Gazeta Sporturilor, ianuarie 1944 (nr. 1-28)

1944-01-14 / nr. 12

Pa«. Co ULTIMELE tIP VI!LA Tltimele două clasamente, la suliță și ciocan, ne arată un progres și un regres. Regres la suliță, unde conduce Paulini cu o performanță relativ slabă față de anii precedenți. De altfel în totalitatea clasamentului se constată aceeași coborîre către cifrele mediocre. Nu avem specialiști de calitate, ca în anii trecuți. Singur Samușca ar putea să fie socotit astfel, fiindcă posedă calități destule. Dar n’a putut să facă un antrenament riguros, pentru care motiv a coborît și sub 50 m. In schimb la ciocan Toma se dovedește un veritabil campion., deși nu-l desparte de Iosimovici ■ decât câțiva centimetri. Piruetaiu care s’a obișnuit să arunce neiză mari speranțe pentru anul care vine. De altfel duelul său cu Iosimovici va fi și în 1944 interesant, căci atletul C.F.R.-ului din Timișoara posedă o forță cu care probabil să depășească 50 m. Restul clasamentului e mediocru. Nu însă pe atâta, încât să nu sperăm lucruri bune pentru vara care se amopie. ARUNCAREA SULIȚEI Performantele înregistrate aici sunt mai slabe decât cele realizate anul trecut. Il întâlnim în primul loc pe Paulini, o figură probabil pentru mulți necunoscută. Are un avans de 4 cm, asupra lui Samoș ca cifră care nu spune desigur prea mult. Atletul brașovean pare capabil de nouă progrese, dacă s-ar crlsi cine să-l lucreze. Al treilea Wiesenmatter, egal,de bun la sărituri, aruncări și alergări. Daci un veritabil decatlonist. E urmat de Marodîn, un tânăr cu 1943 in cifre DOUA CLASAMENTE ATLETICE: SULIȚA ȘI CIOCAN certe calități, dar care nu știu din irncții. Căci constatăm mereu acede ce apare prea ar pe pista în jlaș îmbucurător progres al tânoconcursurii rului Toma, care în 1943 a obținut Pe Be ba îl regăsim abia la locul I un nou record național, grațție unei piruete excepționale. Probabil ca în sezonul care vine să asistăm la noi performanțe excelente. Un demn adversar Josimovici. Dacă ar fi mai calm și ar depăși mai rar, n’ar fi exclus să se apropie simțitor de 50 m. Un junior de mare viitor: C-tri: Dumitru dela Sf. Roman. E clasat înaintea lui Gurău. In clasament și mai întâlnim pe Gușacov și Castorian. Fără să fie de specialitate, Negruțiu se clasează în ultimul loc. CIOCAN 1 Toma (UDR) 45.24 Record Nat 2. Josimovici (CFR-Timiș) 45.10 m 3 O-tin Dumitru (St. Român) 37.52 4. Gurău Nic. (VD) 37 64 5 Gușacov (VD) 36.37 6. Castaman (UAB) 36.20 7 Sturza (UDR) 34.488 Bălan (VD) 34.15 9 Pascu (CFR-Timiș) 31.91 10 Negruțiu (U) 30.35 al șaptelea. Ne amintim că ne-am pus cândva mari nădejdi în e). Bătrânul Slobozeanu e al optelea, urmat de Bondirea. SULIȚA 1. Paulini (GEG) 46.84 ) 2 Samosca (UDB) 49.8« 3. Wiesenmayer (GEG) 48.2« 4 Mavrodin (VD) 48.10 5. Stupanu (U) 47.Î2 6 Ardeleanu S. (UDR) 47.53 7. Bella (UDR) 47.108 Bondrea (Electrica) 46.91 10. Naghiu (Electrica) 46.64 ARUNCAREA CiocaNULUII E proba care— dintre aruncări — ne-a dat cele mai multe satis- Toma singurul atlet dintre aruncători care s-a impus definitiv, stabilind chiar un record național TOMA (U D R.) Minitreul Echipa cea mai constantă și care va juca un mare rol în rugbyul român JUCĂTORII MINIERUL este prima echipă din provincie care activează în cadrul campionatului național. A debutat în rugby în toamna anui 1942 în cadrul categoriei promoție, reușind din primul an să-și adjudece atât campionat a categoriei „Promoție” cât