Gazeta Învățământului, 1968 (Anul 20, nr. 928-975)

1968-11-22 / nr. 970

CONSTITUIREA CONSILIULUI NATIONAL AL FRONTULUI UNITATII SOCIALISTE Marți la amiază a avut loc în Capitală ședința de constituire a Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. La ședință au participat tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraș, Chivu Stoica, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, membrii și membrii supleanți ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., membrii birourilor și comitetelor executive ale organizațiilor de masă și obștești care au aderat la Frontul Unității Socialiste, reprezentanți ai Partidului Comunist Român și ai organizațiilor de masă, obștești și profesionale, ai oamenilor muncii din mari întreprinderi, instituții, unități agricole, personalități științifice, culturale și clericale care fac parte din Consiliul Național al Frontului Unității Socialiste. Adunarea a fost deschisă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat. Participanții la adunare au ascultat informarea prezentată de tovarășul Virgil Trofin cu privire la modul cum a fost aplicată hotărîrea Plenarei C.C. al P C.R. din octombrie a.c. in vederea constituirii Frontului Unității Socialiste și a consiliilor oamenilor muncii ai naționalităților conlocuitoare din România. Adunarea a aprobat în unanimitate activitatea ce s-a desfășurat în acest scop, precum și măsurile ce urmează a se lua cu privire la constituirea consiliilor județene, municipale, orășenești și comunale ale Frontului Unității Socialiste. Adunarea a hotărît în unanimitate constituirea Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, organism larg reprezentativ, din componența căruia fac parte reprezentanți ai Partidului Comunist Român și ai următoarelor organizații de masă, obștești și profesionale: Uniunea Generală a Sindicatelor, Uniunea Națională a Cooperativelor Agricole de Producție, Uniunea Tineretului Comunist, Consiliul Național al Femeilor, Uniunea Scriitorilor, Uniunea Artiștilor Plastici, Uniunea Compozitorilor, Uniunea Ziariștilor, Uniunea Arhitecților, Asociația Oamenilor de Știință, Uniunea Societăților Științifice ale Cadrelor Didactice, Asociația Oamenilor de Artă din Institutele Teatrale și Muzicale, Uniunea Centrală a Cooperativelor Meșteșugărești, Uniunea Centrală a Cooperativelor de Consum, Uniunea Asociațiilor Studenților, Consiliul Național al Inginerilor și Tehnicienilor, Uniunea Societăților de Științe Medicale, Asociația Juriștilor, Comitetul organizatoric al veteranilor din războiul antifascist, Comitetul foștilor deținuți antifasciști, Asociația Cineaștilor din România; fac parte, de asemenea, reprezentanți ai Consiliului oamenilor muncii de naționalitate maghiară din Republica Socialistă România, Consiliului oamenilor muncii de naționalitate germană din Republica Socialistă România, Consiliilor oamenilor muncii de naționalitate sîrbă din județele Timiș și Caraș-Severin și Consiliului oamenilor muncii de naționalitate ucraineană din județul Suceava. In componența Consiliului Național vor intra președinții consiliilor județene ale Frontului Unității Socialiste. De asemenea, fac parte din Consiliul Național reprezentanți ai oamenilor muncii desemnați direct de colectivele unor mari întreprinderi, cooperative agricole de producție, întreprinderi agricole de stat, institute de învățămînt superior și instituții de cercetări, personalități din domeniul științei, artei și culturii, precum și personalități din domeniul cultelor. La propunerea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prezentată de tovarășul Ion Gheorghe Maurer, a fost ales în unanimitate Biroul Executiv al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, alcătuit din : Președinte al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste : tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU ; Vicepreședinți: tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Agachi Neculai, Demeter Ianoș, Drăgănescu Mihai, Dobrin Tamara, Jebeleanu Eugen, Turcu Ion ; Secretari: tovarășii Levente Mihai și Potop Vasile ; Membri: tovarășii Apostol Gheorghe, Angelescu Mircea, Beligan Radu, Bughici Simion, Brăduț Ion Covaliu, Dinculescu Constantin, Doicescu Octav, Dobra Marcel, Dumitrescu Ion, Eisenbürger Eduard, Enache Marin, Fazekas Janoș, Gâdea Suzana, Groza Mia, Iliescu Ion, Ignat