Gazeta Sporturilor, mai 1939 (nr. 3108-3137)

1939-05-01 / nr. 3108

Pag, 2 Dacă aui citit, iubiți cetitori, reportajele anterioare, ale gazetei noastre, au constatat desigur că Rădulescu, fundașul Sportului Studențesc a jucat la început... centruînaintaș, că Thierjung, centrul atacant al grupărei Chinezul, a debutat ca... portar, etc. De ce ar face atunci Ilie Petrescu excepție ? Viitorul campion de box al României la toate categoriile a debutat în sport ca... ciclist. La frageda vârstă de 11 ani — ah bunicul! — avea un... garaj de biciclete, al cărui proprietar exclusiv a. Garajul era mare, însă bicicleta avea «decât» trei. Sportul pedalei îl pasiona foarte mult pe micuțul Ilie. Odată temele terminate, bicicleta era încălecată și cei 60-80 km. care-i parcurgea zilnic, făceau pe ca pantalonii pe care-i purta să necesite deseori intervenția croitorului din colțul străzii... In curse n’a participat însă niciodată. "Motivul " Fără motiv! PRIME PAȘI IN BOX Boxul l-a început în luna Februarie a anului 1930. A fost dus de un prieten și în acelaș timp coleg, în sala de box din strada Atelierelor, unde se organizau pe vremuri reuniuni amatoare și chiar și campionate regionale. Maestrul sălii era Umberto Lancia, iar Ilie avea deja cine învăța: Fulea, Gh. Covaci, Lucian Popescu, Ion Lungu, Carata, Marin Stănescu, Ion Grigorescu, Constantin Cionoiu, etc, iată un mănunchiu de nume destul de sonore în concernul pugilismului indigen din ultimii ani. Normal era, cel puțin aceasta era părerea lui Lancia, să facă săptămâni gimnastică și apoi două să pună mănușile în mâini. A făcut prima, a doua și a treia zi. Senzația era însă prea mare, și în cea de-a patra zi, Ilie profitând de lipsa din sală a maestrului, și-a îmbrăcat mănușile și... vai de amatorul care i-a servit replica. L-a bătut ,ca să ne exprimăm în termeni cât mai plastici, măr. DEBUTUL Debutul l-a făcut la 11 Noembrie 1931, pe ringul sălii atelierelor, întâlnindu-l pe Vasile Noiu. A fost primul match din carieră. Tracul îl stăpânea destul de puternic, iar verdictul juriului a avut darul să mulțumească ambii adversari: egalitate. Acest rezultat, căruia trebue adăugat faptul că specialiștii captivați de frumusețea boxului pe care-l presta, îi preziseră un viitor strălucit, constituia un puternic stimulent pentru Ilie, care se puse serios pe lucru. încununarea acestora a fost câștigarea în anul 1932 a campionatului regional la mijlocie, după ce! Dar faima noului campion nu s’a limitat numai între granițele țării noastre. Ea a depășit hotarele României și s’a oprit — hăt departe — în mecca pugiliștilor europeni, la Paris. Managerul Leclerc, în căutarea unor grei de valoare, și-a oprit privirile spre noul campion al României, și la începutul lunii Noembrie a anului 1936, Ilie Petrescu, îmbrăcat într-un elegant costum de sport, și cu două valize de voiaj, a plecat spre Paris, pentru a duce și în orașul lumină faima boxului românesc. Era primul voiaj în străinătate, și impresia pe care i-a lăsat-o a fost covârșitoare. In capitala Franței, contrar obiceiului n’a șomat prea mult. Chiar la 21 Noembrie a încrucișat mănușile în vedetă la «Central» cu campionul Franței la categoria sa imi grea, Marcel Loubot. Ilie Petrescu a furnizat cu această ocazie o partidă excelentă, numai juriul, de un șovinism exasiderat, l-a văzut învins pe campionul român. Publicul, în schimb, i-a făcut călduroasă manifestație de simpatie. Eșecul acesta nu l’a descurajat pe Ilie. Dimpotrivă, i-a dat puteri noul de muncă. Roadele acestei munci s’au văzut imediat căci Ilie l’a învins la 10 marie 1937 tot la Paris pe Ro; Roger, a trecut apoi în Belgia l’a învins la Charleroi pe campionul țării sale, Belemont. S’a înapoiat la Paris și a