Gazeta Învățământului, 1964 (Anul 16, nr. 736-783)

1964-02-14 / nr. 742

EDITATA DE MINISTERUL INVĂȚĂMÎNTULUI ȘI COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN INVAȚĂMÎNT ȘI CULTURĂ Anul XV nr. 742 vineri 14 februarie 1964 8 pagini 25 bani 1 , 777 La ultima fila a abecedarului Parcă-i văd. Uimiți, fericiți, emoționați, întorceau prima filă din cartea pe care în acea zi — ziua cînd toată școala i-a întîmpinat în curte să le ureze bun venit — au primit-o în dar. Prima filă a abecedarului... In fața ochilor li se perindau minunate, multicolore ilustrații și, rînduite unul după altul, fel de fel de semne : puncte, linii, bețișoare mai mici sau mai mari. Cu aceste semne a început prima lecție. Cu stîngăcie, cu timiditate, mînuțele au prins între degete creionul și au încercat să aștearnă semne pe fila liniară a caietului. La început au răsărit bețișoare tremurate, strîmbe sau îndoite. Apoi, încetul cu încetul, ele n- au devenit tot mai drepte, mai fl. regulate. Mînuțele lucrau cu tot mai multă siguranță, creț ionul se mișca tot mai repede. S-a umplut un rînd, două, patru, șase... o pagină întreagă. Cu altă mîndrie au privit-o ! Prima pagină „scrisă“ de ei, primul document concret că au devenit școlari... Apoi, cu fiecare filă a abecedarului au descoperit semne noi, mereu mai complicate. I Mma pricepută a învățătoarei i-a îndrumat cu grijă, pînă cînd toate semnele au fost scrise corect, frumos. Și într-o zi, nu mult după aceea, unind un bețișor oblic cu un oval și un cîrlig, au învățat prima literă a alfabetului. Au trecut apoi zilele, una . _____________ după alta, și „bobocii“ au învățat toate literele. Firește, cu migală, cu destule ștersături. Dar, pe măsură ce le învățau, vedeau cum, îmbinîndu-se, ele alcătuiesc cuvinte : au, ai, mama. Intîi mai simple, pe urmă mai lungi, pe urmă rînduindu-se în propoziții. Și abecedarul a pornit să le dezvăluie atunci tot ce ținea tăinuit între filele sale : nenumărate povestioare chiar poezii pe care le-au cinitit cu negrăit interes, cu mare bucurie. Au trecut doar cinci luni de cînd copiii din clasa I au întors prima filă a abecedarului. Acum, la capătul acestui drum plin de surprize, de bucurii, uneori și de hopuri, fiecare „boboc“ se poate numi cu adevărat școlar. Fiecare știe să citească și să scrie, să compună chiar el scurte povestiri. Prima etapă din viața lor de școlari, etapa în care s-au pus bazele cunoștințelor ce le vor dobîndi mai tîrziu, s-a încheiat. Abecedarul a fost așezat cu grijă la o parte , va fi păstrat ca o amintire dragă a primelor luni de școală. Elevii din clasa I (nu se cade să-i mai numim „boboci“ acum, cînd știu atîtea) au intrat într-o nouă etapă de învățătură. In locul abecedarului răsfoiesc acum cartea de limba romina, din care vor dobîndi noi și minunate cunoștințe. M. VERDEȘ Proletari din toate tarile, uniți-vă! în «tos »Id de a XX - a aniversări a elifierării patriei Noi succese la învățătură și în activitatea cultural-educativă A devenit o tradiție ca poporul nostru să întîmpine marile sale sărbători, evenimentele de seamă din viața patriei, prin obținerea unor noi și însemnate succese pe drumul construirii socialismului. Anul acesta, la 23 August, ziua Eliberării — cel mai însemnat eveniment din istoria patriei — întregul popor va sărbători împlinirea a 20 de ani de viață liberă. Oamenii muncii din uzine și de pe șantiere, din unitățile agricole socialiste — din toate domeniile de activitate, întîmpină acest eveniment cu rezultate deosebite. Tînăra generație a patriei, care a crescut și s-a format în anii Eliberării, se bucură, prin grija părintească a partidului, de minunate condiții de muncă, învățătură și viață. Elevii școlilor patriei, a căror sarcină principală este vnlă, aceea de a învăța cu sîrguîși exprimă atașamentul profund față de patrie, recunoștința fată de partid, prin străduința de a obține rezultate tot mai bune în pregătirea școlară. Ieri, sala de festivități a Școlii medii nr. 28 din Capitală a cunoscut atmosfera unui eveniment deosebit. Elevii școlii s-au întrunit într-o entuziastă adunare, organizată de comitetul U.T.M. școlii, în care au discutat cu înal suflețire și au stabilit măsurile ce vor fi luate pentru ca întregul colectiv de elevi al școlii să întîmpine cea de a XX-a aniversare a Eliberării patriei noastre cu noi succese la învățătură, în întreaga activitate școlară și extrașcolară. Inițiativa organizării acestei adunări a fost luată cu cîteva zile în urmă. La comitetul U.T.M. au venit numeroși elevi care și-au exprimat dorința de a iniția activități interesante pentru a întîmpină aniversarea celor 20 de ani de viață liberă cu rezultate cît mai bune. Ei au făcut în acest scop numeroase Ținînd seama de aceste propuneri, propuneri, comitetul U.T.M., sub îndrumarea organizației de partid, cu sprijinul conducerii școlii și al tovarășilor profesori a pregătit adunarea