Glasul Bucovinei, septembrie 1919 (Anul 2, nr. 230-251)

1919-09-11 / nr. 238

Pag. 2. Circulația în Bucovina. Marele Cartier general a declarat, pentru toți supușii români, circulația liberă în Bucovina, fără a mai fi nevoie de vreun permis, începând dela punctul unde vechea frontieră dintre Bucovina și jud. Dorohoiu atinge Prutul, și urmând spre vest, cursul Prutului, până inclusiv Cernăuți, apoi spre sud-vest la Storojineț prin Budeniț, Bănila Moldovenească, Seletin, Isvor, Cârlibaba. Pentru aceste localități nu trebue permise de circulație. (Universul) Învățământul secundar în Transilvania In anul școlar 1919/20 vor începe în Transilvania cursurile la 37 școli secundare românești, ș. a. 19 licee de băieți, 5 școli reale superioare, 5 licee de fete, 3 școli superioare de fete, 4 școli normale de băieți și o școală normală de fete. Sediul acestor școli este : 1. Licee de băieți . Liceul „Mihaiu Viteazul“ în Alba Iulia, „Moise Nicoară“ în Arad, „George Șincai“ în Baia-mare, „Traian Doda“ în Caransebeș, „George Bariț“ în Cluj, „Andrei Mureșanu“ în Dej, „Radu Negru“ în Făgăraș, „Timoteiu Cipariu“ în Ibașfalău, „Coriolan Brediceanu“ la Lugoj, „Emanuil Gozsdu“ în Oradea-Mare, „Aurel Vlaicu“ în Orăștie, „Simion Mangiuca“ în Oravița, „Mihail Eminescu“ în Sătmar, „George Lazăr“ în Sibiiu, „Dragoș“ în Sighet, „Simion Bărnuțiu Șimleu, „Alexandru Papiu Ilarian“, în Târgu Mureș, „Regele Ferdinand“ în Turda, și în Timișoara. 2. Școli reale superioare: la Arad, Brașov, Oradea-mare, Deva și Timișoara. 3. Licee de fete : Liceul de fete „Regina Maria“ în Cluj, în Oradea-mare, Sibiiu, Timișoara și Arad. 4. Școli superioare de fete : la Brașov, Sîghet și Târgul-Murășului. 5. Școli normale de băeți : la Cluj, Deva, Sîghet și Timișoara, și 6, o școală normală de fete la Cluj. Resortul cultelor și instrucțiunii publice din Sibiiu a numit, pe ziua de 1 Septemvrie, la toate aceste școli profesori și profesoare. Un nou inspector școlar județan în Bucovina. Duminecă, în 17 August a. o., discutamen dl. diriginte școlar G. Popescu din Părtești da sus, în locuința sa, unele chestiuni școlare. Deodată ni se comunică cum că un opinoar de la munte dorește să vorbească cu conducătorul școalei. Poftîndu-1 în odaie, am cunoscut că acest opinoar a noul inspector școlar al jud. Gurahumorului. Omul acesta de statură mijlocie, cu pletele nu prea lungi, cu ochii pasinii și scânteietori, când îi privești opiniile, îți reamintește povestea despre Ștefan cel Mare care, în urma poruncii mamei sale, a trebuit să se întoarcă de la poartă, năcăjit, cum era, fără odihnă, iarăși pe câmpul de luptă. Acest Gavrilescu, fost martir subt Austriaci, depunând sumanul și pălăria-i cu streșină mare și primind și dând informațiuni necesare pentru școală, depune 500 cor. din banii statului pentru restul reparaturilor, fără care nu s’ar putea începe învățământul în anul școlar viitor. Descriind, după aceea, starea deplorabilă a școalelor vizitate și ostenelele ce le supoartă, făcând inspecțiile pe jos în tot județul, din cauza împrejurărilor actuale, inspectorul școlar Dumitru își ia rămas bun, învitându-mă în mod socratic ca să-i arăt drumul la Poieni. Intr’un ceas și jumătate am fost la Poieni și scena ce am văzut-o acolo merită să fie povestită. Inspectorul Dumitru, mergând cu mine și cu conducătorul școalei, dl. Leșan, la școala ruinată, a rugat să vie și primarul satului. Primarul, om de vro 60 ani, căruia nu-i venia a crede că a ajuns zilele să vadă un inspector școlar în opinci, se apropie de mine,nebăgându-i în samă pe tovarășii mei, și când i-am spus că nu mi se cuvine mie cinstea de inspector, face 3 pași înapoi și mă fixează pe mine și opincile inspectorului, neștiind ce să spună. Atunci inspectorul îi întinde primarului mâna, exprimându-și dorința să ajungă