Gazeta Învățământului, 1970 (Anul 22, nr. 1024-1069)

1970-01-16 / nr. 1025

Proletari din toate țările, unitival ANUL XXII NR. 1025 EDITATĂ DE MINISTERUL ÎNVĂȚĂMÎNTULUI ȘI COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNVĂȚÂMÎNT ȘI CULTURĂ Vineri 16 ianuarie 1970 4 pagini 25 bani Telecinema pentru elevi La propunerea Ministerului Învățămîntului și a Institutului de științe pedagogice, televiziunea română va înscrie în curînd în programele sale o emisiune săptămînală — „Telecinema pentru elevi“. In cadrul acestei emisiuni vor fi prezentate filme didactice comentate și adaptate conținutului actual al programelor școlare de fizică, chimie, geografie, istorie, matematică și biologie. Emisiunile vor fi prezentate la date apropiate de momentul predării temelor respective. In programul unelor emisiuni prefigurează filmele „Lucrul mecanic“, „Curenți electrici în gaze“, „Mișcarea circulară a punctului material : mișcarea de rotație a corpului solid“, „Undele sonore“, „Semiconductorii“, (la fizică), „Produși obținuți din acetilenă“, „Chimizarea gazului metan“, „Coloranți organici de sinteză“ (la chimie) ; „Lupta de la Călugăreni“, „Cetăți feudale pe teritoriul patriei“, „Tudor 1821“ (la istorie); „Agenți interni și externi modificatori ai scoarței“ și „Fenomenul carstic“ (la geografie) ; „Nutriția plantelor și fotosinteza“, „Floarea la angiosperme“, „Biocenoza alpină“ (la biologie) , „Cazuri de egalitate a triunghiurilor“, „Locuri geometrice plane“ și „Suprafețe și corpuri de rotație“ (la matematică). Pentru a veni în sprijinul cadrelor didactice care vor să utilizeze aceste emisiuni în cadrul procesului didactic și să organizeze vizionări colective cu elevii, ,Gazeta învățămîntului“ va publica, în săptămîna care precede fiecare emisiune, indicații de conținut și metodice asupra acesteia, elaborate de specialiștii Institutului de științe pedagogice. Construcțiile școlare ale anului 1970 Pentru anul 1970, în planurile consiliilor populare și ale municipiului București s-au prevăzut din fonduri centralizate investiții pentru învățămînt în valoare de 387,4 milioane lei. Cu aceste importante fonduri se va asigura darea în folosință a unui mare număr de obiective , 1027 săli de clasă și 6084 locuri în internate pentru învățămîntul de cultură generală, 112 săli de clasă și 3028 locuri în internate în încă din anul 1963, cadrul Liceului „Unirea“ din Brașov a luat ființă un cerc de cibernetică, în cărui istorie a fost îna scrisă de curînd cea de a 18-a creație. Este vorba de o mașină construită de cei peste 30 de membri ai cercului, sub supravegherea profesorului Ladislau Muranszky. Supranumită „Mașina entuziaștilor“, aceasta este un aparat electromagnetic destinat verificării simultane a cunoștințelor unei clase de 42 de elevi, pentru învățămîntul profesional și tehnic de specialitate, 1.800 de locuri în grădinițe, 460 de locuri în casele de copii, 28 săli de clasă și 300 de locuri în școlile speciale. De asemenea, cu sprijin din fond central vor fi construite 416 săli de clasă pentru învățămîntul de cultură generală. Pe lîngă aceste obiective, în planul de stat sînt prevăzute fonduri în sumă de cca. 6 milioane lei La construcția s-au folosit peste ei km de conductori electrici și peste 4 mii de lipituri. Cercul de elevi ciberneticieni din Brașov nu este unic în țară. Vorbind despre el nu putem să nu amintim că și alți elevi, din alte constituii orașe, sau în cercuri a căror preocupare o reprezintă pasionantele probleme ale ciberneticii. Amintim astfel, între altele, de cele două cercuri organizate și conduse la Cluj de prof. dr. Elepentru diferite amenajări și 14,5 milioane lei pentru dotări cu utilaje și pentru plata proiectelor. Pentru realizarea construcțiilor școlare din mediul care se execută rural, cu fonduri din contribuția voluntară a populației, sunt repartizate materiale necesare pentru un număr de 1.283 