Glasul Bucovinei, aprilie 1921 (Anul 4, nr. 670-694)

1921-04-22 / nr. 687

No. 687 * Societatea .Academia Ortodoxă" va ține o conferință religioasă, Duminică in 24 Aprilie a. c. la orele 3 d. m. In cabinetul ei din palatul mitropolitan. 1. P C. Sa pir. concilier cona. Morariu va vorbi despre : „Noi suntem datori să-L Iubim pe Isna Hristos, să ne inchlnim Lai d *a l urmăm învățătura ca toate cugetele, ca toate vorbele și cu toate faptele vieții noastre. Onor pubtic românesc este rugat să participe cât de numeros. ARTISTICE Ultimul concert al maestrului Enescu. Joi 2/ Aprilie a c, precis la orele S seara va avea loc ultimul concert al marelui anist George Enescu cu umătoarea programă : 1. Losata mi minor, 4 părți, Veracins. 2. Simfonia Spaniolă, 4 părți, Lilo. 3. a) Preghiera Martini — Kreisler ; b) iitrada Desplaces; c) Moment muzical Schobert-Kreisler. 4. a Mennet Dittersdorf. Kreisler; b) Polonaiae re major No. 2 Wiens w »kl. Acompaniamente la pian sigueat ds dl. prof. N« Carsins. Prețul rocarlior exclusiv impozitat pa bilete Loja 250 lei; Fotolia de orchestră 40 tei; Stai I, banca 1—8, Iei 30 Stal II, banca 9—13, iei 20; Locor nenumerotat* iei 10; Bilcoa lei 5, Büerete a’xa pn* în vânzare la Librăria „Ostașul Român”. FINANCIARE Cumii leului In străinătate. — Leul nostru a fost cotat la bursa din Paris 22 și trei optimi centine. DIVERSE Camera de comerț și industrie. — După cum ne-a informat Camera de comerț și mn áis tris din Cernăuți, se vor cere pa viitor pentru exportul de mărfuri !ș Acglia „certificate de orgine", care se vor elibera de cătră Conzelatal eagles din localitate In fiecare zi între orele 9 și 10 a. m. Din Cacica. — Comitetul Etesției Naționale aduce și pe această cale cele mai călduroase mulțumiri Societății perdra Cultură din Cernăuți pentru frumos și dar de 26 cărți, care a binevoit a ni-1 face. . Cu ocazia aceasta societ, roagă pe toți prietenii culturii românești să o sprijinească cu cărți, ziare și reviste pentru popor, pentru a-si putea, cu un ceas mai curând, ajunge scopul. Serată cu dans. — Societatea „Casa de orfani cat. germană“ aranjează la 5 Main a. c. in Sala Casei germane din Cernăuți o serată cu dans. Venitul e menit pentru sprijinirea orfanilor. Situația agricolă. Din toate părțile din țară folosesc știri despre ploaia abundată ce a căzut in ultimele zile și care a fost o adevărată binefacere Sămănăturile și zarnavstarile sânt din cele mai frumoase. Deasemeni an iifiorit și pomii roditori. POSTA REDACȚIEI Reuniunea de cântare »Ciprian Porumbescu* Suceava. — Invitarea pentru reprezentanți* de Joi 21 Aprile a. c., staegând prea târziu, n’am publicat-o. Se vede că o carte poștală face drumul dela Suceava la Cernăuți in trei zile. Cu distinse săgetări. La sol. Am văzut mai despăzi, pe șoseaua Chiselei, cum deflau, cântând, companiile române. Ele cântau nu știa ce vesele cadențe iatine, ritmate de un pis mlădios și ușor. Din cârdin când accentele erau Întretăiate de o goarnă , era, firește, goarna noastră. Pe pragul nopții ruse, ce fericire a savura această profundă și neprefăcută frâție". Adânca simpatie a marelui fiioromân pentru țara și pentru poporul nostru trebuie să nu fie cu atât mai prețioasă, cu cât nu toți Francezii de marcă gândesc la fel despre box. In „La Revue universelle Tom. V No. 1 pe 1 Aprilie cor, scriitorul francez Claude Anet care a călătorit după război prin toate țările Europei centrale, vede lucrările in ca totul altă lumini. Lupta care sa dă, în baza principiului naționalităților, in aproape toate țările Europei centrale, între națiunea dominantă și minoritățile naționale, precum șî atitudinea mai mult sau mai puțin rezervată a acestor State față de politica Aliaților, 11 amărăște și-1 