Gazeta de Transilvania, 1841 (Anul 4, nr. 1-52)

1841-09-21 / nr. 38

DE TRANSILVANIA. (CU PREANALTA VOIE). N38. Miumon, 71. Septembriie. Tratinsmul. O scurtă și repede privire. Dela publicația crăieștilor propoziții încoace, hotărăte spre despiatire în Dieta viitoare, toate Comitaturile, Scaunele și Districturile din Patrie țin adunări, întru care se aleg deputații (câte doi), ca viitori mădulari ai Dietei, hotărâți a apăra interesele atăt a patriei în general, căt și a ținuturilor și a comunităților deosibi. Cu aceste prilejuri de alegere, precum și cu prilejul facerii instrucțiilor, după care au a vorbi deputații, ce se vorbește în pomunitele adunări, ce idei se frământă în aceleaș, poate cineva cunoaște în Z ziua de astăzi din retunetul foilor periodice a patriei noastre. Și tocma pentru aciasta, cât de greu cumpănesc desbaterile jurnalelor noastre în bilanțul viitoriului nostru, va cunoaște numai acela, care le citește toate cu cuviincoasă luare aminte. Cele mai delicate strune încă se ating în aceleași am putea zice, că nici un interes mai de aproape, nici o nemulțumire publică, nu rămân nepomenite și nescărmănate. Noi numim aci astădată numai Gazetele din Cluj, care erau nemijlocit supt cenzura guberniană. Leelea se vede că întru adevăr sânt menite a sluji ca organe de pregătire pentru desbaterile ce se vor urzi la Dietă. Bărbați spiraveni, magnați cu influință mare își ridică glasul lor în aceleaș. Căci alocă duhul vrimii, și împungiurările din afară poftesc cu ne-astâmpăr a se face nișt îmbunătățiri și a se vindeca rele, pe care atât Stăpănirea noastre, cât și mulțimea bine-simțitorilor și ne-interesaților patrioți le doria de mult, foarte de mult! Dintre mulțimea lucrurilor vorbite un public, prin organele publicității, noi pomenim numai acestea. Proiectarea de unire a Transilvaniei cu Ungaria supt un gubern, care multora se pare că ar veni în collizie (loviri) cu neatărnarea națională a Transilvanilor și a numit cu a Vaților și cu a Săcuilor, cu cele două table dietale din Ungaria ,a Magnaților și a Deputaților, cum nu este la noi), cu victima ocârmuirei comitaturilor, cu starea religiilor și anumit, că în Ungaria religia unitărășască (sociniană) nu e priimită și la noi e priimită, iar la noi religia greco-neunită nu e priimită, care în Ungaria cu puțintică restricție este primită, cu sloboda alegere a deregătoriilor cardinale și diplomatice care este la noi, și în Ungaria nu, cu legile Aprobatelor și a Compilatelor noastre, cu natura procegiurilor mai scurte la noi decăt în Ungaria, cu prețul sării care în Ungaria este respective cu mult mai mare decât la noi. L Alții iarăș ar voi numai reunirea acelor comitaturi care odinioară s'au mai ținut de Ungaria; mai încolo se ating relațiilor celor trei nații priimite, unele cătră anteleotarea Aristocrației transilvane; proiectățiile vechi și noaz urbariale; în sfârșit starea, duhul și însușitățile nației romănești din patria aceasta. Asupra acestui din urmă punct vorbiră mai de curând doi Publicniși Maghiari. D.Mijail Szentivarri și Domn. Sighismund Szenthigath, ale căror păreri noi de ne ar lăsa împregiurările, n'am lipsi a le face cunoscute și cetitorilor noștrii prin „Foaia noastră, crașov, în adunarea din 25. Septeau alți Deputați la Dietă pentru Districtul Crașovului DLD. Funagiul cetății Iosif Gref și Statorul Carol Mis. Ungaria. Prospect. Fricările duhurilor în Ungaria, nu este nici o îndoială, au influință multă și asupra Patriei noastre, eazică cine câteiva vina, chiar și asupra provințiilor învecinate. Pentru aceasta ne simțim îndatorați, a face din vreme în vreme căte o privire în general asupra vieții puvline ai aceii țări. Dini