Glasul Bucovinei, septembrie 1920 (Anul 3, nr. 506-527)

1920-09-21 / nr. 522

Nr. 522 Situația în 13 i. c. președintele Republicii franceze, P. Dechanel pătimind de mult de o boală grea, a demisionat. Astfel pierde Franța de la cârma, ei pe unul dintre cei mai nobili, cei mai buni și cei mai capabili conducători ai săi. Dechanel a fost un sincer și nestrămutat prieten al României. Alegerea noului președinte va fi la 2g Septembrie. Polonii înaintează victorios la Est de Vladimir Wolhinsc. Au cucerit și Covei, la 13 l. c., făcând 3000 prizonieri. La frontul de Sud, i au svârlit pe Ruși peste Nistru. Tratativele dela Rigan au început , vor începe însă îndată ce se vor convinge bolșevicii că nu pot relua ofensiva cu sorți de izbândă. De altfel în Sudul Ucrainei s-au constituit adevărate armate de țărani împotriva bolșevicilor. Comandantul lor își încheie ordinul de și cu cedeiul „Ridicați-vă toți ca unul contra dușmanului nostru al țăranilor, comuniștii. Și armata lui Juranger înaintează. Sosesc chiar zvonuri despre răzvrătiri ale marinarilor împotriva bolșevicilor. In timpul acesta la Londra apare un zdrobitor comunicat oficial împotriva lui Kamieniev, reprezentantul oficial al Rusiei sovietice. Acest diplomat bolșevic este învinuit în mod precis că a vândut de sub mână pietre prețioase din tezaurul țarului și din încassuri a plătit ziarul comunist »Daily Herald«. Iot Kantisnieff a misticot guvernul englez transmițându i falsificate condițiile de pace ale sovietelor. Guvernul rusesc îi ceruse lui Ramseneff să stăruiască pentru înarmarea muncitorilor polonezi sub controlul reprezentanților trade unionurilor rusești, poloneze (poate engleze ?) și norvegice, dar dânsul a tăinuit aceasta față de guvernul englez, adăpostindu-se după fraza unei „miliții civice“. * E de prisos de adaus că toată presa engleză îl atacă pe acest diplomat sui generis, reprezentantul veridic , al bolșevismului, în mod înverșunat. Westminister Gazette, convinsă fiind de complicitatea guvernului sovietic, se întreabă dacă cu astfel de oameni mai este posibil să ai relațiuni sau să negociezi. „Vorwärts“, organul societăților majoritari din Germania se declară contra bolșevismului lui Lenin, bazat pe forța brutală. Socialiștii germani întorși din Rusia au arătat care este înfățișarea adevărată a evangheliei libertății lui Lenin. In 13 l. c. și a reluat activitatea la Paris conferința dunăreană. Lucrările vor suferi însă o întârziere, delegatul Franței cerând să se facă modificări în proietul inițial. Presa franceză ne susține pe noi cu multă căldură. Guvernul sovietelor rusești nu e mulțumit cu guvernul nostru, fiindcă nu încheiat încă pacea cu Rușii, cari, vor recunoaște și ei, că sunt ocupați aiurea. " O rectificare. In chestiunea publicată de noi în gri din zile 1920 cu titlul: »O escrocherie» dl maior A. Sturdza ne trimete o rectificare cu data de A 72 Sept. a. c. în care d sa arată că toate afirmațiunile d-lui Dr. Patraș ar fi «pure născociri». Privitor la calitatea d sale de maior, contestată de d. Dr. Petraș d. Sturdza ne pune la dispoziție, o copie după următorul act oficial : Ministerul de răsboi Ar. 4293, Iulie 1920. ADEVERINȚA 1 . i Adeveresc prin aceasta că D-l Maior Alex. Sturdza, demisionat din Armată pe ziua de 7 Iulie 191., demisie aprobată prin I D. No. 374 din a. c. publicatâ în M. O. No... din 1918, rămâne deja data de mai sus ofițer de rezervă demobilizat, pensionar militar provenit din activitate. Șeful Biroului Personalului Lt. Comandor (ss) Mătcanescu. De altfel suntem informați că chestiunea e aspendentă în fața instanțelor judecătorești. Pentru noi incidentul