Graiul Sălajului, octombrie 2014 (Anul 25, nr. 5683-5705)

2014-10-23 / nr. 5699

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro PSD Sălaj încearcă să îl aducă sâmbătă pe Ponta la Zalău și Eduard Farcaș Prim-ministrul Victor Ponta va efectua sâmbătă, 25 octombrie, vizite de campanie în orașele Carei și Satu Mare. Conform informațiilor primite de la responsabilul de campanie al PSD Sălaj, deputatul Iuliu Nosa, se fac demersuri pentru o vizită a candidatului social democrat la președinție și pe meleaguri sălăjene. "Victor Ponta va ajunge pe 25 octombrie la Cărei și Satu Mare, noi vom încerca să-l aducem și în Zalău pentru o întâlnire cu electoratul de stânga din Zalău, însă nu mă pot pronunța încă în legătură cu acest fapt. Nu știu încă dacă domnul Ponta va putea să vină și în Zalău", ne-a informat deputatul PSD, Iuliu Nosa. Precizarea se impune ca urmare a zvonurilor răspândite prin oraș că prezidențiabilul PSD va fi prezent sâmbătă în Zalău. Tot în campanie era așteptată și vizita Elenei Udrea. Am luat ieri legătura cu liderii Partidului Mișcarea Populară Sălaj, însă, ca de obicei, foarte scurți în declarații, ne-au spus că nu știu dacă Elena Udrea va ajunge în Zalău, dar orice este posibil. ■ ■ [UNK] [UNK] [UNK] Joi-23 octombrie 2014 GRAIUL SĂLAJULUI ^ e-mail: graiulsj@unisys.ro Biroul Electoral Județean constată încălcarea  ordinii de drept în campania electorală AI GRIJA CE VOTEZI! AI GRIJA CE VOTEZI! CIN# * TĂIAT O DATA PINSUIE AI VA TAIA DIN NOU! wwww mvsil klaus Iohannis*«*^ iSum TAIE PENSIA! Wolof Ponta: Cât timp asta In puterea mea, nu se ar mai tăia osti si salarii în România! km majorat pensiile in 2013 și in 2014. în tace si anul viitor. Biroul Electoral Județean Salaj a admis ieri plângerea formulată de Alianța Creștin Liberală, înregistrată cu numărul 33 din 21.10.2014, și a constatat că pliantul distribuit de PSD pensionarilor sălăjeni prin Poșta Română care conține mesajul "Klaus Iohannis vrea să îți taie pensia. Doar Ponta protejează pensiile", contravine ordinii de drept. BEJ Sălaj dispune încetarea BEJ Sălaj a cerut Poliției să împiedice distribuirea de către PSD a pliantelor în care Klaus Iohannis este prezentat drept un politician care va tăia pensiile .și Eduard Farcas difuzării și înlăturarea acestui material din spațiul public. Totodată, Biroul Electoral Județean Sălaj sesizează Inspectoratul de Poliție al Județului Sălaj pentru aducerea la îndeplinire a deciziei. Social democrații au termen 48 de ore să conteste decizia la Biroul Electoral Central. Președintele comisiei care a aprobat decizia a fost judecătorul Patruciu Dărăban, iar ca membri au fost prezenți Mirela Teodora Lazoc (judecător), Claudia Tomșa (judecător), Simona Eugenia Mante (membru), Bianca Sur (membru din partea PSD), Dan Leca (membru din partea ACL), István Simonfi (membru din partea UDMR), Mihaela Micle (membru din partea PPDD), Fekete László (membru din partea PMP), Ștefánia Torszegi (membru din partea PPMT) și Raluca Simina (membru din partea PER). Bode acuză lipsa unei strategii pentru securitate energetică cs Raluca Sîrbu Fost ministru al economiei în perioada guvernării Ungureanu, deputatul sălăjean Lucian Bode este preluat de agenția HotNews cu o serie de acuzații la adresa Guvernului Ponta, pe motiv că țara nu are nici până în momentul de față o strategie energetică adaptată la situația geopolitică actuală, cu toate că aceasta ar fi trebuit finalizată din toamna anului trecut, potrivit promisiunilor făcute de guvern, "în condițiile în care nu este recunoscut mixul energetic pe care se va putea baza România în următorii 20 - 30 de ani, este de neînțeles cum Guvernul Ponta decide, fără nicio consultare publică, proiecte în domeniul energiei nucleare pe o perioadă de 40 - 50 de ani", susține Bode. Lucian Bode critică guvernul pentru faptul că predă sectorul de producere a energiei nucleare către o companie din China (companie desemnată ca investitor care să dezvolte Proiectul Unităților 3 și 4), în contextul în care România este membră NATO, iar proiectul vizează accesul la informații secrete privind reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă. "De altfel, nu există garanții că după ce are acces la informații strict secrete, compania chineză chiar să renunțe la proiect, iar România nu face altceva decât să pună pe tavă un secret de stat. Guvernul Ponta își propune dezvoltarea reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă fără nicio consultare publică, de altfel normală într-o țară civilizată și fără a face vreun studiu al pieței internaționale", a declarat Bode. Bode solicită premierului Victor Ponta și ministrului delegat pentru energie, Răzvan Nicolescu, să prezinte stadiul realizării strategiei energetice naționale și să facă