Gazeta Învățământului, 1961 (Anul 13, nr. 594-641)

1961-10-20 / nr. 630

Organ al Ministerului invǎțâmulului și Culturii și al Uniunii Sindicatelor din Instituțiile de Invătâmint și Cultură vineri 13 octombrie 1961 Anul XIl r.r. 630 8 pagini 25 bani înfăptuim învățămîntul general de 8 ani Decretul Consiliului de Stat al Republicii Populare Romîne în legătură cu trecerea la învățămîntul general și obligatoriu de 8 ani începind din acest an școlar reprezintă un moment de o importanță deosebită în dezvoltarea școlii din țara noastră, înscriindu-se alături de celelalte mari realizări obținute de oamenii muncii pe drumul înfăptuirii sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al partidului. Sarcinile trasate în Raportul prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej la Congresul partidului în legătură cu încheierea generalizării învățămîntului de 7 ani și trecerea la școala generală de 8 ani, care are drept urmare mărirea duratei școlii de cultură generală la 12 ani, au fost primite cu vie satisfacție de întregul nostru popor care și-a exprimat recunoștința față de grija purtată de partid și guvern pentru ridicarea continuă a nivelului de cultură al maselor populare, pentru pregătirea tinerei generații chemate să desăvîrșească Construirea socialismului în patria noastră. Pregătirea trecerii la școala generală de 8 ani a constituit o preocupare principală a Ministerului învățămîntului și Culturii, a organelor de învățămînt și a tuturor cadrelor didactice, care și-au mobilizat toate eforturile pentru îndeplinirea acestei importante hotărîri. In perioada care a urmat Congresului al III-lea al partidului au fost pregătite și elaborate principalele măsuri legate de trecerea la școala de 8 ani — proiectele planurilor de învățămînt și ale programelor școlare, propuneri privind îmbunătățirea sistemului de pregătire a cadrelor didactice; s-au efectuat studii privind dezvoltarea rețelei școlare și a spațiului de învățămînt necesar etc. Măsurile propuse de minister au fost supuse unei dezbateri largi în consfătuirile raionale ale cadrelor didactice care au avut loc în luna iunie a.c., dîndu-se astfel tuturor învățătorilor și profesorilor posibilitatea să participe la definitivarea acestor importante lucrări. Consultarea largă a cadrelor didactice s-a dovedit deosebit de rodnică, întrucît acestea au făcut propuneri prețioase, care au ajutat efectiv la îmbunătățirea planurilor de învățămînt și a programelor școlare, precum și a altor măsuri propuse de minister. Astfel, prin concursul din partea cadrelor și prin sprijinul acordat obținut școlii de întregul popor s-au putut pregăti condițiile necesare care au permis trecerea la învățămîntul general de 8 ani cu un an mai devreme față de sarcina stabilită de Congres. In anii regimului de democrație populară învățămîntul din țara noastră a cunoscut un avînt continuu. Numărul școlilor a crescut de la an la an. Acestea și-au deschis larg porțile pentru toți fiii oamenilor muncii, învățămîntul devenind pentru prima dată un bun al celor ce muncesc. In același timp s-au schimbat în mod radical conținutul învățămîntului precum și metodele de predare. La baza școlii a fost pusă concepția materialist-dialectică. învățămîntul a fost strîns legat de politica partidului și a statului nostru, de lupta oamenilor muncii pentru construirea socialismului. tar Școala de 7 ani, calitativ deosebită de învățămînelementar și inferior al vechilor complimentar, ca și de cursul licee din regimul trecut, a devenit școală generală de masă, menită să dea baza de cultură generală tineretului din patria noastră. Dacă în perioada anilor 1927 — 1932, datorită politicii școlare antipopulare promovată de regimul burghezo-moșieresc, procentul celor care absolveau 7 clase era de numai 1,1% din cei înscriși în clasa I, în anul școlar în curs, așa cum se arată în decret, cca 99% din elevii care au promovat clasa a IV-a au fost cuprinși în clasa a V-a, ceea ce însemnează de fapt încheierea procesului de generalizare a școlii de 7 ani. In țara în care milioane de copii rămîneau în afara școlii altădată astăzi, datorită condițiilor create de regimul de democrație populară, funcționează aproape 7.000 de școli de 7 ani, cuprinzînd în clasele V-VII peste 950.000 de elevi. Pe ansamblul claselor I-VII numărul elevilor cuprinși în școală s-a ridicat în acest an la aproape 2.500.000, ceea ce constituie o grăitoare dovadă a condițiilor pe care statul nostru le-a creat pentru a satisface setea de cultură, de știință a fiilor oamenilor muncii. Trecerea țării noastre la etapa desăvîrșirii construcției socialiste marchează o etapă nouă și nu dezvoltarea școlii de cultură generală, care este chemată să înfăptuiască pregătirea și educarea tinerei generații la nivelul cerințelor puse de viață, de progresul neîntrerupt al țării. Școala trebuie să pregătească oameni multilateral