Glasul Bucovinei, septembrie 1920 (Anul 3, nr. 506-527)

1920-09-17 / nr. 519

Nr. 519 sc., nostru, de când d. Krakalia se cântă la ureche de plebiscitul care la cât de nevoe ar putea să ajungă și până la porțile Sucevei. Rar a fost ales ca deputat de țăranii noștri cu atâta însuflețire ca d. Vasile Ungureanu, în ciuda tuturor tertipurilor averescane ale administrației Popovicenilor. Vrednicul deputat de Ciudei are tot motivul să fie stupefiat de isprăvile acestor internaționalizatori ai acestui colț moldovenesc ajuns într’un har nemaipomenit prin strașnica lor hărnicie. Iar d. E. Popovici are fără îndoială meritul de a ne fi dat o înaltă pildă de „primenire sufletească“ in această „vreme mare“ de virtuție și vitalitatea partidului domniator prin internaționalizarea unei vechi și merituoase instituții culturale ca „Școala Română“ din Suceava. Noui linii ferate în Transilvania „Dacia Traiană“ primește din Cluj știrea că zilele trecute au avut loc tratative, cari au durat patru zile între direcțiunea Căilor Ferate ardelene In frunte cu d. Negruțiu și o comisiune engleză. S’au discutat ■fi modalitățile construirea unei fabrici de locomotive și sosiuui ferate In Ardeal, precum și reparația locomotivelor și vagoanelor deteriorate. O nouă linie ferată ar urma să fie construită la Nehoiaș, pentru o mai bună legătură între Ardeal și Vechiul Regat, linia Predeal nefiind pe deplin corespunzătoare cerințelor de astăzi. S’a discutat de asemenea refacerea liniei Sibiu- Piatra-Olt în linie principală. Comisiunea engleză, după ce va studia toate amănuntele acestei probleme în Ardeal, se va întoarce la București, unde va avea o consfătuire cu reprezentanții și experții Căilor Ferate Române din Întreaga țară. țfi. Faceți daruri internatelor noastre ! INFORMATiUNI POLITICE Alegerile parțiale în Ardeal. La Gilău a fost ales deputat, țaranul din județul Dâmbovița Ion Breceanu, membru al partidului țărănesc. La Arad a fost ales senator d. Gh. Dumitrescu- ja Bumbești, țărănist din Ilfov. EXTERNE Situația financiară a Iugoslaviei. — „Tribuna“ din Belgrad scrie că situația financiară a Iugoslaviei e gravă și că personalul de la căile ferate nu și-a primit salariul de 2 luni. Iugoslavia nu are bani să-și cumpere cărbuni și astfel țara e amenințată cu suspendarea căilor de comunicație. 1 Ebert, președintele Germaniei, va demisiona. — Chicago Tribune anrma a ști că președintele Ebert a cerut Reichstagului să-i dea un succesor. El susține că președintele republicei germane nu este decât un figurant și că țara nu este îndeajuns de recunoscătoare pentru serviciile sale. FINANCIARE Cursul leului în străinătate.— Leul nostru ■ , a fost cotat la bursa din Paris cu 3223 centime. STUDENȚEȘTI Pentru studenții mediciniști. — Cererile înaintate Secretariatului General pentru Salubritatea Publică pentru obținerea de burse pentru anul de studii 1920 I 21 nu corespund in mare parte condițiiilor fixate pentru obținerea burselor reclamate. Cererilor se vor alătura necondiționat certificatele de paupertate, de indigenat, certificatele de studii (examenele de sine, examenele de doctorat, rigurose) cât și angajamentele recerute. Cererile care nu corespund condițiunilor fixate mai ales cererile cărora nu vor fi anexate certificatele de studii nu se vor lua în considerare. Secretariatul General pentru Salubritatea Publică.. ȘCOLARE Liceul „Ștefan cel Mare“ din Suceava. Examenele de admitere in clasa I-a se vor face la 16 și 17 Septembrie. Taxa de înscriere 8 lei. Actul de naștere și ultimul certificat de școală se vor prezenta la inscriere. Examenele de corigenți, cele integrale ale amânaților, precum și cele de admitere în clasa II—Vili, vor avea loc la 17 și 18 Septembrie. Elevii cari au frecventat și anul trecut licetal se vor înscrie la 18 Septembrie. M. Elevii veniți din altă parte se vor anunța la ■ 16 Septembrie. 9. GLASUL BUCOVINEI Școala profesională de fete Inscribile la școala profesională de fete ^Reuniunea F © ®@ ?«și Român ©“ din Cernăuți din Str. Neculai 4 se primesc până în ziua de 24 Sept. când se va deschide școala Locurile pentru internat complestându-se nu se primesc decât externe. Actele necesare înscrierii sunt: Actul de naștere, certificat de absolvire a 4 clase primare și o cerere de inscriere timbrată. SOCIALE Petrecere poporală în Sinăuți de Sus.