Glasul Bucovinei, octombrie 1934 (Anul 17, nr. 4407-4428)

1934-10-02 / nr. 4407

Jubileul Curţii de Apel din Cernăuţi In iulie a. c. s-au împlinit 15 ani de la înfiinţarea Curţii de Apel din Cernăuţi.. Până la această dată, Bucovina era ataşată de Curtea de Apel din Lwow. Curtea de Apel din Cernăuţi a fost înfiinţată pe timpul ministrului de justiţie Buzdugan, cuprinzând pe lângă întreaga Bucovină judeţele Hotin şi Dorohoi. Cu vremea însă instituţia în fruntea căreia se găseşte încă din 1925 actualul prim-preşedinte dl Dr. Tuşinschi, a fost mărită prin adăugarea unei secţii şi a trei tribunale pentru Bucovina. La această Curte de Apel au funcţionat consilieri din Bucovina şi Vechiul regat. Serbarea acestei aniversări a fost înălţată prin prezenţa câtorva oaspeţi distinşi. Cu această ocazie a fost desvelit bustul Regelui Ferdinand din vesbulul palatului de justiţie. Cu acceleratul de dimineaţă a sosit în localitate venind din Bucureşti, d-nii V. Antonescu, ministrul justiţiei însoţit de d. I. Nistor, ministrul muncii, precum şi mai mulţii membri ai înaltei Curţi de Casaţie din Bucureşti. De la ora T dimperonul gării, pavoazat cu drapele tricolore este supra-aglomerat de autorităţile civile, în frunte cu d-nii: prim. preşedinte al Curţii de apel, Tuşinschi, preşed. de secţie Ariton, procuror g*ral Al. Ştefaneli, consilieri: Brăileanu, Cerkovski, Radovici, Tarnavschi, Ciunatuleac, Antiohovici, Antonescu, consilieri ai Curţii de casaţie; Ştefănescu, preşed. comitetului local de revizuire; Vasiliu, procuror al Curţii de apel; Camil Ionescu, prim preşedinte al trib.; preşedinţii de secţii: N. Popescu, A. Iliesei N. Pelin, Chiseliţă, Petrescu, prim procuror Panu ; judecători: Silion, Tomovici, Sulică, Burstin, Rozen, Hrincu, Ioachim, Galiş, Popescu, Tarnavschi, Alaci, Giosan, Pârvulescu, Pinter, Antonovici, Baldovin Lega şi şeful portăreilor Vinogrotzchi, preşed. al trib. Hotin, Iacoban, prim preşed. al Curţii de apel Oradia, Nicu Mihăescu, prim preşed. al Curţii de Apel Braşov, Pop, prin preş. al Curţii de apel Constanţa, Dumitriu, primarul municipiului Cernăuţi, d. Marmeliuc; prefectul jud. Cernăuţi G. Vântu ; prefectul jud. Storojineţ, A. Apati, inspectori de siguranţă Pihal şi Grosar, toţi judecătorii tribunalelor şi judecătoriilor mixte din Bucovina, d*l avocat Nicu Gheorghian etc. La ora 9 jum. dim., au descins din vagoane d-uii miniştri Victor Antonescu, Aurel Lerescu, secretar general, Brătescu, preşed. Curţii de Casaţie Bucureşti, Const. Viforeanu, procuror g*ral al Curţii de Casaţie, N. Bădescu*Roşiori şi Titu Magheru, inspectorii Curţii de apel din Bucureşti, precum şi membrii înaltei Curţi de Casaţie : Stelian Bonea, V. Popovici, Aurel Căpăţână, N. Ciurea, C. Costaţi, Niculai Stănilă, Bocancea, A. Stârcea, prim preşed. al Curţii de apel din Bucureşti, dir. gen. al penitenciarelor din Bucureşti de I. M. Dimitriu, şefii de cabinet de la Ministerul Justiţiei d-nii Ioanid şi Fătulescu etc. D. ministru Antonescu, urmat de ceilalţi însoţitori şi întreaga