Glasul Bucovinei, octombrie 1919 (Anul 2, nr. 252-277)

1919-10-18 / nr. 267

Primim la redacție următoarea scrisoare: Onorați Domni delà gazeta „Glasul Biovini“, Vă rog din inimă să binevoiți a publica în ziarul D-Voastră poeziile compuse de mine, Paraschiva Calancea, acum căsătorită Cârdeiu din Câlineștii lui Ienachi. Am trimis multe la „Gazeta Poporului“ din Suceava, care a tipărit cu mare dragoste o parte din ele. In timpul din urmă am cetit în foaie că dl. profesor Iorga a publicat în „Neamul Românesc“ o doină din timpul Rușilor, compusă de mine. Sânt foarte fericită că au și poeziile mele o în sămnătate. Totodată le mulțămesc tuturora care le citesc și nu le trec cu vederea. Am scris multe poezii din durerea Neamului nostru și am de gând să scot o carte de cântece, cam pe la Crăciun. Să am timp tot poezii aș scrie pentru Neamul nostru, dar așa — cât îmi încape vremea, îmi dau silință și scriu despre ce mai văd că se petrece la noi în Țară. Cu sănătate și voie bună ! Paraschiva Cârdeiu din Câlineștii lui Ienachi. Cel mai lung zbor cu aeroplan. Francezul Etienne Poulet, un mare meșter în zborul cu aeroplanul, a hotărît să facă pe cheltuiala sa cel mai lung zbor ce s’a făcut până acum în lume. Zborul cuprinde o îndepărtare de 22.000 km. Va porni din Londra și făcând popasuri tot la 1000 de kilometri, se va opri în Paris, Rama, Salonic, Constantinopol, Bagdat, Bombay (în Asia în dostan) și în alte localități și va ajunge la Melbourne; întreaga lui călătorie va dura 180 de ore plecând într’un aeroplan sistem Candron cu două motoare, cari au o putere de 160 de cai. Informații»*^ Cununie« D. Leonti Moțoc, funcționar la Inspectoratul poștelor române din Cernăuți, sârbează Duminecă, 19 Octomvrie c., cununia sa cu dra Constanța Niculescu, fiica directorului poștelor din Silistra, Felicitările noastre ! Aniversarea unirii în Storojineț. Toți bunii cetățeni români sânt invitați la Marea sfirbare națională, prin care se va sărba Unirea Bucovinei cu patria mami, și care va avea loc Cuminecă, 19 Octomvrie 1919 la ora 1 d. m. în orașul Storojineț. Intrarea de persoană 2 cor. Donațiuni se primesc cu mulțumită publică. In caz de ploaie sărbarea se amână pe Duminecă viitoare la ora 1. Va cânta muzica militară a reg. de infanterie 113 din Cernăuți. Prefectul Mănescu. Pentru alegatorii din judetul Sucevii. Alegătorii județului Suceava sânt invitați pentru Joi 23 Octomvrie a. c. la un sfat, care se va ținea în casa polonă din Suceava. De față va fi și șeful partidului democrat al unirii dl. Ministru I. Nistor, Dr. Teofil Lupu, director de spital, Mihail Cormoș, primar din Balaceana. Lipsă de fier pentru săteni. In toate satele noastre se simțește o mare lipsă de fier. Gospodarii nu-și pot înlesni lucrul pământului din pricina aceasta. Dacă nu se poate înlătura cu totul această lipsă, ar fi bine ca autoritățile în drept să aibă grijă să aducă măcar fierul de care nu se poate lipsi o gospodărie țărănească. Ocrotirea orfanilor din războiu. Orfelinatul de război din Cernăuți primește acuma orfani de amândoi părinții. Comitetele județene, preoții, învățătorii, primarii și ceilalți intelectuali sunt rugați să aleagă și să recomande deocamdată numai pe cei mai lipsiți. Cererile recomandate de parohiat și de primar să fie înaintate până la 1 Noemvrie a. c. prin comitetele județene, comitetului regional din Cernăuți, palatul mitropolitan. Bursă pentru o orfană din Bucovina. „Familia Luptătorilor“ din București a hotărît înființarea de burse pentru copile orfane