înregistrat o performantă excepție la pupeze pe Tip HEUSER Isprăvile bătăiosului român, au pus pe gânduri pe organizatorul german de la «Deutschlandhalle», care i-a aranjat un match cu Heuser, la Berlin. P Partida s-a disputat la 30 Aprilie a anului 1937 și Ilie, care părea victimă sigură, a realizat o performanță nescontată nici chiar de cei mai aprigi susținători ai campionului român. Juriul la văzut pe Heuser (actualul campion european la toate categoriile) învingător la puncte. Numai juriul însă, căci Ilie pretinde că merita cel puțin un verdict de egalitate. S-a înapoiat în țară, deoarece ii expirase concediul. La 12 Iulie a aceluiaș an, boxând cu Vasile Șerbănescu și cedând la puncte, a pierdut și campionatul României. Nu pentru prea mult timp însă, căci la 9 Aprilie 1938 și-a luat revanșa asupra învingătorului său, și a devenit din nou campionul României, de data asta însă la toate categoriile. LA PARIS ager și Hie, Gheorghe Popescu și Pancho Villar. La Paris, Ilie Petrescu se bucură de multe simpatii, de la stânga spre dreapta: un gazetar parizian, Gheorghe Popescu, Angelman, Iilie Petrescu. Cu Leelerc, la Berlin. Cariera lui Ilie Petrescu, e un exemplu de munca și perseverență sportivă ILIE PETRESCU omai care n’a putut fi doborât de HEUSER- viitorul adversar al lui SCHUH învinsese în finală pe lands Bodie, unul dintre bunii elevi ai lui Moțl Spakow. In 1934 a participat la campionatele europene de box amator de la Budapesta și a fost eliminat în sferturile de finală de italianul Nery. Ultimul match camator l-a susținut la Galați, când l-a învins prin k. o. în prima repriză pe localnicul Zommer. LA PROFESIONISM In cariera pugilistică a lui Ilie Petrescu, Umberto Lancia a jucat un rol covârșitor. El s-a ocupat foarte îndeaproape de Ilie, el l-a îndemnat să treacă la profesionism și tot el l-a sfătuit în momentele cele mai dificile. In luna Maiu a anului 1934, Hie s’a hotărît să lepeide hermina albă și la 29 ale aceleiași luni a debutat ca profesionist împotriva lui Tiță Ion, pe care l-a învins prin k. o în repriza dona. începutul era bun! A susținut apoi o nouă serie de 7 matchuri, care au însemnat pentru el tot atâtea succese. In anul 1936, Gh. Axion abandonă titlul României la categoria semigrea, iar F. R. Boxul deschisese o nouă competiție, la care s-a înscris în afară de Ilie Petrescu, Dinu Mihail. Matchul a avut loc la 29 Martie 1936 și Ilie în marș victorios l-a învins pe adversarul sau la puncte. Matchul a avut loc la Ploești, și a ocazionat o partidă memorabilă. Ilie a câștigat astfel a opta partidă consecutivă și în acelaș timp un titlu pe care Axioti îl monopolizase: campionatul României la cal +on*Avî o pomnî.O’r Jil Era primul mare succes din cariera lui Ilie Petrescu. Și matchul cu Spakow era încheiat. In seara de 9 iulie, Bucureștiul pugilistic trăia o zi mare. La Arenele Romane, Ilie Petrescu încerca să treacă de un zid, care n’a cedat în ultimul timp nici unuia dintre boxerii români. Ilie atacă chiar de la început furibund, și Spakow pare surprins. Așa în prima, a doua și a zecea repriză. Spakow era înfrânt! Dar nu aceasta importă, ci faptul că Ilie a câștigat! Pe firmamentul pugilismului indigen se ridicase o nouă stea. Era matchul vieții sale, cum al lui Armstrong a fost cel cu Arizmendi. Apoi a plecat din nou la Paris. Nu însă în manajamentul lui Leclerc, ci în acel al lui Beliers. A boxat aci cu campionul Franței la «semi-grea» Emilie Olive, pe care l-a învins la puncte. A cedat apoi la Berlin lui Jean Frenz, prin rănire, s’a întors la București, unde a boxat cu Șerbănescu, iar ultima partidă a făcut-o la 27 Martie a anului curent, la Londra, en Ben Valentin. ❖ — «care boxeul străin ți-a lăsat cea mai frumoasă