Graiul Sălajului, ianuarie 2014 (Anul 25, nr. 5497-5516)

2014-01-14 / nr. 5503

ACTUALITATE Marți-14 ianuarie 2014 • ■^ GRAIUL SĂLAJULUI ^ www.graiulsalajului.ro Se dă restul de plată pe suprafață pentru 2013, 58 de euro la hectar ul Viorel Varga Fondurile europene și subvențiile nu vor înârzia să intre în conturile fermierilor în anul 2014. Cel puțin așa a dat asigurări ministrul Agriculturii, Daniel Constantin. Prima sesiune de proiecte ce vor putea fi depuse pentru finanțare europeană va fi pentru fermele de producție, iar Ministerul Agriculturii va primi primele dosare începând cu luna mai. Aceasta din cauză că strategia pentru 2014- 2020 urmează a fi transmisă Comisiei Europene în luna februarie și ar primi aprobare finală în iunieiulie. "Chiar și așa, din mai, Ministerul Agriculturii va deschide prima sesiune de proiecte pe răspunderea instituției" a declarat Constantin. Oficialul a mai spus că există banii necesari finanțării agricultorilor, subvenții și fonduri europene,îl credem pe cuvânt, pentru că a început de câteva zile plata din restul subvenției pe suprafață. Asta ne-a confirmat-o ieri Vaida Bela director adjunct al Centrului Județean al APIA Sălaj. Dacă avansul care s-a dat până la sfârșitul anului trecut a fost de 61 de euro, restul de plată este de 58 de euro în total, deci, de 119 euro la hectar. Acestea sunt plăți directe pe suprafață, din fondurile europene. Fermierii ar mai trebui să primească 21 de euro la hectar de la bugetul de stat sub formă de plăți naționale complementare directe. Dar deocamdată prin bugetul țării bântuie austeritatea, în anul 2013, la APIA Sălaj au fost depuse 24.745 de cereri pentru subvenția pe suprafață. Continuă sprijinirea fermelor de subzistență m Viorel Varga Deși foarte multe voci din agricultură critică sprijinul excesiv pe care autoritățile îl alocă prin fonduri europene fermelor mici (fermele de subzistență), Ministerul Agriculturii a anunțat că aceste afaceri vor beneficia în continuare de o măsură specială, prin care pot primi 15.000 de euro nerambursabili. Același minister susținea în vară necesitatea desființării fermelor mici, în favoarea fermelor de familie cu un număr sporit de unități de dimensiune economică (UDE). Ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a anunțat că măsura va înlocui cei 1.500 de euro pe care fermierii mici îi primeau anual timp de cinci ani pentru a se dezvolta și pentru a intra pe piață ca producători. El este convins că o sumă mai mare este un pas important pentru ca micile afaceri din agricultură să sară în barca producătorilor mai mari. Potrivit șefului agriculturii, de suma de 15.000 de euro vor beneficia circa 10.000 de ferme de subzistență și semisubzistență "Există monitorizări privind evoluția fermelor mici care au beneficiat de cei 1.500 de euro anual. Și avem semne că acești bani au avut un impact în micile afaceri, așa că sprijinirea lor rămâne importantă", a spus ministrul Agriculturii. Scade subvenția la bovine și Viorel Varga în ceea ce privește sprijinul în zootehnie, crescătorii de vaci vor mai primi și o subvenție de 20 de euro pentru fiecare tonă de lapte livrat către procesatori, pe lângă subvenția pentru fiecare cap de bovină. "Anul trecut, subvenția a fost de 500 de lei pe cap de animal, dar în acest an va fi un pic mai mică, încă nu știm exact cu cât, pentru că ea se va acorda în funcție de efectivul real, nu ca până acum, când banii se dădeau pentru câte animale erau în fermă în 2008", a explicat ministrul Agriculturii, Daniel Constantin. Cât despre tancurile de răcire a laptelui, fermierii nu s-au prea înghesuit să depună cereri. Din acest motiv cererile pentru finanțarea necesară unor răcitoare de lapte a fost prelungită până pe 30 iunie. Tancurile de răcire vor fi absolut necesare producătorilor de lapte, având în vedere că de la 1 ianuarie laptele trebuie să respecte normele europene de conformitate pentru a putea fi pus pe piață. * KJ!! CÎ 11/ e-mail: graiulsj@unisys.ro .erMihaela Peștean Doar unu din 100 de contribuabili zălăuani preferă să își plătească taxele și impozitele locale de acasă sau de la serviciu, accesând platforma online www.ghiseul.ro. Condiția este să aibă un cont la bancă, din care să poată vira banii, și acces la internet. Cei care doresc să facă astfel de plăți pe internet, din contul propriu în contul primăriei Zalău trebuie să-și ridice de la camera 5 a Primăriei un plic cu numărul de cont în care trebuie să vireze sumele datorate și o parolă de utilizator. Administrația locală a pregătit 26.504 de plicuri pentru contribuabili, din care au fost ridicate doar 288. "Este o variantă extrem de convenabilă, prin care se pot face plăți