și Cupa „Ing. I. Bujoru”. In campionat echipa din Lupeni a reușit să termine campionatul fără nici o înfrângere. Minierii și-au consolidat simpatiile când au luat parte în cupa „Eroi St. Iremia și Slt. Popescu” referentă echipelor de onoare și au reușit să se califice în finală când au fost învinși cu greutate de campionii naționali după ce au fost conduși o repriză. După terminarea campionatului conducerea clubului Minierul a ținut să-și măsoare puetrile cu echipele fruntașe de la „Onoare” invitând pe Tenis-Club-Român și Viforul Dacia la Lupeni. In primul match cu Tenis-Club- Român au terminat la egalitate 0-0, dar cu Viforul Dacia a trebuit să cedeze cu 7-8. . Echipa Minierul este o echipă bine pusă la punct, care a jucat tot timpul cu aceaș echipă, suferind mici modificări de la un match la altul. Probabil că Minierul putea ocupa un loc mai bun decât locul 6 in clasament, însă echipa Minierul a fost harnic pată față de ceelalte echipe din cauza deplasăilor. Este si noua echipă care a făcut 5 depari pe când unele din celelalte echipe au făcut câte o deplasare iar altele niciuna. Echipa posedă azi un pachet de înaintași greu, rapid și activ, iar o pereche de fum, foarte bună, cu o linie de 3/4 rapidă. Clubul Minierul a utilizat următorul lot: Linia I: Krakova, Coman și Kutek. Linia II: Satmary și Șusa. Linia III: Ing. Duma, Costinaș, Galamboș, Kiitek II și Ionescu. 1/2 la grămadă: Leonard și Horea. 1/2 deschidere: Karda. 3/4 centru: Sadoveanu, Cenușă și Florea. 34 aripă: Cepănariu, Coroiu și Grigorescu. Fundaș: Tofan. Cu acest lot echipa Minierul a reușit să acumuleze 16 puncte din 8 matchuri disputate, având o restanță cu Arsenalul. Victoriile au fost obținute în dauna: Tennis Clubului Român, Rogiferului, A. S. P.-ului și P. T. T.-ului, iar înfrângerile au fost suferite de la: Sp. Studențesc, St. Român, C. F. R. și Vif. Dacia. Krakova este un bun liniar, activ. Coman nou în postul de taloneur, este în continuu progres. Kutek este o pereche excelentă pentru Krakova. Sușa este unul din stâlpii echipei. Satmary este un mare jucător, tot atât de bun la grămadă cât și în joc deschis. Duma este un bun jucător, plin de calități însă neantrenat. Costinaș este un mare talent, este un jucător de mare viitor. Galamboș extrem de util pentru echipă. Este în plin progres. Kutek II suplinește cu succes pe titulari. Ionescu extrem de util. Bun în multe posturi. Leonard plin de calități, are cunoștințe multe despre rugby. Hoțea un bun jucător. Karda util, era mai bun înaintaș. Sadoveanu acelaș mare jucător. Cenușă o speranță autentică a rugby-ului. Florea foarte dur Cepănariu cel mai bun produs al rugby-ului din Valea Jiului. Coroiu bun, rapid. Grigorescu este în plină revenire. Tofan a avut un sezon mare, dovedindu-se aproape cel mai bun în postul său. CONDUCEREA Secția de rugby este condusă efectiv de inginerul Șerban Duma, un animator al sportului din Valea Jiului care trebue dat de exemplu celorlalte centre sportive. Grație stăruințelor sale s-a putut forma un centru rugbystic în Valea Jiului. Domnul R. Michuiu este un excelent colaborator. D.maior M. Bârzănescu s-a reîntors în Capitală D. Maior M. Bârzănescu, fostul președinte al FRFA, care se află de aproape doui ani pe front, este în trecere prin Capitală în drum spre un sanatoriu, unde își va îngriji sănătatea. După câteva săptămâni d. maior Bârzănescu urmează a se reîntoarce pe fronti