Nestor, Moraru Nicolae, Niculescu Mizil-Paul, Nicolescu Miron, Nestorescu Nicolae, Peterfy István, Rădulescu Ilie, Stoica Gheorghe, Stancu Zaharia, Voitec Ștefan, Vîlcu Vasile, Vasilichi Gheorghe. In continuare, adunarea a ascultat propunerile prezentate de tovarășul Paul Niculescu-Mizil privind participarea Frontului Unității Socialiste la alegerile de deputați în Marea Adunare Națională și în consiliile populare care vor avea loc, așa cum s-a anunțat, la 2 martie 1969. Consiliul Național a hotărît, în unanimitate, ca toate organizațiile care alcătuiesc Frontul Unității Socialiste să participe împreună, în cadrul acestui Front, la alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională și consiliile populare, prezentînd candidaturi în aceste alegeri pe liste unice. întreaga campanie electorală se va organiza de către Frontul Unității Socialiste, sub conducerea Partidului Comunist Român. Consiliul Național a aprobat principalele măsuri privind pregătirea și desfășurarea campaniei electorale și a împuternicit Biroul Executiv să coordoneze întreaga activitate a Frontului Unității Socialiste în această campanie. Participanții la adunare au hotărît să consfințească formarea Frontului Unității Socialiste printr-un act constitutiv semnat de reprezentanții tuturor organizațiilor care au aderat la acest Front. în încheierea adunării a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. V J N Proletari din toate țările, uniți-vii Cim OICmilL „FESTMLFM“ F suprasolic • Și tehnica școlara cunoaște „uzura morală“ • Cine își ia răspunderea riscurilor calculate? • In păienjenișul tergiversărilor • Relații intre durata si 9 7 valoarea unor cercetări Sunt pline de înțelepciune și pe deplin valabile și în zilele noastre străvechile îndemnuri la măsură și prevedere. Orice îndemn la chibzuință înseamnă însă implicit asigurarea desfășurării cu deplină eficiență a unei activități, pregătireasuccesului unei acțiuni. Deformările de înțeles ale acestor îndemnuri pot crea serioase neajunsuri. Este ceea ce vom demonstra în coloanele care urmează... ★ Care este drumul unei cercetări aplicative din faza de concepție la faza realizării pe scară industrială ? La întrebarea aceasta, un cunoscut specialist în economia producției ne-a răspuns plastic : „O mișcare accelerată pe un traseu rectiliniu“. A adăugat apoi, succint și explicit: „Odată finisate, o invenție, un nou procedeu tehnologic intră pe traiectoria unui „drum critic“, calculat matematic, trecînd din sectorul institutului de cercetare sau din laboratorul uzinal în stația sau secția pilot, pentru experimentare în condiții apropiate celor ale producției curente, iar apoi sînt extinse în întregul domeniu industrial în care își găsesc aplicare. Mișcarea ideilor materializate tehnic se desfășoară astăzi intr-un ritm atît de vertiginos, încît o realizare oricît de remarcabilă, dacă este menținută la stadiul de prototip și nevalorificată timp de cîțiva ani pe scară industrială, capătă negreșit o „uzură morală". Așa stau lucrurile în ceea ce privește tehnica în general. Dar în ceea ce privește tehnica școlară ? Directivele Comitetului Central al partidului și noua Lege care formează cadrul instituțional al dezvoltării învățămîntului nostru stimulează în cea mai mare măsură pătrunderea noului în școală, atît pe planul conținutului cit și pe planul tehnologiei didactice. Efectele pozitive ale prevederilor cuprinse în aceste documente de istorică importanță pentru școala românească sunt vizibile, încă din acest an, într-o serie de măsuri adoptate pe plan central privind așezarea școlii, conținutul și didactica procesului instructiveducativ și, totodată, în suflul nou de creație care animă colectivele profesorale din numeroase școli. ro AL. CIUCA (Continuare in pag. a 3-a) Profesori și elevi la expoziția „Columna lui Traian" ) Mesajul adresat de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat CADRELOR DIDACTICE, ELEVILOR, ORGANIZAȚIEI DE PARTID ȘI ORGANIZAȚIILOR DE TINERET nr . 