într-un timp scurt, evitând aglomerația și este o modalitate sigură, conform asigurărilor Ministerului Comunicațiilor. Pentru această modalitate online de plată, utilizatorul trebuie să aibă cont și parolă, care se obțin o singură dată de la Primăria Municipiului Zalău, camera 5, în timpul programului de lucru", a declarat Radu Căpîlnașiu, primarul municipiului. Pe parcursul anului 2013, un număr de 150 de contribuabili au făcut plăți prin intermediul site-ului www.ghișeul.ro, în valoare totală de 30.746 lei, potrivit informațiilor furnizate de biroul de presă al Primăriei Zalău. Zălăuanii mai pot să-și plătească taxele și impozitele locale la ghișeele Serviciului Impozite și Taxe Locale din cadrul Primăriei Municipiului Zalău, oficiile poștale, la CEC Bank, iar în perioada următoare se vor putea face plăți și prin Volksbank. în evidențele Serviciului Impozite și Taxe Locale sunt 34.972 poziții de rol - contribuabili persoane fizice și 2.458 poziții de rol - contribuabili persoane juridice. Cei care până în 31 martie achită integral impozitul pe acest an, beneficiază de o bonificație de 5 procente. Zalăuanilor nu le surâde plata impozitelor și taxelor online Doar unu din o sută de contribuabili și-a ridicat numărul de cont pentru plata pe internet DASC Zalău dezminte acuzațiile aduse de E ON I că a trimis liste cu erori pentru ajutoarele la încălzire .•Mihaela Peștean Conducerea Direcției de Asistență Socială Comunitară (DASC) Zalău atacă argumentele transmise de compania E ON cu privire la faptul că o parte dintre beneficiarii zălăuani ai ajutorului de încălzire a locuinței nu au primit reducerea care li se cuvine pe factura aferentă consumului pe luna noiembrie, "întrucât pentru județul Sălaj compania noastră a primit în termenul legal fișierul de date cu erori și doar în data de 8 ianuarie a primit fișierul complet și corect, o parte dintre facturile emise nu includ ajutoarele de încălzire", a declarat pentru Graiul Sălajului Oana Demian, responsabil de comunicare al companiei E ON Romania. Dorina Baboș, directorul DASC Zalău, nea contactat pentru a dezminți argumentele E-ON. "Este total eronat ceea ce a declarat compania E-ON. Ei fac aluzie la data de 8 ianuarie, când noi le-am transmis, de fapt, listele cu beneficiarii pe luna decembrie. Noi am transmis listele în termen (pentru luna noiembrie,n.r.), dar nu la noi s-a greșit. Este firesc să se facă greșeli, mai ales la un volum mare de muncă, dar nu la noi s-au făcut greșelile. Noi putem să demonstrăm acest lucru cu acte. Să probeze și ei cu documente ce susțin. Atâta vreme cât nu sunt greșeli din partea noastră, nu-mi place să se dea vina pe noi", a replicat directorul DASC Zalău. Am contactat și Compania EON Gaz, însă ne-au răspuns că dacă vor avea un punct de vedere în acest sens ni-l vor comunica. Până la închiderea ediției nu am primit nici un răspuns din partea EON. Beneficiarii ajutoarelor de încălzire aflați în această situație vor primi în perioada imediat următoare o nouă factură, care va conține și ajutorul de încălzire, au mai transmis reprezentanții companiei E ON. DNI Hare er Adrian Tăut în cadrul unui program național realizat de Ministerului Apelor, Pădurii și Pisciculturii aprobat de Guvern la sfârșitul anului trecut, mai multe drumuri naționale vor fi protejate prin perdele forestiere. Potrivit Ministerului prevederile actului normativ vor contribui la creșterea suprafeței ocupate cu vegetație forestieră și vor conduce la reabilitarea unor zone puternic prioritare afectate de fenomene de eroziune și la diminuarea efectelor schimbărilor climatice. Sumele alocate pentru acest an se ridică la 30 de milioane de lei, urmând ca finanțările să continue pe parcursul derulării programului. Despre perdelele forestiere s-a vorbit și la Zalău. Lucia Varga, ministrul delegat pentru Ape, Păduri și Piscicultură, în ultima sa vizită efectuată la Zalău, șia manifestat intenția de a planta perdele forestiere și în județul Sălaj. O prioritate în acest sens o reprezintă drumul național 1H, care leagă localitățile Halmășd și Răstoci, fiind considerat cel mai lung drum național din județ. Necesarul de perdele forestiere de protecție a drumurilor naționale este de 5.155 de hectare, care ar asigura protecție pentru 1.718 kilometri de drum, pe toată suprafața României. Perdelele forestiere sunt formațiuni păduroase cu lungimi diferite și lățimi relativ înguste amplasate la o anumită distanță de un drum cu scopul de a-l proteja împotriva unor factori naturali dăunători. Acestea ajută la ameliorarea condițiilor climatice și la protecția căilor de comunicație și transport, în special împotriva înzăpezirilor, la perdea forestieră