Geodézia és kartográfia 1992 (44. évfolyam, 1-6. szám)

1992 / 1. szám - Mihály Szabolcs - Ódor Károly - Soha Gábor - Alabér László: A hazai földmérés és térképészet helyzetelemzése

lesztési főosztályától (a jelenlegi tudományszervezési és oktatási főosztály elődje Szerk.). Folyamatban van az állami földmérést képviselő FTF felvétele az európai országok térképészeti szolgálatainak CERCO elnevezésű szervezetébe. Az FTF keretében működik a Földmérési és Távérzé­kelési Intézet (FÖMI) és a földhivatalok országos háló­zata (19 megyei, 1 fővárosi és 109 körzeti földhivatal). Az FTF-hez részlegesen tartozik a ma még nem teljes mértékben privatizált három vállalat: a Budapesti Geo­déziai és Térképészeti Vállalat (BGTV), a Kartográfiai Vállalat (KV) és a Pécsi Geodéziai és Térképészeti Vál­lalat (PGTV).­­ • Az állami földmérésen és a katonai térképészeten túl a szakterület kutatási, fejlesztési, termelési, oktatási és szakmai-társadalmi feladatainak ellátásában aktívan résztvesznek­­ az MTA Geodéziai és Geofizikai Kutató Intézete, - az MTA Földrajztudomány Intézete, - a BME Geodéziai Intézete, - A Magyar Állami Eötvös Loránd Geofizikai Inté­zet, - az EFE Földmérési és Földrendezői Főiskolai Kara, - számos egyetem és főiskola szakterületi tanszéke, - a Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság, - a Magyar Asztronautikai Társaság, - a Magyar Mérnöki Kamara földmérési tagozata, - és számos földmérői és térinformatikai Kft. és kisszövetkezet (privátszféra). Szakterületünk tudományos kérdései az MTA X. Földtudományok Osztályához és az annak keretében működő Geodéziai Tudományos Bizottsághoz tartoz­nak. A 2. fejezetben elmondottak következménye, hogy a polgári földmérést és térképészetet szakmai alapon alig lehet egyértelmű célszerűséggel valamely szakágazat (minisztérium, főhatóság) alá rendelni. Ezt bizonyítja az alábbi áttekintés is. Az állami földmérés 1869-től 1949-ig a Pénzügy­minisztériumhoz, utána rövid ideig az Országos Tervhi­vatalhoz tartozott, majd 1967-ig a Minisztertanács irá­nyítása alatt működött ÁFTH néven. Ezt követően a MÉM-be került Országos Földügyi és Térképészeti Hi­vatal (OFTH) néven, amelyet később Földügyi és Térké­pészeti Hivatal (FTH) névre változtattak. 1989-ben meg­szüntették az FTH-t és - már az új FM vezetésben - egyetlen főosztállyá zsugorították az ágazati irányítást. Külön közbenjárás után 1990-ben két főosztályt alakí­tottak. Az 1991. évi FM átszervezéskor született a jelen­legi állapot, de már a korábbi két főosztály összesített létszámával és egyszemélyi szakmai vezetéssel. Az FM F­IT 1992. január 1 -jétől tagja a CERCO-nak. (Szerk.) Az állami földmérés keretein belül a hatósági felada­tokat sokáig a megyei földmérési és földnyilvántartási felügyelőségek végezték. Az 1950-es években megszűnt a magánföldmérői te­vékenység és kialakult a három vállalat (BGTV, KV, PGTV). 1967-ben megalakították a FÖMI-t hatósági és operatív feladatok elvégzésére, amelynek profilja foko­zatosan bővült a K+F tevékenységgel. Mai szervezete 1988-ban alakult ki, amikor is összevonták az 1970-ben ingatlan-nyilvántartás céljából létrehozott Gépi Adat­­feldolgozó Központtal. 1973-ban az időközben megerősödött földhivatali háló­zatot kivették az akkori főhatóság, OFTH irányítása alól és a helyileg iletékes tanácsok alá rendelték. Az OFTH a to­vábbiakban csak szakmai felügyeletet látott el. Ez a szer­vezet funkcionált 1989. végéig, amikoris a földhivatali há­lózatot ismét a MÉM alá rendelték, ez a mai állapot. 4.1.2. Katonai térképészet A katonai célú térképészeti tevékenység irányítása a Magyar Honvédség Vezérkara Hadműveleti Főcsoport­­főnökség szervezetében működő Térképész Szolgálatfő­nökség feladata. A katonai célú hazai és külországi to­pográfiai térképek, geodéziai és távérzékelési anyagok előállítását az MH Tóth Ágoston Térképészeti Intézet (MH TÁTI) végzi. A katonai térképészeti adatok tárolá­sában és szolgáltatásában a haderőnemek különböző szintű térképész szolgálatai is részt vesznek. 4.1.3. A hazai szaktevékenység koordinációja A rendszerváltást megelőző időszakban szakterüle­tünk stratégiai jelentőségű - elsősorban az állami alap­­munkálatokkal, alapadatok előállításával és az ehhez szükséges K+F-fel összefüggő - feladatait tárcaközi szervezet, a Honvédelmi Bizottság határozta meg, és megjelölte a pénzügyi fedezetet is. Meghatározó szere­pet töltöttek be a nemzetközi kormány- és szakmai szer­vezetek ajánlásai is. A SZOGSZ kormányközi ajánlások esetén (a volt Szocialista Országok Geodéziai Szolgála­tainak kormányközi szervezete) a költségek biztosítása minisztertanácsi szinten történt. Az akkori berendezkedést ismerve, az ilyen megoldás előnyös volt a költségek fedezetének és egyéb erőforrá­soknak a biztosítása terén. Ugyanakkor - bár itt szakem­bereink véleménye nem egyöntetű - a fenti megoldás célkitűzéseinek, illetve kötöttségeinek bizonyára jelen­tős szerepe volt bizonyos polgári feladatok katonai vo­nalon történő szorgalmazásában, párhuzamos tevékeny­ségek kialakításában, összességében, a földmérés és tér­képészet ismert és több szempontból kedvezőtlen hely­zetének kialakulásában. Jelenleg szakterületünk nem rendelkezik tárcaközi koordinációs és döntési szinttel.

Next