Graiul Sălajului, martie 2013 (Anul 24, nr. 5288-5308)

2013-03-26 / nr. 5305

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Marti-26 martie 2013 I TVA la pâine va fi de 9 la sută de la 1 iulie , el Viorel Varga este bătut în cuie. De la 1 iulie, Guvernul va aplica o reducere experimentală și va aplica TVA de 9 la sută la pâine. Iar dacă rezultatele vor fi favorabile, taxa pe valoare adăugată va fi diminuată și la fructe, legume sau carne. Măsura nu a fost îmbrățișată de reprezentanții Fondului Monetar Internațional în România, invocând motivele inexistenței unui model în acest sens. Totuși, premierul Ponta s-a "încăpățânat" și încă de la începutul acestei luni declara că este foarte hotărât să reducă TVA la pâine. Săptămâna trecută măsura a fost convenită cu Fondul Monetar Internațional. Președintele Rompan, Aurel Popescu, declara că "este o măsură curajoasă și excepțională. Această măsură va revoluționa problema evaziunii fiscale". Cum spuneam, FMI a cedat mai repede decât se aștepta premierul. Spun asta, pentru că la începutul lui Mărțișor, Victor Ponta se arăta optimist, dar nici el nu credea că FMI o va lăsa mai moale. "Sunt foarte hotărât la următoarea întâlnire pe care o avem cu cei de la FMI, spunea Ponta, de altfel am discutat în ianuarie și ne vedem din nou în mai - pentru că ei au spus « dacă reduceți TVA la diverse produse alimentare, în realitate nu o să aveți nici un efect pozitiv - și atunci, pentru a doua jumătate a anului, de la 1 iulie până la 31 decembrie vrem să facem un experiment la pâine. TVA-ul la pâine să îl reducem la 9 la sută pe tot lanțul de producție. Si dacă până la sfârșitul anului se arată că ceea ce spun eu, că de fapt în felul acesta o să oprim evaziunea fiscală și cu 9 la sută o să încasăm mai mulți bani decât cu 24 la sută și cu evaziune, atunci ne permitem mai departe pentru fructe, legume, pentru produse bio, came”, a precizat premierul. "Impactul bugetar brut, calculat prin reducerea TVA la pâine este de 250 de milioane de lei, dar în realitate vom avea mult mai mult fiscalizat", a declarat Victor Ponta. GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro ^ Udrea nu pleacă, bătălia se dă în interiorul PDL PDL Sălaj luptă în tabăra Udrea împotriva aripii Blaga .gr Corina Gliguța Aripa Elenei Udrea nu se rupe încă de PDL, reiese din informațiile pe care Lucian Bode, președintele PDL Sălaj, ni le-a oferit ieri după amiază în exclusivitate, în contextul în care ieri dimineață surse din partid anunțau o ruptură și faptul că Udrea va merge alături de Boc în formațiunea "Mișcarea Populară", înregistrată la OSIM de către fiica președintelui Traian Băsescu. Ruptura părea inevitabilă după câștigarea președinției PDL de către Vasile Blaga, urmată de acuzații de fraudare a alegerilor din partea taberei Udrea. Cel puțin aparent, lucrurile s-au lămurit odată cu declarația Elenei Udrea că nu va pleca din PDL, confirmată și de Lucian Bode, după ce s-a întâlnit la București cu Udrea și cu liderii organizațiilor județene care o susțin. Problema se pune cine pe cine "vinde" Lucian Bode a declarat ieri pentru Graiul Sălajului că este alături de demersurile susținătorilor Elenei Udrea pe care aceștia vor să le facă în interiorul partidului pentru clarificarea tuturor situațiilor care nu erau în concordanță cu prevederile statutului PDL. "PDL trebuie să iasă din Convenție fie că vinde jumătatea din partid care l-a susținut pe Vasile Blaga, fie că vinde jumătatea din PDL care a susținut-o pe Elena Udrea", ne-a declarat Lucian Bode. Aflat ieri la București la o întrunire cu Elena Udrea și cu alți lideri județeni susținători ai acesteia, Lucian Bode ne-a spus referitor la posibilitatea "mutării" în Mișcarea Populară că decizia pe care au luat-o este în unanimitate. Decizia este ca nici un coleg să nu susțină crearea unei alte formațiuni politice care poate duce la ruperea partidului. "Ce se va întâmpla, va decide Consiliul Național de Coordonare (CNC), dar până atunci vom avea mâine o ședință de Birou Permanent Județean, astfel încât să știm foarte clar care este mandatul pe care eu și cei zece delegați îl vom avea la ședința CNC", ne-a mai precizat