Gazeta de Transilvania, 1840 (Anul 3, nr. 1-52)

1840-05-19 / nr. 21

84 S prințul Primat spuse mulțămită cătră Maiestatea Sa în numele adunării. La acestea Maiistatea Sa respunse cu obicinuita binevoință, înnoindu'și Frăgăduința îndurării Sale, și dechlarând Lieta de închisă, dădu articolu legilor încheiate,, cu totul 55. Apoi Maistățile Sale eșiră între strigări, ce din nou făcea a se cutrămura sala. Se. și RR. supt președerea Vos. sale a judelui țării se adunară din nou în sesie mestecată, în care după cetirea legilor alcătuite, ÎD. S. Palatinul intrând, și scaunul de prezideni, își luz ziua bună prin cuvinte atingătoare de inimă; după aceasta urmă prințul primar și așa SS. și RR. se împrăștiară. După amiazi la 4 ceasuri Maiestățile SS. lăsară Pojonul, petrecute fiind de binecuvântările unei mulțimi nenumărati. FÎimostiva voluții la proiectul de lege „pentru Ovrei”, s'au cetit încă la 10 maiu în Dietă. Prin aceea ovreilor se îngăduii multe din slocozeniile și drepturile cirute de cătră sfaturile părți pentru lcnșii. Așa evreii afară de cetățile și locurile montanetice (blișaguri), pot lăcui oriunde în țară, pot iiurta neguțetorii cinstită, pot învăța orice meșteșuguri și a ridica fabrici; științele și frumoasele măiestrii lna vor sta slobode, supt condiție de a arăta atestaturi cuviincioase. Cumpărarea slovodă di moșii la cetăți, acolo unde era suferiți și pănă acum de cătră lăcuitori, li se îngăduie și li se întăriște prin migi, iar în privința altor ținuturi, Maiestatea Sa voiește a se înțelege mai întăiu cu Dicatteriurile. Moșii necvilitare (nemeceși) pot lua în arendă, însă dela țăranii plătitori de dajde nu le va fi doboda nzimi pământul. Dealtmintrel ca toți ovbii în Ungaria născuți să-și liră numele și cognumele lor hotărâte și neschimbate; pruncii carii se nasc, să se triaită zigunat la protocolul matricular. La priimirea evreilor străini, să se răzamă mouurile cuprinse în 5. 5. a proiectatei legi, așadar vagacunzii, și cei rătăcitori fără pașaporturi să se trimită îndăurări la locul naștrii lor. Vezi și mai multe în (ȘȘignuc Nrg. 39 și 40.) Turul Orizonul de cătră răsărit tot mai tare se întunecă. Jalil pașa cumnatul Sultanului, mădulariul triumviratului”) trimese serascierul și comandirul gardiei turcești (după șirile din apr. 22) fu silit !'și părăsi postul său În Carianopole au escat de curând niște tursurări foarte stinoase, cu not opute din pricina omorării unu Imam (șopă turcesc), între creștini și trri. Acuma atătea, peste puțin vom ceti mai multe ziine - PREȚUL BUCATERLOR În BRAȘOVD. (la 20. Maiu e.n. (În elani de valută.) cuprinzănd hoșrev, Reșit, halil, pe carii Mahmud ii recomandase fiului său pe patul morții cu limpă de moartei. --------- Dela redacție. Apropiinduse al doilea semestru, DL. cetitorii din 188, carii voiisc a știrii foile noastre feră precurmari, sânt rugați, ca să binevoiească a-și da adresele și a face prenumerația din vremi pe la poștele sau cunoscuții noștrii A4. Corespondenți. Prițul gazetei de Transilvania și a Foii pentru minte, inimă și Mitriatură, rămâne tot cel vechiu de 2 f. 24 cmi arg. pe un jumătate de an. Având noi scopul de a face pe anul viitoriu nișe îmbunătățiri mai însemnătoari, la 1 VIulie 1840 pănă la 30 iunie 1841 nu prenumerația astălată pe un an întreg, adecă le putem priimi. La, fieștecari să bine obdiească a primm era deocamdată numai pe un semestru, adică dela 1 Iulie pănă la 51 dec. 1840. Nișe modificății, ne vor urma spre folotul „ și în suș pe semistrul ce vine, le vom arăta cebaș mai tăriu. iuUBREERECf eodlutor goovine vleu olditoe toap gătt.