a ședinței Consiliului Local al municipiului Craiova din data de 27 martie 2014, ora 10.00, și anume: - 30. Proiect de hotărâre privind rezilierea contractului de asociere nr. 8/2000 încheiat între Consiliul Local al municipiului Craiova și SC Mediapress Investment SRL. - 31. Proiect de hotărâre privind rezilierea contractului de asociere nr. 5/1999 încheiat între Consiliul Local al municipiului Craiova și SC Mediapress Investment SRL. Solicit aceasta întrucât adoptarea acestor hotărâri, propuse pe ordinea de zi a ședinței, ar fi nelegală și, totodată, ar încălca în mod grav prevederile contractelor cu nr. 8/2000 și, respectiv, nr. 5/1999, având ca părți societatea noastră și Consiliul Local al municipiului Craiova; în acest sens, atragem atenția onor Consiliului Local Craiova asupra următoarelor: 1. Contractele a căror reziliere se solicită reprezintă contracte de asociere și nu contracte de altă natură (de prestări servicii, de închiriere, de concesiune etc.) care să îngăduie, prin natura lor, încetarea prin voința uneia dintre părți în cazul în care aceasta consideră că cealaltă parte nu și-a îndeplinit obligațiile asumate contractual. Contractul de asociere are ca părți doi sau mai mulți asociați, și nu, de exemplu, un executant și un beneficiar. Noțiunile de „asociere“ și de „asociați" presupun ideea unui proiect urmărit în comun de către asociați și care, în scopul realizării lui, contribuie cu mijloacele de care dispune fiecare. Aceste contracte sunt esențialmente contracte intuitu personae, adică unele încheiate în considerarea calităților speciale ale co-contractanților și sunt întemeiate pe raporturile de încredere stabilite între asociați. Părțile contractului de asociere se află într-un echilibru contractual, propriu dreptului civil, care exclude prin el însuși orice relație de subordonare administrativă, chiar dacă, așa cum se întâmplă în speță, una dintre părți este un organ local al administrației de stat. în cazul de față, obiectul celor două contracte de asociere îl reprezintă „exploatarea în comun a unei rețele de distribuție a presei, cărților și produselor de papetărie prin intermediul unor puncte de desfacere (chioșcuri) amplasate pe raza muncipiului Craiova“, iar în realizarea acestuia asociații au convenit că unul dintre ei (Consiliul Local Craiova) va contribui cu un număr de terenuri, iar celălalt asociat (societatea noastră) cu chioșcurile, desfacerea, mijloacele financiare necesare, personalul și echipamentele, în considerarea acestui angajament ferm al ambelor părți, exprimat în cadrul unui raport juridic încheiat pe o durată îndelungată (cele două contracte de asociere au fost prelungite recent în anii 2009 și, respectiv 2010 - până în anul 2019 și, respectiv, 2020), societatea noastră a mobilizat importante resurse materiale, financiare și de personal, pe care le-a pus în operă, în vederea realizării veniturilor comune ale asociaților. Aflăm acum cu surprindere, din analiza documentației publicate pe site-ul Consiliului Local, că există nemulțumiri din partea asociatului Consiliul Local Craiova legate de următoarele: - că nu se respectă obiectul de activitate al asocierii, întrucât pe lângă cele prevăzute prin contract se comercializează și produse din tutun și răcoritoare, și că o parte din punctele de desfacere a presei au dimensiuni mai mari decât cele prevăzute contractual și stabilite prin certificatele de urbanism. Aceste chestiuni nu ne-au fost aduse vreodată la cunoștință. Dimpotrivă, de-a lungul anilor de colaborare fără probleme - în cadrul acestor asocieri în permanență părțile s-au consultat și sprijinit reciproc în scopul maximizării veniturilor din activitatea comună prin, cât și prin diversificarea ofertei către populație, modificarea aspectului vizual și funcțional al unora dintre