săli de clasă, precum și credite rambursabile în sumă totală de 20 milioane de lei. na Popovici — cercul „Micii calculatori“, cuprinzînd elevi din clasele VI-VIII „Cercul de cibernetișică“ destinat elevilor din clasele IX-XII. In repetate rînduri membrii acestor cercuri au fost reuniți In jurul mașinii de calcul „Dacic-1“ sau la laboratorul de construcții unde au asistat și au participat efectiv la activitatea de programare sau la cea de construire a unor mașini de calcul. Elevi ciberneticieni DIRECTORUL COORDONATOR I" Holul imens pe care il are școala în formarea omului societății socialiste multilateral dezvoltate, in educația socialistă a cetățenilor, a întregii societăți, impune perfecționarea multilaterală a învățămîntului, în strînsă legătură cu dezvoltarea economică și socială a patriei, cere cadrelor didactice competență, muncă plină de dăruire, un ridicat spirit de răspundere, ordine și disciplină, îmbunătățirea continuă a formelor de organizare și conducere a învățămîntului de toate gradele. O importanță fundamentală are stabilirea celor mai corespunzătoare forme organizatorice și metode de lucru, care să țină seama de cerințele fiecărei etape pe care o străbate învățămîntul, de problemele arzătoare pe care le ridică viața școlilor. La Congresul al X-lea al partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu atrăgea atenția asupra necesității de a îmbunătăți necontenit metoda de conducere a societății, a fiecărui domeniu de activitate, de a raționaliza aparatul de stat. „O problemă deosebit de importantă a conducerii societății, — spunea tovarășul Nicolae Ceaușescu în Raportul prezentat la Congres — a perfecționării relațiilor de producție în orînduirea noastră este organizarea rațională a aparatului de stat, simplificarea și apropierea a sa de mase, reducerea sistematică personalului administrativfuncționăresc și creșterea continuă a personalului direct productiv, apropierea organelor centrale de conducere ale unităților de producție, de activitatea economico-socială concretă“. în acest scop conducerea partidului nostru a desfășurat în anul care a trecut o uriașă activitate, care a cuprins toate domeniile. Nu cu mult" intigMi" uise șj spre a da viață indicațiilor date de conducerea partidului nostru cu privire la raționalizarea aparatului de stat și îmbunătățirea continuă a activității acestuia. Ministerul învățămîntului a trecut, la reorganizarea inspectoratelor școlare județene, la reașezarea întregii lor activități, preconizînd măsuri judicioase pentru descongestionarea acestora, în vederea transformării lor în adevărate instituții de concepție, organizare și conducere a învățămîntului de pe teritoriul județelor. In același timp, a fost instituită o funcție nouă — directorul coordonator. 4E1 are menirea de a organiza și controla desfășurarea procesului de învățămînt la unitățile școlare de pe raza unei comune, de a se ocupa, cu sprijinul comitetului executiv comunal, de buna gospodărire și administrare a școlilor. în acest context, directorului coordonator îi revine sarcina de a întocmi, pe baza datelor recensămintelor școlare și a datelor furnizate de directorii unităților de învățămînt din comună, proiectul planului de școlarizare, propunerile privind înființarea de noi unități școlare și preșcolare, amplasarea clădirilor ce se construiesc pentru învățămînt (săli de clasă, laboratoare, ateliere, internate). Bineînțeles că, în exercitarea acestei atribuții, directorul coordonator are și obligația de a contribui la perfecționarea continuă a rețelei unităților școlare în funcție de condițiile geografice și sociale ale comunelor în care își desfășoară activitatea, de factorii demografici. Problemele care se pun în această privință nu sunt puține la număr. Se știe că în prezent există, în sate și cătune mai îndepărtate de cenutlul de comună, multe școli de 4 ani cu efective reduse de elevi (6—7), în care procesul de învățămînt se desfășoară sub îndrumarea unui singur învățător la toate cele patru clase. Treptat, ținînd seama și de ampla acțiune de sistematizare a localităților rurale, aceste unități „liliputane“ vor trebui comasate în unități mai puternice. 