Glasul Bucovinei, septembrie 1920 (Anul 3, nr. 506-527)

1920-09-18 / nr. 520

BIBUOTF.CA ~y ' : Anu MI APARI j tstrț 3510 Pz un an^U ■ țărani zilnic pe ui lumai numărul de pe trei Ub» Bib Üni Mamai* pamir« țăran» Cernăuți, Sâmbătă 18 Septembrie 1920 Organul partidului democrat al unirii Ol Vt .i 20 lei, pentru trei lmni 10 lei, • li, an 5 lei, Nr. 520 acovinei Telefon No. 61 Fondator: Sexfii Pușcării* REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA : Cernăuți, Strada Domnească No. 33 Se primesc numai articole iscălite Manuscrisele nu se Înapoiază ANUNȚURI ȘI RECLAME: 9« cștatfeaxa după tarif și se primesc la adednZstrap» Strada Domnească No. 33 Poetii insente ta intenem! zi aratei se mea tasta catre Adunările Partidului. Potrivit cu hotărârea Comitetului executiv din 31 iulie cor., Partidul democrat al Unirii va urma în jumătatea a doua a lunei acesteia mai multe Adunări popurare, In care se va discuta, după raportul făcut de D-nii senator Dr. I. Nistor și deputat Vasile UngureanU asupra activității parlamentului, și a starai de azi a țării. In aceste adunări vor mai lua cuvântul spre a lămuri poporul asupra chestiunilor mai importante dela ordinea zilei: Dni« Iorgu G Toma, L Teofil Simionovici, Dr. Max Hacmann, Dr. Aurel Morariu, Flaret Doboș, Dr. Alecu Procopovici, Dr. D. Marmeiiuc A. Burac păr, Dimitrie Țopa, Iosif Vidovici ș. a. Adunările se vor ținea în ordinea următoare: Duminici?, 19 Septembre cor., In . Dorna, Luni, 20 » » „ Câmpulung: Marți, 21 » » dimineața în joi, Gurahumorului, iar după amenzi în Vama , 23 Septembrie cor. în Suceavă; Vineri, 24 » » » Rădăuți ; Duminică, 26 Septembrie dimineața in Vicovul de sus, după amiazi la Ciudei; Luni, la amiazi 27 Septembrie în Storojineț ; Marți, 28 Septembrie Siretiu; Mercuri, 29 » »> Coțmani, Joi, 30 » » Vașcăuți Cernăuți, Septembrie 1920. Comitetul executiv al Partidului democrat al Unirii. Scopul adunărilor noastre Auzind că Partidul democrat al Unirii va ținea în zilele acestea un șir întreg de adunări poporale în unele orașe, târguri și sate, oamenii noștri se vor întreba poate nedumeriți, ce a Întămplat sau ce-i pe cale să se Întâmple iarăș, că domnii vin în mijlocul poporului ? Unii vor crede poate că se apropie iarăș niște alegeri, alții că suntem în preajma unui nou războiu, alții iarăș vor născoci alte lucruri, pe când potrivnicii noștri, averescanii, vor zice de bunăsamă că noi căutăm nu ne punem bine ca poporul ca să-l răsturnăm de la putere și să-i ftvgărim dela cârma țării. Poate că domnilor averescani li s’ar conveni să se întâmple așa, noi însă nu ne gândim acuma la lucrul acesta, precum nu-i vorba nici de alegeri nouă, aici de pregătirea unui războiaau numai cu bolșevicii, dar nici măcar cu averescanii noștri. Scopul adunărilor noastre este cu totul altul. Partidul democrat al Unirii, ceea ce însamnă în graiul vechi românesc , tovărășia poporală pentru unirea tuturora, fiind, după cum se vede, un partid care s’a născut din poporul de jos și din oameni al poporului și care se rezimă numai pe popor, urmărește scopul de-a înlesni poporului să ieie parte la cârmuirea trebilor obștești ale țârii. Poporul o face aceasta prin aleșii săi, iar aleșii aceștia trebuie să fie cel ce l-a vrut el cu tot dinadinsul. La noi lucrurile nu se petrec în felul acesta și de aceea s’a înființat înainte de un la partidul nostru, care năzuiește la înlăturarea de la cârmă a tuturor acelora ce nu sunt prieteni adevărați ai poporului de jos, ai țăranului român. Prin urmare partidul nostru trebuie să stele în veșnică legătură cu poporul , iar legătura aceasta se face prin gazetă și prin adunări poporale, unde fruntașii arată cum stau trebuie cârmuirii și ce se petrece în lumea cea mare, iar poporul își spune păsurile și nevoile sale, sfătuindu-se apoi toți la un joc și hotărind ce , este de făcut. Partidul nostru, care scoate gazeta aceasta odată pe săptămână anume pentru popor, ține și adunări poporale de câte ori se arată nevoia