din războiu, care ar dori să fie primite în școala profesională de fete „Elena Mârsescu“ din Iași. Una din aceste burse e menită pentru o copilă orfană din războiu, originară din Bucovina. Cererile se fac prin secția regională a „OLrotirei orfanilor din război“, Cernăuți, palatul mitropolitan. Patentele vor anexa certificatul de absolvire al învățământului primar, certificatul de naștere și de vaccinare. Apel. Intrând «o ni etatea muzicala „Armonia“ într’un nou an administrativ, comitetul apelează călduros către publicul român, iubitor de muzică, să sprijinească întreprinderile societății și invită pe toate cântărețele și pe toți cântăreții să se înscrie ca membri activi. Luând în vedere că societatea e pusă pe buze noi, comitetul a hotărît ca și acele persoane care au fost până acuma membri, să și anunțe din nou intrarea lor în societate. Fiecare membru va plăti o taxă de intrare de 5 cor. și o taxă lunară de 2 cor. înscrierile se vor face la prima repetiție care se va ținea Marți, la 21 Octomvrie a. c. la orele 7 seara în localul societății. Bagi*u Becul, Todor Cojocmrîu, Dionizie Dașchievici, Izidor Ieșan, Ștefu Nedlcu, Const. Ștndru, Constanța Spalat, Ipolit Tarnavschi, Cornel Tarnoviețchi, Gheorghe Ucraineț, Mihaiu Urmleac, Dr. Ilarie Verenca. Plângere din Tereblecea. Joi în ziua de 15 Octomvrie a venit la redacția noastră gospodina Domnica Patraș, măritată a doua oară după Oanfrei Nica, cu următoarea plângre: Bărbatul ei i a lăsat o datorie de 1600 de florini. Enea „Mercur“ a fost intabulată pe gospodăria ei înainte de 8 ani. Gospodina Domica Patraș avea de plătit datoria ei de 1600 de florini și prin aceasta să scape de sarcina carei apăsa gospodăria Jidovul Șulem Hollinger, care i director al acelei bănci, a chemat-o într’o zi pe Domnie» Patraș la sine și i-a cerut 20.000 de coroane pentru gospodărie că de altcum o soate din casă. Femeia din tamă i a dat 10.000 de coroane având săi mai dee restul de alte 10000. Dl. Hollinger își îndeplinește după cum vrea dorințele sale în comuna Tereblecea, căci în săptămâna trecută sm avut o plângere tot de felini acesta din acea comună și tot împrotiva faptelor sale. Cercul profesorilor secundari. Duminecă, 19 Octombrie a. e., la orele 9 dim. va avea loc în liceul „Aron Pumnul“ din Cernăuți o adunare a tuturor profesorilor secundari români din Bucovina. La ordinea zilei : 1. Dare de seamă asupra activității vechiului comitet; 2. Reactivarea și reorganizarea Cercului profesorilor secundari. 8. Alegerea noului comitet. Mulțumită publică. Dl. Silion a dămit internatului de băieți din Cernăuți suma de 100 de cor., dl. Șotropa 40 cor., iar sor a d-lui diriginte școlar firea dă alimente. Direcțiunea le aduce mulțumiri publice. S’a pierdut un ceasornic. La petrecerea arcașilor din Ciudei, care a avut loc în 121. e. s-a pierdut un crariu de buzunar de argint de Tuia marea „Federal-Watch“ deasupra sânt gravate în aur insignile K. B. Aflatoriul e rugat a-I preda primăriei din Civdei, unde i se va plăti și premiul ce i se cuvine prin lege. Căpitanul arcașilor, Costică Bîndiul. Adausul de scumpete. Luna aceasta vor primi toți preoții și cantorii adausul de scumpete promis de dl. ministru I. Nistor. Perceptoriile județene sânt înștiințate prin o ordonanță ca să plătească până cel târziu la 1 Noemvrie. Manualul pentru moașe. La societatea tipografică a apărut manualul pentru moașe, prelucrat după scriptele prof. Dr. Octavian Gheorghian, având 91 de ilustrațiuni după profesorul Piskapek, de Dr. Vespasian