Geodézia és kartográfia 1986 (38. évfolyam, 1-6. szám)

1986 / 4. szám

CONTENTS Editorial board: Dr. h. о. dr. I. Hazay 86 years old Hazay, I. : The scale of the map Biró, P.—Heck, B. : Variation in satellite geodetic station coordinates and the true surface movements Joó, I. : Updating of Hungary’s geodetic and cartographic fundamentals Bak, A.: Role and impact of university education of surveyors in and on the activity of the military mapping service Detrekői, Á. : The new tendencies of adjustment Szddeczky—Kardoss, By. : The development of astronomic position determination in Hungary Kis Papp, L.: University education of surveyors Ms. Bölcsvölgyi, Bán, M. : The adjustment methods for detecting vertical soil movements from relevelling nets Soha, в. : A robust adjustment with weights depending from measurement corrections Németh, Gy. : Management at the surveying and mapping enterprises in Hungary Martinovich, S. : The constructional principles and representational methods of the Great Atlas of the World Divényi, P.—Márkus, В. : Automation of the hill shading * Obituary—The „Cartographia” has been granted the honour of „Outstanding Enterprise” (Domokos, Gy.)—146th general assembly of the Academy of Sciences (Biró, P.)—Visiting the surveying bureau of Airport Zurich (Székely, D.)—New sorts of map in the educational atlases (Orgoványi, A.)—In memóriám lieutenant-colonel A. Neu officer of the engineer corps (Hrenkó, P.)—Conferences, exhibitions—Professional news—Miscellaneous * Society news — Decrees INHALT Reaktionsbeirat: Dr. h. c. dr. I. Hazay—85 Jahre Hazay, I. : Der Kartenmaßstab Biró, P.—Heck, В. : Änderung der Koordinaten der Stationen von Satellitengeodäsie und die wirklichen Flächenbewegungen Joó, I. : Modernisierung des geodätischen und kartographischen Fundaments Ungarns Bak, A.: Die Rolle und Bedeutung der Ausbildung der Vermessungsingenieure an der Budapester Technischen Universität in der Tätigkeit des Militärischen Vermessungsdienstes Detrekői, Á. : Neuere Richtungen in der Ausgleichungsrechnung Szddeczky—Kardoss, Gy. : Entwicklung der Astrogeodäsie in Ungarn Kis Papp, L. : Fachausbildung im Vermessungswesen Frau Bölcsvölgyi, Bán, M.: Ausgleichung der zum Zwecke der Untersuchung der vertikalen Bewegung der Erdoberfläche dienenden Nivellementsnetze Soha, в. : Robuste Ausgleichung mit Verbesserungsbedingter Gewichtsbildung Németh, Gy. : Wirtschaftsführung in den geodätischen Unternehmen in Ungarn Martinovich, S. : Redaktionsprinzipien und Darstellungsmethoden des Großen Weltatlasses Divényi, P.—Márkus, В. : Automatisierung der Shattenplastik in der Reliefdarstellung * Nekrologe -— Das Cartographia wurde mit der Beehrung „Hervorragendes Unternehmen” ausgezeichnet (Domokos, Gy.)—Die 146. Generalversammlung der ungarischen Akademie der Wissenschaften (Biró, P.)—Besuch im Vermessungsbureau auf dem Zürcher Flughafen (Székely, D.)—Neue Kartentype in den Unterrichtsatlanten (Orgoványi, А.)—In memóriám Genieoffizier Feldmarschalleutnant A. Neu (Hrenkó, P.)—Tagungen, Ausstellungen — Berufsnachrichten — Aus aller Welt Vereinsnachrichten — Anordnungen СОДЕРЖАНИЕ Редакционная коллегия:: Д-р Иштван Хазаи (К 85-летию со дня рождения) Hazay, I.: Масштаб карты Biró, Р.—Heck, В.: Изменение координат станций сателлитной геодезии и действительные движения поверхности Joó, I. : Модернизация геодезических и картографических основ в Венгрии Bak, А.: Роль и значение специального геодезического образования, получаемого в Будапештском Политехническом Университете, в профессиональной деятельности картографической службы Detrekői, Á. : Новые направления в области уравнительных вычислений Szddeczky—Kardoss, Gy.: Развитие астрогеодезии в Венгрии Kis Papp, L.: Образование геодезистов Bölcsvölgyiné, Bán, М.: Уравнивание нивелирных сетей, служащих целям изучения вертикальных движений земной поверхности Soha, G.: Способ уравнивания для выявления грубых ошибок с использованием весов, зависящих от поправок измерений Németh, Gy.: Экономика наших предприятий Martinovich, S. : Принципы составления и способы изображения Большого Атласа Мира Divényi, Р.—Márkus, В.: Автоматизация свето-теневого изображения рельефа Некролог — Картографическому предприятию присвоено звание „Отличное производство“ (Domokos, Gy.) — 146-е общее собрание Венгерской Академии Наук (Biró, Р.) — Посещение Геодезической конторы аэродрома в Цюрихе (Székely, D.) — Нобые типы карт в учебных атласах (Orgoványi, А.) —- В память о военном инженере генерал-лейтенанте Андраше Ней (Hrenkó, Р.) — Известия специальности — Отовсюду Известия Общества — Решения