impresie ? — «Indiscutabil, Lourot! Fostul campion al Franței avea un stil care a captivat pe toți aceia care au avut ocazia să-l vadă la lucru. — «Dar dintre români — «Moți Spakow! — «Proecte ? — «Ce simplu, proecte. Dar cine nare proecte. Ași vrea totuși dacă ar putea să boxez cu Lazek sau cel puțin cu Heuser. — «Cm serviciul cum te împaci ! — «Sunt mulțumit, foarte mulțumit chiar, căci superiorii mei d-nu Director general Panaitopol, Diocan, Ing. Șt. Ionescu și Ing. Ion Ursui, înțeleg bine cauza boxului și... procedează în consecință. A*. vUL ,«L Sbteiwwv» «LwȘviiL .«L ieijurojuj .țiu». Io S lev AM. «Uu VíUÚS.Vw. VWO-lVU*-vvt7J)£ L^, i-bri£ O- vutil»Ü Hs. Wu&w, IvwÎaJI ek i j^vi. Viíi-Vvií Ilie Petrescu este tânăr. Nu are decât 25 de ani. Iată de ce ne permitem să anticipăm că boxul îi mai rezervă acestuia încă multe satisfacții. Și când spunem aceasta ne bazăm pe câteva lucruri de-o importantă capitală: e conștiincios, perseverent, duce o viață sportivă, nu bea, nu fumează... L. Dragu Ilie Petrescu între Cletto Locatelli, partener de antrenament în sala «Beltieres» și Gheorghe Popescu, compatriot și prieten sincer. învingând ando. „MATCHUL VIEȚII SALE“ In boxul românesc de acum câtva timp se crease o mentalitate bazată pe faptul că Moti Spakow deținea hegemonia la categoria grea, întocmai cum astăzi la football, piatră de încercare, sau cel mai bun mijloc de verificare a posibilităților este Venus, și cum o victorie asupra sa înseamnă mult, tot așa la box piatra de încercare era Spakow. De el se iubeau foarte multi în calea consacrării definitive, la el se năruiau noian de iluzii. In calea consacrării definitive deci, Ilie trebuia să treacă cel mai greu obstacol din cariera sa. GAZETA SPORTURI LOW Mari campionate de lupte greco - romane internaționale Peste câteva zile va începe în instalația Circului Kludsky din Bd. Regina Maria 69 (Rond-Bragadiru), un mare Campionat de lupte Greco-romane. Va lua parte un mare număr de campioni cu reputație printre care sosesc și temuții Petrici, excelent clasificați la multe concursuri internationale: cunoscutul campion Marunke, Jim Bell negru, compatriotul nostru Jean Chirtop, care de 4 ani de zile poartă tricolorul românesc cu mult succes la diferite campionate din străinătate, precum și alți 30 campioni din diferite tari. Un afiș special va anunța numele și origina țarei lor, precum și data Începerea campionatului. 160 B. _ gg...”„....D. B..„S ar,C O El I*l TB» Azi se dispută Marea Ștafetă a Traversării Vor lua parte 7 echipe, reprezentând tot ceea ce are mai bun atletismul românesc A doua întâlnire între Viforul Dacia - Stadiul Român Primii sunt favoriții probei Azi va avea loc în Capitală, Marea Traversare între cele două (Parcul SL^ArioUa ,Stenua (terenul ACSA) - Steaua Kisseleff Cu această ocaziune își vor măsura forțele tot cea ce are atletismul romanesc mai bun, adică se vor alinia toate cluburile mari din regiune: Stadiul Român, Viforul Dacia cu 2 echipe, Leonida, Victoria CFR si AS Politia. Lupta pe echipe se anunță foarte disputată între vechii rivali Stadiul Român învingătorul din ultimii 2 ani și Viforul Dacia câștigătorul din 1936. Prima întâlnire între aceste două mari formațiuni atletice a avut loc acum 7 zile când Stadiul Român a învins de justețe Viforul Dacia în Cupa Nae Mărăscu. Azi lucrurile se schimbă: Viforul Dacia este acela care are mai multă șansă, deoarece galbenii dispun de o formație mai complectă și mai bine pusă la punct. Este drept că atleții din Floreasca, vor alerga cu 2 echipe, având un contingent de participanți foarte mare. Stadiul Român, are de partea sa însă rutina. Dar vor putea albaștri să câștige numai cu acest a teut? Cred că nu. Și de aceia instalăm favorit pe Viforul Dacia." Pentru locul al treilea se va da lupte între Leonida, Victoria și Viforul Dacia B. Toate aceste formațiuni dispun de echipe de forte egale. Intre ele nu se poate preciza cine se va clasa mai înainte. După părerea noastră Leonida va învinge, până la urmă pe Viforul Dacia B, și Victoria. CFR și AS Poliția, vor complecta lotul... PENTRU ACEIA CARE DORESC A URMĂRII ALERGAREA Culorile echipelor participante 1. Stadiul Român — tricou albastru. 