Graiul Sălajului, martie 2014 (Anul 25, nr. 5537-5557)

2014-03-26 / nr. 5554

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Miercuri-26 martie 2014 De Ziua Poliției Române ! Momente vesele la IPJ Sălaj es Viorel Varga Ieri s-au împlinit 192 de ani de când domnitorul Ghica a convenit ca praznicul Buneivestiri să fie și Ziua Poliției Române. La Inspectoratul de Poliție al Județului Sălaj, tot ieri, s-au adunat polițiști din tot județul pentru a sărbători evenimentul. După intonarea Imnului României, prefectul Ionel Ciunt a dat citire mesajului transmis de Gabriel Oprea, ministrul de Interne. Mesajul era unul clasic și banal, un fel de limbă de lemn, din care a reieșit că în anul 2013 siguranța cetățeanului a fost la cel mai ridicat nivel, că a scăzut riscul accidentelor rutiere, că a dat un pas înapoi și criminalitatea organizată. Totodată, Oprea i-a felicitat pe polițiști pentru promptitudinea în apărarea cetățenilor. Comisarul șef al IPJ Sălaj, Iosif Ghiurca, a prezentat asistenței mesajul inspectorului general al Inspectoratului Poliției Române, prin care se aduc mulțumiri lucrătorilor în uniforme albastre pentru activitățile pe care le depun pentru siguranța cetățeanului și apărarea bunurilor sale. 77 de polițiști sălăjeni "au săltat" în gradieri Unul dintre momentele cele mai așteptate de polițiștii prezenți la eveniment a fost cel al înaintării în grad al unor lucrători din cadrul Inspectoratului de Poliție al Județului Sălaj. Cum nu se știa cine și cum va "sălta”, tensiunea a atins cote înalte, Iosif Vlaicu, comisar șef la "Resurse umane", a anunțat că au fost avansați în grad 77 de polițiști, dintre care 14 ofițeri și 63 de agenți. Pentru merite deosebite (au refuzat suma de 3.000 de euro mită), au fost înaintați în grad înainte de termen polițiștii care au descoperit furtul de cupru de la Depozitul de rezervă a statului din Var. Pentru depistarea și reținerea făptuitorilor care au furat cabluri de cupru și aluminiu din zona Almaș, alți doi polițiști au fost înaintați în grad înainte de termen. Tot doi polițiști de la Hida au fost înaintați în grad înainte de termen pentru descoperirea unor traficanți de țigări (6.500 de pachete). S-au înmânat diplome și plachete tuturor celor care au fost înaintați în grad, la termen și înainte de termen, dar momentul cel mai emoționant a fost când comisarul șef, Iosif Ghiurca a înmânat "placheta recunoștinței" comisarilor Nicolae But și Leontin Pușcaș, cu ocazia retragerii acestora din activitate. Minute în șir, asistența a ținut un "concert" de aplauze în cinstea celor doi. « GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Cotrobăind prin ungherele poliției române Un moment mai atractiv decât mesajele a fost prezentarea făcută de dr. Dănuț Pop, șeful Arhivelor Județene, care a făcut o scurtă trecere în revistă a istoricului formelor polițienești de pe plaiul mioritic. Așa se face că pe când nici nu exista România, mai exact prin anul 1543, în Muntenia exista Marele AGA, care se ocupa de cei ce furau, de cei ce bârfeau domnitorul, de scandalagii și alte specimene certate cu regulile de conviețuire ale vremii. în 1822, domnitorul Ghica dă un ordin prin care decretează ziua de Bunavestire, Ziua Poliției Române, în 1939, în mediul urban al țării existau 14.500 de polițiști la o populație de aproximativ patru milioane de locuitori. Odată cu venirea la putere a regimului comunist, poliția română a fost desființată, locul ei fiind luat de miliție, după modelul sovietic. Abia în anul 1989, în luna decembrie, prin Decretul nr. 2 a fost reînființată Poliția Română, în urmă cu 12 ani, forumul legislativ stabilește ca ziua de 25 martie să fie Ziua Poliției Române. Trinitatea prăznuirii la IPJ în sala de festivități a IPJ Sălaj, trei praznice