Glasul Mureşului, iulie-decembrie 1938 (Anul 5, nr. 143-162)

1938-07-01 / nr. 143

Anul V. No. 143 Cenzurat Tg.-Mureş, 1 Iulie 1938 GAZETĂ ROMANEASCĂ DE ÎNDRUMARE ECONOMICĂ Şl CULTURALA. AnflPP hillinflP I Reacţia Şi Administraţia n.rPrtmr •ttmtt a nAwmrA 2 Lei N-rul. Abonamentul: anual 100 Lei. I Români! Apare Chandru Str. Ştefan cel mare No. 1, etj. II Director : EMIL A. DANDEA Abonament de sprijin 5oo Lei. Prin noi înşine! „Ţara noastă are atât de mare noroc încât nu mai are nevoe de mari sforţări“. In adevăr aşa este, cum a zis Petre Carp marele barbat de stat. Acest lucru se poate afirma cu atât mai mult cu cât ne vom îngădui să ne facem o mică reculegere din sfârşit, în sfârşit de an. Dacă cineva a observat mai amănunţit, încheerea unui an şcolar, vede cum îl cuprinde un sentiment deosebit altor preocupări, decât celor profesionale. In mod involuntar ne cuprind sentimente de melancolie, născute din nostalgia amintirilor trecutului pe care ni le evocă orice moment trăit. Şi cum în faţa trecutului stăm neputincioşi, pentru a putea opri o clipă această trecere, privirile noastre sufleteşti le îndreptăm spre necunoscutul viitorului, cu o vădită speranţă şi optimism. Nu putem tăgădui că omenirea respiră mai uşurată la încheerea anului şcolar 1937-38, iar şcoala şi-a făcut pe deplin datoria. La această răspântie a trecutului cu viitorul, un imperativ lăuntric ne ordonă să facem un mic popas pentru a sta de vorbă cu conştiinţa. Acest examen riguros al conştiinţei proprii va stabili, cu obiectivitate, gradul în care fiecare ne-am făcut datoria şi vă indica drumul ce îl avem de străbătut încă şi felul cum să ne depanăm firul vieţei. In privinţa aceasta, Şcoala noastră de Aplicaţie din Târgu- Mureş îşi închee bilanţul activităţii sale de un an, cu cel mai frumos excedent şcolar pe care l-a putut avea cândva. Aceasta datorită faptului că în fruntea ei a stat vaşnicul ochiu neadormit al fostului insp. graf dr. N. Creţu, dir. şcoalei de aplicaţie cu conştiinţa fidelă şi clarvăzătoare. Atunci când şcoala neamului era în agonie, iată că proverbialul citat a lui P. Carp este verificat şi ca niciodată până acum ceea ce nu ne-a putut da nici un partid politic, ne-a dat M. S. Regele Carol II. El ne scoate dintre noi pe alesul aleşilor noştri, şi-i încredinţează cea mai grea misiune de In scurt timp viaţa satelor noastre, va fi schimbată complectamente, iar conducătorii lor vor fi trecuţi de la prea multele vorbe şi birocraţie la executarea pe teren a lucrărilor. Zilele trecute la Bucureşti, Marele Întăritor de Patrie, M. S. Regele Carol al 11- lea, a presidat o importantă conferinţă, la care au participat toţi sfetnicii tronului în frunte cu I. P. S. Patriarhul Miron Cristea, preşedintele consiliului de miniştri şi alţi cărturari de seamă cunoscători ai vieţei satelor. S-a examinat noul proect de lege pentru ridicarea vieţei sociale a satelor. După vastele experienţe şi ample studii preliminare, făcute de primile şcoli ţărăneşti organizate de Fundaţia Regală „Principile Carol“, prin căminele culturale şi echipele studenţeşti, apoi prin alte încercări făcute de şcoalele societăţilor ardelene şi basarabene „Astra“, văzându-se binefăcătoarele rezultate adus satelor, în care au lucrat, s’a ajuns la creearea şcoalelor ţărăneşti permanente în toate satele ţârei. Prin noua lege a ridicărei vieţei sociale a satelor, s’a terminat cu teoriile, conferinţe pline numai cu vorbe şi biurocraţia funcţionarilor de la toate instituţiile, întreaga activitate a bisericei, şcoalei, serviciile sanitare, veterinare, agricole, administraţiile comunale şi financiare nu vor mai lucra resleţite şi cu condamnabile rivalităţi neconlucrătoare. Conducătorii