zilele acelea în care toți primarii cu sătenii lor să aibă acea dragoste și cinste față de școală și de portul național ce o are el ca inspector. Explicând apoi primărului însemnătatea zilelor ce le trăim, inspector ral îi dă suma de 2000 cor. cu ordinul ca, la începutul lui Septemvrie, să fie reparate 2 odăi pentru învățământ și locuința conducătorului. Nil Muntean. I GLASUL BUCOVINÜU Redacționale. Din cauza sărbători din cor, numărul viitor al ziarului va apărea Vineri seara la ora obicinuită. Polâtsce. Declarațiile d-lui Vaida. D Vaida, reprezentantul Ardealului la conferința de pace, desminte legenda despre o pace separată între România și Ungaria. Născocirea asta e tot așa de răuvoitoare ca și aceea că Regele Ferdinand ar fi dat sprijin arhiducelui Iosif. D. Vaida observă, cu privire la semnarea tratatului de pace, că dacă nu se ține seamă de cererile Delegației române în vederea obținerii schimbărilor cunoscute în stipulațiunile tratatului, e sigur că sub presiunea lpiniei publice nici un guvern nu va putea semna tratatul sau în tot cazul va face să nu fie ratificat, dacă va fi iscălit. Tratatul de pace german și America. Ratificarea tratatului de pace cu Germania întimpină mari greutăți în senatul american. Senatorii sânt împărțiți aproape pe jumătate. Greutățile conferenței de pace se vede că se țin lanț. Conducător de birou. Posturi. Se caută un conducător de birou auxiliar cu practică suficientă și care cunoaște pe deplin limba română și germană în graiu și în scris. Condițiuni favorabile. Doritorii vor primi informațiuni la Administrația ziarului. De la autorități. Recenzământul populației. Miercuri în 10 1. e. începe controlarea recenzământului prin case. Fiecare este îndatorit a da delegaților oficiali deslușirele cerute căci de altfel va fi pedepsit. In interesul propriu, cei ce nu s’au anunțat la recenzământ, sânt invitați a se anunța până inclusiv 15 i. o. la primărie între orele 8—2. De la Camera de comerț. Camera de industrie și comerț din Bucovina ne roagă să dăm publicității că ancheta asupra valutei a fost convocată din inițiativa ei proprie și nu, precum s’a publicat în unele ziare, prin intervenția ziarului „Bucovina“. De asemenea reprezentanților redacției acestui ziar li s’a împlinit numai rugămintea lor de a participa la discuțiile anchetei ca jurnaliști, iar nu ca membri ai anchetei. Căsăpia primăriei. La căsăpia primăriei din Piața Unirii se va vinde de astăzi înainte carne de vacă de calitate superioară cu 12 cor. kilogr. și carne de calitate mijlocie cu 10 cor. kilogr. Prețurile pentru ceilalte calități de carne (măruntae etc.) sânt afișate acolo. Publicațiune de concurs. Pentru completarea efectivului gardei de siguranță sunt de ocupat la direcțiunea de poliție din Cernăuți mai multe posturi de gardiști în calitate provizorie. Primirea definitivă în garda de siguranță urmează după un an de probă. Candidați trebue să anexeze la cererea scrisă de mâna lor proprie și legal timbrată, următoarele documente : Certificatul de botez sau de naștere ; dovada de cetățenia română; certificatul de studii. Cererea trebue să conțină o expunere sumară a vieții de până acum a petiționarului. Cererile trebue prezentate la prezidiul direcțiunei de poliție din Cernăuți cel mai târziu până la 1 Octomvrie 1919. Controlarea trenurilor care pleacă din Cernăuți. Direcțiunea de aprovizionare din Cernăuți a luat măsuri ca toate trenurile, care ies din gările Cernăuților să fie controlate de organele de siguranță a primăriei, spre a împiedica exportul diferitelor alimente din cuprinsul țării. Alimentele, cari organele primăriei se vor afla la călători, vor fi confiscate în favoarea direcțiunei aprovizionării, fară nici un drept de despăgubire. . Se permite numai exportul de alimente în cantități mici, ea merinde