Geodézia és kartográfia 2004 (56. évfolyam, 1-12. szám)
2004 / 1. szám
és ellenőrzési rendszerének (HER) mezőgazdasági parcellaazonosító alrendszerét (MEPAR). Ezt az alrendszert rekordidő alatt (1 év) sikerült létrehozni a FÖMI-ben, építve a több mint két évtizedes kutatás-fejlesztési eredményekre, a több mint három évtizedes, szisztematikus alaphálózati és állami alaptérkép-készítési programokra, valamint az újabb keletű EU harmonizációs projektekre. Szintén rekordidő alatt (kb. 6 hónap), földhivatali összefogással készült el az ország külterületi kataszteri térképeinek raszteres változatát tartalmazó fedvény is, mely a MEPAR eredményesebb használatát hivatott segíteni. Folytatva a sort, a nemzetközi trendek, ajánlások iránti érzékenységre utaló tény, hogy a digitális kataszter létrehozására 1998 óta - a hazai vállalkozók eredményes munkáját dicsérve - milliárdos nagyságrendű ráfordításokkal készülnek vektoros térképi állományok. Új fejlemény az idén kezdődő és 2007-ig tartó, 10 milliárdos felgyorsítási ütem a Nemzeti Kataszteri Program keretében, melynek sikeres teljesítése az ország és szakmai közösségünk jól felfogott érdeke. Nem elhanyagolható tény, hogy az ingatlannyilvántartás területén már elektronikus ügyintézés folyik, melynek technikai hátterét a '90-es évtized közepétől folyó földhivatali modernizációs program teremtette meg. A földügy-térképészet jogszabályi alapjait törvényi szinten olyan jogforrások rendezik, amelyek kiállják az uniós közösségi vívmányok (Acquis Communautaire) szabta kritériumok próbáját. Ezen a területen egy kivétel van, nevezetesen a földtörvény tulajdonszerzési korlátokra vonatkozó előírása, melyet a csatlakozási szerződésben vállalt, derogációs időszakra kiterjedő szempontokra figyelemmel - idén május elsejéig módosítanunk szükséges. A katonai térképészet az euro-atlanti integrációban meghatározott kötelezettségeinek megfelelően sikerrel és ütemezetten teljesíti feladatát. Mindezt - a lehetséges mértékben - összehangolja a polgári térképészet időszerű feladataival. A szakmai közép- és felsőoktatás törekvései sikerrel jártak, a képzés a hazai szükségletek irányát követve formálódik, figyelembe véve a technológiaváltás, a tudományfejlődés, a korszerű és igényes módszertan elveit, követelményeit. Külön eredményként könyvelhetjük el, hogy idén már teljesen új szakdiplomások jelenhetnek meg a hazai munkaerőpiacon. A székesfehérvári GEO ingatlan-nyilvántartási szervező szakán szerzett főiskolai oklevél segítségével a földhivatalok ingatlan-nyilvántartási osztályain rövidesen megduplázódik a felsőfokú végzettségű köztisztviselők száma. Ezzel a szakmai színvonal jelentősen megemelhető, és egyben sikerül egy olyan támadási felületet is kiiktatni, melyet a jelenlegi, nemzetközileg is elismert egységes ingatlan-nyilvántartás ellenzői próbáltak felhasználni. Közismert ugyanis, hogy egyesek a földhivatali szakképzettségi szint kritikájával is igyekezték alátámasztani szervezeti megosztási törekvéseiket. A helyenként elviselhetetlen földhivatali zsúfoltság enyhítésére több intézkedést sikerült realizálni, és ez a folyamat nem zárult le. Az új, illetve bővített földhivatali épületek nyújtotta kulturált ügyfélfogadási lehetőségek mellett, kihelyezett ügyfélszolgálatok álltak rendszerbe (a budapesti Lurdy Házban, a székesfehérvári Auchan bevásárló központban), ahol az illetékes földhivatalok a TAKARNet segítségével szolgáltatnak tulajdoni lap másolatokat, az ország valamennyi földhivatala adatállományából. A TAKARNet adatátviteli hálózathoz már több mint 1000 külső felhasználó is csatlakozott (közjegyzők, bankok, ügyvédek, önkormányzatok stb.), ezáltal kiszélesedett azon ügyfeleknek a köre, akik az ingatlan-nyilvántartás adatbázisaihoz közvetlen hozzáféréssel és lekérdezési jogosultsággal rendelkeznek. Ez a jövő útja; rövidesen térképi adatok is megjelennek a TAKARNet szolgáltatásai sorában. Megítélésünk szerint az előzőkben feltett kérdésre a válasz: igen. De mi az amit nem lehet jobban is csinálni? Sajnos, a kiváló eredmények mellett még léteznek olyan hiányosságok is, melyek az EU közös közigazgatási tere által deklarált szolgáltató állam alapelvvel ellentétes gyakorlat hordozói, felszámolásuk - melyet hazai érdekek is diktálnak - elengedhetetlen. Közismert tény, hogy néhány földhivatal tartósan ügyintézési hátralékkal küszködik, és ez különösen a fővárosban ölt aggasztó méreteket. 2003-ban központi intézkedésekkel jelentősen sikerült visszaszorítani a hátralékos ügyek számát, az ország földhivatalainak 75 %ában gyakorlatilag az előírt határidőn belül dolgoznak a köztisztviselők. 2004 első felében a még meglévő problémát kívánjuk orvosolni: az összes földhivatal többletkapacitását a fővárosra fókuszálva, az elmaradásokat rendezni fogjuk. Az előzőekben már utaltunk nemzetközi trendekre, elismertségre. A honi földügyi, földmérési, térképészeti eredmények pozitív nemzetközi fogadtatásának egy példájára hivatkozunk, amikor e