satelor vor fi puşi să înţeleagă că interesele ţarei nu se pot confunda cu capriciile personale. Toţi vor fi puşi să lucreze numai pentru instituţii în perfecte armonii, pentru a se ridica întreaga viaţă a satului. Toate obligaţiunile funcţionăreşti prevăzute de legile speciale a fiecăria, vor fi însoţite zilnic cu aplicaţiuni practice pe teren cu realizări vizibile. S’a terminat „povestea vorbei a venit impunerea faptei. Se vor face permanente cercetări şi îndrumări la gospodăriile ţăranilor, pentru îmbunătăţirea stărei lor generale. Case higienice, părinţi şi copii sănătoşi şi luminaţi prin factorii culturei şi moralei. Muncă rodnică la câmp, deal şi munte cu produse ce vor fi valorificate, comercializate prin cooperaţii cinstite. Ajutoarele statului pentru agricultură, pomicultură, apicultura, sericicultură, silvicultură, creşterea vitelor şi industria casnică, vor fi date după nouă criterii, fiind însoţit orice ajutor cu învăţăminte şi aplicaţiuni practice pe teren. Aprovizionarea satelor cu cele necesare traiului, se va face prin directa ocrotire a statului. Scandaloasele speciile ce se văd zilnic în toate petele şi tarabele comerţului înstrăinat, vor fi oprimate. Elementele conducătoare micei industriei şi comerţului rural, vor fi naţionalizate cu fii satelor, Românii absolvenţii şcoalelor practice. In fostele şcoli de meserii, azi liceele industriale, comerciale, cursurile profesionale de ucenici şi învăţământul profesional casnic, nu se vor mai pregăti birocraţi cu plaga parvenitismului cu zişii intelectuali ai sate şi se va curma şomajul cărţei. Tineretul va fi trimis după studiile teoretice şi practice din şcoli la sate să profesioneze cele învăţate şi să le aplice practic pe teren. Aşa se va face naţionalizarea meseriilor şi comerţului ce stă în mâinele elementului străin. Astfel vor funcţiona şcoalele permanente ţărăneşti, pentru ridicarea socială a satelor noastre, încă din 1934, M. S. Regele Marele ziditor al României Noui, prin pătrunzătoarele şi profeticile îndrumări date echipelor studenţeşti, care plecau la creearea de noui sate, le-a vorbit pătrunzător cum nimeni din lume nu putea mai bine, să traseze programul de lucru. „ Va trebui să treceţi din casă, să vorbiţi cu fiecare, să-i îndrumaţi şi sfătuiţi. Voi nu veniţi cu puterea pumnului, voi trebue să veniţi cu puterea inimei şi puterea convingerei. Numai vorbind, arătând fiecăruia ceea ce trebue să facă, îi veţi putea îndruma1. Cercetările institutului social român şi activitatea demnă de toată lauda a harnicelor echipe studenţeşti ale fundaţiei regale au scos în evidenţă şi pe alocurea au locuit marile neajunsuri de care suferă populaţia rurală, neajunsuri provenite din (continuare în pag. 2) Reculegeri la sfârşitii unui an şcolar de V. CARP, institutor, până acum. D-l Ministru D. Toni, fiul al Covurluiului din comuna Drăguşeni, este numit în fruntea Şcoalelor, pentru a stabili echilibrul moral la această instituţie şi pentru a căuta diagnosticul. Nu ezită un moment pentru punerea în aplicare în mod radical a tuturor mijloacelor de remediere și (continuare în pag. 2) Ridicarea socială a satelor, prin şcoli permanente ţărăneşti înalte îndrumări a M. S. Regelui Carei N. de N. OPREA. Citiţi şi plătiţi abonamentul pentru singura gazetă româneasca din Mureş In judeţul nostruavem o singură gazetă românească: „Glasul Mureşului‘, iar propaganda veninoasă a scrisului maghiar, se face prin 2 gazete zilnice, 3 săptămânale şi 2 bilunare. In conformitate cu dispoziţiunile nouei legi a presiei, reducându-se numărul anul la gazetele de provincie, „GLASUL MUREŞULUI“ începând cu luna iulie a. c., va apare bilunar la 1 şi 15 a fiecărei luni.