1 DE LA LICEUL DIN CRISTURU-SECUIESC Stimați tovarăși! Doresc să vă transmit calde mulțumiri pentru invitația de a lua parte la sărbătorirea celor 175 de ani de existență a Liceului din Cristuru-Secuiesc. Folosesc acest prilej pentru a remarca activitatea rodnică pe care o desfășoară colectivul dumneavoastră, munca lui entuziastă și nobilă. Liceul din Cristuru-Secuiesc constituie o minunată școală de educare în spiritul prieteniei și frăției, a copiilor de pe aceste meleaguri — români și secui, îmi exprim deplina convingere că și în viitor membrii corpului didactic vor munci neobosit pentru a înarma elevii cu temeinice cunoștințe, a-i forma în spiritul concepției științifice despre lume și viață, a sădi în conștiința lor dragostea nețărmurită față de România socialistă, mîndria pentru tot ceea ce se înfăptuiește în țara noastră prin efortul comun al tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate. Sunt încredințat, de asemenea, că sub îndrumarea părintească a dascălilor și folosind condițiile create în anii construcției socialiste, elevii liceului vor învăța cu sîrguință și de acum înainte, vor dovedi prin întreaga lor comportare că merită încrederea cu care îi înconjoară partidul, poporul nostru. Cu ocazia acestei aniversări, urez colectivului didactic, elevilor, organizației de partid și organizațiilor de tineret să obțină noi succese în activitatea viitoare, să sporească și mai mult prestigiul și renumele acestei vechi instituții de învățămînt. (în pag. a II-a publicăm relatarea manifestărilor ce au avut loc cu acest prilej la Cristuru-Secuiesc). Pregătirea tineretului pentru apărarea patriei Politica novatoare a partidului, măsurile de perfecționare continuă a vieții economice, politice și sociale, luate după cel de al IX-lea Congres al P.C.R., aplicarea în viață a hotărîrilor Conferinței Naționale a partidului au deschis în fața întregului popor, ca de altfel și în fața tineretului nostru, un larg cîmp de afirmare a capacităților sale creatoare. In contextul tuturor acestor măsuri, partidul nostru a înscris la loc de cinste preocuparea permanentă pentru educarea tinerei generații, considerată pe bună dreptate viitorul națiunii noastre socialiste. Hotărîrea Plenarei C.C. al P.C.R. din 29 noiembrie — 1 decembrie 1967 cu privire la îmbunătățirea muncii de educație în rîndurile tineretului este o dovadă elocventă a grijii părintești și răspunderii cu care partidul veghează creșterea tineretului. Cu acest prilej, Uniunea Tineretului Comunist, organizație unică revoluționară a tineretului, aflată întotdeauna în fruntea acțiunilor inițiate și organizate de tineret, a fost învestită cu noi și sporite răspunderi, în acord deplin cu cerințele vieții contemporane, cu perspectivele luminoase ale României socialiste. între aceste răspunderi încredințate Uniunii Tineretului Comunist se înscrie și aceea de a organiza și conduce activitatea de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei, activitate menită să confere muncii cu tineretul un conținut educativ ridicat, un caracter mai concret, variat și strîns legat de preocupările sale. Adoptarea recentă, în forul suprem al țării, a Legii privind pregătirea tineretului pentru apărarea patriei se adaugă astfel, armonizindu-se fericit, ansamblului de măsuri destinate a asigura formarea multilaterală a tineretului, capacitatea lui de a prelua și duce mai departe tradițiile glorioase de luptă și de muncă ale poporului român. Această lege vine să completeze și să consfințească sarcina nobilă, de educare a tineretului intr-un înalt spirit patriotic, astfel încît noua generație să fie în măsură să apere, la nevoie, cuceririle revoluționare ale poporului, independența și suveranitatea țării, integritatea sa teritorială, iar prin toate acestea — țelurile socialismului și păcii. Pregătirea tineretului pentru apărarea patriei are o importanță cu atît mai mare cu cît existența imperialismului, cu trăsăturile sale agresive, care l-au caracterizat întotdeauna, prezintă un pericol permanent pentru pacea și securitatea popoarelor. Sarcina pregătirii tineretului pentru apărarea patriei încredințată Uniunii Tineretului Comunist vizează direct și coordonatele activității școlare, intrucit educarea tinerei generații este o atribuție a întregii noastre societăți, ce se înfăptuiește sub conducerea partidului, prin eforturile conjugate ale tuturor factorilor educativi. Școala, prin importanța menirii sale sociale, are întotdeauna un rol educativ bine determinat. Includerea sa prin IOSIF WALTER secretar al C.C. al U.T.C. (Continuare in pag. a 4-a) In urma unei hotărîri a Consiliului de Miniștri a fost înființat recent Centrul de cercetări pentru problemele tineretului, instituție de