10 Amplasarea școlilor generale de ani, consolidarea unităților existente constituie pentru directorul coordonator prilej de afirmare a calităților sale organizatorice, a capacității lui de a prevedea dinamica dezvoltării școlilor din comună, a responsabilității de care este animat. Experiența întocmirii propunerilor de înființare a școlilor generale de 10 ani în acest an școlar a scos la iveală nu puține erori în stabilirea unităților care urmau să funcționeze cu clasele a IX-a și a X-a ale școlii de 10 ani. De aceea, directorul coordonator are datoria să chibzuiască bine unde propune să se înființeze, în viitor, școala de 10 ani. Nici unul din factori (rezervor de elevi, săli de clasă, cadre, laboratoare, posibilități de organizare a practicii) nu trebuie neglijat atunci cînd se stabilesc unitățile la care vor funcționa clasele IX și X ale școlii de 10 ani. In prospectarea condițiilor de o mare însemnătate este cunoașterea preferințelor, a intențiilor absolvenților clasei a VIII-a, a dorinței părinților acestora în legătură cu tipul de școală pe care doresc să-l urmeze copiii lor. Or, această cunoaștere nu poate fi realizată fără o temeinică organizare Prof. ION RIZESCU (Continuare in pag. 7-a) in laboratorul de chimie al Liceului nr. 1 din Turnu Severin B Preocupări actuale ale organelor sindicale din învățămînt Un succint tur de orizont întreprins acum, în preajma plenarei Comitetului Uniunii Sindicatelor din învățămînt și cultură și a conferințelor de dări de seamă și alegeri ale sindicatelor din învățămînt, scoate în evidență preocupările tot mai stăruitoare ale organizațiilor sindicale în domeniul perfecționării cadrelor didactice. La CRAIOVA, bunăoară, Sindicatul învățămînt inițiat recent, în colaboraare cu Inspectoratul școlar județean și cu Comitetul județean de cultură și artă, un ciclu de expuneri pe teme actuale ale educației, pedagogiei și didacticii. Acest ciclu, care se află în plină desfășurare, cuprinde expuneri ca : „Pregătirea omului anului 2000 — o problemă a actualității“, „Curente și tendințe în metodologia procesului instructiv-educativă“, „Elemente noi în teoria și practica docimologică pe plan mondial“, „Tineretul, obiect al cercetării științifice în lumea contemporană", „Sociologia educației“, „Psihologia personalității școlarului“, „Logica științei și logica pedagogică“. Pentru prezentarea acestor veri au fost solicitați expuprofesori din învățămîntul universitar și cadre științifice de înaltă calificare, ca de pildă prof. univ. dr. Pavel Ștefan, prof. univ., dr. Paul Popescu-Neveanu, conf. univ. dr. Ovidiu Bădină, conf. univ. dr. Ion Dumitrescu, dr. D. Muster, secretar științific al Institutului de științe pedagogice, lector univ. Aculin Cazacu, prof. Emilian Dimitriu, cercetător principal la institutul de științe pedagogice. Și la ORADEA acțiunile pentru informarea și documentarea personalului didactic au cîștigat în amploare și profunzime. Alături de simpozioane și conferințe cu teme ca „Educația și problemele vieții contemporane" sau „Relația profesor-elev în contextul actual al școlii noastre“, merită relevată inițativa luată de Comitetul sindicatului învățămînt de a organiza, împreună cu Inspectoratul școlar județean și cu Casa corpului didactic, un ciclu de conferințe cu caracter de perfecționare. Menționăm, printre problemele care vor fi tratate cu acest prilej, „Dinamica formării și autoformării personalității“ ; „Puncte de vedere noi în educația estetică“ , „Tehnica muncii intelectuale în procesul instruirii și autoinstruirii". Pentru buna organizare și desfășurare a acestui ciclu de expuneri a fost