dezvoltați, cu temeinice cunoștințe științifice și deprinderi practice, oameni educați în spiritul înaltelor principii ale moralei comuniste, luptători entuziaști pentru progres și pace, constructori activi ai socialismului și comunismului, învățămîntul general, gratuit și obligatoriu de 8 ani care, potrivit decretului, se introduce din acest an școlar, începind din clasa I pînă la clasa V-a inclusiv, oferă din plin condițiile necesare instruirii și educării tineretului nostru la nivelul sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al partidului. Prelungirea duratei școlii cu un an va crea mari posibilități pentru a asigura elevilor un orizont mai larg de pregătire teoretică și practică, realizindu-se intr-o mai mare măsură legătura învățămîntului cu viața, cu munca productivă. Prin întărirea studiului obiectelor de învățămînt cu caracter realist-practic — ca matematica, fizica, chimia, științele naturale și desenul — se va putea insista mai mult asupra multiplelor aplicații ale acestor științe în producție și în viața de toate zilele. In activi(Continuare în pag. 2-a) La terminarea școlii de 8 ani acești elevi, ca și sute de mi de colegi de-ai lor din întreaga țară, vor stăpîni cunoștințe temeinice, strîns legate de viață, de practică. Sarcini noi, mobil stau în fata noastră Pentru ca nivelul predării să crească Decretul emis recent de Consiliul de Stat al R.P. Romine în legătură cu trecerea la învățămîntul general, obligatoriu și gratuit cu durata de 8 ani (clasele I—VIII) ridică pentru noi, cei ce muncim in școli, îndatoriri de mare răspundere. Este vorba în primul rînd de contribuția pe care suntem chemați să ne-o dăm la ridicarea calității instrucției — sarcină care izvorăște cu necesitate din această nouă măsură luată de statul nostru pe linia înfăptuirii directivelor Congresului al III-lea al P.M.R., în legătură cu dezvoltarea școlii. Succesul deplin al muncii noastre va fi asigurat, firește, printr-o atenție deosebită pe care trebuie să o dăm fiecărei probleme a predării. Nu majoritatea lecțiilor pe care le ținem, ci absolut fiecare lecție a noastră trebuie să fie bună, atît sub aspect metodic cît și al nivelului științific. Punîndu-ne mereu la curent cu tot ceea ce este nou în domeniul disciplinei pe care o predăm, studiind sistematic atît problemele de conținut ale disciplinei noastre, cît și cele ale învățăturii marxist-leniniste, reflectînd asupra metodelor pe care le vom folosi în predare, vom face ca nivelul muncii de instruire a elevilor să crească necontenit. Prof. FLOREA ANGHELINA Școala elementară nr. 150 din București Mari posibilități pentru dezvoltarea muncii educative Am luat cunoștință cu multă bucurie de emiterea Decretului Consiliului de stat al R.P. Romîne in legătură cu trecerea la învățămîntul general, obligatoriu și gratuit cu durata de 8 ani. Acesta este un nou fapt care vine să confirme marile posibilități create de regimul de democrație populară dezvoltării învățămintului în țara noastră. Pasul mai departe pe care-l face acum învățămîntul pune în fața noastră cerințe însemnate. Noi, învățătorii și profesorii, avem datoria să educăm elevii în spiritul ideilor comunismului, să facem un așa fel incit prin conținutul lecțiilor predate, prin întreaga activitate din școală să contribuim la dezvoltarea multilaterală și armonioasă a elevilor. Noile programe școlare ne vor ajuta să acordăm mai multă atenție educației ideologice și politice elevilor, cultivării unor înalte connvingeri morale în sufletele acestora. De asemenea, faptul că se acordă un loc mai mare obiectelor prin care se realizează educația estetică și fizică a elevilor va contribui la dezvoltarea armonioasă a personalității lor. FLORICA MUȘTEAN directoarea Școlii de 7 ani nr. 1 Petroșani Angajamentul nostru Faptul că școala de 8 ani a devenit astăzi in patria noastră o realitate vie constituie una dintre cele mai mărețe realizări ale revoluției noastre culturale. Infăptuirea trecerii la școala de 8 ani constituie împlinirea unei cerințe izvorîtă din însuși mersul impetuos înainte al oamenilor muncii din patria noastră pe drumul desăvârșirii construcției socialiste. Pregătirea pe care o va da tuturor elevilor noștri școala de 8 ani prin felul cum este sistematizată predarea cunoștințelor realist-practice și prin introducerea lucrărilor practice diferențiate — lăcătușerie și lucrări în lemn la băieți, croitorie și gospodărie, in general pentru rete, va da un orizont mai larg de cunoștințe și deprinderi elevilor Astfel pregătirea lor pentru viață, pentru activitatea de constructori ai socialismului, va fi mai adîncită, mai temeinică. Să facem din aceste perspective și premize pe care le oferă școala de 8 ani realități puternice — iată sarcina noastră cea mai nobilă, angajamentul nostru cel mai de preț. CONSTANTIN BARON director adjunct la Școala medie din Giurgiu zfHMWtHia