Geodézia és kartográfia 1985 (37. évfolyam, 1-6. szám)

1985 / 5. szám

CONTENTS Joó, I. : Geodesy and cartography in China Karsay, F. : Applications of geodetical laser instruments in the construction industry Gergely, J. : Sparse matrices in geodetic computation Soha, в. : A two-dimensional geodetic transformation model Kraus, K. : Structure of the Austrian digital terrain model Baranyi, J. : Construction of illustrative map projections Biró, J.—Buga, L. : Planning and reproduction of tactual maps for the blind and visually impaired Thông, N. G. : Modeling of the geodetic effects of the time variation of the Earth’s gravity field Stegena, L. : Minoan maplike representations at Akrotiri on the island of Thera Papp, L. : Present state and development trends of the revision technique of topographical maps Burger, A. : Stereo effect by use of one single image Kalmár, J. : Bundle adjustment programme system for minicomputer * Obituary — 75-year contribution of Hungarian experts to the international social co-operation (Baum, F.) — Testing of the planimeter DIPLA (Bayer, E.) — Study-tour in the USA for examining the remote sensing technique (Csillag, F.) — Conferences, exhibitions — Professional news — Miscellaneous. * Society news INHALT Joó, I. : Geodäsie und Kartographie in China Karsay, F. : Anwendung des Lasers in Bauwerksmessungen Gergely, J. : Sparse Matrizen in der geodätischen Berechnungen Soha, G. : Zweidimensionales geodätisches Transformationsmodell Kraus, K. : Aufbau des Digitalen Höhenmodelles von Österreich Baranyi, J. ; Konstruktion von Erdabbildungen zu Anschauungszwecke Biró, J.—Buga, L. : Planung und Vervielfältigung von durch Betastung lesbaren Karten für Blinden Thông, N. G.: Modellberechnungen für Bestimmung der geodätischen Wirkung der zeitlichen Änderung des Schwerefeldes Stegena, L. : Kartenartige Darstellungen von Minos in Akrotiri, auf der Insel Thira Papp, L. : Gegenwart und Zukunft der Erneuerungstechnologie von topographischen Karten Burger, A. : Herstellung von Stereoeffekt mit Hilfe eines einzigen Bildes Kalmár, J. : Programmsystem für photogrammetrische Bündelausgleichung zu Mikrocomputer * Nekrologe — 75-jähriger Beitrag von ungarischen Fachleuten in der internationalen gesellschaftlichen Zusammenwirkung (Raum, F.) — Untersuchung des Planimeters DIPLA (Bayer, E.) — Studienreise in den Vereinigten Staaten für Untersuchung der Fernerkundung (Csillag, F.) — Tagungen, Ausstellungen — Berufsnachrichten — Aus aller Welt * V ereinsnachrichten СОДЕРЖАНИЕ Joó, I.: Геодезия и картография в Китае Karsay, F.: Геодезическое применение лазеров в строительной промышленности Gergely, J. : Разряжённые матрицы в геодезических вычислениях Soha, G. : Двухразмерная геодезическая трансформирующая модель Kraus, К. : Структура австрийской цифровой модели местности Baranyi, J. : Построение наглядных проекций Земли Biró, J.—Вида, L. : Составление и издание карт для слепых, читаемых на ощупь Thông, N. С. : Вычисление моделей для определения геодеческого влияния изменения во времени поля силы тяжести Stegena, L. : Миносские картоподобные изображения в Акротири, на острове Тира Papp, L. : Настоящее и будущее технологии обновления топографических карт Burger, А. : Получение стереоизображения по одному проективному снимку Kalmár, J. : Система программ фотограмметрического уравнивания пучка для малой вычислительной машины * Некролог — 75-летие активного участия Венгрии в международном общественном сотрудничестве (Raum, F.) — Исследования планиметра ДИПЛА (Bayer, Е.) — Научная командировка в Соединённые Штаты Америки по вопросам дистанционного зондирования (Csillag, F.) — Совещания, выставки — Известия специальности — Отовсюду * Известия Общества Szerkesztő bizottság: Bak Antal, dr. Detrekői Ákos, Domokos György, dr. Egri Antal, dr. Gabos György, Halász Péter, dr. Hazay István, Hoff er István (elnök), Jagaslcs Béla, dr. Joó István, dr. Kovács Béla, Lukács Béla, dr. Németh Gyula, Raum Frigyes, dr. Sipos Sándor, dr. Somogyi József