Gazeta de Transilvania, 1841 (Anul 4, nr. 1-52)

1841-01-26 / nr. 4

SA( DE GPRANSILVANIA. su pPREANALTA VOIE). Tratilești. Crașov 1 Fevr. Din cuvântul Domnului Senator Director de Polițaiu loan I. de Labrihofeld ținut în aciastă zi în adunarea generală a soțietății pentru casa de păstrare de arini, precum și din publicata socotială, se cunosc cele mai îmbucurătoare și mai învederate rezultate ale acestui institut atât de fologiitoriu. știitorii noștrii vor fi avput prinii a cunoaște, aceti și pănă acuma atât din folia noastră cât și mai vărtog din cea nemțatcă de Brașov, mai multe laturi interieante pentru eparcasa de lici, care de cinci ani încoace au făcut înflințări nepregândite spre folosul mai vărtot a plaselor mai neabute de oamini, cum, meșteri tineri, calfe, sătini, fondați ș. a. în anul trecut 1840 s'au priimit la sparcasa însemnătoarea sumă de 199355 f. 59 șn. și s'au dat afară 196.059 f. 31 - așa pute tot făcu manipulație de 595,575 f. 307 cri. ban de argint, și fiindcă la acest institut fieștecare pune capital atâta la mult sau puțin cât vrea sau cânt poate cu 4 prețeni, și iarăș, aceia carii se împrumută dela dânsa, nu sânt siliți a plăti căpitalul împrumutat deodată, ci pe rănd care cum poate, nu este îndoiallă, cum că publicul din preme în vreme tot mai mult se va convinge despre neprețuitul folos ale munte ori pomenitului institut. Amăgurat statutelor catei, ca o parte din cășigul curat este ludatorată a o da pe tot anul pentru eritiuui de lui, care urma prea'naltei rezoluții din 1 Paimer. 1859 o au dutchic, și în anul ce fuiu aștinse epre vinlecare 116 volmati de religii și nații deosibite; gă acenuiia dela epariaca 317 4. 20% gri. Din vprednicia de citire cuvântu a laudatului D. Senator noi ridicăm următoarele: a pringevu noștria asuvraului ecor institutului nostru, nu numai mulți cetățeni tineri, ci și mulți lăcuitori din district, epstropi, curatori le a orfelinilor sirimani, precum și mai mulți slujitori, s'au folosit de acelaș sprie binele lor, * prin aceia mulți Florini, carii altfelium ar fi pus la joc, s'ar fi măncat, vent sau în alte chipuri s'ar fi prictat, se păstrară și olministiuri de atriculolel patimă a jocului de cărți, a bepiei și a preastricăciatei peetreceri cu femei de caracter cu preput, cari sânt cea mai primvădicată stâncă a moralității, fuseră păziți, cări adecă însușirile rule iar, sau nici odată nu se vor înșiuira la aceia, carii n'au a mână mijloace spre letfrănare sau spre Jzlătita lor porte. L. amator luivrihul, împouărit cu muntele treviri alceregătoriei sale ca ltridor de polițaiu. Mulți ani pentru întămcinarea de a mai fi prezec a soțietății; alșa aceasta prin votizație alease pil varul Mig. Mollob. L Alunarea generală a țării era, în 10 Di a. t. la ași.115 O întâmplare îngriuoșată prinul omor ca de 30 oameni ale caror trupuri moarte o ar fi aflat în păduroatele ținuturi de la Piatra și despre care foaia nemțeană împărtășește o cortepondință întriată, noi cu acest prilej ne restringem numai a o pomeni, așteptănd întrentea daruri cevaș mai sigure, decăt fănt sele cin .-au ma vinit. in sm-. - -stustgarda fusitana e-iecchi eșlua incintul stăpănirei de 25 aci a cratului lor vilahelm, carileșele pe trundena 1816 80. .- - - - ------ -- -așa pe anul tricut i se veni- Îîn cizia adiatta muuitorii ce pritătecu a