Bode. Președintele PDL Sălaj ne-a mai declarat că intenția lui este de a nu candida la nici o funcție în PDL la alegerile BNP, și că decizia finală o va lua împreună cu colegii săi. în mai multe județe din țară membri ai PDL demisionează pe capete după ce Vasile Blaga a ieșit președinte PDL, în Sălaj nu a demisionat nimeni după Convenția de sâmbătă, lucru confirmat ieri de Lucian Bode. Cert este că PDL Sălaj merge în continuare pe mâna Elenei Udrea și a lui Emil Boc. Camerele Agricole vor deveni funcționale până în luna mai jos Viorel Varga Până în luna mai a acestui an, Camerele Agricole trebuie să devină funcționale; în caz , contrar, România va pierde trei miliarde de euro. Povestea Camerelor Agricole a început prin anul 2008. Construirea lor a fost amânată de cel puțin șapte ori. Ba că au fost prea politizate, ba că mănâncă bani de la bugetul național, ba că sunt o povară pentru țărani. Ultima amânare a fost în decembrie 2012. Atunci, după ce s-au ales comitetele de inițiativă la nivel de județe, termenul s-a comutat pentru luna aprilie a acestui an. Și probabil s-ar fi fixat alte termene dacă Uniunea Europeană nu ne-ar fi tras de mânecă să ne atenționeze că în următorul exercițiu bugetar din perioada 2014-2020 vom pierde trei miliarde de euro dacă nu vor exista Camerele Agricole. Văzând această situație, mai marii țării și mai marii agriculturii au decis ca Legea Camerelor Agricole să fie adoptată prin ordonanță de urgență, pentru că, vorba lui Marin Preda, "timpul nu mai are răbdare", și-n luna mai se trage linie. Parlamentarul sălăjean Lucian Bode a fost unul dintre inițiatorii proiectului de înființare a Camerelor Agricole. El declara cu câtva timp în urmă pentru ziarul nostru că "aceste organisme (Camerele Agricole n.a) n-au putut fi înființate datorită excesivei politizări". "Trebuia să vină și momentul acesta, al înființării Camerelor Agricole, pentru că altfel pierdem fonduri serioase de la UE. Aș dori ca aceste camere să-și desfășoare activitatea independent, să nu fie subordonate nimănui, așa cum funcționează ele în alte țări, cu democrație reală.", spune Bode. Camerele Agricole vor reprezenta, promova și ocroti interesele agriculturii, zootehniei și silviculturii și vor contribui la sporirea producției ramurilor agricole. Rolul lor este consultativ și vor fi principalul partener de dialog al autorității publice centrale cu specialiștii și reprezentanții din domeniile agriculturii din teritoriu, se arată într-un comunicat al Comitetului central de inițiativă, remis Agenției Agerpres. GRAIUL SĂLAJULUI telefon 0260-611.320; fax 0260-612.479; mobil 0742-107.691 e-mail graiulsy@unisys.ro S.C. Graiul Sălajului S.A.; CIF: R03247464; 131/656/92; Cont. RO02RNCB 0214013420460001 - B.C.R. Zalău, Trezorerie - R023TREZ 5615069XXX000900; Șef Departament Redacție: Daniel Munteanu Iuliana Labo - societate Viorel Varga - agricultură, viața satului, cultură Augusta Teșinschi - învățământ, sănătate Corina Gliguța - administrație Marius Sacota - instituții Laurențiu Catrina - cameraman Corina Lupșe, Marian Ardelean - tehnoredactare Avocatul Poporului vine mâine la Zalău Reprezentanții instituției Avocatul Poporului Biroului Teritorial Cluj vor acorda audiențe sălăjenilor, miercuri 27 martie 2013. Audiențele vor avea loc la sediul Prefecturii Sălaj, în biroul de relații cu publicul, de la 9,30 până la 13,30, potrivit unui comunicat de presă trimis de Instituția Prefectului Județului Sălaj, Instituția Avocatul Poporului este autoritate publică autonomă și independentă față de orice altă autoritate publică și are drept scop apărarea drepturilor și libertăților persoanelor fizice în raporturile acestora cu autoritățile publice. Câteva dintre atribuțiile principale ale Avocatului Poporului sunt soluționarea petițiilor, formularea punctelor de vedere la cerea Curții Constituționale, poate sesiza instanța de contencios administrativ pe baza legii, poate sesiza direct Curtea Constituțională cu excepția legilor și ordonanțelor care nu sunt în conformitate cu Constituția. Cetățenii pot să se prezinte miercuri la Prefectură fără programare, iar audințele sunt gratuite. jef Corina Gliguța