Polgári Leányiskola, Gödöllő, 1933

k keresni fogják az alkalmat, ezen legelemibb s egyben legszentebb kötelessé­gük teljesítésére. g) A szülők és az iskola közötti kapcsolat. Évről-évre tapasztaljuk, hogy azok a tanulók vezetnek kötelességtudás, szorgalom és így előmenetel terén, kiknek szülői komolyan fogják fel a tanuló évek felhasználásának szükségét. Megváltozott viszonyok között élünk, messze van az idő, mikor a nő kizárólag a családban és a családnak élt és élhetett. Azt tapasztaljuk, hogy a leánygyermek nagy többsége 12 éves koráig jó diák,­­ de már a III. oszt.-ban látjuk, hogy már nem minden ambíciója az iskola,­­ a IV. oszt.-ban pedig már csak a legerősebb kezekkel tudjuk őket a könyv mellett tartani. Érdeklődésük már más irányú. A leányok ilyen irányú korai fejlődése a legnagyobb akadálya annak, hogy igényeiknek megfelelő pályára komolyan készüljenek. Pedig azok a nők, kik készültségüknél fogva komolyabb munkakört töltenek be, — megelégedettek, — ezeket önbecsülésük és a munkájukért kijáró tisztelet is segíti fennmaradni az erkölcsi élet magaslatán. Ezért minden szülőnek gyermekeik jól felfogott érdekében arra kell törekedni, hogy gyermekük abban a korban, mikor a tanulás ideje van,­­ tanuljon. A szülői értekezletek látogatottak, de kívánatos volna, hogy arra minden szülő elfáradjon. Ez a legalkalmasabb idő arra, hogy a szülő gyermekének magaviseletéről és tanulmányi eredményéről tájékozódjék. Tanítási idő alatt, az a rövid nehány perc kevés, — de arra a kis pihenőre a tanárnak nagy szüksége is van. Ezen az úton is hálás köszönetet mondunk dr. Tóth Béla plébános r. kath. hitoktató úrnak és dr. Kriesch Margit orvosnőnek, kik szülői értekez­leteinken értékes tanácsokkal szolgáltak a szülőknek. h) Rendelet szerint a növény- és állatvédelem is bevonandó az iskola tanítási és nevelési munkájába. Értelem és érzelem dolga, hogy ami szép ami él és ami e mellett az embernek hasznos is, azt szeressük, ápoljuk, kíméljük és védjük. A természetrajz és háztartástan anyaga nyújt legtöbb alkalmat arra, hogy a rendelet szellemében neveljük tanítványainkat, de ilyen tárgyú ifj. olvasmányok és írásbeli dolgozatok is hozzájárulhatnak az érdek­lődés fenntartásához, sőt sokszor egy-egy helyen alkalmazott megjegyzés, egy szeretetteljes védő mozdulat már megkapja a gyermek fogékony lelkét. A madarak és fák napját kirándulással kapcsolatban tartottuk meg.­­) Az osztályfőnöki órák 41/s év óta szerepelnek a leányiskola óra­rendjében. A vonatkozó rendelet szellemét követve, nemcsak az osztályfőnöki teendők elvégzésére használjuk fel, de törekszünk nevelői munkánk szolgála­tában is hasznosítani. 8. Tanulmányi kirándulások. 1933. október 10.-én az I. és II. osztály Budapestre rándult, hol a Nemzeti Múzeum állat- és növénytárát tekintettük meg.

Next