Urăm distinsului sportiv, grabnică însănătoșire. In cadrul campionatului districtual de hockey pe ghiață se va disputa pe arena Venus matchul dintre H. C. Juventus și Venus. Rivalitatea dintre cele două puternice formațiuni ale Capitalei care datează din primele începuturi ale hockey-ului nostru, este destul de cunoscută. Jocul a fost programat pentru ora 9, astfel că spectatorii vor avea posibilitatea să vizioneze și cealaltă manifestație sportivă: gala de box de la „Palladium”. Duminică la Venus Derby-ul hockey-ului românesc H. C. Juventus-Venus In 1943 Cele mai buna performanta atletice engleze Atletismul englez a continuat să fie activ în sezonul anului 1943. S’au organizat diverse concursuri soldate cu cifre interesante. Cele mai bune performante realizate în anul trecut snt: 1. 0 yards (91.44 m), C. B. Holmes 9.9 A. T. Liffer 10.0 220 yards (201,18 m): C. B. Holmes 21.8; ). Wigley 224. 440 yards (402.33 m): A. J. Colyer 50.8; H. Chandler 51.6. 880 yards (804.65 in): S. C Woodeason 1:56.0; I. W. Alfo d 1:56.2 1 Milia (1609.3 m) S. C. Wooderson 4:11.5; D. Wilson 4:140 1.85. înălțime: S. R. West 1.88; Newman VI I Lungime: A. A. C. Dowling 7.201 H. E. Asken 703-Suită: M. J. Darympie 60-96. Față ele performanțele europene ți în special cele germane, cifrele de mai sus sunt mai slabe. Căci să facem o mică paralelă. La 200 m. plat germanii au realizat 21.2, la 400.49, la 800 m. plat 1.54.3, la 1500 m. 3:56.6, iar la 5000 ml, 14:45.8. La sărituri au 1.98 la înălțime și 7.63 la lungime, iar la suliță, 63,35. Ceea ce evident e concludent. INSTITUTUL DE ARTE GRAFICE «EMINESCU» STRADA ING. ANGHEL SALIGNY NO. 2, BUCUREȘTI Unirea Tricolor preocupată de refacerea terenului din Obor ...și de adunarea generală care a fost convocată la 23 ianuarie In cursul unei convorbiri cu d. col. N. Cruțescu — conducătorul clubului Unirea Tricolor — am fost informați că oborenii sunt preocupați în prezent de adunarea generală." Aceasta va fi convocată la 23 Ianuiarie și în vederea ei au început lucrările. * ’ In ce privește proectele de viitor, d. col. Cruțescu, ne-a spus numai atât că UNIREA TRICOLOR ESTE HOTĂRÂTĂ SA-ȘI REFACĂ TERENUL LA PRIMAVARA. Problema terenului a fost ți este grea pentru obereni pentru că, în primul rând, nu au posibilități pentru a și-o reface singuri și, în al doilea rând, au neapărat nevoe de teren. Nici antrenamentele nu se puteau desfășura în condițiuni cel puțin satisfăcătoare. Pe lângă faptul că un an întreg sau trebuit să renunțe la avantajul terenului și să joace mereu la A . N.E.F. sau în giulești, și prin aceasta să piardă din numerosul contingent de membrii cotizanții Pentru că Unirea Tricolor a fost și este un club care a urmat această politică sănătoasă, a membrilor cotizanți, la care nu va renunța niciodată. Ori, suporteurii aceștia pretind — cum e și natural — să se joace și în zbor, altfel, încet-încet renunță la matchuri și la plata cotizației. 1 ■ De aceia, Unirea Tricolor se îngrijjește atât de mult de teren. In preezent se caută posibilități pentru refacere, fapt care oricum se va produce în primăvară. .. »!. . * 1. in ce privește jucătorii, aceștia sunt în vacanță. Totuși, conducerea contactul cu ei în cursul n’a rupt acestei vacanțe. Chiar Duminică dimineața va avea loc o reuniune, care se vă transforma intr’o ședință, în cursul căreia vor fi admise — în general — și toate chestiunile prif cind sezonul de primăvară. 