descurajează. In consecință, pe când d. Edouard Herriot vede în România un „puternic punct de regis" pentru Franți, d. Claude Knet se întreabă neiaifist : „Unde vom găsi noi în Orient, in acessia pulbere de State, locul potrivit pentru clădirea unei politici franceze de echilibru european ?" Și pe când primai face an atât de câlduros apel la patria sa ca el să se atașeze ia România, celait recomandă aceleiaș Franțe circumspecțiune, până ce apele tulbari ge vor limpezi, încheind : „Vom vedea în vre o duzină de sincuri sunt popoarele cele tari în Europa centrală“. Articolul d-lui Herriot din „Le Courrier Franco- Roumain 1” este pentru noi a adevărată revelație a dragostei Franței generoase pentru sora ei mai mică, care veghează la gurile Dunării asupra civilizației latine din Europa. Iorgu G. Toma. —————— ———————  GLASUL BUCOVINEI Cine e Cl. Gruber? Mâine seară, Vineri, cernăuțenii vor avea prilejul să cunoască un artist In interesul larg a cuvântulul. Acesta e Carol Gruber. Născut la Viena, a urmat de tânăr faimoasa școală imperială de băiet cu vestital profesor Hasielter. A catrecrat, «pot, Europa și America creinciosi an nume numai in doi ani. Fiind la Petersburg în 1914, a fost făcut prizonier civil și dus la Sibiris. Revoluția rusă din 1917 l-a readus în Interiorul Realei perfecțiamânduse la școsia de balet rus. A jucat mult la Moscova și in diverse orașe aie Rusiei reușind apoi, să fsgă în țara noastră, la cspiala noastră ca și în orașele pe unde a trecut, și a câștigat repede simpatii prin înalta frumusețe a dasaarilor saie din care remarcăm Moartea preotului egiptean, Marșul militar de Schubert, dansurile țigănești după Brahma, etc. spectacolul ce-i va oferi Gruber în Cernăuți va avea loc Vineri 22 la ora 9 jsra, seara precis, împreună cu partenera sa, dna Mintskova-Mill o distinsă artistă rusă. Salutul rus. — Spectacolul de balet ce va avea loc mâine seară Vineri, ora 9 și jam, la teatrul Orășenesc, se dă în folosul societăței Ocrotirea orfanilor de război, secția regională Cernăuți, care, va primi 50 procente din beneficiu. D-neie și doi membri cum și toți cei care au la Inimi ajatoarea nenorociților orfani da războiu, sunt rugațî să asiste, cu atât mai mult cu cât vor vedea un spectacol interisaa Li -------—-------,-------------------tmminimum POIJITA ADM ÎN ISTIRAȚIEI D lui Ranschi Ludwig gard. sup. la garda finan. în Toporăuți. — Am primit song*, de 40 Soi și v’am cautat-o in costpl «localmentului D-voastră dela 1 Mare 1921 până 15 Noembris 1921. Vă mulțămim. Pag. 3 Ossbatsrile Camerei. w- București, 20 (Damian). Prezidează Zamfireacu. Anunță demisia deputatului din Dorohoi Gherasim In locul căruia a fost ales Dumitrescu Andrei. Citește apoi ridicarea imunității parlamentare a dspatiului Candrea a cărui chestiune s’a trimis comisiunilor. Vasili Ungureanu (Bucovinean) vorbește privitor la specula ce se face in Bucovina cu grâul, și cu pământul unde se vinde hactarla cu 20 mii de tei. Cere grabnice îmbunătățiri. Take Ionescu depune profetul-lege privitor la perceperea Axelor asupra contribației României la exportul german și cere ca României să se plătească 30—50 procente beneficia din export. Cere proectul să fie luat în discuție. Cristescu (comanisi) vorbește despre interzicerea căitului sectelor baptiștilor. Take Ionescu și Gogsi răspunzând declară că baptiștii pronunțându-se contra purtării armelor presistă pericol pentru țară. De altfel s-a cerut baptiștilor să presinte guvernam! doctrina baptistă spre studiere. Apoi deputații trec la secțiuni pentru a lucra la reforma agrară și la reforma proectelor financiare. Situația din Iugoslavia. București 20. (Dsasias) — Take Ioneica a avu o lungă întrevedere cu Jamsndi, ministrul nostru la Belgrad, care a expus actuala situație a Jugoslaviei. Se afrmă că Jugoslavia e în principiu dispusă să cedeze linia Virst. Legăturile noastre comerciale cu Ceho-Slovacia. București 20 (Damlar) — Se confirmă că convenția comercială ca Cehoslovacia ne va face odată ce delimitare ® frostier!! Maramureșani?, care va începe după Paști. Taxe asupra produselor germane București. 