Geodézia és kartográfia 1992 (44. évfolyam, 1-6. szám)

1992 / 4. szám - Deme Gyula: A földmérési és ingatlankataszteri törvény tézisei és szakmai visszhangjuk

mert adott esetben nem tisztázható az ’’egyenjogú és egyenlő védelem” tárgya. Jogos igény tehát az alaptör­vény betarthatóságához közvetlenül hozzájáruló jogo­kat, kötelességeket, feltételeket és főbb szabályokat tör­vényben rögzíteni. Az Alkotmány továbbá kimondja, hogy az állam ki­zárólagos tulajdonának, valamint kizárólagos gazdasági tevékenységének körét törvényben kell meghatározni (10. § 2.), vagyis törvényben kell rögzíteni azokat az ál­lami tulajdonokat, amelyek privatizáció tárgyát nem ké­pezhetik, véleményünk szerint ide kell tartoznia az álla­mi térképeknek és az állami ingatlan-nyilvántartásnak is (ami elvben nem zárja ki az állami tulajdonjog fenntar­tása mellett a különböző - elsősorban finanszírozási vagy fejlesztési célú - időleges koncessziók engedélye­zését). Az egységes törvényt elsősorban az egységes irányítás és rendszerelmélet oldaláról lehet indokolni. Amint az egyik hozzászóló megjegyzi: az ingatlankatasztert mint a földmérés-térképészet egyik speciális alkalmazási te­rületét (más szóval: az ilyen célú földmérési-térképészeti adatok jogokkal-tényekkel kompletté tett megjelenítő rendszerét) kell tárgyalni. A hozzászólók közül 21 intézmény vagy szakember (mintegy 40 %) foglalt állást a kérdésben. Az állást fog­lalók közül 17 (köztük 8 földhivatal) az egységes törvé­nyi szabályozást határozottan szükségesnek tartja, rész­ben észrevétel nélkül elfogadva a fenti indoklást, részben nyomatékosítva azokat, pl.: - Az egységes törvényi szabályozás társadalmi igény­ként már korábban is felvetődött, az eddigi jogalkotás során sajnos még nem realizálódott. - Nagyon időszerű, hogy a teljes földügyi szakterüle­tet egységes törvény szabályozza.­­ A törvényre, különösen a földmérés vonatkozásá­ban, amely eddig ilyen szinten szabályozatlan volt, min­denképpen szükség van; egyet kell érteni azzal is, hogy a már kialakult földügyi nyilvántartás egységes szerkeze­tét és irányítását fenn kell tartani, ezt a célt pedig egy egységes törvényi szabályozás szolgálhatja és garantál­hatja a legjobban.­­ A törvény kidolgozása szükséges és időszerű; fontos azonban a számokkal való alátámasztás is, annak kieme­lésére, hogy kataszter és térkép nélkül milyen veszteség érheti a társadalmat és nemzetgazdaságot. A támogató hozzászólók közül három - egyetértve az egységes törvénnyel - más indoklást tart szükségesnek. Ezek szerint az egységes törvényt - a földmérési, térképészeti és ingatlan-nyivántartási adatbázisok egységes, közös információs rendszerbe való foglalása, valamint a tulajdoni viszonyok változása (a ma­gántulajdon erősítése és fenntartása) jobban indokolják. Véleményem szerint ezek az indokok nem zárják ki az alaptörvényen nyugvó indoklást sem, másrészről a második indok (súlypontja ugyan eltérő, de) bizonyos mértékű átfedésben van a köz- és magántulajdon védel­mének alkotmányos elvével. A négy ellenvélemény közül az egyik (földhivatali vé­lemény) szerint a köz- és magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelméhez elsősorban az ingatlan-nyilvántar­tás jogi szabályozása és a megváltozott politikai viszo­nyokhoz való igazítása szükséges. A földmérési törvény szabályozását csak korlátozottan tartja szükségesnek, csak annyiban, amennyiben az ingatlan-nyilvántartás­hoz hatósági tevékenységként kapcsolódik (mindez csak részben tekinthető ellenvéleménynek). A másik két ellenvélemény indokai közel állnak egy­máshoz, annyiban, hogy a törvény kampányszerű kidol­gozásának időleges lassítását, sőt elhalasztását javasol­ják, nem tartva szerencsésnek, hogy az egységes törvény bevezetését más nagy terhet jelentő feladatokkal (gépe­sítés, a térképek tartalmában beálló nagy mennyiségű változás átvezetése stb.) egyidejűleg vállaljuk fel. A másik ellenvélemény szerint a fentieken túlmenően még azért is célszerű várni, mert az ingatlan-nyilvántar­tást mint telekkönyvi hatóságot, ki is vonhatják az állami­­gazgatás hatásköréből és a bírósághoz rendelhetik hozzá. A fenti két ellenérv elgondolkodtató - de meg is for­dítható. Kissé bizakodóbb szemlélettel a földmérési és ingatlankataszteri törvényt (a kapcsolódó részletes sza­bályozásokkal) fokozatosan - kampány mellőzésével - az említett nagy feladatok jogi eszközévé lehet tenni. A törvény - szemben a hosszú kivárási politikával - az egy­séges szakágazati irányítás stabilitását is biztosíthatja. Végül a negyedik (földmérő) recenzor jóindulattal ke­véssé jellemezhető ellenvéleményének úgy ad hangot, hogy célzást tesz hozzászólásában ’’pártpolitikai és sze­mélyi hatalmi követelmények érvényesítésére”. Ezt a patyolattisztának nem nevezhető inget még egy említés erejéig sem kellene magamra vennem. Mégis azért ve­szem, hogy akik ismerik a téziseket, maguk is megítél­hessék a célzás ’’találatértékét”. Két kivétellel az összes hozzászóló megjegyzés nélkül veszi át a ’’kataszter” szó használatát, ebből a szóhasz­nálat általános elfogadására következtetek. A hozzászó­lók egy csoportja kifejezetten szerencsésnek tartja a pa­tinás ’’kataszter” szó hivatalos használatának visszaállí­tását. A két ellenvélemény szerint, az ’’ingatlan-nyilván­tartás” elnevezést kellene megtartani (egyébként a tézi­sekhez tartozó tervezetben az ingatlan-nyivántartást egyik variáns szerint az ingatlankataszter részének, egy másik variáns szerint az ingatlankataszterrel azonos fo­galomnak tekintjük: igaza van annak a hozzászólónak, aki a fogalmak pontosítását kéri­. Az első tézis bevezető megjegyzései között néhány módszertani célkitűzés is szerepel. Ezek közül a legfon­tosabb az, hogy a földmérési és ingatlankataszteri tér­

Next