Gazeta de Transilvania, 1840 (Anul 3, nr. 1-52)

1840-08-25 / nr. 35

ogt 64562. 35. 188259. 29. de lei 70,500. par. 7. Var suma ci are fiecare pritos la rezerva sa, și cladirile și înfrumusețările cele mai însemnătoare ce au săvârșit ele, sânt cele următoare: mi. Cloulov. so. Brăila are naht în rezerva ea, și deosevit cu capitalurile sale au clădit ca sarmă cu toate trebuincioasele ei încăperi, magazii și grajd însemnător pentru trecuința comenzii de călăreți, au așternut cu caldărăm coborâșul de la Carantină la schelă, piața Maghistratului, și linainte porții Carantinii, afară din alte mai multe uniți ce o au aștinut cu piatră cu celtuiala proprietarilor, au înființat un canal de piatră boltit pe ulița C Chirilei, pentru scurggere catacurilor din piața lhingelului Mihlil, au clădit încăpările trebuincioase la vad pentru trebuința amândurora vapoarelor, au prefăcut perigavorul de ecsportație, și altele. Focșanii, nu are nici un pritog, căci afumnduși foarte strimtorat de lipsă de apă, au clădit trei cișmele după toată cuviința, chiltuind pentru dânsele o sumă de mi cincizeci și doă de mii, cu suma de lei opt mii contrivuiți de câteva persoane, și care bani neavândui pe toți în casa sa, a fost silit ase înprumuta vremelniciște parte din trănșii, și în urmă din veniturile sale cele urmatoare,și au plătit această datorie. Cuzău, asevit din căteva cele mai însemnate uliți căldărări cu celtuiala prozarilor, a săvărșit și cu cheltuială din casa sa 425 stănjini caldărări în piața de la caldărărie, asementă în piața cafenelii, precum și în piața școalii. Ploeștii, după ce cele mai multe uliți ale orașului o au așternut cu piatră cu cheltuiala proprietarilor toate piețile obșeși, și în târg și în alte pieți ale orașului, le au aștirnut cu caldărăm cu cheltuiala sa, au cumpărat un loc însemnat ce Ma unit cu locul orașului pe lei parale suma din napoi. ----- 185259. 29, care se făcea tărg pe toată săptămâna, și alcătuind o însemnată piață, parte din trânta în sumă de 1050 stâănjini, au așternuto cu caldărăm, au clădit patrusprezece prăvălii și și opt scaune de carne, care se închiriază pe tot anul aducând totog casei sale, au cumpărat o casă din cele mari din oraș, și a prefăcuto după toată cuviința pentru școală. Tărgoviște, se îndeletnicește întru clădirea podului statornic după apa Ialomiții pentru înlesnire comunicației orașului, la care urmează o cheltuială aproape de trei vecinii lei. Maghistratul orașului București, măcar că veniturile sale fiind prea mărginite pe lîngă suma însemnatelor cheltueli ce are, și care mai totdeuna au cobârșit veniturile, care, dar prin iconomiile ce au putut face, a isbutit și acesta a cumpăra un loc de piață în ulița podului de pământ, au clădit încăperile Comisiei de roșu, a săvârșit trei Poduri peste apa Dămboviții, și acum să îndeletnicește întru săvărșirea cumpărătoarei caselor cu locurile lor ale D. Baronului Costandin Sachelarie, și boerilor Lahovărești, care fiind la locuri îndemânatice în mijlocul tărgului, între mai multe ulițe, și cu destulă întindere, vor sluji cea din întăiu opre a se muta târgul după piața Herasca, ce până acum se închiril de Sfat, și săvărșiduse sorocul într'acest an, proprietarul ei a cerut sumă însemnătoare ca să o mai închirieze iară, iar ce de află spre a se mări piața Sfatului, și se vor putea clădi pe amândoă aceste piețe, pănă la 160 prăbălii ce vor aduce pe tot anul un venit la casa Sfatului până la una mie cinci sute galveni, în cursul acestor trei ani, prinsotăruire Maghistripului e-u așrmut din nou, s'au desăvărșit și s'au prifăcut în toată poliția cândărămurile însemnate , așternute 18075. 22.