Gazeta de Transilvania, 1840 (Anul 3, nr. 1-52)

1840-03-10 / nr. 11

- -- -- ------- ------- DeEeEereEEeErEReEeEffe 2 f.-24cr.Fără poștalf. ucr. arg. Pentru înștiințări să plătesc pănă la 6 rânduri 8 cr. de aci întui 1 . D FRANĂ GIANCA, PȘrasnotvă, PO. Magtie, Ponțiul afetii Foi din preună cu foia pentru minte inimă și literatură este pe un jumătate de an cui poșta Ungarii, în seria Deputaților dela 28. Fevruar.iau luat la desbatere cererea comitatului Pojonului îndreptată cătră Maiestatea Sa, în pricina zidirei drumului de fer dela cetatea din urmă numită, pănă la drumul de fer „Eegdinand's Nagdabann” eras peste provințiile austriece. Sfaturile și Rândurile sau învoit la cererea pomenitului comitat, însă subt oare și care condiții, adecă, ca soțietatea așa numită a lui „Morit de Ulamann, care este să întreprinză lucrarea mai multor drumuri de fer în Ungaria, și după deplina clobozenie de Sus căștigată, 1. linia de drum dela Pojon pănă la Ghensertdorf soțietatea să nu o poată folosi, pănă când nu va isprăvi și linia drumului de fer dela Pesta pănă la Pojon; 2. ca aceeași soțietate să înceapă și lucrarea liniei dela Pesta pănă la Dovruțin. Se înțelege de sine, cum că punerea în lucrare ale acstor linii de drum de fer sau peste tot sau în parte, fiind aflată de bună și îngăduită încă prin al 25 articol de lege din anii 1852, și 1836, n'are în sine nici o greutate. Planul, ba și însuși socoteala chieltuelelor pentru aceste drumuri sânt lucrate și hotarăte prin Ingenierul din Port-America d. Snas FE. Zimrei încă la 1858. Mai sânt croite și alte drumuri cum am zice laterale, spre pildă dela Prad pănă la SAaverti în comitatul Peștii, și dela Oradia mare pănă la Tocii, în setia mestecată din 2. Mart. după cuvenitele desbateri sau așternut de cătră Dietă Maiestății Sale un proiect de lege foarte interesetoriu, adecă proiectul pentru o carte de dreptul cambial (Sodeh înghis sambio megsantilis). Lipsa unei cărți ca acesteia, atât de trebuincioase, este în Ungaria ,precum și în Transilvania) mai mult ca de 50 ani simțită; această o dovedește articole al 17, din anul 1792, prin care cu scop de a întemeia creditul țării, li se îngădue patrioților a se supune la dreptul cambial străin. Cartea pomenită, ce este a se lucra pentru Ungaria, se înțelege de sine, cum că va fi întocmită după cele mai bune modeluri ale Europei. Sfaturile în cererea lor așternută Maiestății Sale dau definiție acuzată despre poliță (Vesnset) și descriere pe larg despre toată întreruințarea lor; viiau însă totdeodată, ca îndatorire de poliță să nu poată priimi asupra ca, nici un preot, de orice lege ar fi acela, 2. nici un călugăr, 3. nici o persoană, care se afla în slujbă milităriatcă. Țanta Româneacă. Șiințele adunate la Inspecție pănă astăzi dupe la locurile cu princioate dovedesc întreaga sănătate a lăcuitorilor din Prințipatul Calahii, potrivit cu dorința obștescă. Iar în altepta parte a Dunării în Turci, argint de un rănd. " Pm mărginiteli folosuri a drumurilor di fir, ne îndeamnă a da oarecând o descriere mai pe larg ale acestora, în foaiia noastră pentru minți ș. a. l. -