Pauline-Burlă. Se vinde cu prețul de 10 lei exemplarul. Publicațiune. Direcțiunea hergheliei în Rădăuți are nevoie de 100 g secară, 150 g porumb, 4400 g ovăz, 8300 g fân, 5000 g paie, 50 g bob, 70 g sfecle de hrană de calitate cea mai bună. Condițiunile de licitație stau la dispoziție interesaților spre vedere în fiecare zi in cursul orelor de oficiu la Secretariatul de serviciu pentru Agricultură și Domenii, Serviciul Agriculturei str. Dr. Reis Nr. 10 și la Direcțiunea hergheliei în Rădăuți. Ofertele în scris prevăzute cu un cadiu de 10% din prețul oferit sânt a se preda până la 25 Octomvrie 1919 la orele 10 în cancelaria numitului Serviciu. Furturi de la școala din Lucăcești. In ziua da 2 spre 3 octomvrie 1919, a fost atacat dirigintele școalei din Lucăcești, Vasile C. Nistor, de o banda de hoți, deghizați și înarmați cu arme militare, în locuința sa pe la orele 12x/2 noaptea, prin spargrea unei ferestre de la bucătăria din dos, întroducându se înlăuntru și furându-i suma de 2355 lst în monedce românești și suma de 1317 coroane dimpreună cu albituri și haine în valoare de 4000 lei, lăsându-i gol și fâră bani asupra iernii. Nenorocitul învățător dimpreună cu familia sa, a scăpat cu mare greutate din mâna hoților, printr’o ușă din față la un vecin, strigând ajutor și alarmând satul. Pe când alarma vecinii, numitul învățător a fost întimpinat din partea hoților cu focuri de armă. Strângându-se mai mulți vecini, hoții au dispărut, fără a li da de urmă. Cercetările jandarmeriei urmează, însă fără rezultat. Tot în noaptea aceea a fost prădat și gospodarul Smion Pascu. Rugăm autoritățile să întărească jandarmeria prin satele în care se fac prădăciuni. Plecarea și sosirea trenurilor în Bucovina. Stațiunea de mișcare Cernăuți. Timpul plecării ora minute Feliul trenului Noastră, 6 45 Tren mixt 5071 Stefănești, Jurăuți 7 50 Tren mixt 502 Burdujeni, Vatra-Dornei, Șipot, Berhomet, Tereblecea. * 12 40 Tren mixt 503 Nouă-Sulița, Basarabia. 15 55 *»■% Accelerat 18 București și legătură la Tereblecea. 17 50 Tren mixt 50! Vijnița. 23 15 Tren de persoane 122 București. ‘X’i.ho.p o.l sesirei. ora minute Feliul trenului No.3. ora. 5 55 Tren de persoane 121 București. 12 00 Tren mixt 504 Basarabia, Nouă-Sulița. 13 00 Tren mixt 510 Vijnița . 13 25 Accelerat 17 București, Tereblecea, Berhomet, Șipot, Putna. 17 25 Tren mixt 501 Burdujeni, Vatra-Dornei, Șipot, Putna. 17 40 Tren mixt 508 Ștefănești, Jurăuți. SP © ștaredLafecție&L, D-luî Horia, Focșani. N’avem nevoie de sfaturile dumnitale, știm noi cum să ne conducem. Fii d-ta demn de vremurile pe cari le trăești. D-lui Dumitru Cârdei, Vicov de jos. Am primit scrisoarea voastre și așteptăm cântecele. De la bursa din Cernăuți. Curs de bancă începe la 1 Octomvrie în școala de stenografie „Gabelsberger“, strada palatului țării Nr. 13. NI 534 Expoziție artistică. Astăzi, Duminecă 12 p., se deschide expoziția artistică a pictorului academic Artur Koluik, în muzeul industriei (strada Mickiewicz 2). Expoziția e zilnic deschisă între orele 9 și 1 a. m. și 2 și 5 d. m. . Intrarea : 3 coroane. Pentru studenți, lucrători organizați și soldați : 1 cor. 601 (15 Octomvrie 1919). te Si lii 100 lai (banca naționala) “Ktyiooo319.—cor.. . 322 —cor. 100 , , „ l%oo! -*» . . —» iOQ lei ( „ generală) . .318.—w. . 321.— ss 100 rable (Romanov) a 500 192.—w . . 197.—a 100 „ „ note miei 215.— î* . . 220.—s 100 ruble ( Duma).............. 60.—» . . 65.—B 100 mărci............................ 240.—n . . 245.—» 100 franci ..........— « . . —.—*