generală U.T.M. pe școală consacrată discutării și stabilirii principalelor acțiuni ce vor fi întreprinse în întîmpinarea aniversării Eliberării patriei. Luînd cuvîntul în cadrul adunării, secretarul comitetului U.T.M. al școlii, tovarășul Adrian Jiga, a vorbit despre importanța actului istoric de la 23 August, ziua Eliberării patriei și a supus discuției și aprobării adunării o serie de măsuri. Acestea constituie cuvîntul de onoare al elevilor școlii în fața partidului, a întregului popor, de a învăță temeinic, de a se pregăti cu răspundere pentru muncă, pentru viață, în scurta pauză care a apoi, grupuri, grupuri de urmat elevi discutau cu însuflețire. Fiecare clasă dorea să prezinte în adunare, prin cuvîntul unor elevi, propriile angajamente,’i să exprime, în fața adunării, hotărîrea de a participa la realizarea tuturor obiectivelor propuse. în numele elevilor claselor a Xl-a a luat cuvîntul Radu Bogdan, secretarul comitetului U.T.M. de an. El transmis adunării dorința elevilor a din clasa a Xl-a de a se prezenta cu toții bine pregătiți la examenul de maturitate, de a dovedi și în acest ultim an de școală o comportare exemplară, de a participa la întrecerea pentru cea mai disciplinată clasă și de a obține asemenea rezultate încît la sfîrșit de an școlar să poată concura la titlul de „Cea mai bună clasă a școlii“. „Toate rezultatele noastre bune la învățătură și în întreaga noastră activitate dorim să fie expresia recunoștinței fată de partid, care și dragostei ne-a creat nouă, tineretului, condiții optime de studiu și viață. Noi am avut fericirea de a crește odată cu patria sub soarele socialismului. Iată de ce noi, elevii claselor Xl-a, ca de altfel toți elevii școalii noastre, suntem hotărîți să întîmpinăm măreața sărbătoare cu cele mai frumoase succese ale noastre“. Hanu Lucian, din partea elevilor clasei a X-a, a arătat că, clasa lor este hotărîtă să desfășoare o asemenea activitate încît la sfîrșit de an școlar să se numere printre cele fruntașe. Ei au hotărît să-i antreneze pe toți elevii să-și pregătească cu regularitate și temeinic fiecare lecție, să dovedească o mai mare preocupare pentru însușirea fizicii și matematicii, materii la care au obținut rezultate mai slabe. „Și clasa a X-a G — spunea în încheiere Hanu Lucian — dorește să concureze la titlul de „Cea mai disciplinată clasă“ și să cîștige această întrecere !“ După cum a reieșit din luările de cuvînt la adunare, toate colectivele de elevi aspiră la titlul de „Cea mai bună clasă“, dorind ca în cinstea zilei de 23 August să dobîndească steagul de fruntași. S-au luat numeroase angajamente pentru realizarea acestei dorinți. Claudia Florescu, în numele elevilor din clasele a IX-a, arăta, printre altele, că ei vor pregăti un simpozion închinat zilei de 23 August, în cadrul căruia vor fi prezentate fragmente din lucrări literare și din filme documentare închinate acestui eveniment. Vor mai organiza, de asemenea, o expoziție cu fotografii și documente din presă, legate de înfăptuirea actului de la 23 August. Maria Florea din clasa XI-a B arăta că elevii clasei lor a vor participa la toate acțiunile cultural-educative organizate în școală. în adunare au luat cuvîntul și alți elevi. Din cuvîntul lor a reieșit deplinul acord cu propunerile prezentate de comitetul U.T.M., seriozitatea și profunzimea cu care au fost concepute măsurile stabilite, caracterul lor concret, izvorît din problemele specifice fiecărei „Munca noastră, a elevilor, clase, este învățătura“ au subliniat participanții la adunare. Pornind de la această principală îndatorire a elevilor, măsurile prezentate de secretarul comitetului U.T.M. pe școală, subliniau : „Ne propunem ca cel mai de seamă obiectiv dezvoltarea ponderii față de învățătură, răsastfel ca la sfîrșit de an școlar la toate clasele majoritatea elevilor să obțină numai medii de la 7 la sus...“ Au fost relevate acțiunile care vor fi întreprinse pentru realizarea acestui obiectiv, în primul rînd, preocuparea de a determina pe fiecare elev să pună la baza pregătirii sale studiul individual, de a antrena pe toți elevii să-și pregătească zi de lecțiile, la toate disciplinele, să dovedească profunzime în studiul să, obțină, numai note bune și foarte bune. Calea sigură a unei temeinice pregătiri, a însușirii unor bogate cunoștințe — se arăta în angajament — este deprinderea tuturor elevilor cu munca ritmică și perseverentă, convingerea fiecăruia din ei că cel mai bun ajutor este munca personală. In această direcție va trebui să se îndrepte întreaga activitate a organizației U.T.M., în organizarea căreia este necesar să fie solicitat permanent sprijinul competent și prețios al tovarășilor profesori. S-a propus, în acest scop, organizarea unor adunări generale LUCREȚIA LUSTIG (Continuare în pag. 74 Pregătind gazeta de perete a postului utemist de control de la Școala medie „Dimitrie Cantemir“ din Capitală,