Gazeta de Sud, septembrie 2018 (Anul 24, nr. 7052-7071)

2018-09-26 / nr. 7069

Li BOCAL Miercuri, 26 septembrie 2018 • Gazeta de Sud Ai o informație care poate deveni subiect de știre? Vrei să ne semnalezi ceva? Scrie-ne pe WhatsApp la 0720 000 303 JURNALIȘTI, VERIFICAȚI LA COMANDĂ POLITICĂ Fostul șef al Fiscului, Gelu Ștefan Diaconu, a prezentat pe Facebook documente care, notează el, dovedesc „fals în acte" și „acțiuni ilegale" întreprinse de ANAF anul trecut, atunci când această instituție a efectuat un control la redacția Rise Project. Cât „înghite“ din bugetul local întreținerea stadionului din Bănie Gazeta de Sud a obținut de la Primăria Craiova, după aproape două luni de la o solicitare făcută în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, o amplă analiză a cheltuielilor și veniturilor stadionului din Bănie. Cât a costat întreținerea arenei „Ion Oblemenco“ de la inaugurare (noiembrie 2017) și până la data de 31 iulie 2018, incluzând aici și cheltuielile cu salariile angajaților și utilitățile, și ce venituri a adus stadionul la bugetul local, aflați din materialul de mai jos. Așa cum era de anticipat, cheltuielile lunare cu stadionul au depășit de fiecare dată veniturile încasate, dar a existat și o lună în care arena a adus un plus financiar la bugetul local. P Marian Apipie marian.apipie@gds.rorimăria Craiova a avut nevoie de 50 de zile pentru a prezenta o analiză a veniturilor și cheltuielilor Complexului Sportiv „Ion Oblemenco“, arenă care a intrat în patrimoniul orașului în noiembrie 2017, odată cu inaugurarea obiectivului de 55 de milioane de euro finanțat de Compania Națională de Investiții (CNI). Cu toate că în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, în care a fost făcută solicitarea GdS, termenul legal de răspuns era de maximum 30 de zile, autoritățile au tras de timp „pentru o informare cât mai exactă și corectă“. După ce a adunat toate încasările realizate de pe urma stadionului și a scăzut cheltuielile cu întreținerea acestuia din noiembrie 2017 până la 31 iulie 2018, rezultatul a fost negativ. Un rezultat lesne de anticipat, dar pus de primărie pe seama faptului că stadionul nu a fost exploatat la întreaga sa capacitate. Una peste alta, potrivit datelor oferite de municipalitate, pentru întreținerea stadionului s-au plătit de la bugetul local, pentru perioada mai sus menționată, 1.513.327 de lei, în tot acest timp, arena a generat venituri de 628.653,61 lei, ceea ce înseamnă un deficit de 884.673,39 de lei, adică 192.320 de euro. PRIMĂRIA VEDE PARTEA PUNĂ A PAHARULUI în răspunsul oferit GPS, primăria menționează de la bun început că „stadionul este un obiectiv de interes național, cu un impact social considerabil“ și că „indicatorii financiari pe baza cărora s-a aprobat finanțarea proiectului au fost fundamentați pentru o perioadă de 30 de ani". „Raportul costuri-beneficii nu se rezumă doar la cifre legate de utilități și venituri, ci este prevăzut a lua în calcul și efectele directe sau indirecte, care nu pot fi cuantificate la doar câteva luni de la inaugurarea stadionului. Proiecte de acest tip sunt propuse și realizate în beneficiul comunității și devin profitabile după o perioadă foarte lungă de existență și la utilizarea capacității maxime a spațiilor cu care sunt dotate", mai spune primăria. Municipalitatea susține că încasările de 628.653,61 lei provin doar din două din cele 15 potențiale surse de venituri - evenimente fotbalistice și turul stadionului pentru grupuri de minimum zece persoane, și că ele ar putea crește oricând dacă s-ar obține bani din toate taxele pentru utilizarea arenei stabilite prin hotărâre de consiliu local. „în plus, majoritatea spațiilor generatoare de venituri substanțiale pentru stadion, precum închirierea hotelului sau a restaurantului, nu sunt încă luate în calcul, procedurile de achiziție publică fiind în curs de desfășurare", se justifică primăria. „De asemenea, cartea tehnică a gazonului prevede realizarea a numeroase acțiuni de administrare și îngrijire a acestuia, care au restricționat, practic, posibilitatea utilizării stadionului la capacitatea sa maximă“, mai menționează autoritățile locale. Reamintim faptul că pentru meciurile de fotbal și alte activități sportive de performanță taxa de folosire a stadionului, pe eveniment, este de 37.100 de lei. Taxa se dublează însă dacă este vorba de meciuri din UEFA Champions League sau Europa League (74.200 de lei). Pentru alt tip de evenimente, taxa de folosire a arenei este de 60.250 de lei, dar dacă se folosește și suprafața de joc, cuantumul ei ajunge la 92.700 de lei. Taxe se mai percep și pentru utilizarea sălii de conferințe (500 de lei pe oră), filmări private (1.000 de lei pe oră) sau filmări cu caracter comercial (2.000 de lei pe oră). Pentru un tur al stadionului în grup de minimum zece persoane, sursa de venit specificată mai sus de primărie, taxa percepută este de 10 lei/persoană/tur, respectiv 5 lei pentru elevi. STADIONUL A AVUT ȘI O LUNĂ DE PROFIT în partea finală a răspunsului, primăria face și o medie lunară a cheltuielilor și veniturilor generate de stadion și scoate în evidență faptul că în luna iunie arena a ieșit pe profit, aducând un plus financiar de 12.770,17 lei la bugetul local. „Media lunară a cheltuielilor pentru stadion (aferente salariilor, contribuțiilor și utilităților - energie electrică, agent termic, apă), rezultate din perioada ianuarie - iulie 2018, a fost de 233.503,67 lei, în contextul în care în luna ianuarie nu a fost programat niciun eveniment fotbalistic, iar cheltuielile pentru utilități, de exemplu, înregistrează diferențe majore de la lună la lună, în funcție de anotimp", explică municipalitatea. în schimb, veniturile lunare generate de stadion au variat, în perioada ianuarie-iulie 2018, între 64.903 lei și 199.162 de lei, cu o medie lunară de 89.807,66 lei, mai spune primăria. Instituția dă și un exemplu de lună, singura de altfel, în care încasările au depășit cheltuielile: iunie, cu venituri de 101.792 de lei. „După doar șase luni de la inaugurare, veniturile stadionului au depășit, în luna iunie 2018, cu 12.770,17 lei cheltuielile lunare aferente, în contextul în care programarea evenimentelor pe stadion de către Federația de Fotbal se face după reguli foarte stricte și nu permite organizarea de alte manifestări în perioada dintre competițiile fotbalistice", se arată în răspunsul oferit de Primăria Craiova: 1.513.327 lei 628.653 lei venituri generate de acesta cheltuiți pentru întreținerea lui . Pentru întreținerea stadionului din Craiova, primăria a achitat până la 31 iulie suma de 1.513.327 de lei, în tot acest timp, arena a generat venituri de 628.653,61 lei, potrivit datelor oferite de municipalitate