Gazeta Sporturilor, martie 1937 (nr. 2334-2363)

1937-03-06 / nr. 2338

2 Fantezii reportericești... și realități footbailistice ieșene Stadiul antrenamentelor. Matchuri proectate IAȘI 4. — Sportivii ieșeni, au rămas desigur surprinși, aflând prin pana unui recent cronicar sportiv, că situația soccerului ieșan este grav compromisă și că existența clubului „Textila M. V.”, ar fi amenințată, când știut este de toată lumea că realitatea e cu totul alta. Conducătorul tehnic al echipei divizionare B. Maior I, continuă cu asiduitate pregătirea oamenilor, pentru ca în decursul disputei oficiale, randamentul să fie cel scontat de conducerea clubului, cât și de toți ieșenii, dornici ca echipa locală să ocupe un loc cât mai de frunte în clasamentul seriei. De la 20 ianuarie a. c. și până astăzi, cu toată asprimea timpului, antrenamentele echipei au continuat cu regulariate, astfel că astăzi condiția fizică a jucătorilor este astăzi pe deplin satisfăcătoare. Cercurile bine informate ne-au desfințit categoric svonul demisiei ;.au adesinteresării conducătorului echipei, și a clubului, neobositul și entuziastul sportiv care este d. Bacalu. 1 Au survenit, e drept, în ultimul timp unele fricțiuni, inerente vieții de club, fricțiuni pe cale de aplanare, dar cari nu au vizat niciodată existența clubului. Dezertarea jucătorului Cotru a fost sancționată, comitetul clubului de acizând suspendarea sa pe timp de 2 ani, fapt de care a fost încunoștiințat și districtul local. Cât privește plecarea lui Jean Teodoru, ne asigură cei în drept, că este cu totul de domeniul fanteziei. Pentru verificareaa formei echipei, și punerea la punct a eventualelor lacune, conducerea clubului a perfectat un match amical cu echipa „Macaby’Mași pentru 7 Martie, și a angajat tratative în vederea aducerii la Iași, a ,,Macaby”-lor din Chișinău, pentru 14 Martie. Primul match oficial, localnicii îl vor susține la Cernăuți, în cadrul „Cupei României”, când vor înfrunte pe „Iahn”. „Viitorul apropiat — ne-a declarat jun conducător al clubului — va învedera că toate pronosticurile macabre privind clubul nostru, au fost Simple fantezii, inspirate, din lipsă de materie... și informații exacte”. ] LIPSA DE ACTIVITATE Celelalte echipe eșene, deși relua scrie rea disputelor oficiale este apropiată, nu au dat până in prezent nici ten semn de viață. Metoria — C.F.R., Macabi-Hacoah ș. a. nu au făcut până în prezent nici un antrenament, și, se pare, că nici nu au procedat încă un început de coordonare a activității pe teren. Indolența publicului eșan își găsește astfel o scuză, rezultată din indolența și lipsa de activitate a cluburilor locale. Credem că forurile oficiale, direct interesate, la progresul footbalului local cât și a educării sportive a masselor, au de spus un cuvânt hotărâtor în această privință. Sperăm că acastă stare de lucruri va fi curmată de îndată pentru nu fi nevoiți să revenim în această privință. ÎMPREJMUIREA terenului De îndată ce timpul va permite turnarea betonului, vor începe lșerările de împrejmuire a terenului local, astfel, ca la reluarea campionatului, cerințele forurilor federale în aceaastă privință să fie în totul satisfăcute. 1 N. Usr. Cum se antrenează echipa selecționată a Ungariei pentru campionatele Europei de la Milano BUDAPESTA, 4 (Intersport). Echipa selecționată a Ungariei, care va face deplasarea la Milano la campionatele europene de box amator, va fi încercată și antrenată cu alte echipe internaționale. Astfel Federația ungară de box a organizat și perfectat un turneu pentru această selecționată. PROGRAMUL ÎNTÂLNIRILOR Astfel la 17 Martie, reprezentativa amatoare a Ungariei va întâlni reprezentative Danemarcei la Copenhaga. La 21 Martie, la Stockholm va înfrunta echipa națională a Suediei. La 24 Martie, la Malmö, va întâlni o combinată a orașului întărită cu elemente din echipa națională a Poloniei. La 30 Martie la Poznan va întâlni echipa selecționată a orașului, întărită cu elemente din echipa națională și la 2 Aprilie la Lipsea va înfrunta o selecționată a orașului. APOI REPAUS De la 4 Aprilie, data, când echipa va sosi la Budapesta, boxeurii vor lua un repaus de o lună, în timpul căreia vor fi ținuți în lacul camping într’o stațiune pe Balaton. Nu putem spune că Federația ungară de box, nu muncește pentru gloria boxului pe care-1 dirijează. Derbyul brăiean se dispută la 11 Aprilie Intre D.U.I.G. și Franco-română, pe terenul Hipodrom Matchal Elpis (Constanța) — U. T. M. se va cupla in aceaș zi BRAILA. 