Mezőgazdasági Mérnök, 1973 (14. évfolyam, 1-18. szám)
1973-02-24 / 3. szám
! ! Társasjáték. Alapszabálya, hogy a játékvezető kérdez, a játékos pedig válaszol. S minden játékhoz hasonlóan ez is nagyon komoly! A játékos akkor nyer, ha talál, illetve, ha helyes választ ad. Igaz, ezzel mindenki nyer! Mondj egy számot egytől ötig, és felteszünk egy kérdést! — Malmos, György, másodéves gépész vagyok. A választott szám négyes. — Szerinted mit jelent KISZ-tagnak lenni? — Egyetérteni azokkal a célokkal, amelyeket a KISZ maga elé tűzött. Nemcsak a tagdíjbefizetés a KISZ- tagság kritériuma! — Tarlós László, másodéves gépész. A kettes kérdést választom. — Volt-e olyan problémád, amelynek megoldását a KISZ-től vártad? Név szerint kihez fordultál vele? Ki a kari KISZ-titkárod? — A kari KISZ-titkárom az a hosszú, vékony srác. Süljön le a képemről a bőr, de nem jut eszembe a neve! Ami a problémát illeti, volt ilyen. Most nősültem, a feleségem után alacsonyabb kategóriás lettem. Fekécs Mátyáshoz mentem problémámmal, ő felvilágosított, hogy ezentúl szociális segélyt kaphatok. A segélyt azóta már meg is kaptam.— Belovay Sándor, szintén másodéves gépész. Jöjjön a hármas kérdés! — Véleményed szerint mit jelent az egyetemi demokrácia? — Azt, hogy mibe szólhatunk bele, mit valósíthatunk meg. Az eddigi gyakorlattal ellentétben, több beleszólási jog kellene. Hirtelen nem tudok többet mondani! — Szepes Antal, én is másodéves gépész vagyok, áia az egyes kérdést választom. — Tudod-e, hogy ki az a hallgatótársad, aki a kari és az egyetemi tanácsban képviseli érdekeiteket? — A kari tanácsban György László (!). Az egyetemi tanácsban ... nem tudom. — Fritz György, másodéves gépész. Nekem az ötös kérdés maradt! — Olvasod-e a Mezőgazdasági Mérnököt, s ha igen, mi az, amiről szívesen olvasnál a lapban? — El szoktam olvasni. Az egyetemi jegyzetekkel és tankönyvekkel még többet kellene foglalkozni, s nemcsak a lapban! — László Lujza, elsőéves gazdász vagyok. A hármas kérdést választom! — Véleményed szerint mit jelent az egyetemi demokrácia? — A hallgatók és oktatók közötti megfelelő kontaktust. — Fabinyi Mária, harmadéves gépész. A négyes kérdés vajon nehezebb?! — Szerinted mit jelent KISZ-tagnak lenni? — Lelkiismeretesen végezni a ránk bízott feladatokat. Nem passzív, hanem aktív KISZ-tagnak kell lenni! — Jankó Veronika, negyedéves gazdász vagyok. Az ötös kérdést választom. — Olvasod-e a Mezőgazdasági Mérnököt, s ha igen, mi az, amiről szívesen olvasnál a lapban? — Olvasom, csak az utolsó számot nem láttam még. Szerintem nem lehet elég sokat írni a KISZ-munkának nevezett dolgokról! Tetszik a lapban a „KISZ- vezetők mondják”. Több szakmai hírt szeretnék olvasni! — Czindler József, másodéves gépész. A négyes kérdésre vagyok kíváncsi.— Szerinted mit jelent KISZ-tagnak lenni? — Nem lehetne más kérdést? !... Hátha nem, akkor, megfelelő társadalmi munkát végezni a KISZ-en belül. Ezenkívül részvételt jelent a közösségi életben. — Oláh Imre, én is másodéves gépész vagyok. Mondd a hármas kérdést! — Véleményed szerint mit jelent az egyetemi demokrácia? — Hűha!... Azt, hogy az egyetemen folyó képzésben, és az egyéb területeken jelentkező problémák megoldásába bevonják a hallgatókat. És nem csupán meghallgatják őket, hogy ezzel az ügy el is legyen intézve! — Erdei András, ötödéves gépész. A négyes kérdést választom. —Szerinted mit jelent KISZ-tagnak lenni? — Tevékenykedni valahol. Tartozik az ember valahová. Sokaknál valami szükséges vállalást jelent. — Parczai László, úgyszintén ötödéves gépész. Jöhet az egyes kérdés! — Tudod-e hogy ki az a hallgatótársad, áld a kari és aki az egyetemi tanácsban