Geodézia és kartográfia 1992 (44. évfolyam, 1-6. szám)
1992 / 1. szám - Mihály Szabolcs - Ódor Károly - Soha Gábor - Alabér László: A hazai földmérés és térképészet helyzetelemzése
lesztési főosztályától (a jelenlegi tudományszervezési és oktatási főosztály elődje Szerk.). Folyamatban van az állami földmérést képviselő FTF felvétele az európai országok térképészeti szolgálatainak CERCO elnevezésű szervezetébe. Az FTF keretében működik a Földmérési és Távérzékelési Intézet (FÖMI) és a földhivatalok országos hálózata (19 megyei, 1 fővárosi és 109 körzeti földhivatal). Az FTF-hez részlegesen tartozik a ma még nem teljes mértékben privatizált három vállalat: a Budapesti Geodéziai és Térképészeti Vállalat (BGTV), a Kartográfiai Vállalat (KV) és a Pécsi Geodéziai és Térképészeti Vállalat (PGTV). • Az állami földmérésen és a katonai térképészeten túl a szakterület kutatási, fejlesztési, termelési, oktatási és szakmai-társadalmi feladatainak ellátásában aktívan résztvesznek az MTA Geodéziai és Geofizikai Kutató Intézete, - az MTA Földrajztudomány Intézete, - a BME Geodéziai Intézete, - A Magyar Állami Eötvös Loránd Geofizikai Intézet, - az EFE Földmérési és Földrendezői Főiskolai Kara, - számos egyetem és főiskola szakterületi tanszéke, - a Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság, - a Magyar Asztronautikai Társaság, - a Magyar Mérnöki Kamara földmérési tagozata, - és számos földmérői és térinformatikai Kft. és kisszövetkezet (privátszféra). Szakterületünk tudományos kérdései az MTA X. Földtudományok Osztályához és az annak keretében működő Geodéziai Tudományos Bizottsághoz tartoznak. A 2. fejezetben elmondottak következménye, hogy a polgári földmérést és térképészetet szakmai alapon alig lehet egyértelmű célszerűséggel valamely szakágazat (minisztérium, főhatóság) alá rendelni. Ezt bizonyítja az alábbi áttekintés is. Az állami földmérés 1869-től 1949-ig a Pénzügyminisztériumhoz, utána rövid ideig az Országos Tervhivatalhoz tartozott, majd 1967-ig a Minisztertanács irányítása alatt működött ÁFTH néven. Ezt követően a MÉM-be került Országos Földügyi és Térképészeti Hivatal (OFTH) néven, amelyet később Földügyi és Térképészeti Hivatal (FTH) névre változtattak. 1989-ben megszüntették az FTH-t és - már az új FM vezetésben - egyetlen főosztállyá zsugorították az ágazati irányítást. Külön közbenjárás után 1990-ben két főosztályt alakítottak. Az 1991. évi FM átszervezéskor született a jelenlegi állapot, de már a korábbi két főosztály összesített létszámával és egyszemélyi szakmai vezetéssel. Az FM FIT 1992. január 1 -jétől tagja a CERCO-nak. (Szerk.) Az állami földmérés keretein belül a hatósági feladatokat sokáig a megyei földmérési és földnyilvántartási felügyelőségek végezték. Az 1950-es években megszűnt a magánföldmérői tevékenység és kialakult a három vállalat (BGTV, KV, PGTV). 1967-ben megalakították a FÖMI-t hatósági és operatív feladatok elvégzésére, amelynek profilja fokozatosan bővült a K+F tevékenységgel. Mai szervezete 1988-ban alakult ki, amikor is összevonták az 1970-ben ingatlan-nyilvántartás céljából létrehozott Gépi Adatfeldolgozó Központtal. 1973-ban az időközben megerősödött földhivatali hálózatot kivették az akkori főhatóság, OFTH irányítása alól és a helyileg iletékes tanácsok alá rendelték. Az OFTH a továbbiakban csak szakmai felügyeletet látott el. Ez a szervezet funkcionált 1989. végéig, amikoris a földhivatali hálózatot ismét a MÉM alá rendelték, ez a mai állapot. 4.1.2. Katonai térképészet A katonai célú térképészeti tevékenység irányítása a Magyar Honvédség Vezérkara Hadműveleti Főcsoportfőnökség szervezetében működő Térképész Szolgálatfőnökség feladata. A katonai célú hazai és külországi topográfiai térképek, geodéziai és távérzékelési anyagok előállítását az MH Tóth Ágoston Térképészeti Intézet (MH TÁTI) végzi. A katonai térképészeti adatok tárolásában és szolgáltatásában a haderőnemek különböző szintű térképész szolgálatai is részt vesznek. 4.1.3. A hazai szaktevékenység koordinációja A rendszerváltást megelőző időszakban szakterületünk stratégiai jelentőségű - elsősorban az állami alapmunkálatokkal, alapadatok előállításával és az ehhez szükséges K+F-fel összefüggő - feladatait tárcaközi szervezet, a Honvédelmi Bizottság határozta meg, és megjelölte a pénzügyi fedezetet is. Meghatározó szerepet töltöttek be a nemzetközi kormány- és szakmai szervezetek ajánlásai is. A SZOGSZ kormányközi ajánlások esetén (a volt Szocialista Országok Geodéziai Szolgálatainak kormányközi szervezete) a költségek biztosítása minisztertanácsi szinten történt. Az akkori berendezkedést ismerve, az ilyen megoldás előnyös volt a költségek fedezetének és egyéb erőforrásoknak a biztosítása terén. Ugyanakkor - bár itt szakembereink véleménye nem egyöntetű - a fenti megoldás célkitűzéseinek, illetve kötöttségeinek bizonyára jelentős szerepe volt bizonyos polgári feladatok katonai vonalon történő szorgalmazásában, párhuzamos tevékenységek kialakításában, összességében, a földmérés és térképészet ismert és több szempontból kedvezőtlen helyzetének kialakulásában. Jelenleg szakterületünk nem rendelkezik tárcaközi koordinációs és döntési szinttel.