4. — Brăila își dispută derby-ul la 11 Aprilie, cu partida e campionat D. U. I. G.—Franco - română, pe terenul de la Hipodrom. Totdeauna acest match — de o rivalitate asemănătoare matchurilor Venus—Unirea Tricolor, atrage pe arena unde se dă lupta, nu numai lumea sportivă a orașului, dar și pe acei cari... nu vin decât de două, trei ori pe an la football ai aceasta numai la partidele Fr. Română—D. U. I. G. In turul de toamnă, matchul de la Brăilița s-a terminat 1—1, și nu a prezentat o luptă cu... ferbințele, I căci — pe atunci — cele două divizionare își făceau curte de fuzionare. Astăzi însă lucrurile stau cu totul altfel, mai ales că D. U. I. G.-ul, ca și Fr. Română au veleități... pentru titlul de campioni. Deci va fi un adevărat „derby” — care va convoca în jurul lui câteva mii de spectatori. SE VOR DEPUNE INSISTENTE PENTRU CA ACEST INTERESANT MATCH SA FIE CONDUS DE PREȘEDINTELE CCA-ULUI Știm că persoana d-lui Denis Xifando, este totdeauna reclamată a rămâne în Capitală, d-sa fiind foarte ocupat. Dar integritatea arbitrajului său poate să gireze că partida dela 11 Aprilie, se va disputa regulamentar. In această privință se vor depune mari insistențe ca președintele C. C. A.-ului — cari este brăilean — să primească să conducă „palpitanta partidă D. U. I. G.—S. F. R. MATCHUL ELPIS (CONSTANȚA) — V. T. M. — DE LA 11 APRILIE SE CUPLEAZĂ? Am arătat că la matchul „Derby” asistă câteva mii de spectatori brăileni. Cum în acea zi la Brăila — V. T. M.-ul, va trebui să joace cu Elpis din Constanța, se crede că această partidă va fi cuplată, ffiind la fel de interesantă. Conduerile discută încă dee pe acum toate posibilitățile. tomuriurile de scriind dein Satnnare SATU MARE. 4. — Societatea sportivă Saturare a organizat un mare concurs de scrimă, la care au luat parte cei mai buni scrimeri din Oradea, Gaj și Satumare. 18 concurenți au participat la concursul de sabie, al cărui rezultat a fost următorul: 1. Altmann (Hagybbor) 7 vict. 2. Salamon (A. S. O.) 6 vict. 3. Dr. Weismann (A. S. O.) 5 vie. 4. Climboc (Crișana) 5 vict. 5. Lutzky (S. S.) 4 vict. 6. Barabas (S. S.) 4 vict. 7. Kökössy (C. A. C.) 4 vict. In concursul de floretă al juniorilor s’a clasat primul Pop (C. Serinia Cluj), urmat de Victor și Vomdel (S. S.). Adunarea generala a gri sarai Unnia in Arad ARAD. 4. — «Slavia» din Arad a ținut adunarea sa generală. Gruparea societății sârbilor din Arad a desvoltat o activitate rodnică. S’a ales următorul comitet: Președinte: Vladimir Mitrici. Vice-președinți: Ioan Baici, Radu Mate. Secretar: Vladimir Mitrici sunt casier: Nicolae Paster, director sportiv: Alexandru Varga, conducător al secției de football: Ivan Kradigathy. Activitatea pugilistică la Iași Școala de box a Soc. Sport și Muzică IAS1. 3. — A intrat în tradiția boxului ieșan, ca în fiecare an, să furnizeze unul sau mai multi campioni naționali amatori. Nici în anul acesta, pepiniera de la soc Sport și Muzică nu s’a lăsat mai prejos, astfel că centurile categoriilor, semi-mijlocie și mijlocie, se găsesc astăzi în cea de a doua capitală a țării. N. Băncescu și Leonida Cotidis, sunt cei doui pugiliști cari au menținut tradiția și prestigiul lașului sportiv. Nobila artă, numără în orașul nostru numeroși adepți, cari susțin o secție de box, în fruntea căreia neobositul sportiv Tony Irimescu, depune o muncă neprecupețită, secondat fiind de maestrul Gh. Popescu, care-și consacră tot timpul liber