asistenţă, au trecut în sala de recepţie a gării, unde d. dr. Marmeliuc, primarul oraşului şi d. Tuşinschi, prim preşedinte al Curţii de apel le*au urat bun venit. Le*a răspuns d. ministru Antonescu, mulţumindu*le. Dela gară d-nii miniştri Antonescu şi Ion I. Nistor, şi ceilalţi oaspeţi, s’au îndreptat spre palatul de justiţie, unde în Gala festivă a Curţii de Apel a fost deschiderea solemnităţilor. Au fost de faţă : D-l Ministru al Justiţiei Victor Antonescu, d-l Ministru al Muncii Ion I. Nistor, I. P. S. S. Mitropolitul Nectarie. De la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie: Preşedinte Constantin V. Rătescu, Procuror General Constantin Viforeanu, Consilier onorar Dr. Corneliu Chiseliţă. Consilieri: Nicolae Stănilă, Situ Magheru, N. Bădescu-Roşiori, Stelian Bonea, Vasile Popovici, Temistocle Bocancea, Gheorghe Volenti. Procurori de secţie: Aureliu Căpăţină, Nicolae Ciurea. De la Curtea de Apel din Bucureşti: Prim- Preşedinte Alexandru Stârcea, Consilier Aurel Lerescu, Secretar General al Ministerului de Justiţiei. De la Curţile de Apel din Braşov: Prim- Preşedinte Romulus Pop. Oradea: Preşedinte Gheorghe Dimitriu, Prim-Preşedinte Mihăescu. Chişinău: Consilier Lascar Spoială. De la Ministrul Justiţiei: Director general al închisorilor I. Demetriu, Director de cabinet Ioanid, Şef de cabinet Fătulescu, Subdirector I. Huidilescu. Din localitate: General. E. Creioveanu cu d-nii Coloneii Georgescu, Dumitrescu şi de maior Ionescu. Primar Prof. Marmeliuc. Prefecţii din Bucovina: Gh. Vântu, C. Leontieş, E. Bâncescul, D. Cojocariu şi Artur Apati. Vice-preşedintele Senatului Prof. Dr. Hacman. Parlamentarii: Dr. Aurel Morariu, Dr. Vasile Marcu, Gavril Rotică, Iosif Vihovici, Dr. Alexie Procopovici. Baroul Bucovinei: Decan Prof. Rădulescu, Prodecan Blaukopf, Prof. Alexandru Popovici, Dr. Nicu Săveanu. Reprezentantul Facultăţii de Drept Profesor Gh. Alexianu. Preşedintele Camerei notarilor publici Miculi, Şeful avocaturii Statului E. Gribovschi. Foştii membri ai Curţii de Apel: Iorgu G. Toma, Notar Dr. Ţurcan, Prof. Dr Spulber, Ioan Sbiera, S. S. Părintele Aurel Cilievici, Magistratura Tribunalelor şi Judecătoriilor din circumscripţia Curţii de Apel şi anume de la Tribunalul Cernăuţi: Prim-Preşedinte Camil Ionescu, Preşedinţi de secţie: N. Pelin, A. Iliese şi Dr. N. Popescu, Prim-Procuror Gh. Panu, Judecători: Meixner, Mayer, Rosen, Silion, Bibring, Sârbu, Sulică, Ioachim, Galiş, Allaci, C. Tuşinschi, Lega şi Demetrescu Baldovin, Procurorii: Vlad, Ionescu şi Antoniu. De la Judecătoriile din Judeţul Cernăuţi: Judecători-şefi Josan (Cernăuţi), Sireteanu (Cozmeni) şi Prelipcean (Sadagura). Tribunalul Suceava: Prim Preşedinte V. Dimitriu, Prim-Procuror A. Bendaş. Rădăuţi: Preşedinte Gh. Petruc, Procuror-şef Disem, Judecător-şef Salcină (Rădăuţi), Judecător-şef Ciobanu (Siret). Hotin: Preşedinte A. Iacobanu, Procuror-şef Popescu, Judecătorii Cioceanu şi Reindl. Dorohoi: Preşedinte Octavian Pienescu, Judecătorii Botezatu, Vasiliu şi Gherman. Câmpulung: Preşedinte