2. Viforul Dacia A. — tricou orange. 3. Viforul Dacia B. — tricou roșu. 4. Leonida — tricou alb. 5. Victoria — tricou verde. 6. CFR — tricou albastru cu bandă galbenă. 7. As. Sp. Poliția — tricou galben. ORA PE LA CARE TRECE ȘTA.FETA PRIN DIVERSE PUNCTE PE PARCURS Ora 10 a. mo. Plecarea terenul ACSA Ora 10.08 a. m. Piața 8 Iunie. Ora 10.10 a. m. Statuia Brătianu. Ora 10.14 a. m. Piața Romană. Ora 10.18 a. m. Piața Victoria. Ora 10.2» a. m. Bufet. Ora 10.25 a. m. Stadionul Straja Țării PENTRU ATLEȚI ȘI OFICIALI Toți oficialii și atleții de la toate cluburile sportive mai puțin Viforul Dacia se vor întruni la terenul «Straja Țării», la ora 8 dimineața. La ora 8.30, vor pleca pe parcurs cu mașinile puse la dispoziție de Prefectura Capitalei. Viforul Dacia își va întruni membrii săi la terenul său sportiv de pe șoseaua Ștefan cel Mare. La ora 8.30 vor pleca cu mașina pe parcurs. In orice caz la ora 19 m. se va da plecarea de la terenul ACSA de pe șes. Oltenița. TRASEUL traseul este acelaș ca și în anii precedenți și anume: Plecare de pe Stadionul Sectorului II Albastru din șos. Oltenița —Calea Șerban Vodă — Str. Carol — Piața Sf. Gheorghe — B-dul Brătianu — B-dul Lascăr Catargiu — Șos. Kiseleff — sosirea pe terenul U. F. S. R. SCHIMBURILE No. 1 la Cimitirul Belu cca 1000 m. No. 2 la Liceul Gh. Șincai circa 1400 m. No. 3 la B-dul Mărășești circa 700 metri. No. 4 l Podul Bibescu Vodă circa 600 m. No. 5 la Piața Sf. Gheorghe, circa 700 m. No. 6 la P-ta Brătianu circa 300 m. No. 7 la Fundația Dalles cc. 400 m. No. 8 la P-ta Romană cca. 900 m. No. 9 la Dealul Zorilor cca. 700 m. No. 10 la P-ta Victoriei cca. 600 m. No. 11 la Bufet circa 800 m. No 12 la Restaurantul «Flora» cca. 500 m. No. 13 la Arcul de Triumf circa 300 m. No. 14 la jumătatea Federației circa 400 m. JURIUL DE ONOARE Președinte: ministru general Gabriel Marinescu. Membrii: Primarul Capitalei general V. Dombrowsky, George Plagino, preș. U.F.S.R., Ion Cămărășescu, președinte F.R.R., general V. Rădulescu, col. Panaitiu, avocat V. Eladescu, arhitect O. Ionescu, D-tru Mazak, ing. Carol Sabatas, ing. Ion Lăzărescu, I. Constantinescu și Ion Ionescu-Bambulete. JURIUL TECHNIC Diretorul concursului Victor Petrescu, președintele Ligii. Comisar general de parcurs, Urzică. Comisar general en ordinea, locotenent Sebastian Chinie. Secretar general al concursului, Constantin Christescu. Secretar ajutor, Gh. Vasiliuff- Comisari la sosire, Rudy Schmettau, Alex. Koenig, arh. C. Hârjeu și Titus Ianculescu. Cronometruri: Costică Leoveanu, prof. V. Dutescu, prof. Ion Dobre și Theodor Popovici. Directorul Presei: prof. Camil Morțun, ajutor V. Ludu. COMISARI DE SCHIMB Postul No. 1, Bellu, Niculae Ganga Postul No. 2, Liceul Gh. Șincai, Haralambie Ionescu. Postul No. 3, B-dul Mărășești, I. Ganea. Postul No. 4, Podul Bibescu Vodă Schützer Ioan. Postul No. 5, Piața Sf. Gheorghe, C. A. Mazilu, Postul No. 6, Piața Brătianu, Agop Takerian. Postul No. 7, Fundația Dalles, V. Stănescu. Postul No. 8, Piața Romană, Vasile Manolescu. Postul No. 9, Dealul Zorilor, Romulus Popescu. Postul No. 10, Piața Victoriei, arhitect Herensky. Postul No. 11, Restaurantul Flora Cost. Ostafi, Postul No. 12, Arcul de Triumf, D. Weber. Postul No. 13, Jumătatea Federației, Vasile Firea, O. N.