este închis. Direcția Aeronauticei GLASUL BUCOVINE! Increstări Ce nu fac Averescanii ? Prim-pretorul plasei Logoj, conform ordinului Nr. 8167 al subprefectului din Craș-Severin a interzis comunelor din acea plasă să aboneze ziarul „Banatul“, care apare la Temișoara. Redacția acelui ziar a fost Înștiințată oficial de prim-pretorul respectiv. in acelaș timp ziarul poartă urmele cenzurei. Deci nici trecut pe cule furcile caudine acel ziar nu poate fi abonat de comunele din plasa Lugoj. De ce ? Ordinul oficial nu spune dar din ziar se ghicește.Banatul* critică acțiunea politică a papei Imbroane reprezentantul pe pământul Banatului al d-lui general Averescu. Ce mai Înseamnă libertatea presei garantată prin Constituție, când popa Imbroane se simte jenat de criticele unui ziar? El dispune și ziarul e oprit de a merge în comune. Și nu e nici un an de când acelaș popă al politicei române ridica strigăte la cer în contra persecuției la care era supus ziarul său „Banatul românesc“ de către administrația partidului național. Din „România Nouă“. INFORMAȚUNI SOCIALE Adunarea generala extraordinară a societ, meseriașilor români din Cernăuți și suburbii , va ținea Duminică în 3 Octombrie a. c. orele 3 d. a. în sala internatului meseriașilor români din Cernăuți. Ordinea de zi : 1) Verificarea procesului verbal dela ultima adunare generală., 2) Modificarea statutelor. 3) Eventuale. Cununie. ~ Duminică, in 12 Septembrie a. c. s’a săvârșit in Storojineț cununia d-lui Dionisie Teilman Învățător in Zastavna, ca doamna Alexandra Danilescu născută Lancisc. FINANCIARE Cursul leului în străinătate.— Leul nostru a fost cotat la bursa din Paris cu 29.30 centime. REDACȚIONALE Din cauza sărbătorii de mâine, numărul viitor al ziarului nostru va apare Miercuri, 22 Septembrie a. c. la orele obicinuite. ȘCOLARE Deschiderea școalelor. — EH, sa inaugururat noul an școlar la școalele din întreaga țară. Acest act solemn a fost precedat de servicii divine celebrate în toate bisericile, la cari au asistat elevii și dascălii școalelor. LITERARE In curând apare „Voluntarul Român“ carte ilustrată închinată eroilor români căzuți pe toate fronturile pentru libertate, în războiul mondial. Cuprinde: Amintiri din Rusia și viața de prizonier, din România ca voluntar, marșuri, hore și cântece patriotice și naționale, parte adunate, iar partea cea mai mare compuse de Voluntarul ^Gh. I. Todea Al.-Sublt. fost la Regiment I. Turda In prezent Regimentul 100 Infanterie, Bistrița. 50 la sută din venitul net, e destinat pentru ajutorarea orfanilor de războia. Se poate procura dela autor și deja toate librăriile din România Mare. DIN PUBLIC, Apel către inimile miloase. In 25 iulia cor. s'a descărcat deasupra comunei Pătrăuți pe Siret o grindină teribilă, care a nimicit Întreaga recoltă din acest an. Populația din loc e lipsită de alimente și se află in fața celei mai grozave mizerii. Nu Încape Îndoială, că acest cataclism va altera destul de simțitor și secvența școlară Părinții sârmani nu vor putea să-și cumpere alimentele, necum să îngrijească de haine și de rechizitele școlare. Spre a putea veni măcar lotru câtva la ajutorul acestor nenorociți, apelez la toate inimiie indurate cu rugămintea, să doneze pentru copiii sărmani din această comună haine, cărți, rechizite școlare, alimente sau bani, cari sunt a se trimite pe adresa subsemnatului. Silvestra Danilescu Pătrăuți pe Siret dirigate școlar. Ajutați copiii, să nu fie lipsiți de școală ! Pag. 3 DIVERSE De la Direcția Generală a fondului bisericesc. — Vicedirectorul Dr. Hobluca a plecat în concediu pentru mai multe săptămâni. Conducerea Direcției