Geodézia és kartográfia 2004 (56. évfolyam, 1-12. szám)

2004 / 1. szám

és ellenőrzési rendszerének (HER) mezőgazdasá­gi parcellaazonosító alrendszerét (MEPAR). Ezt az alrendszert rekordidő alatt (1 év) sikerült létre­hozni a FÖMI-ben, építve a több mint két évtize­des kutatás-fejlesztési eredményekre, a több mint három évtizedes, szisztematikus alaphálózati és állami alaptérkép-készítési programokra, valamint az újabb keletű EU harmonizációs projektekre. Szintén rekordidő alatt (kb. 6 hónap), földhivatali összefogással készült el az ország külterületi ka­taszteri térképeinek raszteres változatát tartalma­zó fedvény is, mely a MEPAR eredményesebb használatát hivatott segíteni. Folytatva a sort, a nemzetközi trendek, ajánlá­sok iránti érzékenységre utaló tény, hogy a digitá­lis kataszter létrehozására 1998 óta - a hazai vál­lalkozók eredményes munkáját dicsérve - milliár­dos nagyságrendű ráfordításokkal készülnek vek­toros térképi állományok. Új fejlemény az idén kezdődő és 2007-ig tartó, 10 milliárdos felgyorsí­tási ütem a Nemzeti Kataszteri Program kereté­ben, melynek sikeres teljesítése az ország és szak­mai közösségünk jól felfogott érdeke. Nem elhanyagolható tény, hogy az ingatlan­nyilvántartás területén már elektronikus ügyinté­zés folyik, melynek technikai hátterét a '90-es év­tized közepétől folyó földhivatali modernizációs program teremtette meg. A földügy-térképészet jogszabályi alapjait tör­vényi szinten olyan jogforrások rendezik, ame­lyek kiállják az uniós közösségi vívmányok (Ac­quis Communautaire) szabta kritériumok próbá­ját. Ezen a területen egy kivétel van, nevezetesen a földtörvény tulajdonszerzési korlátokra vonat­kozó előírása, melyet­­ a csatlakozási szerződés­ben vállalt, derogációs időszakra kiterjedő szem­pontokra figyelemmel - idén május elsejéig mó­dosítanunk szükséges. A katonai térképészet az euro-atlanti integráci­óban meghatározott kötelezettségeinek megfele­lően sikerrel és ütemezetten teljesíti feladatát. Mindezt - a lehetséges mértékben - összehangol­ja a polgári térképészet időszerű feladataival. A szakmai közép- és felsőoktatás törekvései si­kerrel jártak, a képzés a hazai szükségletek irányát követve formálódik, figyelembe véve a technoló­gia­váltás, a tudományfejlődés, a korszerű és igé­nyes módszertan elveit, követelményeit. Külön eredményként könyvelhetjük el, hogy idén már teljesen új szakdiplomások jelenhetnek meg a ha­zai munkaerőpiacon. A székesfehérvári GEO in­gatlan-nyilvántartási szervező szakán szerzett fő­iskolai oklevél segítségével a földhivatalok ingat­lan-nyilvántartási osztályain rövidesen megduplá­zódik a felsőfokú végzettségű köztisztviselők szá­ma. Ezzel a szakmai színvonal jelentősen meg­emelhető, és egyben sikerül egy olyan támadási felületet is kiiktatni, melyet a jelenlegi, nemzetkö­zileg is elismert egységes ingatlan-nyilvántartás ellenzői próbáltak felhasználni. Közismert ugyan­is, hogy egyesek a földhivatali szakképzettségi szint kritikájával is igyekezték alátámasztani szer­vezeti megosztási törekvéseiket. A helyenként elviselhetetlen földhivatali zsú­foltság enyhítésére több intézkedést sikerült reali­zálni, és ez a folyamat nem zárult le. Az új, illetve bővített földhivatali épületek nyújtotta kulturált ügyfélfogadási lehetőségek mellett, kihelyezett ügyfélszolgálatok álltak rendszerbe (a budapesti Lurdy Házban, a székesfehérvári Auchan bevásár­ló központban), ahol az illetékes földhivatalok a TAKARNet segítségével szolgáltatnak tulajdoni lap másolatokat, az ország valamennyi földhivata­la adatállományából. A TAKARNet adatátviteli hálózathoz már több mint 1000 külső felhasználó is csatlakozott (köz­jegyzők, bankok, ügyvédek, önkormányzatok stb.), ezáltal kiszélesedett azon ügyfeleknek a kö­re, akik az ingatlan-nyilvántartás adatbázisaihoz közvetlen hozzáféréssel és lekérdezési jogosult­sággal rendelkeznek. Ez a jövő útja; rövidesen tér­képi adatok is megjelennek a TAKARNet szolgál­tatásai sorában. Megítélésünk szerint az előzőkben feltett kér­désre a válasz: igen. De mi az amit nem lehet job­ban is csinálni­? Sajnos, a kiváló eredmények mellett még létez­nek olyan hiányosságok is, melyek az EU közös közigazgatási tere által deklarált szolgáltató állam alapelvvel ellentétes gyakorlat hordozói, felszá­molásuk - melyet hazai érdekek is diktálnak - el­engedhetetlen. Közismert tény, hogy néhány föld­hivatal tartósan ügyintézési hátralékkal küszkö­dik, és ez különösen a fővárosban ölt aggasztó méreteket. 2003-ban központi intézkedésekkel je­lentősen sikerült visszaszorítani a hátralékos ügyek számát, az ország földhivatalainak 75 %­­ában gyakorlatilag az előírt határidőn belül dol­goznak a köztisztviselők. 2004 első felében a még meglévő problémát kívánjuk orvosolni: az összes földhivatal többletkapacitását a fővárosra fóku­szálva, az elmaradásokat rendezni fogjuk. Az előzőekben már utaltunk nemzetközi tren­dekre, elismertségre. A honi földügyi, földmérési, térképészeti eredmények pozitív nemzetközi fo­gadtatásának egy példájára hivatkozunk, amikor e

Next