obținut sprijinul sindicatelor unor instituții de învățămînt superior din București, Cluj, Oradea, Iași și Timișoara. „Factori determinanți dezvoltării multilaterale ai elevilor adolescenți“, „Comabaterea insucceselor la învățătură“, „întocmirea fișei de caracterizare a elevilor“, „Probleme actuale ale educației ateist-științifice în școală“ — iată cîteva dintre expunerile prezentate în fața cadrelor didactice din municipiul BACÄU și comunele înconjurătoare. Pentru științifică a asigura o ținută manifestări, ridicată acestor inițatorii lor — Comitetul sindicatului învățămînt și Inspectoratul școlar județean — au obținut concursul unor cadre didactice de prestigiu din centrele universitare Iași și București și de la Institutul pedagogic din Bacău, loc. Recent, la Bacău a avut în cadrul pregătirii simpozionului național personalului didactic, și al expunere privind procedeele de efectuare a cercetărilor pedagogice, prezentată de prof. dr. docent Ion Berea iar în curînd, la Casa corpului didactic din localitate va fi inaugurat lectoratul cu titlul „Probleme contemporane ale educației". Preocupări pentru menținerea la nivelul informației actuale de specialitate, pentru documentarea in problemele moderne ale pedagogiei se vădesc nu numai în orașele mari, cu școli numeroase, ci și la nivelul unor comune. Recent, la ȘTIRBAT — SUCEAVA a avut loc o discuție metodico-științifică cu privire la instruirea programată. La această discuție organizată de biroul grupelor sindicale, în care au fost abordate problemele instruirii programate în raport cu metodele învățămîntului tradițional, au fost antrenate și cadrele didactice de la școlile din satele Poieni și Chilișeni.____________ , în pagina a lll-a. Lucrările plenarei Consiliului Național al Organizației Pionierilor — Interviu cu tov. FLOAREA ISPAS secretar al C.C. al U.T.C. — Recent, la sediul Comitetului Central al U.T.C. a avut loc constituirea Consiliului pentru munca în rîndul elevilor. La adunarea de constituire au participat tovarășii Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, prof. univ. Miron Constantinescu, ministrul învățămîntului, precum și alți reprezentanți ai forurilor superioare de învățămînt, ai Consiliului Național al Organizației Pionierilor, cercetători științifici, activiști ai U.T.C., cadre didactice și numeroși elevi. Pentru a face cunoscute cititorilor noștri principalele obiective ale activității acestui important organism de studiu și consultare, redacția noastră a solicitat un interviu tovarășei Floarea Ispas, secretar al C.C al U.T.C. președinta Consiliului pentru munca în rîndul elevilor. , la — Ce considerente au stat baza hotărîrii privind crearea consiliilor pentru munca în rîndul elevilor ? — După cum se știe, hotărîrile conducerii partidului cu privire la munca de educație în rîndul tineretului fubrirează nevoia lărgirii atribuțiilor Uniunii Tineretului Comunist, a sferei de preocupări a acesteia în direcția stimulării spiritului de inițiativă al tineretului, al lărgirii democrației interne de organizație, al promovării autoconducerii pentru a valorifica mai bine, din punct de vedere educativ, potențialul intern de care dispun colectivele de uteciști. Apreciindu-se justețea măsurilor adoptate în această direcție, în raportul prezentat la Congresul al X-lea al P.C.R. de către tovarășul Nicolae Ceaușescu s-a subliniat necesitatea adîncirii acestor preocupări „pentru ca fiecare organizație U.T.C. să devină un organism dinamic, capabil să antreneze întregul tineret la învățătură, la muncă, la o intensă activitate obștească, să desfășoare o tot mai bogată activitate de educație comunistă de pregătire pentru viață a tinerei generații". In acest context, o dată cu sporirea sarcinilor învățământului, cu generalizarea școlii obligatorii de 10 ani, cu extinderea școlilor postgenerale, cu perfecționarea adusă structurii învățămîntului