pentru drum olară și aceasta cu permisiunea direcțiunii aprovizionării. Numiri și întăriri la direcțiunea fondului religionar. Au fost numiți și înaintați următorii domni : Alexandru Isăcescul, Frantz Czech, Ilarie Kozak, Alois Losert și Franz Patzak, rămâind pe lângă direc ți. 238. ția fondului religionar în Bucovina cu rangul VI, dl. Apostolo Lupescu, pentru Judoa, dl. Vasile Halip pentru Ilișești, ambi cu rangul VI, Boris Weelhorschi, Aurel Țurcan, Teofil Ivanovici și Valerian Mironovici pe largă direcța fondului religionar cu rangul Vii, Tarson Welehorschi pntru ocolul Pătrăuți , Suceava cu rangul VII, Eugeniu Smionovici pentru Voivodeasa, Arthur Kargl •pentru Iacobeni, Konrad Pioronka pentru Gura Humorului, Aurel Isopescu pentru Cozmin, Grigore Bărtoi pentru Cuciur Mare, Liviu leșan pentru Vicov de sus Boca Arcadie pentru Sereni, Toader Vicol pentru Putna cu rangul VIII, Dimitrie Țurcan pe lângă direcția fondului religionar cu rangul VIII, Leon Holea pe lângă direcția fondului religionar cu rangul IX, loan Andreoiuc pentru Breaza, Silviu Iliuț Demm Straja, Silviu Dimitrovici pentru Vatra Dornei tot cu rangul IX, Victor Pașcovici pentru Ptjorâta și George Dan pentru Vama. Post pentru un translator. Se caută de urgență un translator de limba română, cu studii universitare, de preferință un student în drept, pentru prefectura Zastavta. Doritorii să sa adreseze dlui secretar-șef Haoman. Dela «îoiraferisîița de Isatce. Ceartă între Americani. 9 Ziarele mondiale comentează cu mult interes ■ și aprindere zvonul că între Wilson și colonelul House s’ar fi iscat o mare neînțelegere cu privire la hotărîrile conferinței de pace. Universitare. Alegerea reprezentantului universității în senat. Studenții din Iași cer, ca la alegerea reprezentantului universitățiii în senat, precum și la alegerea rectorului să ia parte și studenții, nu numai profesorii, motivând cererea că acești aleși sânt chemați înainte de toate să poarte grjă de interesele studenților și prin urmare aceștia sânt cei mai interesați la aceste alegeri interne. Numire. Dl. Teofil Gramatovici, fost consilier aulic la ministerul de culte în Viena, a fost numit director general pe lângă secretariatul de culte. Școlare. Professeur Agathe Grünspan reoommenoe le 25 Septembre ses cours agrès par M. l’Inspecteur général de l’enseignement secondaire: 1° Cours de conversation: Gymnastique du vocabulaire français et lecture des journaux. 2 heures par semaine. 2° Cours élémentaire de conversation française. 2 heures par semaine. 3® Cours de littérature française: Prosateurs français : A. France, P, Bourget, R. Bazin. 2 heures par semaine. S’adresser pour tous renseignements et pour l’adhésion au cours: Seneoviog. 11, lier étage (en face du Palais de Justice) tous les jours de 3 à 4 h. 487/386 Piângen. Pentru direcție C. F. R. Primim din Vatra Dornei o plângere, că la vânzarea biletelor de călătorie, funcționarul însărcinat cu aceasta primește pe o samă de călători, mai ales evrei, în birou, de le dă bilete iară ceealaltă lume e silită să se înghesuie la ghișeu. Dl. șef al gărei e rugat să fagă aceeaș dreptate pentru toți călătorii din Vatra-Dornei. ÛÏS3 Hrileaä. Profesori francezi. Consiliul dirigent a făcut apel la guvernul francez să trimită în Ardeal un număr de 150 profesori de limba franceză, care să predea acest studiu în școalele secundare din Ardeal. Ziarul „Unirea“ din Blaj adauge însă observația că, în chipul acesta, învățământul în limba franceză va progresa cu greu, deoarece profesorii nu cunosc deloc limba elevilor, iar elevii pe cea a profesorilor. Diverse, 440 vase și un miliard în apă. „Universul“ aduce știrea că Amiralitatea engleză a scos,până acum din apă, în jurul coastelor Angliei, 440 vase cu peste un miliard, înecate în timpul războiului submarin.