Generale o are consilierul aulic d. Guzman. Anatole France bolnav. — „Matin“ anunță că Anatole France e grav bolnav. Dela poștă. — Din cauza evenimentelor administrația poștelor nu-și asuma, în virtutea art. 174 din legea Teleg., Telef. și Poștală și art. 8 din convenția principală până la un nou aviz, responsabilitatea pentru trimiterile recomandate. Aceste trimiteri pot fi expediate pe ristcul expeditorului. TELEGRAME Luptele ruso-polone. Varșovia 18. (Damian) Comunicat oficial din 17. Detașamente ucrainene înaintând pe malul drept al Siretului au ocupat Czortkow, Buceacz, pe Skypa Przewloka și Wisniowczyk. Detașamentele noastre urmărind inamicul in retragere au ocupat Brzczany pe Zlotalipa și orașul Narajow pe râul Narajowka. Mai la nord luptele continuă cu inamicul care se retrage pe toate Huile Nilstraiul înspre Pinsk. Populația teritoriilor liberale, de data aceasta și Evreii. Întâmpină cu bucurie trupele poloneze și dau ajutor efectiv prizionerilor noștri și răniților. In teritoriile ocupate de bolșevici au fost ridicate toate cerealele, la regiunea Kobryn inamicul atacă cu îndârjire pe linia canalului Nipru Buk orașul Muchawiec. Toate atacurile au fost respinse. La Nord pe Swislocs și In regiunea Grodno lapte de avantpostari fără importanță. In regiunea Suwalki Unește. Prada din ultima săptămână se compune din : 2 drapele, 28 de tunuri, 198 de mitralierl, 3 automobile blindate, 10 automobile, 3 aeroplane, 2 trenuri blindate, 4 locomotive 300 vagoane. Noul guvsrn Geho-Slovac Praga, 18 (Damian).—Prim ministru și la interne: Genii, externe : Beneș, finanțe : Englisch, comerț: Hotowetz, apărarea națională : generalul Huzar, justiția : Popelka, industria publică și agricultura : Bradlik, poșta: Fatka, aprovizionarea: Prosa, ocrotirile sociale: Gruber, higiena publică : Prochaska: Mitterand președintele Franței ? Paris. 18. (Damian) Leon Burgeois președintele Senatului a convocat adunarea națională pentru 23 și 24 un congres la Versailles. Senatul și Camera s’au pronunțat deja în mod inoficial pentru Mitterand, ca președinte al republicei. împrumutul extern București, 18 Sept. (Damian) — Tache Ionescu tratează la Paris și Londra încheierea unui Împrumut extern, care să scoată din circulație bonurile de tezaur emise pentru cumpărarea mărfurilor de către stat in Anglia, Franța, Italia și America. Pacea polono-lituană Stokholm, 18 Sept. (Damian) — Preliminările păcii polono-lituane vor fi semnate probabil Marți. Discuția urmează in condiții vii acceptabile de ambele părți. întrunirea opoziției naționale Bucureșt, 18 Sept. (Pamian) — Opoziția națională a ținut astăzi la localitatea Niculețul (Dobrogea) o mare întrunire populară la care au asistat d-nii Vaida, Mihalache și Iorga. Suspendarea transporturilor pe G. F. R. București, 19 Sept. (Pamian) — Transportul pe C. P. R. de mârlan se va suspenda dela 18 până la 25 crt. afară de transporturile petrolifere, din cauza lipsei de mijloace. 0. Adunarea din Vatra-Dornei Câmpulung, 20 — Adunarea partidului nostru din Vatra-Dornei a avut succes deplin. Fruntașii partidului nostru au vorbit in fața unei mari mulțimi de alegători. Expunerile făcute cu acel prilej au aflat asentimentul general. Moțiiunea prin care se acorda nețărmuită Încredere parlamentarilor partidului democrat al Unirii a fost primita ca mare Însuflețire. Amănunte urmează. POȘTA REDACȚIEI D-lui ceferist, aici. — Cele arătate de d-voastră nu pot apare in ziarul nostru, deoarece nu sunt semnate. Vă rugăm si ne dați numele cel puțin pentru redacție. Statári. D-lui N. Simionovici, aici. — Din lipsă de spațiu apare ln numărul viitor. Salutări.