aceste chioșcuri, amplasate în puncte importante ale orașului și care ar fi trebuit, după ani de exploatare, nu numai înnoite, dar regândite tocmai în sensul de a se integra ca design și spațialitate în peisajul urbanistic, pentru a se crea condițiile unui comerț stradal de presă civilizat, adaptat vremurilor moderne. Urmând sugestiile și propunerile asociatului nostru - Consiliul Local Craiova - am întocmit și depus chiar dosare în vederea eliberării unor autorizații de construire pentru noi tipuri de chișcuri, solicitări la care Consiliul Local Craiova nu numai că nu ne-a reproșat vreo deviere de la cele stabilite prin contractele încheiate în urmă cu 12 ani, dar ne-a și încurajat, precizând că lucrările pe care le-am solicitat pot fi executate fără autorizație de construire. Vă ținem la dispoziție întregul material probatoriu în acest sens. Constatăm acum că, din motive pe care nu le înțelegem, Consiliul Local Craiova revine asupra poziției sale și, mai mult, dorește să rezilieze contractele de asociere. 2. Pentru considerentele mai sus arătate, privitoare la natura și specificul contractelor de asociere, vă informăm că în lipsa unor prevederi specifice în acest sens, aceste contracte nu pot înceta prin voința unilaterală a unuia dintre asociați. Ele pot fi însă supuse unor proceduri de dizolvare și lichidare, care nu pot fi decise decât de instanța competentă. Codul Civil reia, sub acest aspect, dispozițiile fostului Cod Comercial care reglementa asocierea în participațiune, prevăzând (la art. 1954) că, cu excepția dispozițiilor prevăzute la art. 1949 - 1953, convenția părților determină forma contractului, întinderea și condițiile asocierii, precum și cauzele de dizolvare și lichidare a acesteia. Articolul 12 din ambele contracte de asociere încheiate între subsemnata și Consiliul Local Craiova reglementează, detaliat, cauzele de încetare a asocierii. Printre acestea nu figurează posibilitatea încetării prin voința uneia dintre părți, decât pentru cazul neplății în termen a procentului convenit din venitul brut lunar, ceea ce ■ -a ----------------------------------------------------------------------------pus în discuție niciodată, în altă ordine de idei, rugăm să aveți în vedere că adoptarea hotărârii propuse ar pune societatea noastră în imposibilitatea continuării activității cu consecința inevitabilă a disponibilizării celor 155 de angajați și a nașterii a 155 de probleme sociale.. Consecutiv, aceasta presupune și încetarea plăților către bugetul asigurărilor sociale, plăți care în prezent înseamnă circa 120.000 de lei lunar. Nu este nesemnificativ faptul că pentru achiziționarea noului model de chioșcuri, societatea a contractat un credit de 300.000 de euro, iar încetarea activității ar însemna și imposibilitatea plății ratelor de credit. Față de cele arătate mai sus, rugăm unor Consiliul Local să nu-și asume sarcina de a aproba măsura nelegală, cu consecințe negative grave asupra părților contractului, asupra obiectului urmărit prin acesta și, în ultimă instanță, asupra intereselor cetățenilor. Mai potrivit,maiai apropiată de specificul raporturilor contractuale ni s-ar părea a fi demararea unui dialog real între părți, în care asociații să-și asume reciproc nemulțumirile și să găsească, de comun acord, soluții pentru depășirea acestora și realizarea veniturilor dorite de ei. Cu deosebit respect, CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI CRAIOVA S.C. MEDIAPRESS INV.S.R.L. CRAIOVA , DR C- TIN ANGELESCU NR 2,BLS 60 SC 3 AP. 7 DOLJ ADRESA CORESPONDENTA: STR CAMPIA ISLAZ NR 24 CUI :RO IOII 7033 Nr Reg Com : JI6/I371/1997 E-mail: mediapresscraiova@yahoo.com UniCredit Craiova R057BACX<m00045436imi VANTA SORIN-LUCIAN -hh.lbo hi eijdiif NR.,_6 S I 25.03.10fr MEDIAPRESS INVESTMENT prin Sorin Administrator