4 In precedentul număr al ziarului nostru am adus la cunoștința cetitorilor, îmbucurătoarea veste a invitării unor alergători străini la competițiunea ciclistă de mari proporții „Turul României”. Știrea a fost înregistrată de noi în linii generale dar, pentru că ea merită mai mult decât cinstea unei simple înserări, revenim astăzi spre a căuta să punem în adevărata lumină importanța evenimentului. „Turul României” ediția 194 i va începe la 20 August și pentru mulți pare prematur să ne ocupăm de marea întrecere. Realitatea este cu totul alta și specialiștii în materie știu că marile organizații cer mult timp și încep prin punerea lor la punct prin lucrări de birou. In 1903, când Henry Desgrange pus bazele .,Turului Franței”, grijuliul „papa” nu s’a pripit, ci a pornit la lucru către sfârșitul anului 1902, stabilind în primul rând ura și apoi regulamentul care l-a preocupat aproape trei luni. Mai târziu când faimoasa întrecere s-a impus cu autoritate, părintele ei nu a schimbat procedeul și, nelăsând să treacă nici o zi după consumarea unei ediții pornea la lucru în vederea punerii la punct a celei următoare. Datorită acestui sistem „Turul Franței” s-a impus din primii ani, a făcut epocă și a ajuns să primească consacrarea de cea mai importantă alergare ciclistă din întreaga lume. Și nu credem să greșim afirmând că opera lui Henry Desgrange corespunde celui mai mare eveniment sportiv mondial. «Turul României» Imitând exemplul ziaristului francez, uniunile cicliste din celelalte țări, sprijinite de inițiatva particulară, au purces la îmbogățirea calendarului respectiv cu o competițiune similară și astfel au luat naștere: „Turul Belgiei“, „Turul Elveției“, „Turul Germaniei“, „Turul Spaniei“, etc. și, însfârșit „Turul României“ care își datorește existenta tot unui ziarist, d. Vasile Canarache, fost președinte al Federației Române de Ciclism care, reamintindu-si de faptul că în 1910, 1911 și 1912 cicliștii români se întreceau în „Cirucitul Munteniei“, consimțind la serioase sacrifici materiale a pus bazele competițiunii de care ne ocupăm în rândurile de față. In anul înființării acestei întreceri entuziasmul a fost de nedescris și următoarele ediții s’au desfășurat în apoteoză și au asigurat „Turului României“ titlul de cel mai mare eveniment sportiv al anului. Ediția 1944 Reluarea „Turului României“ va corepunde, fără îndoială, marelui eveniment sportiv al anului și către el se îndreaptă ochii tuturor celor cari au trăit emoțiile precedentelor ediții ale marei competițiuni. Anul acesta rezervă ciclismului românesc una dintre cele mai frumoase satisfacții din câte a cunoscut în sbuciumata lui viață. „Turul României“ renaște și acest lucru nu este puțin. CâTEWIs «© fildsfisiî îi Apăsătoarea stagnare din anii din urma ne determină — ne obligă chiar — ca în acest început de an cu perspective dintre cele mai făgăduitoare, să ne ocupăm de ceea ce credem că va fi. Ediția 1944 a „Turului României" va începe la 20 August, va număra 12 etape nu prea istovitoare, zile de odihnă și un final pe care forul ciclist va căuta să -i dea strălucirea cuvenită Cele 12 etape de cari pomenim mai sus nu vor fi prea pretențioase și ele ar putea fi absolvite de orice alergător care se pricepe să se pregătească grijuliu în cursul sezonului mort.Spre deosebire de trecut s-a renunțat la plecări matinale și starturile din etape se vor da la ore ce vor îngădui