Gazeta Transilvaniei, 1861 (Anul 24, nr. 1-102)

1861-03-28 / nr. 25

-7o Z5a- Gazeta este regulata de 2 ori, si Fosea una data pe sertemana, ad. Megiogea si Samteta. Rretinsa legaleate pe 1 anu 10 f., pe diumetate anu 5 f. austr. inlaintrulu monarchiei. TRANSSILVANIEI Brasiovu, S1. Pentru tieri straine 7 f. 50 er. per sem., si 15 fr. pe unu anu. Se prenumera la tote postele s. g. cum si la toti cunoscutii noștri DD. corespondenți. Pentru serie „petit“ se ceru 8 cer. val. aputg. - Instrucțiune provisoriă pentru comiții supremi ai comitateloru, căpitanii primari ai districteloru ungurești (?!) și pentru juzii regești primari ai scauneloru săcuești. Cu privire la organisăciunea de mai 'nainte a comitateloru ungurești pe temeiulu prea 'nalteloru manuscripte din 20. Octombre și din 21. Dechembre, pentru modulu întocmirii comiteteloru de comitatu, cumu și de numerulu membriloru acelorași, în urmă pentru administrăciunea trebiloru publice și pentru așezarea corpului oficialiloru de comitatu, din prea'nalta poruncă a Maiestății Sale c. r. pănă la deciniriga înființare a capiloru de comitate va serbi următoarea inetrucțiune de îndireptariu regulătoru: 1. Numitura și miezuinele ținuturiloru restaurănduse întru înțelesulu preandurateloru autografe din 20. Octombre și 21. Dechembre, cea dintăiă problemă a capiloru de ținuturi Ba fi, ia în ceînțelegere cu respectivele autorități să mijlocească reașezarea miezuineloru vechi ale respectiveloru ținuturi. 2. Pănă căndu potestarea legislativă va dispune despre organisăciunea comitateloru, dreptulu de consultare și hotărâre îlu va ecsercita în fiecare ținutu căte o comisiune permanentă între terminii acestei instrucțiuni în cerculu administrativu alu comitatului. 3. Capulu ținutului cu privire la compunerea comisiunii, de comitatu consultănduse mai 'nainte de toate cu bărbații autoritativi representători ai tuturoru claseloru și intereseloru din ținutu în ceea ce se ține de numerulu comisiunii, în ceînțelegerea cu aceea întocmește avea comisiune, carea decă amu afla cu cale a și înulți membrii, va urma întru înțelesulu acestoru instrucțiuni. 4. Comisiunea în ținuturile mai mari va consta din 100, eară în cele mai mici, precumu e comitatulu Alvei de Ineu, districtulu Făgărașiului” și scaunulu Arieșului din 50 membrii. 5. Comisiunea se compune așea, ca în aceea fără privire la confesiuni, clase și naștere împreună cu fosta clasă a iobagiloru, interesele proprietății, înțeleginței și ale industriei, cu unu cuvăntu interesele comune și particulare ale locuitoriloru ținutului să ie representate de ajunsu. 6. Capulu ținutului comunicăndu acestă instrucțiune cu comisiunea, în prima ședință a aceleia depune jurământulu după formula îndatinată pănă acumu și din acea zi înainte și pănă atunci căndu noulu corpu de oficiali va intra în activitate, va exserva activitate legală asupra funcționariloru de acumu al ținutului. 7. Capulu de ținutu în ceînțelegere cu comisiunea va mijloci întocmirea corpului oficialiloru pentru ținutu, eară acelaș ce va compune și anume în comitate: din juzii priimari (fobii6, judex nobilium), din vițespani, notari, arhivaru, mi juzi de cerciu (szolauigoa), în districtulu Făgărașului din vițecăpitanu cu ceilalți oficiali căți au fostu pănă la a. 1848. Întocma și în scaunele săcuești din oficianți constătători din numărulu și cu activitatea dinainte de a 1848. 8. Denumirea deregătoriloru se face așea, că capulu ținutului întru înțelesulu articolului de lege dela 1846/7 pentru flecare postu candideză dintre mărturisitorii diferiteloru confesiuni aflătore în ținutu mi i propune comisiunii spre alegere. După ce ca făcutu alegerea, indivizii de acea categoriă carii au căștigatu majoritatea și carii întru înțelesulu atinsei legi cadu sub confirmarea Maiestății Sale c. r. se supunu prin gubernu Maiest. Sale c.r. spre întărire, eară indivizii carii după categoria loru căștigăndu majorirarea voturiloru nu cadu sub confirmarea prea'naltă, trebue să ce jure îndată mi să ce întroducă în oficiulu loru pentru ca admipă străciunea publică în modulu vechiu legalu să ce mi înființeze, întru acemenea mi acei indivizi cari cadu sub prea'inalta confirmăciune, pănă căndu această confirmăciune prea'naltă s'aru întămpla să fie înlocați prin capulu ținutului în acestu oficiu, întru carele au fostu aleși prin majoritatea voturiloru și ei voru avea a'și norta deregătoria loru ca suplenți pănă la sosirea prea'naltei confirmăciuni. Catalogulu aceloru oficiali aleși, oficialu cărora nu cade sub prea'nalta întărire, să se trimită în susu la gubernii spre știință. În urmă capulu ținutului ne cei cu simbriă Mi va denumi după trebuință în ceînțelegere cu comisiunea. %) Însă districtulu Făgărașului, de ape acumu ce ține mi unu număru de sate din fostulu regimentu 1. romănescu, e mai mare decătu de exc. comitatele Cetate de baltă și mai toate celea din ragies adnehae. Red. 9. Noulu corpu de oficiiali își va trage lefile sale de funcționari publici așea precumu aceleași fuseseră pn ținuturi pănă pe an a 1818, pe lăngă asemnăciunea șefulu de ținutu din acea zii, întru care ami ocupatu în adevăru fiecare postulu său, într'aceea decă comisiunea de comitatu după schimbarea timpului și cerința împregiurăriloru aru dori a îmulți legile anuale pentru amploiați, atunci dânsa își poate subșterne respectivulu proiectu lu gubernu, pentru ca acelea competințe să se poată cicremiza ne temeiulu dreptății și alu cuviinței. 