képviseli érdekeiteket? — Nincs olyan! — Hendinger János, én is ötödéves gépész vagyok. Várom a hármas kérdést! — Véleményed szerint mit jelent az egyetemi demokrácia? — Őszintén szólva, erre nem tudok válaszolni. Én még nem gyakoroltam! — Tapodi Béla, harmadéves gépész. A négyes kérdés mellett döntök. — Szerinted mit jelent KISZ-tagnak lenni? — Olyan közösségbe tartozást, amely elfoglaltságot jelent az ember számára. Ez kötelességekkel is jár! De a szervezési dolgokban is részt kell venni. — Hágai István, harmadéves gépész. Kérem a kettes kérdést! — Volt-e olyan problémád, amelynek megoldását a KISZ-től vártad? Név szerint, kihez fordultál vele? Ki a kari KISZ-titkárod? — Többször el akartunk menni kirándulni, de eddig még nem sikerült autóbuszt szerezni. Csoport KISZ-titkáromhoz, Nyilasi Ferenchez fordultam a problémával... Hát ez szép! A kari KISZ-titkár nevét nem tudom!... Talán a Fekécs Mátyás?! — Benkő Ágota, ötödéves gazdász vagyok. Hármas! — Véleményed szerint mit jelent az egyetemi demokrácia? — Hmm. Jó együttműködést a vezetőség és a diákok között. — Horváth László, harmadéves gépész. Az egyes kérdést kérem! — Tudod-e, hogy ki az a hallgatótársad, aki a kari és aki az egyetemi tanácsban képviseli érdekeiteket? — A kari tanácsban, Keszi Gyula (!), Egyed Gyula (!), Hodik Károly. Az egyetemi tanácsban, Hodik Károly, Molnár József (!), Szabó József (!), Végh László (!). — Karcsik Antal, másodéves gazdász vagyok. A kettes kérdést választom. — Volt-e olyan problémád, amelynek megoldását a KISZ-től vártad? Név szerint kihez fordultál vele? Ki a kari KISZ-titkárod? — Nem volt. Nem tudom, hogy ki a kari KISZ-titkárom! — Gyulavári Béla, szintén másodéves gazdász. Egyes kérdés. — Tudod-e, hogy ki az a hallgatótársad, aki a kari, és aki az egyetemi tanácsban képviseli érdekeiteket? — Nem tudom. — Nagy Imre, ötödéves gazdász. Hármas kérdés. — Véleményed szerint mit jelent az egyetemi demokrácia? — Semmi nem jut eszembe erről! — Osgyáni Erzsébet, ötödéves gazdász vagyok. Az egyes kérdést kérem! — Tudod-e, hogy ki az a hallgatótársad, aki a kari, és aki az egyetemi tanácsban képviseli érdekeiteket? — Bodogán János a kari és az egyetemi (!) tanácsban. Klestenitz István (!) a kariban, és még egy göndör hajú vöröses srác a kariban... Bokros (!), de a másik nevét nem tudom! — Petheő Mária, ötödéves gazdász. Négyes kérdés. — Szerinted mit jelent KISZ-tagnak lenni? — Az ifjúságot összefogó szervezetben vagyunk, csak a KISZ-tagság jelentőségét EGY NÉV . . EGY KÉRDÉS Olvasod-e a Mezőgazdasági Mérnököt, s ha igen, mi az, amiről szívesen olvasnál a lapban? Volt-e olyan problémád, amelynek a megoldását a KISZ-től vártad? Ki a kari KISZ-titkárod? Véleményed szerint mit jelent az egyetemi demokrácia? tfSfe Szerinted mit tenni? jelent KISZ-tagnak nem érezzük át. Mert nincs a KISZ-tagságnak kritériuma! — Holló István, ötödéves gazdász, ötös. — Olvasod-e a Mezőgazdasági Mérnököt, s ha igen, mi az, amiről szívesen olvasnál a lapban? — Olvasom. Az utóbbi időben hiányzik a lapból a sport! Sajnos, kevés embert kérdez meg a „Mérnök”, így természetszerűleg kevés a hallgatók véleménye a lapban. Pedig érdekes lenne, hogy ők miként látnak egyes kérdéseket! Holló István nyert, válaszával egyetértünk! Ezzel a társasjáték első fordulója be is fejeződött. A következő fordulót már magatok között kell játszanotok! Több sikerrel! Mert sajnos nagy a gyanúnk, hogy az „áldozati báránynak” választott hallgatókon kívül még sokan hasonlóképpen válaszoltak volna! Tanulságot ennek ellenére sem akarunk levonni, mert abban is majdnem bizonyosak vagyunk, hogy a hallgatói összkép kedvezőbb. A sajátos