inițierii și perfectării elevilor sălii, cari sunt în număr de 20. Seral au loc antrenamente cari asigură pugiliștilor o formă perfectă constantă. Cei doi campioni naționali, ne-au rugat să arătăm prin ziarul nostru că sunt gata oricând să înfrunte orice adversar din țară, în limita categoriilor respective. Vestea recrutării lui Băncescu și Coziăîș în anul selecționabililor pentru echipa națională care va participa la campionatele europene, a produs în orașul nostru un justificat entuziasm, fiind socotit ca o consumare deplin meritată a valorii de boxeuri, cât și o răsplată a acelor cari i-au îndrumat și cultivat în acest domeniu. Credem că organizarea unor matchuri cu elemente străine, vor scoate la iveală multe valori necunoscute, din lipsă de posibilități de afirmare. După cum am anunțat ntr’un număr trecut din ziarul nostru, conducătorii secției de box, au în proect organizarea a mai multor gale. Credem că se impune o grabnică traducere în fapt a acestor intenții, cari ar facilita progresul sportului cu mănuși. Munca neobosită a conducătorilor și a elevilor, merită elogiul unor consacrări publice prin victoriile ce nu ne îndoim că vor fi obținute de localnici. II. UNGAR CARNAVAL SPORTIV. — Sâmbătă 6 Martie va avea loc în saloanele orfelinatului evreesc din localitate balul anual al soc. «Macaby Haeoah», in vederea căruia comitetul clubului face pregătiri intense. I Scandalul din boiul american 8 bandă data Jimei a infialrit o mare iontură pentru lansarea lui Torrence Arestarea bandei. Torrence nu va mai boxa. O voluminoasă corespondență venită din New York și expediată de acolo cu data de 18 Februarie, ne aduce precizări revelatoare în legătură cu faimoasele expediente ale unei bande care a încercat prin mituire, să falsifice rezultatele matchulilor în care figura Jack Torrance, fost recordman mondial la aruncarea greutății. Iată cum s-au petrecut lucrurile: La Baton Rouge urma să se dispute un match în care Torrance trebuia să întâlnească pe un oarecare Hultig. Se încasaseră 6000 dolari și publicul își făcuse loc în jurul ringului, când au apărut reprezentanții forței publice, anunțând că matchul nu va mai avea loc, întrucât Hultig mustrat de conștiință, s-a denunțat poliției, care l-a arestat ca și pe Herb Brodie, managerul lui Jack Torrance. Publicul, revoltat, a vrut să devasteze localul, dar poliția a intervenit la timp. Declarațile lui Hultig In fața judecătorului. Hustig a mărturisit că el a primit într’adevăr dispoziția să plece la Baton Rouge și să se lase învins de Torrance în prima repriză. Pentru acest lucru el urma să primească 750 dolari și cheltuelile de deplasare. Hustig urma să fie prezentat publicului drept Jack Willis. Spre a certifica exactitatea depunerii, Hustig a depus pe masa judecătorilor un angajament scris la mașină având conținutul următor: «Duminecă după amiază la ora 2:30 veți pleca din New York. Luni seara la 9:30 veți ajunge la New Orleans de unde cu un taximetru vă veți la Illinois Central Station duce de unde, la 9:45 veți pleca mai departe la Baton Rouge. «Aci, Joi va avea loc matchul. Sosiți înainte de ora 12 și veți fi găzduit la hotelul Heidelberg în hall-ul căruia îl veți găsi pe Brodie, managerul lui Torrance. Dacă nu este acolo nați în camera lui. Nu telefonizați că numele vă este Jack Willis. «Marți și Miercuri vă veți antrena, după dispozițiile lui Brodie, într’o sală de gimnastică. «Joi noaptea, imediat după match veți primi de la Brodie biletul de vagon de dormit și veți pleca imediat de la Baton Rouge la New York. «Dacă cineva vă va întreba asupra carierei veți declara că ați susținut, până în prezent 12 matchuri. «Faceți astfel ca knock-out-ul să pară natural. Dacă eventual Brodie cere ca finalul să se producă în repriza secundă vă voi conforma». Hustig a comunicat apoi judecătorului că din cele ce știe, cei învinși ai lui Torrance au fost angajați, pentru Luisiana, de aceiași bandă. Dintre aceștia Torrance a învins