Graiul Sălajului, august 2013 (Anul 24, nr. 5393-5413)

2013-08-02 / nr. 5394

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Vineri-2 august 2013 Tineri fermieri sălăjeni umiliți de birocrație ci Viorel Varga Doi tineri din Poiana Blenchii, după ce au trudit în jur de zece ani prin viile și ogoarele Spaniei, s-au întors în locurile de baștină pentru a pune pe roate o fermă. Ei nu au bănuit că astăzi în România tinerii care vor să facă ceva și se zbat să reușească sunt dați la o parte. Liviu Chifor și Emil Contiș, cum spuneam, ambii din Poiana Blenchii, au depus proiecte pe celebra Măsură 112 - Instalarea tinerilor fermieri. Proiectele lor au fost declarate eligibile, dar nu există finanțare pentru ele. La fel ca pentru alte 57 de proiecte din Sălaj și în jur de 3.000 din țară, Liviu Chifor a achiziționat din banii strânși în Spania toată gama de utilaje agricole, cu excepția combinei. A început cu 15 porci, 15 capre, 50 de familii de albine, 40 de ari de legume, două hectare de grâu, câteva hectare de porumb. Ce mai fermier în toată regula. "Vreau să vă spun că n-am crezut că e atâta birocrație în România. Mi-am dat seama în timpul întocmirii dosarului, când am umblat pe la toate agențiile și direcțiile posibile pentru a aduna toate actele. A durat aproape o lună, cu 7-8 ore pe zi", a spus dezamăgit Liviu. Aceleași peripeții lea trăit Emil Contiș. Problema este că acești tineri fermieri, și ca ei mulți alții, au alergat de colo colo, au consumat timp, pe care puteau să-l investească în altceva, au consumat bani, benzină, nervi. Dar cel mai mult, cred eu, că au acordat un credit destul de mare acestei măsuri, și-au pus toate speranțele în ea, ca după un an de așteptare visele să le fie călcate în picioare. După 60 de zile, documentele se distrug La prima notificare, atât proiectul lui Liviu Chifor ("Exploatație agricolă"), cât și cel al lui Emil Contiș ("Exploatație agricolă"), au fost declarate eligibile. La a doua notificare, cele două proiecte au rămas în continuare eligibile, dar "în urma aprobării de către Consiliul de Selecție a raportului de selecție din data de 5.07.2013, proiectul dumneavoastră este declarat neselectat pentru finanțare", se spune în notificarea semnată de directorul adjunct al Oficiului Județean de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit, Dorin Urs, în aceeași notificare, tânărul fermier este anunțat să-și ridice proiectul în termen de 60 de zile de la confirmarea de primire a notificării. "Nerespectarea acestui termen conduce la pierderea valabilității dosarului cererii de finanțare și implicit la casarea și distrugerea documentelor depuse la Agenția de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit" (APDRP) Renunțarea la finanțare, de musai ca de voie bună Bineînțeles, după primirea notificării, Liviu Chifor și Emil Contiș se prezintă la OJPDR Sălaj pentru a ridica documentația depusă. Aici îi așteaptă o altă surpriză: O surpriză umilitoare. Pe lângă că proiectele lor eligibile n-au primit finanțare, li se condiționează să semneze o "Cerere de renunțare la cererea de finanțare". Asta ar însemna că fermierul renunță de bună voie și nesilit de nimeni la cererea de finanțare. Există cerere tipărită care ți se bagă sub nas să o semnezi, dacă vrei să-ți primești dosarul înapoi, fără a fi distrus. Reproducem mostra de umilire: "Către OJPDAP Sălaj, director adjunct. Vă rugăm să aprobați renunțarea la cererea de finanțare cu restituirea exemplarului original al cererii de finanțare pentru proiectul Exploatație Agricolă Chifor Liviu în loc. Poiana Blenchii, com Poiana Blenchii jud Sălaj, cu număr de înregistrare F112011263300014/21.06.2012 depus în sesiunea 01/12-06.07 2012 la OJPDAP Sălaj. Solcitant Chifor Liviu. Și uite așa ți se impune să renunți la cererea de finanțare de musai ca de bună voie. GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro înapoi în Spania, că la noi nu se poate... Cei doi fermieri tineri sunt de părere că agricultorii sunt luați în glumă în această țară. Ei au de gând să-și lichideze fermele și să se întoarcă la agricultura din Peninsula Iberică. "Dacă aici nu se poate...", murmură ca pentru el, deznădăjduit, Liviu Chifor. Senatorii sălăjeni, Gheorghe Pop de la PSD și Vogh Alexandru de la UDMR, spun că își petrec timpul liber primit de la Parlament în mijlocul comunităților locale. Fiecare în parte și-a desfășurat activitățile la birourile parlamentare printre audiențe și la colegiile pe care au fost aleși. Ambii senatori au identificat probleme la nivelul comunelor și promit ca în sesiunea din toamnă să încerce să se rezolve. ^ Corina Griguța