10. Atătu acestu bugetu, cătu și acelu cerutu pentru coperirea celorulalte contribuințe administrative comisiunea îlu va pregăti pe șase luni mi îlu Ba supune gubernului cupe aplacidare, unde acelaș stat prinduse, suma respectivă pănă la definitiva decisiune a dietei la asemnăciunea capului de ținutu se va plăti provisoriu în modu de anticipăciune din visteria statului în casa provințială, iară apoi din aceea în sume trimestrale se voru da aa măna perceptorului (eameșului) de comitatu seu districtu, carele este datoriu a supune computu regulatu în adunarea ținutului. 11. Capii de ținuturi, precumu și toți funcționarii de ținutu în afacerile oficiale privitore la contribuțiunea directă voru păși cătră autoritățile finanțiale și cătră organele acelora întocma în acelu reportu, care au custatu între acestea și între administratorii (prefecții, pretorii) de pănă acumu ai ținuturiloru. 12. Organisăciunea tribunaleloru pedepsitoare, civile și urbariale Ba remăne provisorră în starea de acumu, denumirea fiscalului oficialu încă remăne suspinsă, pănă căndu pe temeiulu prea'naltului autografu din 20. Octombre cancelaria transilvană de curte în chestiunile privitoare la modalitatea organisăciunii tribunaleloru ungurești”) își va subșterne proiectele sale. Deci memoratele tribunale își voru continua într'aceea lucrările oficioase. Totuși în privința aceloru membrii ai tribunaleloru, carii nu cunoscu limba locuitoriloru, eară mai vărtosu limba maghiară, precumu și în casa căndu pentru portarea regulată a trebiloru judecătorești nu ar fi de ajunsu personalulu trebuincioeu, capulu ținutului răportăndu la cancelaria de curte a Transilvaniei, se va lua măsură, ca pănă la organisarea tribunaleloru țerei respectivele stațiuni (posturi) să se împlinescă cu indivizi pământeni destoinici. 13. Noii juzi de cercu în procesele și în toate causele de judecată căzătoare în competința loru au să purceadă și să judece după condica de legi generală civilă și penală””) mica persoane judecătorești ajutătore au să îndeplinească instrucțiunea tribunaleloru care se află în ființă cumu și despre modulu esecutării acelora la timpulu cerutu să facă raportu, tocmma pentru aceasta la alegerea acestoru oficiali de comitatu, comisiunea va fi cu toată putinciosa luare aminte ca să aibă calitățile cerute spre acestu scopu”””). 11. Fiindcă administrarea ținutului și supravegherea preste personalulu oficialiloru aceluia cade în competința capului de ținutu, acesta despre toate întămplările mai însemnătoare și mai mărețe căte apă obveni, este înformatu de cătră judele primariu mai bătrenu, de cătră vițeșpanu seu vițecăpitanu, căroru earăș juzii de cercu suntu datori a trămite raporturile loru. Bară despre casurile mai însemnătoare ale ședințeloru comisiunii șefulu ținutului seu în casu de împedecarea lui, oficialulu a dă doilea după dănsulu trimite raportulu cătră gubernu, unde se voru subșterne și protocoalele în modulu îndatinatu. „15. Acestă comisiune va ave asupra trebiloru administrăciunii pu 5aive avea activitate, care înainte de an. 1848, ca cuvenitu adunăriloru marcate și în acestă privință dânsa dispune cu oficialii de ținuturi în modu decisivu. „16. În consultăciunile publice fiecare membru alu comisiunii are libertatea de a cuvănta în limba vorbită în cutare ținutu. 17. Corpulu oficialiloru În ședința comisiunii are dreptulu de a vota, este și datoriu, ca cu ocasiunea cetirii registrului raportelor arestante să se justifice asupra causeloru întărzierii. 18. Ședințele comisiunii euntu publice, ne cama ascultătoriloru ce asemnă locu separatu. Decă cineva dintre ascultători, seu toți ascultă ””*) Adică judele seu mai sine sub judele, seu cu terminulu barbaru solăbirăulu, pășește în loculu pretorului de pănă acumu, seu elu concentră în persoana ca mai totu ne ce numia mai 'nainte forum dominale, LĂ *) Adică tribunalele ungurești în Ardealu, în comitatele și districtele acestei țeri cumu ui în să cuime, că în pământulu regescu ce dopă restaura cele săsești. ”*) Adică după cea austriacă ca și pănă acuma de optu ani încoace, forum triduale, forum partiale. -