— Școala și primăria din Sinăuții de Sus aranjează ca concursul soc. acad. rom. ,,Dacia“ o petrecere poporală ca teatru, declamări și dans, in ziua sf. Craci, 27 Septem. a. c. începutul la orele 2 d. a. Venitul curat e menit parte pentru reedificarea școlii distinse din susnumita comună, parte pentru sprijinirea elevilor sărmani din acea localitate. Toată suflarea românească e invitată pe calea aceasta. PREOȚEȘTI Delegația bisericii din Bucovina la Constituanta bisericească. Eri a plecat la București delegația bisericii din Bucovina pentru a lua parte la desbaterile Constituantei bisericești. I. P. S. S. Mitropolitul Vladimir și Episcopul Ipolit fiind indispuși din cauză de boală conducerea delegației a fost încredințată I. P. C. S. păr. arhimandrit Constantin Popovici. împreună cu 1. P. C. S. pleacă l. P. C. S. arhimandritul Ortisie Popescu, rectorul universității Dr. Vasile Tarnavschi, decanul facultății teologice Dr. C. Cotlarciuc, prof. Dr. V. Șesan, consilierii consistoriali Morariu, Dan, Tarnavschi și prof. Ciupârcă. DIVERSE / Reclădirea Mărășeștilor — Planurile reclădirii Mărășeștilor sânt gata. Locul acesta eroic se va preface într'un oraș modern. Pentru aceasta, guvernul a aprobat ca subsecretariatul refacerii, să deschidă toate creditele necesare-In cel mai scurt timp vor începe lucrările. Iar pe plaiul din fața Mărățeștiior, se va ridica un mausoleu, în amintirea soldaților români căzuți pentru apărarea țarii! Către propietarii de ziare in chestia distribuirii hârtiei de către oficiul aprovizionării se va ține Duminecă, 19 Oct. la orele 10 dim. in cafeneaua „Imperator“ o consfătuire a tuturor proprietarilor de ziare. Societatea medicilor veterinari bucovineni Cernăuți. — Adunarea generală a medicilor veterinari bucovineni s’a convocat pe ziua de Sâmbătă, 18 Septembrie a. c., orele 5 d. a în casa germană din Cernăuți. - ------------------------------------------------------------------------------— TELEGRAME Organizarea învățământului București. 15 Sept. (Damian) — Prin noua organizare a învățământului din România Mare se va prevede.. reînființarea școalelor medii, sistematizarea invățământului tehnic prin înființarea de școli inferioarea și superioare, de care se simte lipsă în România. Se vor majora salariile profesorilor spre a umplea golurile din învățământ. Ministerul va acorda tot concursul material pentru reclădirea școalelor, apelând și la inițiativa particulară. Consiliul de miniștri , București, 15 Sept. (Damian) — Consiliul de miniștri prezidat de d gen. Averescu a examinat situația externă, situația bunurilor aparținând foștilor inamici cercetând modalitatea administrării acestor bunuri cu observarea clausele tratatelor internaționale. S'a numit o comisine pentru unificarea nomenclaturii localităților din România Mare în vederea relațiunilor poștale internaționale. Consiliul s’a ocupat apoi cu noua propunere de pace bolșevistă. Guvernul a hotărî să lucreze în comun acord cu aliații. S’au discutat importunue comunicări dela Tache Ionesu în chestiunea bolșevică. OBPOSTA Par. D. P. Poiana Stampei. Articolul trimis de D voastră și Iscălit de alt cong al D voastră nu se poate publica, nefiind semnătura d-sare autentică și nedându-sa asentimentul pentru publicare, după cum sutem informați. GERTIT* * GLASUL BUCOVINEIsti Pag. 3 Reconstrucția • 1 franarea pagubelor a localităților și construcțiilor industriale și adăptările lor iscate in decursul războinici mondial în România Mare și in provinciile alipite s’a îndrumat în prima linie din partea statului și mai în urmă prin întreprinderi private de Reconstrucție. h ■ Trebue e’o mărturisim cu toată recunoștința că instituțiile statului de acest fel din anul 1918 au aflat calea cea mai potrivită spre împlinirea scopului sus arătat. Din cauza piedecelor iscate și a instituțiilor existente care din urmă țineau cont mai mult de formalitate decât de timpul necesar, din cauza transporturilor insuficiente, cari cauzau ridicări nemaipomenite de mari a prețurilor