veritabil numai pe Johanny Saxon pe care, din greșală, l-a lovit la bărbie în momentul când el urma să cadă. Banda racket Din mărturisirile de până acum se constată că o bandă numită racket lucrează la New York, montând cele mai abracadabrante lovituri în box. Este aproape sigur că s-a utilizat cu ridicarea lui Torrance acelaș procedeu întrebuințat pe vremuri spre a se asigura ascensiunea lui Carnera. Tranda urmărea ca Torrance să învingă prin knock-out fulgerător pe 12 boxeuri necunoscuți și apoi să fie opus unui adversar de clasă pentru ca, în modul acesta banda să câștige sute de mii de dolari. Nu este exclus ca descoperirea mistificărilor din Luisiana să coincidă cu începerea muncei de curățire a boxului de elementele dubioase și este sigur că Torrance și-a încheiat cariera de pugilist. De altfel, după experții americani studentul din Luisiana nu raprezenta prea mare lucru în box. Poate că ar deveni în schimb un excelent luptător. Nouă constatări Continuând seria cercetărilor, autoritățile au constatat că angajamentul mai sus citat a fost scris cu mașina arenei Hippodrome din New York al cărui antreprenor este Joe Jacobs. >e Abe Katz, organizatorul din Baton Rouge a mărturisit că Brodie a comunicat telefonie cu Torrance, din biroul lui Jacobs. Acesta din urmă protestează contra afirmarției acesteia. > Intr’unul din ziarele trustului Hearst în care Jacobs este mare acționar a apărut o declarație senzațională. Un anume Hulting a făcut cunoscut că nu a fost niciodată la Baton Rouge și că crede că numele său a fost utilizat de o altă persoană. Hultig cel arestat, a declarat că el nu este în realitate, nici Hultig, nici Willis,, ci Philips. A mai declarat apoi că nu arena Hippodrome ci un anume Jackson l-ar fi trimis la Baton Rouge. Jacobs, la rându-i a declarat că el nu știe nimic și nici nu cunoaște pe Torrance. In fine, ziarele interesate protestează vehement contra afirmației că ar fi în legătură cu această afacere. Liberarea vinovaților Scandalul a durat 3 zile și pe urma declarațiilor diferite, au intrat în arenă puteri oculte cărora nimeni nu îndrăznește să le facă opoziție. Urmarea acestei intervenții cu scop de mușamalizare a întregei afaceri, a fost liberarea pe cauțiune de 300 dolari a celor doi arestați. Torrance nu va mai dona Președintele A. N. Y. Boxing O»mision, generalul Phelan a declarat că nu știe nimic de întreaga afacere dar sesizându-se de scandalul ivit va cere să se retragă lui Torrance licența. Dacă Torrance nu va mai boxa sau în cazul când licența neridicându-i-se, el va mai avea succes pe ring, — lucru ce pare foarte probabil _gloaba o va plăti managerul său Brodie care l-a angajat pe Torrance pe timp de 1tt ani, asigurându-i un venit minim de 2.500 dolari anual. Venus—Chinezul, la București. Rezultatul final ... La pauză.Concursul No. 2 de pronosticuri al „GAZETEI SPORTURILOR” CUPON No. 3 a se detașa și alătura la buletin GAZETA »PORTURILOR Concursurile de pronosticuri ale „Gazetei Sporturilor“ Astăzi apare ultimul cupon In numărul de azi, cetitorii găsesc bonul No. 3 și matchurile la cari trebuie să dea pronosticuri. C. F. R. — Universitatea, la București. Rezultatul final ... La pauză... _ Victoria Unirea Tricolor, la Cluj. Rezultatul final... La pauză... A. At. E. F. A. — C.A.C. la Arad. Rezultatul final... La pauză... Ripensia — Gloria la Timișoara. Rezultatul final. .. La pauză... Crișana — Juventus la Oradea. Rezultatul final.. . La pauză... Astăzi a apărut ultimul cupon. Cu cele trei cupoane și cu bule* ținut de pronosticuri completat, se poate concura la viitoarele premii, de 1000 (una mie) și 500 (cinci sute) lei. Plicurile cu răspunsurile se vor depune începând de astăzi la redacția noastră, în urna specială, sau se vor trimite prin poștă până cel mai târziu Sâmbătă la ora 18. Plicurile din provincie vor fi luate în considerație dacă vor avea data poștei, de Sâmbătă. Și totuși, trebue să-i mulțumesc. Dar unde?.. — Domnul