Senatorii sălăjeni își fac temele de vacanță Gheorghe Pop și Alexandru Vegh promit să ducă problemele sălăjenilor la București Pop este "în teritoriu" până la toamnă Gheorghe Pop ne-a declarat ieri că vacanța parlamentară nu înseamnă să stai acasă și să nu muncești, ci dimpotrivă, în această perioadă parlamentarii trebuie să aibă activități la birourile parlamentare și în colegiile în care au fost aleși. "Eu, ca senator ales în Colegiul II Zalău-Jibou, am decis ca în timpul vacanței parlamentare să mă autoinvit la ședințele consiliilor locale ale orașelor și ale comunelor din colegiu, în luna iulie am reușit să ajung la ședințele a douăsprezece consilii locale. Mai exact, am fost la Jibou, Băbeni, Bălan, Creaca, Dragu, Gîlgău, Hida, Letca, Lozna, Mirșid, Năpradea, Zimbor. Din păcate, la Surduc, Cristolț și Sînmihaiu Almașului, unde au fost programate ședințe de consiliu local, nu am reușit să ajung pentru că s-au suprapus cu alte evenimente la care am participat, însă, m-am întâlnit cu primarii și m-am documentat referitor la problemele cu care se confruntă administrația locală. Mi-am propus să nu neglijez niciuna dintre unitățile administrative din colegiu, astfel că acolo unde nu am mers în luna iulie voi merge pe parcursul acestei luni, adică în Zalău, Cristolț, Gârbou, Ileanda, Poiana Blenchii, Românași, Rus, Someș Odorhei, Șimișna și Zalha", ne-a spus senatorul PSD. Gheorghe Pop susține că a fost bine primit de primarii, consilierii locali și locuitorii din colegiu. "Am avut discuții deschise și constructive cu ei. Este important să fim aproape de oameni pentru că ei ne trimit în Parlament ca să-i ajutăm", a ținut să menționeze senatorul sălăjean. "Țin să precizez că la finalul acestor vizite voi sintetiza toate problemele semnalate de reprezentanții comunităților și împreună cu autoritățile competente vom găsi soluții pentru rezolvarea lor. Există posibilitatea ca unele probleme să le rezolvăm chiar mai repede și să vă dăm vești bune până la finele vacanței parlamentare, însă, cred că e mai potrivit să avem rabdare și să dăm publicității informația la momentul oportun", ne-a declarat Gheorghe Pop. 1 Vegh a identificat probleme în proiectele pe fonduri europene Vegh Alexandru ne-a spus ieri că aproape în fiecare zi a avut activitate în teren, precizând că a avut întâlniri cu primarii de comune, a participat la diferite evenimente și a fost în calitate de invitat la mai multe emisiuni TV și radio, inclusiv la Cluj. Senatorul edemerist încearcă în această perioadă să parcurgă toate primăriile care sunt în circumscripția sa electorală, adică pe Colegiul Șimleu - Cehu Silvaniei. "Activitățile din vacanța parlamentară sunt în interesul comunității. Mă pregătesc pentru sesiunea din toamnă, când voi prezenta Guvernului problemele cu care se confruntă comunitățile locale și voi pregăti legi care să vină în sprijinul comunități. Deocamdată luăm pulsul", ne-a spus Vega Alexandru. Senatorul ne-a povestit că a fost în multe comune cum ar fi Pericei, Horoatu Crasnei, Cehu Silvaniei, dar ultima vizită a sa a fost la Zăuan, chiar săptămâna trecută, în weekend. "La Zăuan s-a descoperit o placă comemorativă de pe o construcție, care a fost construită cu sprijinul comunității olandeze din Zăuan. Am participat la descoperirea ei și am fost acolo pentru săteni. S-au sărbătorit și 10 ani de existență a legăturii dintre comunitatea din Zăuan și comunitatea olandeză din localitate. Doresc să menționez că olandezii sau implicat foarte mult în problemele sociale ale comunității. De exemplu, la cantina din Zăuan se servește zilnic masă pentru 25 de persoane cu nevoi sociale. Pe timpul școlii se servește masa de prânz pentru elevii din localitate și în fiecare vineri se servește masă pentru copii de etnie romă și se desfășoară programe educative pentru ei, cu scopul de a-i ajuta să se integreze mai bine în comunitate", ne-a spus senatorul UDMR. Vogh a identificat probleme cu care se confruntă primarii de comune și ne-a spus că marea majoritate a problemelor se axează pe proiectele cu fonduri europene. "Primarii plătesc penalități exagerate pentru întârzierea programelor, deși aceste întârzieri sunt cauzate de stat. De asemenea, plătesc TVA-ul aferent acestor lucrări pe care le au în derulare, ceea ce reprezintă o sumă consistentă, care de obicei depășește bugetul unei primării, încercăm împreună să convingem Guvernul că statul trebuie să intervină, că altfel riscăm ca autoritățile locale să fie în imposibilitatea de a finaliza cu succes proiectele pe fonduri europene", ne-a explicat Vogh Alexandru una din problemele primarilor de comune sălăjene.