O. Aurite. Procuror-şef Matasaru. Storojineţ: Preşedinte Gr. Manea. Procuror-şef Dumanschi. Reprezentanţii presei, etc. După serviciul divin a deschis festivităţile primul preşedinte al Curţii de Apel dl D. Tuşinschi, citind scrisorile şi telegramele venite cu această ocazie. Apoi dl Prim preşedinte al Curţii de Apel citeşte următorul discurs: Cuvântarea d-lui Dr. D. Tuşinschi Prim*Preşedintele Curţii de Apel Domnilor Miniştri, înalt Prea Sfinţite, Onorată Asistenţă, Suntem cu toţii cuprinşi de o deosebită bucurie şi satisfacţie, văzând în ce asistenţă ilustră ne este dat să sărbătorim astăzi împlinirea a 15 ani de activitate a Curţii noastre de Apel, ceea ce este o dovadă că această Curte a înţeles să-şi câştige în acest răstimp pe lângă dragostea şi încrederea acelora cari au înfinţat-o şi un număr atât de mare de distinşi prieteni, cari au urmărit şi urmăresc activitatea ei cu cele mai vii simpatii. Infiinţându-se prin înaltul Decret-Lege N- rui 2867 din 14 Maiu 1919 o Curte de Apel pentru Bucovina cu reşedinţa la Cernăuţi şi dispunându-se prin înaltul Decret Regal N-rui 2597 din 25 Iunie 1919, ca această Curte să şi înceapă activitatea ei pe ziua de 1 Iulie 1919, s’au împlinit de fapt 15 ani de activitate la 1 Iulie a. c. Acest moment important în viaţa instanţei noastre a şi fost sărbătorit de Comitetul de redacţie al Revistei „Pagini Juridice“ revistă care s’a făcut ecoul tuturor durerilor dar şi a bucuriilor magistraturii din acest colţ de Ţară , prin scoaterea unui număr festiv pe ziua de 15 iulie a. c. In vederea vacanţelor apropiate şi din cauza marei aglomerări a lucrărilor tocmai în acest timp, Curtea la rândul ei a găsit că e mai bine să amâne comemorarea acestui jubileu în cadrul unei şedinţe festive până după vacanţe, îndatorire prea plăcută de care abia astăzi ne achităm. Din partea mai multor prieteni mi s’a pus întrebarea: Dar bine, D-voastră sunteţi puţin nerăbdători, dacă sărbătoriţi chiar împlinirea a celor 15 ani de la înfiinţare. Nu vi se pare că timpul acesta este poate prea scurt pentru a fi comemorat ? La aceste întrebări trebue să răspundem că acei dintre noi, cari n’au ajuns încă zenitul vieţii omeneşti şi cari se găsesc pe linia ei ascendentă, vor fi având poate în parte dreptate cu scepticismul lor, dacă se vor gândi însă la noi mai bătrâni, cari am trecut zenitul vieţii chiar înaintea sosirii timpurilor frumoase ale Unirii, atunci poate ne vor înţelege că suntem dornici de a comemora şi evenimente fericite din timpul dela unire încoace, ceea ce n’ar mai fi cu putinţă, dacă am mai aştepta un şir de ani pentru a sărbători înfiinţarea Curţii noastre. De aceea rugăm să ne fie ertat că avem dorinţa să ne bucurăm şi noi de roadele binecuvântate pe cari ni le-a adus întregirea Neamului. Osebit de aceste considerente, credem că e bine tocmai azi în timpurile grele prin care trecem şi în cari cei mai optimişti dintre noi sunt dispuşi să critice orice, să ne gândim şi la înfăptuiri frumoase şi măreţe, cari cu toată vitregia timpurilor ne au fost