Polgári Leányiskola, Gödöllő, 1933
k keresni fogják az alkalmat, ezen legelemibb s egyben legszentebb kötelességük teljesítésére. g) A szülők és az iskola közötti kapcsolat. Évről-évre tapasztaljuk, hogy azok a tanulók vezetnek kötelességtudás, szorgalom és így előmenetel terén, kiknek szülői komolyan fogják fel a tanuló évek felhasználásának szükségét. Megváltozott viszonyok között élünk, messze van az idő, mikor a nő kizárólag a családban és a családnak élt és élhetett. Azt tapasztaljuk, hogy a leánygyermek nagy többsége 12 éves koráig jó diák, de már a III. oszt.-ban látjuk, hogy már nem minden ambíciója az iskola, a IV. oszt.-ban pedig már csak a legerősebb kezekkel tudjuk őket a könyv mellett tartani. Érdeklődésük már más irányú. A leányok ilyen irányú korai fejlődése a legnagyobb akadálya annak, hogy igényeiknek megfelelő pályára komolyan készüljenek. Pedig azok a nők, kik készültségüknél fogva komolyabb munkakört töltenek be, — megelégedettek, — ezeket önbecsülésük és a munkájukért kijáró tisztelet is segíti fennmaradni az erkölcsi élet magaslatán. Ezért minden szülőnek gyermekeik jól felfogott érdekében arra kell törekedni, hogy gyermekük abban a korban, mikor a tanulás ideje van, tanuljon. A szülői értekezletek látogatottak, de kívánatos volna, hogy arra minden szülő elfáradjon. Ez a legalkalmasabb idő arra, hogy a szülő gyermekének magaviseletéről és tanulmányi eredményéről tájékozódjék. Tanítási idő alatt, az a rövid nehány perc kevés, — de arra a kis pihenőre a tanárnak nagy szüksége is van. Ezen az úton is hálás köszönetet mondunk dr. Tóth Béla plébános r. kath. hitoktató úrnak és dr. Kriesch Margit orvosnőnek, kik szülői értekezleteinken értékes tanácsokkal szolgáltak a szülőknek. h) Rendelet szerint a növény- és állatvédelem is bevonandó az iskola tanítási és nevelési munkájába. Értelem és érzelem dolga, hogy ami szép ami él és ami e mellett az embernek hasznos is, azt szeressük, ápoljuk, kíméljük és védjük. A természetrajz és háztartástan anyaga nyújt legtöbb alkalmat arra, hogy a rendelet szellemében neveljük tanítványainkat, de ilyen tárgyú ifj. olvasmányok és írásbeli dolgozatok is hozzájárulhatnak az érdeklődés fenntartásához, sőt sokszor egy-egy helyen alkalmazott megjegyzés, egy szeretetteljes védő mozdulat már megkapja a gyermek fogékony lelkét. A madarak és fák napját kirándulással kapcsolatban tartottuk meg.) Az osztályfőnöki órák 41/s év óta szerepelnek a leányiskola órarendjében. A vonatkozó rendelet szellemét követve, nemcsak az osztályfőnöki teendők elvégzésére használjuk fel, de törekszünk nevelői munkánk szolgálatában is hasznosítani. 8. Tanulmányi kirándulások. 1933. október 10.-én az I. és II. osztály Budapestre rándult, hol a Nemzeti Múzeum állat- és növénytárát tekintettük meg.