preparative dictate de împrejurări. Se va ține — de asemenea — socoteală de împrejurările vitrege pe cari le traversăm și nu se va cere materialului tehnic eforturi ce depășesc actualele posibilități. In fine, cu mici excepții, nu se va utiliza prea mult parcursurile proaste cari sunt adevărați dușmani ai cauciucurilor, dar nu se vor evita — dacă situațiile o vor cere — plecările separate menite să scoată din toropeală pe alergători și să conducă astfel la stabilirea unui clasament menit să evidențieze diferențele de valori. Competițiune interstaționala Spre a-i da strălucirea cuvenită, președintele F. R. C- ului — de acord cu ai lui colaboratori — a decis să reînnalțe «Tund României» la rangul pe care merită să-l ocupe și, în consecință, a făcut apel la serviciile unor alergători străini datorită participării cărora întrecerea va dovedi caracter internațional. Cu toată vitregia timpurilor — o surpriză din partea lui Croscos nu este imposibilă —pornirea F. R. C.-ului marchează un fericit reveriment și corespunde unei situații pe care noi o dorim cât mai fruct juoasă în rezultate. Bulgari, croați, francezi, germanii, slovaci Basstart Invitațiile lansate de forul nostru ciclist formațiunilor similare din: Bulgaria, Croația, Franța, Germania și Slovacia lasă să se mărească convingerea într’o deplină reușită a marei competițiuni. Dacă situația la deplasarea celor cinci permite echipe invitate «Turul Românesc» va fi în 1944 ceea ce merită să fie. „Turul României". O competițiune cicliști de mari fagazineli F. R. C.-ul a adoptat comportarea dictată de actuala conjunctură Demisia lui Zeno Dragomir va fi respinsă ? După câte se spune, demisia reșițeanului Zeno Dragomir de la U. D. R. nu va fi luată în discuție, căci a fost trimeasă mult după închiderea termenului. O altă versiune spune că — după precedentul anului trecut — demisiile sunt valabile până la 1 ® ianuarie. In cazul acesta Zeno Dragomir e bun demisionat. Care să fie adevărul ? Vom afla abea Sâmbătă după ședința federației. Deschiderea cursurilor teoretice de canotaj și bărci cu pânze Conform programului, activitatea de iarnă a sporturilor nautice, s-a manifestat până în prezent cu organizarea Școalei de Ajutori Instructori pentru înot ce se desfășoară la bazinul acoperit. Pășind mai departe la realizarea programului de lucru pe anul 1944, Federația Română de sporturi Nautice inaugurează Miercuri 19 Ianuarie a. c. ora 18,30, cursurile teoretice de canotaj și bărci cu pânze. Cursurile se Oreac în fiecare Miercuri p. m. in Str. N. Filipești cu Nr. 18 vis-a-vis de Primăria Centrală și vor fi predate de d-î Lt. C-dor Bercea Alex., Ion Bei rindey, Tiberiu Arsenovici și Locot. Nicolau Tudor. Amatorii de a urma aceste cursuri, se pot înscrie în fiecare zi între orele 18—20 la Secretariatul Federației din Str. Alex. Lahovra Nr. 14 — O. S. it. BULETIN SPORTIV EXTERN învingător la St. Etienne PARIS, 12. (Serviciul nostru special). — O cursă de durată disputată pe Velodromul de iarnă din St. Etienne a revenit fostului campion elvețian, Besson, care a acoperit ultimii 20 km. în 17 min. 40 sec. S-au clasat apoi: Chaillot (la 120 min.) și Lesueur (la 200 mtr.). Pe velodromul din Paris, G. Seres a câștigat o probă de 20 km. în 17:08,4 min. urmat de: Terreau (20 mtr.), Lemoine (40 mtr.) și Oubron (100 mtr.). Calendarul internațional al footballului slovac BRATISLAVA, 12 (Serviciul nostru special). Conducerea