cercetare științifică aflată sub îndrumarea și controlul ministrului pentru problemele tineretului. Pentru a-i informa pe cititorii noștri asupra obiectivelor ce vor sta în atenția acestui Centru de cercetări, asupra acțiunilor pe care le va organiza el, am solicitat un interviu conferențiarului universitar dr. OVIDIU BADINA, consilier al ministrului pentru problemele tineretului. — Ce a determinat înființarea Centrului de cercetări pentru problemele tineretului ? — Se știe că dezvoltarea multilaterală a tineretului, pregătirea lui pentru rezolvarea optimă a problemelor pe care le va întîmpina în profesiune, în viața personală etc. au numeroase implicații sociologice, pedagogice, etice, psihologice, presupune investigații largi în rîndurile tineretului de toate vîrstele, categoriile și profesiunile. Tocmai această nevoie a unei cît mai bune și mai științifice cunoașteri a tineretului a dus la înființarea Centrului pentru cercetarea problemelor tineretului din țara noastră. Pentru crearea acestei instituții au fost inițiate discuții și consultații largi cu cadrele de cercetători, cu membri ai corpului profesoral, cu conducători de instituții. — Care vor fi colaboratorii direcți ai Centrului ? — Printre colaboratorii Centrului se numără Ministerul învățămîntului, Ministerul Sănătății, Institutul de cercetări pentru economie agrară, precum și orice alte organizații socialiste care au sarcini legate de munca în rîndurile tineretului. Vom colabora de asemenea cu cadre didactice de toate gradele, cu activiști ai U.T.C., cu studenți și elevi. De fapt, găsirea și atragerea oamenilor pasionați, a tuturor celor care știu și vor să se dăruiască problemelor tineretului este una din sarcinile importante ale Centrului nostru. — în ce va consta activitatea propriu-zisă a Centrului de cercetări pentru problemele tineretului ? — Deși sîntem la începutul activității, s-au cristalizat cîteva din preocupările noastre de viitor, am stabilit cîteva obiective și acțiuni către care ne vom îndrepta atenția. Vor fi organizate, de pildă, reuniuni și discuții științifice, vor fi editate lucrări și buletine de informare. Centrul va exercita de asemenea rolul de coordonator al unor teme de cercetare referitoare la problemele tineretului care se efectuează în diferite instituții și va sprijini activitatea de documentare și informare a instituțiilor ce lucrează cu tineretul. Un loc important în activitatea noastră îl vor ocupa o serie de acțiuni la nivel național. O primă acțiune de acest fel este simpozionul ce se desfășoară în prezent în Capitală, cu tema „Tineretul — obiect de cercetare științifică“. în același timp, vom stabili legături cu instituții similare de peste hotare. — Un număr mare de adolescenți, de tineri, sunt elevi de liceu. Ce își propune Centrul în legătură cu această categorie de tineri ? — Școala, problemele tineretului școlar, multiplele aspecte ale adolescenței constituie unul din obiectivele importante către care ne vom îndrepta preocupările. Aș vrea să subliniez faptul că înființarea instituției noastre a trezit un deosebit interes în rîndul cadrelor didactice și al elevilor, lucru care ne-a adus de la început un număr mare de colaboratori prețioși din rîndurile lor. Am primit numeroase scrisori de la colective didactice care se oferă să facă o seamă de investigații, pe diverse teme în rîndul adolescenților. Am și început un schimb de informații și de materiale documentare cu un grup de profesori de socialism științific și economie politică, pentru realizarea unui simpozion. Trebuie să menționez totodată că multe dintre referatele ce se prezintă în cadrul simpozionului amintit au drept temă tineretul școlar. Aș aminti, dintre acestea „Motivația social-politică a elevilor în alegerea profesiunii“, „Necesitatea cunoașterii particularităților individuale ale elevilor“ etc. în perspectivă Centrul de cercetare își propune să cerceteze probleme legate de tipurile de modele la adolescent, de probleme ale sociologiei adolescenței, ale integrării în muncă și viață a absolvenților și altele. în concluzie aș vrea să arăt că vasta documentare de care vom dispune în urma investigațiilor și studiilor efectuate va constitui un material prețios nu numai pentru noi, dar și pentru toți cei care lucrează direct cu elevii. Interviu realizat de M. ROBEA TINERETUL - OBIECT DE CERCETARE ȘTIINȚIFICĂ