20 (Damlac) — Consiliul de miniștri a datorit ca taxele da 30 procente pe ntra reparațieni și 50 procente ca sancțiuni aplicate asupra mărfurilor importate din Germania să fie euprimate pentru mașini agricole și piese necesare industriei româești. Sosirea prințului Carol în țară București, 20 ( amlan) — Prințul Carol părăsește Atena la 5. Sosește in 8 Maia la București. Sporirea bugetului ministeriului de războiu București, 20 (Damian) — Comisiunea bugetară a ministeriului de războia a admis ca bugetul războiului să fie sporit de la 1 Aprilie cu 114 milioane pentru sporirea roîdei ofițerilor, suncționarilor civili și a reangajaților. Convocarea congresului bisericesc din Răsărit Iomni București, 20 (Damian) — Patriarhul lrassua adresat o scrisoare mitropolitani primat ca acesta să admită convocarea congreselor bisericii din țările răsăritene, unde să se discute interesele comune. Ședințele Senatului București. 20 (Damian) — La Senat continuă discuția proiectului reformei agrare ardelene. Plecarea d lui Take Ionescu In Italia București, 20 (Damian) — Take Joneses pleacă poîtnâai la Veneția să participe la serbările națîonale. Intorimatai 11 dettes Titalissu. Foamete lui Rusia. București, 20 (Damian). Se confirmă că in Ruda foametea crește. Un costum de haine costă 1 milion și jumătate. Contrarevoința continuă. Mizeria engrozitoare. Banditismele din Cadrilatsr Bucarești, 2?. (Damian). — Comlaiacea românobulgară însărcinată să constateze pagubele cauzate in Cadrilatir de bandela da comitagli a început Lacrămle. Pagebîlfl aearcă la câteva milioane. Darul Brașovului pentru M. S. Regele București, 20, (Damian). — După sărbători o delegație de cetățeni Brașoveni se va prezenta regele iamârtândusi pergamentul prin care i sa dă în stăpânire castelul Bra», împotriva alipirii Austriei la Germania. Lyon 19. (Damian). — Acordul defensiv și ofensiv la trei Franța, Jugoslavia și Cehoslovacia pentru combaterea alipirii Austriei la Germania va fi incheiat săptămâna viitoare. România ia târgul din Milano Roma, 19 Aprilie. Subsecretarul de stat Atanasiu a luat parte ca reprezentant al României la târgul disi Mlano. La baschetul de deschidere Atanasiu care ședea între miniștrii Italieni Alessio și Facta a ținut un discurs, viu aplaudat. Miniștri staliti au ficat prima vizită parlionalui român. Sancțiunile împotriva Germaniei Paris. 19 (Damian) — Președinții consiliilui francez și englez ce vor întâlni Sâmbătă și vor pune în aplicațiune planul sancțiunilor contra Germaniei. Pentru Paști 10% raduce ea se acorda celor ce cumpara vin alb sau roșu din Nicorești, Odobești și Alba-Iulia, calitatea cea mai bună, la Iosef Münster, proprietarul renumitului restaurant de vinuri din Dom Polski, str. Domnească 40, la editura librăriei „OSTAȘUL ROMÂN“ a apărut: Gramatica Română partea a doua de Mihail Vic ©l, director școlar. De vânzare la toate librăriile din țară. 2208 ___________________ Prețul Lei 11.Gutiti „Glasul Bucovini Banca de Est Soc. ” CERNĂUȚI. Transmiteri, accreditive, în țară și în străinătate. Valut^și devize. Credite pentru bombarduri și industrie. Inmagazinare și gafe de mârfuri-— -------- DE-PIMEMI pe carnete de purtători, pe carnete duble pentru cauțiuni și în concurent, la vedere sau la termen, cu fructificarea cea mai favorabilă. Pentru Mica Economie condițiunile cele mai avantajoase.