Geodézia és kartográfia 1995 (47. évfolyam, 1-5. szám)

1995 / 3. szám - Dr. Fenyő György: A földügyi szakágazat helyzete és az előtte álló feladatok

A földügyi ágazat helyzete és az előtte álló feladatok* Dr. Fenyő György, a Földművelésügyi Minisztérium főosztályvezetője Tisztelt szakértői konferencia, tisztelt hölgyeim és uraim! Engedjék meg, hogy megköszönjem a személyemre szóló meghívást és tolmácsoljam a Földművelésügyi Mi­nisztérium vezetésének üdvözletét, sikeres tevékenységet kívánva a konferencia munkájához. Az előadásom keretében néhány gondolatot szeretnék elmondani arról a szervezetről, illetve azzal a szervezettel kapcsolatban, amellyel Önök a munkájuk során nap mint nap kapcsolatba kerülnek, és amelynek az élete, a további jövője közérdeklődésre tarthat számot a tisztelt jelenlévők számára. Ismeretes, hogy ez az eléggé hányatott életű szervezet jelenlegi formáját 1967-ben nyeri el, amikor is az állami földmérést összevonják a megyei tanácsok mező­­gazdasági osztályainak keretén belül működő földbirtok­rendezői részlegekkel, és a szervezet mint földhivatal funkcionál tovább. Ez a földhivatali hálózat 1972-ben kibővül a járásbíróságoktól átvett telekkönyvi részleggel. Lényegében akkor a földhivatali szervezet létrehozásának indoka az volt, hogy a földdel összefüggő intézkedésekkel kapcsolatos tennivalók egy helyen összpontosuljanak, egy intézménynél kerüljenek letéteményezésre. Az intéz­ménynek, a földhivatali szervezetnek az említett célok alapján történő létrehozása helyes intézkedés volt, a földü­gyi szakágazat által elvégzett feladatok ezt alátámasztot­ták. Nem lehet viszont sikeresnek minősíteni azt a kor­mányzati intézkedést, ami a szervezetet kettős irányítás alá helyezte, mert tulajdonképpen a szervezetnek az anyagi leépülése ekkor veszi kezdetét. Mert ha azt nem is lehet mondani, hogy mostoha gyermeke volt a megyei tanácsok­nak, de sajnos, a költségvetési igénye az ellátandó felada­tokhoz sohasem igazodott, annak mindig mélyen alatta volt. A földhivatali intézmény 1990-ben visszanyeri az „önállóságát”, és azáltal, hogy költségvetése is a szakmai irányítást ellátó Földművelésügyi Minisztériumhoz kerül, közvetlen „áttétel nélküli” irányítás valósul meg a jelzett időponttól. Az említett évben kezdődik a tulajdoni reform. Az a tulajdoni reform, amellyel számos szervezet foglalko­zik. A kárpótlási hivataltól kezdődően, a földrendező és földkiadó bizottságon keresztül, az állami vagyonügynök­ségig bezárólag. És akkor nem szóltam még az önkor­mányzatokkal összefüggő tulajdoni intézkedésekről. Ez a tulajdoni reform, amely tulajdonképpen alapjaiban rengeti meg mind az állami tulajdont, mind a szövetkezeti tulaj­dont, s mely tulajdonképpen visszavezet a magántulajdon­hoz, egy szervezetnél csúcsosodik ki, egy szervezetnél kulminál, és ez a földhivatal. Sajnos, a kormányzat nem méri fel kellőképpen azt, hogy a tulajdoni reformnak az említett szervezetek által való végrehajtása milyen hatással lesz az ingatlan-nyilvántartásra és az állami alaptérképek­re. És sajnos, nem erősíti meg kellően sem anyagiakban, sem létszámában a szervezetet. Ennek következtében jelen napjainkban a szervezet működési zavarokkal küszködik, és a rá háruló feladatokat szinte képtelen ellátni. Márpedig DK 352/354(439,312+„313 " ha azt akarjuk, hogy Európához felzárkózzunk, teljes mér­tékű tulajdoni biztonság legyen, hogy a hitelélet olyan mederben folyjék, mint amilyenben kívánatos lenne, hogy a műszaki fejlesztésre olyan térképi igények legyenek, mint ami szintén kívánatos, akkor elodázhatatlan az a lépés, hogy ezt a szervezetet belátható időn belül meg kell erősíteni. A kormányprogram, amely az elmúlt év júliusá­ban került kihirdetésre, lényegében ezt is megcélozza, amikor azt mondja a kárpótlási hivatalok, illetőleg ezen szervezet feladatainak újbóli meghatározásával a földhiva­tali szervezetet jelentősen meg kell erősíteni annak érdeké­ben, hogy a tulajdoni reform végrehajtása maradéktalanul megtörténhessen. Bízom abban, hogy ez a kormányzati intézkedés nem pusztába kiáltott szó, s a szervezet megerő­sítése a közeljövőben vagy legalábbis belátható időn belül megtörténik. Ugyanakkor hallhatók olyan hangok, hogy a telekkönyvet illő lenne visszavinni a bíróságokhoz. Visszavinni a bíróságokhoz annak érdekében, hogy a ko­rábbi telekkönyvi szemlélet, a korábbi tulajdoni biztonság maradéktalanul érvényesülhessen. Nem vitatva azt, hogy a háború előtti telekkönyv betöltötte azt a szerepet, amit az akkori társadalom megkívánt, azt is látni kell, hogy ma már ez a folyamat, ez a szervezet—megítélésem szerint—a cél sérelme nélkül nem állítható vissza. Lényegében az úgyne­vezett egységes ingatlan-nyilvántartás, amennyiben a fel­tételrendszere megteremtődik, és amennyiben mind a sze­mélyi, mind a tárgyi feltételek rendelkezésre állnak, és a PHARE-program is 1997-ben befejeződik, akkor a számí­tógépre átállított ingatlan-nyilvántartás méltóan fogja tud­ni biztosítani azt a követelményt, amit a tulajdoni reform­mal összefüggésben vele szemben támasztottak. Tisztelt hölgyeim, tisztelt uraim! Az elmondottakat, a feladatokat csak néhány számadat­tal szeretném érzékeltetni. Teszem ezt azért, hogy bemuta­tásra kerüljön az, hogy micsoda volumen, micsoda feladat­mennyiség az, amelyet ennek a földhivatali hálózatnak napjainkban végre kell hajtania. Valamivel több mint két­millió hektár termőföld, ami a kárpótlási tennivalókat érinti. Ez a kárpótlási feladat a földhivatalnál lényegében három fázisba jelentkezik. — Jelentkezik az előkészítésben, amikor a földárveré­sek megkezdése előtt a földhivatalnak a helyszínen biztosí­tani kell a térkép és a természetbeni állapot összhangját, ezáltal lehetővé téve az árverések végrehajtását. Az előké­szítéshez tartozik, hogy milliós nagyságrendben kellett és esetenként kell ma is a tulajdont igazoló korábbi nyilván­tartásokról és térképekről adatot szolgáltatni a kárpótlást igénylők részére. — A folyamatban a következő fázis az, amikor megtör­ténnek az árverések és a földhivatalok földmérő dolgozói, illetőleg a megbízott vállalkozók a földeket kimérik. — És befejeződik a munkamozzanat azzal, amikor az árverésen szerzett tulajdonjog az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzésre kerül. Ez a mai napig több mint félmillió embert érintett. S a kárpótlással összefüggő feladattal a szervezet még nem is végzett, már hozzá kell kezdeni a részaránytulajdonoknak . A VI. országos igazságügyi szakértői értekezlet igazságügyi földmérési szakértői ülésén, 1995. január 20-án elhangzott megnyitó­ előadás.

Next