eredménybe, kétségtelenül a véletlen is belejátszott. Talán, ha a szomszéd szobákba kopogtatunk be... A feltett kérdések közül egyébként néhányra már nem egyszer magunk, és mások is válaszoltak! Mint ahogy a tapasztalatokból okulva a jövőben is megtesszük ezt. Amire pedig úgy látszik, nem elég sokszor válaszolni, ez a következő: Az egyetemi tanácsnak Huszi István, Hadik Károly, Kovács Dezső és Ebergényi Béla hallgatók a tagjai, és természetesen a KISZ-bizottság titkára, Frankó János. A mezőgazdaságtudományi kari tanácsban Kovács Dezső, Hegedűs István, Bodogán János, Müller Attila, Lingay István, a mezőgazdasági gépészmérnöki kari tanácsban Hadik Károly, Fekécs Mátyás, Bartha Béla, Wendler Gábor, Nánássi András hallgatótársaitok képviselik érdekeiteket. A mezőgazdaságtudományi kar KISZ-titkára Kovács Dezső, a gépészmérnöki kar KISZ-titkára pedig Iladik Károly. Ezt jó tudni! És még egyet s mást, amit most nem tudtatok. Annál is inkább, mert mint leendő vezető szakemberek, rövidesen a saját bőrötökön érezhetitek majd az effajta „tudatlanság” átkát. Tormai László Mellőzzük a hosszú bevezetést. Akik olvassák lapunkat, tudják, hogy miről van szó! KISZ-vezetők szólalnak meg a sorozatban, hogy elmondják az egyetemi közéletet és ezen belül munkaterületüket érintő meditációjukat. TAKÁCS LÁSZLÓ ti. éves, gazdász. A tanévkezdés után került a KISZ- bizottságba, ő lett a KISZ-vb propaganda-felelőse. Tavaly az évfolyam agitációs felelőse, majd KISZ-titkára volt. A gimnáziumban is a KISZ-bizottság tagjaként tevékenykedett. — Mivel az agitációs és propagandamunka szorosan, kapcsolódik egymáshoz, az előttem szóló Bodogán Jánoshoz hasonlóan én is a jól működő információs rendszer kiépítésében látom egyik legfontosabb teendőnket. Sajnos a kari és az egyetemi tanács határozatait mi KISZ-vezetők is sokszor késve ismerjük meg, így a hallgatókat csak jóval a határozatok meghozatala után tudjuk informálni. Persze, a legszembetűnőbb baj az információs hálózat utolsó láncszemeinél — az alapszervezeteknél — van, ahol legtöbbször elakad a „felülről” induló tájékoztatás! Az információs mechanizmus akadozása miatt sok hallgató nem ismeri kellően KISZ-életünket! — Különben, a fentről lefelé induló határozat-ismertetés nem biztos, hogy a legjobb módszer. Már gondoltunk arra, hogy próbaképpen meg kellene fordítani a dolgot, s először a KISZ-alapszervezetek készítenék el munkatervüket, amelyek ismeretében végül a KISZ-bizottság is kialakítaná a következő évre érvényes munkaprogramját. — Akkor most tulajdonképpen a hallgatók tájékozottak, avagy tájékozatlanok? — Egyik-másik rendezvényünk már kudarcba fulladt a hallgatók megfelelő tájékoztatása ellenére is. Amikor kicsit bosszankodva hallom tőlük, hogy a sok plakát és felhívás kibocsátása után sem tudtak valamely rendezvényről, akkor önkéntelenül arra kell gondolnom, hogy lusták voltak tájékozódni! Azt hiszem, nem a propagandában, hanem azokban az emberekben kell a hibát keresni, akik „csukott ízemmel” járnak és ezért nem találnak érdeklődési körüknek megfelelő programot . Ennek ellenére, a bírálatot mindig szívesen fogadjuk, de annak csak számunkra hasznos tanáccsal van értelme! Különben légből kapott szó az egész. — Hogyan dolgoznak a propagandamunkát végző KISZ- aktivákt? — A stúdió politikai, kulturális jelentősége rendkívül nagy a kollégiumban. Ám még mindig szűkre szabott költségvetés és technikai felszereltség mellett dolgozik! Pedig többet ad a hallgatóknak, mint egyes kulturális csoportok. Azonban a szűkös lehetőségek mellett is színvonalasabb lett a kollégiumi rádió műsora az elmúlt félévben. A fotószakkör pályázati felhívások, kiállítások