lor. Așa i-a venit vremea și acuma și fata de ce. In lumea cea mare și în țară la noi se petrec multe lucruri care ar trebui să se știe și poporul dela țară, dar el ori nu le știe defeliu, ori nu se știe așa cum sunt ele în adevăr. Intre altele, poporul trebue să știe dheamăructul ce s’a făcut la Sfatul țării dela București și ce trebuia să se facă. Datoria de-a spune poporului lucrul acesta o au mai întăi deputații pe care el și l-a ales astă primăvară. Noi nu știm ce vor face deputații averescani, vor veni sau nu în mijlocul poporului ca să-și deie sama de faptele lor și nici nu știm ori de l-a chiema poporul la spovedanie sau i-a lăsa la piața Domnului. Noi știm însă un lucru : că foarte mulți săteni și orășensa glăsuit pentru noi, că mulți au glăsuit numai de frică pentru averescani și că mulți dintre cei ce au glasuit de bună voie pentru dânșii, astăzi se căiesc. Toți aceștia au dreptul să audă cuvântul nostru și ei îl vor auzi dacă vor veni la adunările noastre. El voiŭ auzi mai întâi ce s’a petrecut astă vară în Sfatul țării dela București, unde am avut și noi pe domnu! Dr. Iatscu ‘Mistor în Senat șî pe domnul Vasile Ungureanu, ales în Cameră de către voinicii săi Cîndeieni, și vor mai auzi din gura celorlalți cuvântători totul ce trebuia să știe despre mersul trebilor obștești, iar poporul adunat va putea să-și puie păsurile și nevoile sale, după care lucra ne vom sfătui întreolaltă și vom hotărî ce ne rămâne de făcut. Acesta este scopul adunărilor noastre poporale, la care îi poftim pe toți membrii și prietenii Partidului democrat al Unirii. Lumea știe că coi suntem oameni cumpăniți și cu judecată dreaptă și că nu vrem să îndreptăm trebile cu ciomagul, nici să i batem pe potrivnicii noștri cu minciuni, ocări și clevetiri. Meseria aceasta o lăsăm pe sama acelora cari n’au alte arme, mai curate și mai cinstite. Noi râmânem cei ce-am fost totdeauna, și Ia bine și la rău, prieteni ai poporului de jos, oameni cari își iubesc țara și neamul. Și suntem mulțămiți cu prietenii cei avem la țară. Mulți sau puțini, ei sunt ai noștri și noi suntem ai lor, și nu prindem alți nici cu capcana, nici cu tăgăduieii ; cine vine însă cu cuget drept și cu inimă curată la noi, acela e binevenit. Și acum să ne vedem cu bine la adunare ! Iorgu G. Toma.■ ■I !! .— — — Faceți daruri internatelor noastre ! V O veste îmbucurătoare Ni se aduce la cunoștința că diregătoriile școlare au luat hotărîrea să se deschidă în anul acesta și clasa a doua la liceul Regele Ferdinand I din Storojineț. Vestea aceasta de bună samă că va bucura pe părinții din județul Storojineț, cari au copii pentru această clasă. Aceștia vor avea acum putința să-și aibă copii în apropiere, putându-i îngriji astfel mai bine și mai ușor cu cele trebuincioase. Știrea aceasta ne bucură și pe noi, căci înainte de câteva săptămâni am scris în gazeta «Glasul [UNK] Bucovinei» despre această treabă și am cerut în interesul locuitorilor din județul Storojineț să se deschidă și clasa a douia. Glasul nostru a fost deci ascultat. >* -------------------•------------------- Calendar pentru săteni Am hotărît să tipărim în anul acesta un calendar anume pentru țărani. Acest calendar va fi scris pe înțelesul tuturor și va cuprinde cântece, povești, strigături, cimitiruri, întâmplările mai însemnate din anul trecut, felurite chipuri ale MM. LI Regele și Regina, pe când au petrecut în Bucovina, apoi chipuri ale multor oameni însemnați ai neamului nostru. La urmă se vor da sfaturi gospodărești, apoi se va da tariful poștal, se va arăta mersul trenurilor și multe alte lucruri frumoase și folositoare. Pom purta grijă, ca acest calendar care va fi tipărit pe hârtie bună să fie o adevărată podoabă pentru fiecare casă țărănească. Calendarul nostru așa cum va fi alcătuit va întrece pe toate celelalte din întreaga Românie Mare. Cine are cântece și povești frumoase să ni le trimită cât mai degrabă, ca să le putem pune în Calendar. -----------------------------------------