pentru material, tot așa valuta nesigură și speculația fără saț, salarizarea păcătoasă a amploiaților, care înăduși orxe ambiție personală, toate aceste neajunsuri ar fost poate cauza că roadele înaitațiunilor *totu’ai n’au fost în conformitate cu așteptările presupuse. Prin aceasta însă nu voim nici decani să spunem că o mare parte de amploiați ai statului nu și-au câstisrat nr!i activitatea lor murite nemeritoare. Experiențele arătate s’au făcut nu numai în Bucovina ci și în vechiul regat, în urma acestora s'a aflat statul nou necesitat a creia prin un decret-lege regal societatea pe acție „Reconstrucția“ de la care cu tot dreptul se poate aștepta că reconstruirea locațiunelor și construcțiilor industriale etc. nimicite sau devastate prin război de astă dată se va făptui mai în curând și va avea succesul dorit. Se poate ca tot dreptul aștepta ca Reconstrucția ca societate pe acțil, la care participă statul cu 40 la sută și acționarii cu 60 la sută la capitalul întreg de 300 respectiv 500 milioane lei, care societate e înzestrată ca atâtea previlegii legale, e iu prima linie la reconstruirea obiectelor nimicite chiemată și angajată ca un timp cât mai scurt și hotârît să realizeze făptuirea propusă nu numai în interesul comun ci și al statului ca atare. Pagubele războiului in întreaga Bucovină cari ar fi de reconstruit se urcă la cel puțin 750 milioane lei, abstragând deja alte pagube din orașe și de pagubele comunicațiunilor de tot solul. Înregistrând activitatea societății pe un restimp de zece ani, atunci ar trebui din capital să se fixeze, participarea anuală la reconstruire și reedificare cel puțin 75 milioane lei, la care reconstruirea ar avea ocupație suficientă de tot feliul de meseriași și lucrători conștiincioși. Reconstrucția ar avea in prima linie de scop, a delătura toate neajunsurile și predecele existente și iscate in urma războiului care îngreunează lucrarea întreprinderilor. Ea ar reconstrui și reedifica mai întâi întreprinderile industriale menite și trebuincioase spre adunarea materialului necesar pentru reconstrucție. Materialul pentru clădiri care nu se află in țară ar trebui in mod rațional și conștiincios adus din străinătate cu prețuri cât mai scăzute și avantajoase pentru întreprinderi. Prin o salarizare potrivită a lucrătorilor și amploiaților precum și prin crearea unei instituții sociale de ajutor bănesc pentru vârstnici conform căreia ar participa și toți la venitul carat al „Reconstrucției“ și-ar asigura societatea un material ,bun și conștiincioși de lucrători și pentru viitor. Transportul mașinelor necesare pe tren și corabie care scumpesc lucrările ar trebui de rertenit și introdus fără impozit Vamal. Toate plângerile și neajunsurile referitor la locuiați precum și toate neințelegerile iscate din cauza inconveniențelor ar muți dacă reconstruirea care a stagnat prin un restimp de șase ani și-ar începe lucrățvitatea sa în mod arătat. Ca vorbe frumoase sau tânguiri și împroșcături fără rost nu cercedifică nimic. Clădirile cer bani și după referințele de față chiar mulți bani. De aceea să caute fiecare interesat sau om ca inimă, care dorește sanarea râului atât in orașe cât și in sate să se grăbească cu subscriera acțiilor in societatea „Reconstrucția“ căci numai aceasta organizație, care stă sub deosebitul scut al statului e în stare a deiătura cu desăvârșire neajunsurile existente. Timpul speculei cu valuta a trecut și în locul lui și-a afat lucrul cinstit locul său cu vinii, unicul mijloc prii care se vor șterge urmările triste ale războiului mondial. Subscrierea acțiilor de la Reconstrucția dă ocazia cea mai potrivită la mic și mare a fructifica banii păstrați în modul cel mai avantajos, deoarece camera acțiilor în proporție cu alte întreprinderi e foarte mare siguranța și durata societății fără margini. O dividendă de 6 procente și o supradividendă de 4 până la 6 procente e asigurată tuturor celora ce vor subscrie acțiile dela Reconstrucția pe când la alte institute de bani la genere nu se dau mai mult decât 2 procente dividende. Subscrierile se fac până la termenul de 30 Septembrie a. c. la toate băncile din Cernăuți. leg. H. Schmidt.