footballului slovac a prevăzut pentru începutul sezonului următoarele întâlniri internaționale: La 14 Martie, match interorase Bratislava-Berlin. La 10 Aprilie, se vor întâlni la Preschau, selecționatele Slovaciei de răsărit și aceia a Sileziei de sus. La aceiași dată, un match interorase Bresla-Tyrnau. In sfârșit, la 30 Aprilie, va avea loc revanșa matchului Viena- Bratislava, la Viena. Hanseme a dispus de Paraton pe 1.500 m. PARIS, 12. (Serviciul nostru special). — Cei mai buni specialiști ai fondului francez s’au întâlnit la Vel’d’Hiv’ într’o cursă de 1.500 metri. Până la 20 de metri de sosire, a condus Parazon, dar la sprint a fost întrecut timpul de 3'58’‘9/10, performanță remarcabilă dacă se ține seama de atmosfera închisă și de pista de ciment a velodromului. R. C. Narbonnais învins în campionatul francez de rugby PARIS, 12. (Serviciul nostru special). — Echipele pariziene Stade Français și Olympique £ L Denis au înregistrat Duminică, alte victorii în campionatul de rugby al Franței. Astfel, St. Français a dispus de R. C. Narbonnais cu 9:3, iar Ol. St. Denis, a cules o victorie mai facilă în fața lui Albi cu 13:5. De remarcat surprinzătorul match nul reușit de Bourg cu Agen (8:8). Match de box Suedia — Finlanda STOCKHOLM, 12 (Serviciul nostru special). Federația suedeză de box-amator a făcut o propunere forului corespondent finlandez pentru un match între reprezentativele naționale ale celor două țări. Matchul ar urma să se dispute la 19 Martie în Stockholm și ar conta ca revanșă al aceluia din 11 Decembrie câștigat de Suedezi cu 11.5 puncte. Primul concurs de ski de la Garmisch BERMIN, 12. (Serviciul nostru special). — Campionatele de ski ale Münchenului au deschis sezonul oficial pe părțile de la Garnisch-Parten Kirchen. In cursa de fond a învins Michael Doll, iar la sărituri, Tonni Eisgruber s-a clasat primul cu 41 și 48 metri. Combinata a revenit lui Friedl Herbert. Comitetul național sportiv al Spaniei V MADRID, 12 (Serviciul nostru special). Comitetul național sportiv al Spaniei a fost alcătuit zilele acestea din următoarele personalități generalul Jose Moscardo (conducătorul sportului), Francisco Cadenas Blanco (secretar național), Jesus Rivero Menese (inspector național), Antonio Victor y Rojas (consilier național), Guillemo Hildebrand Urain (conducătorul federațiilor), Jose Maria Gutlerres de Castillo (conducătorul secției sportive a partidului), col. Ricardo Villaba Rubio (șeful sportului militar), Alberto Martin Fernandez (conducătorul secției de presă și propagandă). Reprezentanții comitetului național olimpic: Fernando Suarez de Tangil y Angulo, conte de Vallellano și Santiago Güell Lopez, baron de Güell. IN RECENTUL TURNEU EFECTUAT RE VIFORUL DACIA IN SLOVACIA DS NICU NICOLAU A PERFECTAT UN ANGAJAMENT RECIPROC DE ÎNTÂLNIRI DE BASKET-BALL ROMANO- SLOVACE. FEDERAȚIA NOASTRA DE SPECIALITATE A TRIMIS FORULUI SLOVAC CONTRAPROPUNERI, IN SENSUL CA PRIMELE ÎNTÂLNIRI SA AIBE LOC LA BUCUREȘTI DE LF PAȘTI. CONTRA PROPUNEREA F. R B V. PREVEDE JOCURILE ROMANIA - SLOVACIA LA BASKET BALL MASCULIN ȘI BUCUREȘTI — BRATISLAVA LA BASKET MASCULIN ȘI FEMENIN ȘI VOLLEY MASCULIN. ÎNTÂLNIRILE VOR FI GĂZDUITE DE TERENUL MARE AL FACULTATEI DE DREPT. VOM REVENI CU AMĂNUNTE • . "DJ«!?**» La 12 Ianuarie 1944/ La 16 și Aprilie România-Slovacia la basket-ball Jocul ce va disputa la București pe terenul Facultăfii de Drept 'îlgHSg1» IBBB