rendezése útján hallat magáról. A dekorációs kör munkáját az egyetem- és kollégiumszert? látható rengeteg plakát dicséri Nagyon jó lenne, ha még több hallgató kapcsolódna be a köz tevékenységébe! — Önkritikusan el kell marasztanunk viszont a faliújságok útján történő tájékoztatást. A jövőben javítanunk kell a faliújságokon a propaganda színvonalán! — Gyakran elhangzik az a vád, hogy a hallgatók szabadidejét hasznosabbá tevő programok szervezetlenek, illetve keresztbeszervezettek. Ezért célszerű lenne a különböző rendezvények fokozottabb koordinálása! Vigyázni kell arra is, hogy a spontán programszervezés ne váljon túlprogramozottá, bürokratikussá! — Melyek a legközelebbi tervek a propagandamunka területén? — A forradalmi ifjúsági napok keretében vetélkedők rendezését, képzőművészeti és fotókiállítást tervezünk, irodalmi pályázatot hirdetünk. Egy figyelemre méltó javaslat is érkezett, hogy hirdessünk az agrár-felsőoktatási intézmények között szavalóversenyt. Ez egyelőre a terv stádiumában van. Az 1848-as forradalom, illetve Petőfi Sándor születésének évfordulója alkalmából egy formabontó ünnepély, helyesebben nagygyűlés megszervezése is szerepel terveink között. Ezután válogassunk ki egy csokorra valót azon témák közül, amelyekre Takács László, mint KISZ-vezető, de mint egyetemista és mint — a funkciójából következően — ,,gyakorlott hozzászóló" reagál. Diákhagyományok — Nálunk mindössze egyről beszélhetünk, s ez a ballagás utáni felvonulás. Nagyon jó lenne, ha vállalkozó szellemű hallgatók, vagy méginkább tanárok összegyűjtenék azokat a diákhagyományokat, amelyeket korunkban és speciális helyzetünknek megfelelően hasznosítani tudnánk! Mert bizonyára a mi egyetemünkön is — ahol jóval több a fiú, mint a lány — kialakíthatnánk a következő években hagyománnyá váló diákszokásokat. Mezőgazdasági Mérnök — A „Mérnök” egy időben közölte a rendezvényprogramokat. Vissza kellene térni ehhez, mert ha a hallgatók egy helyen, egyszerre látják a következő hetek programját, akkor könnyebben ki tudják választani a megfelelőt. Különben „élőnek” tartom lapunkat, mivel általában aktuális és érdeklődésre számot tartó eseményekkel foglalkozik. Kiváncsi vagyok a Mérnök Marcira! Egyetemi KISZ-klub — A klub meredek fogalmazás szerint, sínylődik! A vezetőségben ugyan megvan a jó szándék, hogy tartalmas programokkal kitöltött klubot „csináljunk”, de ehhez elkelne a hallgatók segítsége is! Tudomásom szerint a klub vezetői várják a hallgatóktól javaslataikat, hogy mit szeretnének, mit várnak a Multó. Nálunk is szükség lenne, a többi egyetem példájára, egy közösségalakító, jól működő klubra! Mindenekelőtt meg kell határozni a klubtagság kritériumát, és a hallgatók véleménye alapján a klub működési szabályzatát! A két kar viszonya — A gépész-gazdász ellentét felfújása rossz „diákhagyomány” ! Ilyen nincs, ez csak vicc! A két kar kapcsolatát erősítette például az építőtábor, ahol közös brigádokban dolgoztunk, s rájöttünk, hogy egészen „jó srácok” vannak a másik karon is! Kulturális csoportok — A „házunkon kívül” neves kulturális csoportjaink ne csak külföldön és az ország különböző részein terjesszék a kultúrát, hanem lépjenek fel gyakrabban a hallgatók előtt! Legalábbisz csak egyszer évente! A KISZ-tagság kritériuma — Minden KISZ-tag feladata, hogy hozzájáruljon környezetformáló munkánkhoz, amely az egyetemen, a kollégiumban eltöltött éveket akarja hasznosabbá, tartalmasabbá tenni! Egyetemünkön akkor lesz még jobb a KISZ-munka, ha a hallgatók közül egyesek ezt nem érzik kényszernek. Mert ha jól meggondoljuk, ilyen emberre nincs szüksége a KISZ-nek! T. L. KISZ-vezetők mondják