profesional și tehnic, precum și ca urmare a creșterii ponderii elevilor în rîndul tineretului de vîrstă utecistă, sporește corespunzător rolul organizațiilor U.T.C., chemate să contribuie, alături de școală și corpul profesoral, la procesul multilateral al educării comuniste și al formării tineretului ca militant activ pentru idealurile socialiste. Stimulînd inițiativa uteciștilor, spiritul lor de autoconducere și autoeducare, organizațiile U.T.C. au misiunea de a-i antrena la o activitate educativă vie, cu un bogat conținut de idei, care să completeze în mod firesc ceea ce întreprinde școala prin procesul de învățămînt. Numărul mare al elevilor de vîrstă utecistă, caracterul și complexitatea problemelor acestei categorii de tineri reclamă îmbunătățirea continuă atît a conținutului muncii de educație desfășurată de Uniunea Tineretului Comunist în rîndul tineretului școlar, cît și a formelor și metodelor de activitate, perfecționarea permanentă structurilor și cadrului oraganizatoric. Pornind de la aceste considerente, în scopul asigurării unei îndrumări corespunzătoare și diferențiate a activității Organizațiilor U.T.C. în raport cu problemele specifice ce se ridică în diferitele tipuri de școli, al antrenării mai largi la această activitate a elevilor și a unor cadre cu experiență în mun Vea de educație. Plenara C.O. al U.T.C. din octombrie 1969 a hotărît crearea consiliilor pentru munca în rîndul elevilor la nivel comunal (acolo unde există cel puțin trei unități școlare): orășenesc, municipal, județean și central ca organisme consultative, de lucru, ale comitetelor U.T.C. Prin înseși compoziția și modul lor de acțiune consiliile vor împleti cît mai fructuos entuziasmul elevilor cu experiența, tactul și competența cadrelor didactice, în scopul îmbunătățirii activității în afară de clasă și extrașcolare, a vieții organizațiilor din școli. Spre ce domenii specifice își vor orienta activitatea consiliile pentru munca in rîndurile elevilor ? — Valorificînd în mai mare măsură ceea ce este pozitiv în munca de pînă acum a organizațiilor U.T.C. ale elevilor, consiliile vor studia multiplele aspecte ale activității în afară de clasă și extrașcolare în diferitele tipuri de școli, vor experimenta metode și forme noi, propunînd comitetelor U.T.C. pa lîngă care sînt constituite organelor de învățămînt, soluții și sugestii privind îmbunătățirea procesului instructiv-educativ cu elevii Așadar, consiliile vor fi organisme de studiu, dar în același timp și de acțiune în sensul cunoașterii, valorificării și generalizării celor mai bune experiențe din viața organizațiilor U.T.C. din școli, a inițiativelor celor mai interesante, astfel încît activitatea uteciștilor elevi să fie cît mai apropiată de vîrstă și nevoile spirituale ale acestui important detașament de uteciști. In activitatea lor consiliile vor avea, desigur, in vedere faptul că școala este factorul principal de instrucție și educație a tinerei generații, ca instituție specializată, de stat, investită cu misiunea socială de a asigura în mod programat bazele educației comuniste, organizațiile U.T.C. fiind chemate, prin tot ceea ce întreprind, să completeze, să aprofundeze și să lărgească ceea ce se realizează prin procesul de învățămînt, în acord cu opțiunile și interesele elevilor, cu dorințele lor firești de a aborda și alte domenii ale cunoașterii, mai puțin tratate în programele și manualele școlare. In același timp, suntem conștienți că activitatea consiliilor va fi eficientă în măsura în care va contribui la îmbunătățirea muncii organizațiilor U.T.C. pentru ca acestea, alături de școală și de corpul profesoral, să dezvolte la toți elevii un înalt spirit de responsabilitate patriotică față de îndeplinirea îndatoririlor lor principale — aceea de a invăța, de a se forma pe băncile școlii ca oameni integri, pregătiți multilateral pen• (Continuare in pag. 7-a)J