Geodézia és kartográfia 2004 (56. évfolyam, 1-12. szám)

2004 / 7. szám - Mihályi Balázs: A térképek szerepe a hadszíntéren: Katonai baklövések (1914-18)

kémleljék a folyóágat. Max Looff pedig belátta, hogy az angol túlerő ellen nem sok eséllyel veheti fel a har­cot, ezért leszereltette a hajó lövegeit, és a legénysé­get pedig a szárazföldi csapatokhoz osztotta be. Csu­pán egy minimális létszám maradt a hajón, hogy biz­tosítsa annak állagát, de a további harcra már nem volt alkalmas a cirkáló. Minderről nem tudtak semmit a blokádot létesítő angolok. A tenger felől megpróbálták bombázni a né­met hajót, hogy elsüllyesszék, de a sűrű dzsungel mi­att a közvetlen rálátás nem volt meg, így az angol ha­jók tüzérségi csapása nem okozott károkat a KÖ­­NIGSBERGBEN. Az Admiralitás elhatározta, hogy minden áron sem­legesíteni kell a német hajót, hogy a továbbiakban ne tudja veszélyeztetni az indiai-óceáni hajózást. Ezért két Sopwith 920 típusú repülőt vezényeltek a folyóhoz Eu­rópából, hogy segítse korrigálni az angol hajóágyúk tüzét, illetve, hogy bombázzák a KÖNIGSBERGET. Az akció végül is csúfos kudarchoz vezetett. Az angol cir­kálók a repülők lőelem-helyesbítése ellenére sem tud­tak számottevő kárt okozni a német hajóban, sőt a német földi csapatok lelőtték az egyik repülőt. Mind­ez már 1915 elején történt, amikor közel fél éve már a folyó torkolatánál vesztegeltek az angol hajók és tú­lerejük ellenére sem tudták elpusztítani a régebbi típu­sú német cirkálót. Pontos térkép nélkül nem mertek nekivágni a folyónak. Az Admiralitás, belátva, hogy a repülők sem tudták megoldani a helyzetet, a Földközi-tengerről levezé­nyeltek délre, Kelet-Afrikához két folyami monitort (SEVERN, MERSEY), melyeket a Gallipoli-félsziget el­leni partraszállás támogatásánál akartak eredetileg bevetni. A folyami monitoroknak az volt a feladatuk, hogy megérkezésük után felhajóznak a folyón, és kö­zelről elsüllyesztik a KÖNIGSBERGET. A választás azért esett a folyami monitorokra, mert, mint csekély merülésű hajók, nem kellett attól tartaniuk, hogy megfeneklenek a folyóban, továbbá igen vastag pán­célzattal is rendelkeztek, ezért a parton felállított kis kaliberű német ütegek sem tudtak kárt tenni a hajók­ban. Ám a folyami monitorok megérkezéséig újabb hó­napok teltek el. A blokád a torkolathoz szögezte az angol cirkálókat, melyekre nagy szükség lett volna más hadszíntereken. Végül 1915. július 11-én meg­érkezett a két monitor. Felhajózva a Rufijin, 1000 yardra megközelítették a fegyvertelen KÖNIGSBER­GET, és rövid harc után elsüllyesztették. A térképek hiánya sokszor súlyosabban befolyásol­ta az egyes hadműveleteket, mint akár a technikai vagy számbeli fölény. A KÖNIGSBERG esetében is, dacára az angol hajók technikai fölényének és szám­beli túlsúlyuknak, mégis közel egy év kellett hozzá, hogy elsüllyesszék a német cirkálót. Nemcsak a térképek hiánya, hanem azok pontos­sága szintén eldönthet egy-egy konkrét hadműveletet is. Ennek legjobb példája a törökországi Gallipoli-fél­­szigeten végrehajtott partraszállás előkészítése és kivi­telezése. A félsziget mintegy száz kilométer hosszan húzódik a Trák-tenger és a Dardanellák között. A fél­sziget déli csücske, mely a Dardanellák egyik partját alkotja, volt a helyszíne a hadműveleteknek. Az angol Admiralitás a nyugati fronti állóháború ki­alakulása után úgy határozott, hogy megpróbálja Tö­rökországot kiütni a háborúból. Ezt a tervet egy nagy­szabású partraszállással akarták megvalósítani. A partraszállásra a Gallipoli-félsziget lett kijelölve. A terv értelmében az ausztrál és új-zélandi csapatoknak a partraszállás után, Isztambul ellen kellett volna nyo­mulniuk, majd azt elfoglalva a tengerszorosok birto­kában kellett volna a törököket békére bírni. A terv, bár az első világháború egyetlen stratégiai hadművelete volt, mégis már az előkészítésnél bukás­ra volt ítélve. A hadműveletek megtervezéséhez pon­tos térképekre volt szükség. Ehhez képest az Admirali­­tásnak csupán két térkép állt rendelkezésére a terület­ről. Az egyik egy franciák által a Krími háború (1­850- es évek) időszakában készített 1:50 000 méretarányú térkép, mely nemcsak régi, hanem rendkívül pontat­lan is volt. A Königsberg nevű német csatahajó

Next