s-au ținut ieri. Unele mai ascunse, altele mai fățișe, unele mai religioase, altele mai laice. Arhanghelul Gavril o vestește pe fecioara Maria că va naște un fiu al cărui nume va fi Iisus. Poliția Română împlinește 192 de ani de existență. Primarul municipiului Zalău, Radu Căpîlnașiu, tot ieri, și-a mai pus un trandafir la buchetul pe care la adunat în viață. Cât de mare este buchetul nu a vrut să divulge. Teroriști în autobuzul Transurbis - scenariu de dragul polițiștilor cu mușchi și îndemânatici După ceremonia din sala de festivități, a urmat demonstrație practică pe terenul de sport al Inspectoratului, efectuată de lucrători ai serviciului de acțiuni speciale. Asistența s-a delectat cu un exercițiu demonstrativ de salvare a ostaticilor dintr-un autobuz Transurbis sechestrat de teroriști. Pentru că antiterorismul e la modă, altfel nu văd de ce s-ar pregăti polițiștii pentru așa ceva. Ce teroriști ar fi în stare să ia ostatici călătorii de pe linia Gară-Brădet? S-au s-a creat o confuzie și a fost vorba de niște bruneți fără bilet? Mai veridic ar fi fost un exercițiu cu surprinderea în flagrant a unor hoți în lanul de porumb. A salvat situația "inteligența" și reflexele câinelui polițist Max, care era mai ascultător și mai executant al ordinelor decât mulți polițiști. Exercițiile de autoapărare, dar și de îndemânare în mânuirea armelor, precum și demonstrațiile de forță au fost aplaudate de cei ce au avut curiozitatea să vadă cu ce "se mănâncă" meseria de polițist. A urmat o agapă cu dezlegare la pește, vin de toate culorile și pălincă cu multe mărgele. Prețul Paștelui / . Mielul se scumpește, ouăle rămân la preț normal es Raluca Sîrbu Mielul se scumpește anul acesta cu aproximativ zece la sută față de anul trecut, susțin crescătorii de ovine. Cei ce vor dori să pună miel pe masă de Paște vor fi nevoiți să dea 25 de lei pe kilogramul de carcasă. Ouále nu vor suferi modificări la preț, așa cum s-a întâmplat de altfel și în ultimii ani. Prețul unui ou este de 30 - 40 de bani. Agențiile de turism au pregătite oferte pentru sălăjenii care doresc să-și petreacă Paștele departe de casă. Un exemplu luat la întâmplare este oferta Băilor Felix. Un sejur de patru zile și trei nopți la un hotel de trei stele, unde turiștii vor avea parte în ziua de Paște de un prânz tradițional cu ouă roșii, drob de miel, ciorbiță de miel și friptură, costă 890 de lei pentru două persoane. Cel mai ieftin ieșim cu vopseaua de ouă. Un plic mic de vopsea costă în jur de 35 de bani. Pentru a vopsi 30 de ouă, gospodinele pot să opteze pentru un pachet cu mai multe culori, la prețul de șapte lei. Pastele reprezintă un motiv de bucurie pentru cei mici, care-l așteaptă pe iepuraș să le aducă ouă și iepurași de ciocolată. Prețul unui iepuraș de ciocolată de 60 de grame ajunge la doi lei, în timp ce unul de 150 de grame costă în jur de cinci lei. Părinții care vor să cumpere pachete cu ouă și iepurași trebuie să scoată din buzunar în jur de șapte lei, iar pentru o pungă mare cu ouă de ciocolată, 14 lei. GRAIUL SĂLAJULUI Șef Departament Redacție: Daniel Munteanu Mihaela Peștean - societate Raluca Sîrbu - administrație Viorel Varga - agricultură, viața satului, cultură Oana Pop - învățământ, sănătate Laurențiu Catrina - cameraman Corina Lupșe, Marian Ardelean - tehnoredactare M ARKETING și PUBLICITATE Anca Milaș - marketing - publicitate. Floriea Sas - responsabil marketing și comercial: Zalău. B-dul. Mihai Viteazul nr. 1, corp de legătură D. Cod 450.025^telefon 0260-611.320 fax 0260-612.479 mobil 0742-107.691 e-mail gratulsj@unisys.ro S.C. Graiul Sălajului S.A. CIF: R03247464. 131/656/92; Cont: RO02RNCB 02140134 20460001 - BCR. Zalău, Cont: R064 RTRL RONC RT022511 3001 - B.T. Zalău. Trezorerie RG23 TREZ 5615069XXX000900: