Geodézia és kartográfia 1995 (47. évfolyam, 1-5. szám)

1995 / 1. szám

CONTENTS Szabó, J.: Opening Address of the Hungarian Surveyors’ Biennial Conference „Cadaster at the Turn of Millenium” Zsámboki, S.: Present State and Future Objectives of Land Management and Mapping Detrekői, Á.: Does Exist A Münchhausen Effect or Can We Get Alone out of Our Present Fix? Domokos, Gy.: Safeguarding of Interest and Relative Duties in the Profession Apagyi, G.: Contribution to Be Expected of the National Surveying and Mapping Agency to Forming the Digital Large Scale Basic Map Ms. Kovács, H.: Production of the Digital Surveying Basic Maps in Hungary Forgács, Z.. An Approach of Central Registration of Administrative Boundaries Bolla, Gy.—Farkas, Z.: Establishment of A Digital Cadaster in Connection with Changes in the Property Györgyi, A.: Present State of Development of the Complex Decentral Land Registration System Ms. Kis-Kéry, A.: Past and Future of the Central Computer-Aided Land Registration Lisziewicz, Zs.: The SICAD/open-Based Public Utility Information Systems Csorvási-Csuvár, L.: General Development Plan of the Neighbourhood Agglomerations of Buda and the Relative Surveying Tasks Baldwin, R.—Podolcsák, Á.—Ms. Tóth, M.: TAKAROS — The Issues of the Development (refreshment in the Heatwave) Homolya, A.: Processing Maps and Descriptive Data of Cadastre: Problems, Possibilities, Solutions ♦ Obituaries — Honours — Scientifical qualifications — 75 Years of the International Union of the International Union of Geodesy and Geophysics (Ádám, J.) — Thoughts about the Accuracy of the Area Calculation (Vagács, G.)— Conferences, exhibitions — News of the profession — Miscellaneous ♦ News of the Association — Decrees — 1994 Index of the Authors of the GEODÉZIA ÉS KARTOGRÁFIA INHALT Szabó, J.: Öffnungsrede der Konferenz „Kataster in der Jahrtausendwende” Zsámboki, S.: Lage und Zielsetzungen des Fachgebiets Boden- und Vermessungswesen mit besonderer Rücksicht auf die Modernisierung des Liegenchaftskatasters Detrekői, Á.: Gibt es einen Münchhausen-Effekt oder können wir allein aus der gegenw artigen Lage herauskommen? Domokos, Gy.: Lage der Interessenvertretung des Fachgebiets und die Aufgaben Apagyi, G.: Die zu erwartende Rolle des Statswermessungswesens im Zustandebringen der digitalen Vermessungsgrundkarte Frau Kovács, H.: Die Herstellung der digitalen Vermessungsgrundkarte in Ungarn Forgács, Z.: Ein Vorschlag für die zentrale Evidenzhaltung der Verwaltungsgrenzlinien Bolla, Gy.—Farkas, Z.: Die Ausgestaltung des digitalen Katasters in Zusammenhang der Eigentumsänderungen Györgyi, A.: Gegenwärtige Lage der Entwicklung des komplexen dezentralen Liegenschaftsevidenz-Systems Frau Kis-Kéry, A.: Vergangenheit und Zukunft des zentralen rechnergestützten Liegenschaftsevidenz-Systems Lisziewicz, Zs.: Informationssysteme des Leitungsnetzes auf der Basis von SICAD/open Csorvási-Csuvár, L.: Der allgemeine Regulierungsplan der Umgebung von Buda und die anschließenden Vermessungsarbeiten Baldwin, R.—Podolcsák, Á.—Frau Tóth, M.: TAKAROS oder die Fragen der Entwicklung (oder eine Erfrischung im Hochsommer) Homolya, A.: Bearbeitung der Karten — und Beschreibungsdaten des Katasters, Problemen, Möglichkeiten, Lösungen ♦ Nekrologen — Auszeicnungen — Wissenschaftliche Qualifizierungen — 75 Jahre der Internationalen Union der Geodäsie und Geophysik (Adám, J.) — Gedanken über die Genauigkeit der Flächenbestimmung (Vagács, G.) — Tagungen, Ausstellungen — Berufsnachrichten — Aus aller Welt ♦ Vereinsnachrichten — Verordnungen — Literaturbericht — Das 1994 Autorenindex der GEODÉZIA ÉS KARTOGRÁFIA Szerkesztőbizottság: Apagyi Géza, Biró Gyula, dr. Biró Péter, Domokos György, dr. Joó István, Kalmár Imre, dr. Karsay Ferenc, dr. Papp-Váry Árpád, dr. Riegler Péter, dr. Soha Gábor, Vörös Imre, Zsámboki Sándor Szerkesztőség: Budapest V., Kossuth Lajos tér 11. Felelős szerkesztő: Vörös Imre Kiadja: a Cartographia Kft. Felelős kiadó: dr. Papp-Váry Árpád Terjeszti: a Magyar Posta Rt. GEOSZ Kft., 5600 Békéscsaba, Berényi út 29. Tel./fax: 36 (66) 321-627 ♦ F. v.: Bojtos Sándor ♦ Példányszám: 1000