Vișoiu?... Prin urmare te-ai însănătoșit?.. Lângă mine, Miny răde. Pare veselă că m’a întâlnitîmi întinde mâna, bărbătește, și mă privște drept în ochi. Abia eșisem de la Societatea de telefoane, de unde încercasem să-i telefonez. Și iată că după ce nu o găsisem acasă și nu știam unde să o întâlnesc, o am acum întâmplător, lângă mine. Trecea pe Calea Victoriei. M’a zărit eșind de la Telefoane,i s’a oprit să-mi strângă mâna. — Sunt foarte veselă că te-ai însănătoșit. Ce mai faci?.. O căutasem două zile, să-i mulțumesc pentru amabilitatea pe care o avusese, telefonându-mi acasă să se intereseze de sănătatea mea. O aveam acuma lângă mine. Și totuși, nu reușeam să leg o frază. Să’ndrug câteva cuvinte protocolare cu cari intenționam să sfârșesc legătura noastră fără niciun sens. Miny, m’a privit din nou atentă. — Ce ai, nu-mi spui nimic?... — Ba da... dar... — Ce dar?.. Spune-mi ce faci? — Mulțumesc... — Mulțumesc, cum? Bine, sau prost?... — Destul de bine. Voiam să...— Să ce?... — De două zile... — Știu. Ai fost obligat să stai în casă. Acuma însă, ești restabilit și-mi pare foarte bine. Ne vom vedea iar la teren. Am îngânat stupid. . — Dacă vrei.. Miny a prins din nou să vădă. — Dacă vreau?... Chiar dacă n aș vrea, tot ne vom vedea. Bufetul terenului nu este chiar atât de mare, încât să nu ne putem vedea. Dar țiu și eu să ne’ntâlnim. Și-a fluturat în ochi lumina unei cochetării subite, și-a adăugat: — Poate, însă, că nu vrei dumneata. Nu am găsit decât bâlbâială de răspuns nerod. — Eu vreau. Dar... vezi că... — Văd, văd!... m’a zguduit Miny, trăgându-mă de mână. Acum ce faci?... — Nimic. Nu am nicio obligațiune. — Nu vrei să mergem împreună la un cinematograf?. Am privit-o nedumerit. Aș fi vrut să refuz. Să plec. Să-mi văd de treburi. Ce sens avea să o însoțesc la cinematograf ? Dar mai înainte de a-itea spune ceva, m’a tras în haloul cinematografului Savoy, avertizând urnă în glumă: — Te rog să nu spui nimănui că am fost împreună la cinematograf. Și, încă ceva... ! — Ce?... — Să nu mă strângi de mână... 21 Martie. — M’am întors acasă, aseară târziu. Cinematograful cu Miny s’a prelungit până la ora 1 noaptea. Am stat probabil să vedem filmul de două ori. Spun «probabil», fiindcă precis, nu știu de câte ori l-am văzut. Propriu zis, eu nu -am văzut niciodată. Intre locul meu și ecran s’a pulverizat o ceață densă prin care n’am reușit, niciun moment, să răzbat, cu privirea. Așadar, nu am văzut filmul de joc. Nici nu știu ce s’a jucat. Dar nici nu mă interesa. Important, pentru mine, a fost doar faptul că eram cu Miny. Că o văd, că-i pot vorbi, că o pot atinge La început, am tăcut amândoi. Eu mă uitam în jos. Parcă aș fi pierdut ceva. Ea se uita la mine. Am stat astfel, vreme îndelungată. Apoi, Miny a spart tăcerea cu o admonestare șoptită în glumă — Dar știi că ești băiat cuminte? — De ce?... — I i-am spus să nu mă strângi de mână, și văd că te-ai conformat. Sa oprit să verifice efectul acestui reproș, și-a adăugat, văzând zgomotos: — Te rog să consideri că am glumit. Poți să mă strângi... O clipă, am dat să-i apuc mâna. S’o ghemuesc în pumnul meu mare și să o țin acolo, prizonieră catifelată a unui joc în care intrasem fără să vreau. Apoi, m’am răsgândit. Mi-am tras mâna și m’am trezit îngânând cu timiditate. — Nu râde așa de tare, că ne observă lumea. — Ei și?... — Cum, ei și? N’ai spus că nu vrei să se afle că am fost împreună la cinematograf?... — Am glumit. Și asta a fost o glumă. De fapt, de ce să ascund. Compania d-tale este atât de compromițătoare?... Voiam să-i răspund tăios. Să-i retez pofta de glumă care-i creștea necontenit. In rezerva gândurilor însă, nu am găsit nici o ripostă care să mi se pară suficient de tare. Mi-am înghițit necazul și am tăcut. O vreme, Miny s’a uitat la film. Apoi, și-a îndreptat din nou râsul spre mine, cu aceiaș tentativă de reproș justificat și zgomotos. (Va urma) Foiletonul „Gazetei Sporturilor“ 11)8 IUNIE Mare roman sportiv de GEORGE FULGA