Gazeta de Sud, decembrie 2021 (Anul 27, nr. 7863-7883)

2021-12-03 / nr. 7864

PUBLIKEPORT/ Inițiativă legislativă, cursuri de conducere defensivă și de prim-ajutor pentru obținerea permisului România este țara în care se moare cel mai mult pe șosele comparativ cu celelalte țări membre ale Uniunii Europene. în România, mor anual 85 de persoane la 1 milion de locuitori, spre deosebire de Suedia, țară aflată la polul opus al clasamentului cu 18 decese la 1 milion de locuitori. Mai mult, Suedia se poate lăuda cu zero victime în rândul copiilor. Cum au reușit suedezii, încă din anii ‘90 și-au definit strategia pe termen lung în ceea ce privește siguranța rutieră cu obiectivul ca în 2050 numărul de decese să fie zero. Au investit în infrastructură, dar și în instruirea conducătorilor auto, definind ceea ce astăzi numim „conducere defensivă”. în România, lipsa infrastucturii rutiere la standarde europene cu siguranță influențează negativ clasamentul amintit anterior. Au trecut 32 de ani în care investițiile în infrastructură sunt doar pe hârtie, linii colorate pe hartă. Din păcate însă, ultimele evoluții pe scena politică au adus la guvernare o majoritate largă, reprezentată exact de acele partide care ne-au adus aici și care, prin lipsa lor de viziune, prin lăcomia lor, prin promovarea imposturii și incompentenței în cele mai înalte funcții, ne-au condamnat la subdezvoltare și iată, pe mulți dintre români chiar la moarte. în acest context, devine evident că nu putem avea așteptări de la această guvernare în ceea ce privește infrastructura rutieră. Totodată, nu putem ridica din umeri și nici nu putem privi pasivi cum în 5 ani pierdem pe șosele tot atâția cetățeni cam câți locuitori are un municipiu mic. Avem drumuri inadecvate, așa este. Dar pe aceste drumuri circulăm și vom mai circula cu toții. Unii dintre noi aleg să respecte legea și implicit pe ceilalți participanți la trafic în timp ce alții, dimpotrivă, inconștient sau iresponsabil, își asumă riscuri foarte mari care produc adevărate drame în sânul multor familii din țara noastră. Mai mult, autostrăzile sunt o condiție necesară, dar nu și suficientă. Să ne amintim de imaginile de astă-vară cu șoferi care mergeau pe contrasens pe autostradă pentru a evita un blocaj. La fel de evidentă ca nevoia de autostrăzi este și nevoia de a educa șoferii. Fiecare dintre noi am văzut pe șosele oameni care se consideră adevărați zmei, care sfidează legile fizicii în încercarea de a-și dovedi măiestria la volan. Pentru ei, nu trebuie sa reinventăm roata, ci să împrumutăm soluții care șiau dovedit deja eficiența în țările din vestul Europei. Am depus la Parlament o inițiativă legislativă care își propune introducerea obligativității participării la cursuri de conducere defensivă în cadrul școlilor de șoferi precum și cursuri de prim-ajutor ca o precondiție pentru obținerea permisului de conducere sau pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului. Conștientizarea riscurilor ce pot să apară în trafic și dobândirea de aptitudini de bază în evitarea accidentelor sau a limitării efectelor acestora cu siguranță vor ajuta în cazul multor conducători auto. Ce ne facem cu ceilalți? Am auzit foarte des ideea de a mări sancțiunile. Consider acest demers absolut inutil: în România, gradul de încasare a amenzilor este de aproximativ 40%, iar dacă ne referim strict la persoane fizice, este de aproximativ 25%; în aceste condiții, mărirea amenzilor pare doar o glumă bună. în aceeași inițiativă am propus ca, la 6 luni de neplată a amenzii, Poliția să poată suspenda permisul de conducere până la achitarea integrală a amenzii. Rolul amenzilor este descurajarea încălcării legii. Dincolo de cuantumul lor, ele trebuie puse imperativ în aplicare. „Cu o floare nu se face primăvară”, veți spune unii dintre dumneavoastră. 1 este, dar trebuie să începem de undeva, în așteptarea autostrăzilor, vă invit să adoptați un comportament defensiv în trafic. Respectați-vă dreptul la viață și respectați-1 și pe al celorlalți Cosmin Poteraș, senator USR de Dolj PUBLIKEPORTA) Proiecte de ecologizare, iluminat inteligent și monitorizare video în Maglavit in Maglavit, se fac demersuri pentru modernizarea comunei și creșterea nivelului de trai al cetățenilor. Pe lângă proiecte mari, precum introducerea rețelei de canalizare, despre care am detaliat într-un material anterior, administrația locală are în vedere și proiecte care să crească siguranța cetățeanului și să contribuie la confortul acestuia. ILUMINAT STRADAL CU TEHNOLOGIE LED în acest sens, Primăria comunei Maglavit a hotărât să acceseze fonduri, prin Administrația Fondului de Mediu (AFM), pentru un sistem public de iluminare inteligentă. Astfel, satul Hunia din comuna Maglavit va urma să fie iluminat exclusiv cu tehnologie led, fiind depus un proiect în acest sens la AFM, în valoare de 1 milion de lei. Proiectul are nu doar scopul eficientizării energetice, dar și pe cel al creșterii siguranței în comunitate, la fel ca un alt proiect pe care Primăria îl va implementa în curând din fonduri proprii. SISTEM DE MONITORIZARE VIDEO „Am decis să implementăm un proiect pentru monitorizarea video a comunei Maglavit, care va acoperi și satul Maglavit și satul Hunia. Vom dota cele două localități cu 60 de camere de supraveghere video. Acestea urmează să fie montate atât la punctele de colectare a deșeurilor, cât și în zone strategice pentru siguranța traficului și a cetățenilor, din fonduri proprii”, informează primarul Marius-Iosif Mureșan. ADMINISTRAȚIA A DECIS ÎNCHIRIEREA UTILAJELOR PROPRII CONTRA COST Recent, primăria a achiziționat și o remorcă de 8 tone pentru utilajele Primăriei. Printr-o hotărâre de consiliu, aceste utilaje pot fi date, în prezent, și spre închiriere, contra cost, celor care au nevoie de ele, o decizie de real folos pentru locuitorii din Maglavit. PRIMĂRIA DERULEAZĂ PROGRAME DE COLECTARE SELECTIVĂ Administrația locală pune mare preț și pe programe de ecologizare și își propune să îi facă pe localnici să conștientizeze importanța unui mediu curat și sănătos: „încercăm să insistăm pe colectarea selectivă. Am și igienizat niște locații din comună, cu sprijinul Iridex. Avem în desfășurare un proiect de colectare selectivă în care am implicat angajații primăriei și mai mulți voluntari, care decurge foarte bine. Avem și facturi pe minus la salubritate datorită acestor campanii de colectare selectivă a deșeurilor. Transmiteri și mesaje de conștientizare către populație”, spune edilul comunei din Maglavit. Recent, primăria s-a ocupat și de montarea coșurilor de gunoi stradale în localitate. „Ne dorim o comună curată și frumoasă și suntem conștienți că programele de colectare selectivă a deșeurilor și acțiunile de igienizare periodice sunt necesare pentru a atinge acest deziderat. Este nevoie de implicarea tuturor, dar Maglavitul este o comunitate unită și sunt convins că ne vom descurca în continuare foarte bine în acest sens”, spune primarul Marius-Iosif Mureșan.