publice condițiile acordului cu firma chineză, care sunt condițiile impuse de către aceasta și în ce mod își vor recupera investițiile, care sunt facilitățile pe care le va acorda statul român și dacă vor fi acordate și alte garanții de stat. Acesta amintește că în vara anului 2013, fostul ministru delegat al energiei, Constantin Niță, anunța că până în toamnă România va avea o noua strategie energetică, în toamnă însă Niță a anunțat că nu sunt fonduri pentru elaborarea strategiei energetice. în locul lui Niță la conducerea Departamentului pentru Energie a fost numit Răzvan Nicolescu, fost director în cadrul Petrom, "în cadrul audierilor pentru validarea în funcție a lui Nicolescu, acesta spunea ca "este necesară o strategie energetică adoptată prin consens de către toate forțele politice". Perfect de acord cu domnia sa, doar că nimeni, și subliniez, nimeni, nu a fost chemat la dezabateri publice. îl întreb pe domnul Răzvan Nicolescu dacă nu cumva a uitat ce ne promitea imediat după ce s-a instalat în funcție, și anume că își propune să accelereze elaborarea strategiei energetice, astfel încât prevederile să fie aplicate încă din acest an", a spus Bode, adăugând că singurele eforturi ale actualului ministru, pentru elaborarea documentului au fost lansarea în spațiul mediatic a zece întrebări pentru cei interesați. Aceasta în condițiile în care securitatea energetică este o componentă majoră a securității naționale. Cetățenii vor suporta sprijinul pentru consumatorii mari de energie Comisia Europeană a anunțat în urmă cu o săptămână că a aprobat pentru România schema de sprijin pentru marii consumatori de energie, prin care sunt scutiți de la plata certificatelor verzi. Este o măsura ce se întinde pe 10 ani, va intra în vigoare de la 1 decembrie anul acesta și va expira în decembrie 2024. Este un sprijin în valoare de 750 de milioane de euro, însă modul în care va fi suportat acesta nu a fost încă anunțat public. "Niță ne-a spus că acest sprijin nu va fi oferit sub forma ajutorului de stat, asta înseamnă că cei 750 milioane de euro vor fi suportați din buzunarul celorlalți consumatori?", se întreabă Bode. Acesta cere Guvernului să facă publică lista celor 300 companii care vor primi sprijin și să spună după ce criterii au fost selectate. Guvernul Ponta a aprobat pe 11 iunie 2014 HG 495 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind exceptarea marilor consumatori de la plata până la 85 la sută a certificatelor verzi. HG urma să intre în vigoare de la 1 august 2014, însă, prin două Hotărâri de Guvern, Ponta a prorogat acest termen de două ori. "După hoția certificatelor verzi facturate de două ori consumatorilor casnici de către operatorii de furnizare a energiei electrice (nici până azi românii nu știu cu cât au fost furați la factură sau dacă și-au recuperat banii plătiți în plus), după hoția taxei pe stâlp care a fost introdusă în factura de energie electrică, după hoția producătorilor de energie electrică în cogenerare (producătorii de energie electrică în cogenerare au primit subvenții mult mai mari decât li se cuveneau), asistăm la o nouă hoție, tot din buzunarul tuturor românilor și tot prin lege", atrage atenția Bode. Bode este convins că începând cu 1 decembrie 2014, micii consumatori vor fi obligați să achite factura de 750 milioane de euro. "Solicit Guvernului să nu transfere responsabilitatea către ANRE (Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, care urmează să stabilească modul în care va fi suportată schema de sprijin pentru marii consumatori - n.r.) și să precizeze dacă toți ceilalți consumatori de energie electrică din Romania vor fi obligați să suporte plata celor 750 milioane de euro", a adăugat Bode. Iohannis dă o lovitură de imagine dacă primește vizita cancelarului german Angela Merkel .Viorel Vargatuiește presa că Angela Merkel, cancelarul Republicii Federale Germania (funcție echivalentă cu cea de premier n.r.), vine într-o vizită privată în România să îl susțină pe Klaus Iohannis. Cel mai probabil, vizita cancelarului german ar putea avea loc între turul unu și doi de scrutin. Angela Merkel ar da astfel un semnal electoratului că Germania este alături de Iohannis, că îl susține pentru Cotroceni, întrebat despre acest eveniment, Paul Maghiu, purtătorul de cuvânt al Alinaței Creștin Liberale Sălaj spunea că "este foarte posibil și ne bucurăm de această vizită, de acest sprijin, mai ales că Iohannis are o legătură specială cu cancelarul Germaniei". Maghiu insistă că dreapta europeană îl susține pe Iohannis. Spre a exemplifica, pune pe tapet vizita de săptămâna trecută la București a lui Elmar Brok, președintele Comitetului pentru afaceri externe al Parlamentului European, precum și declarația lui că sprijină candidatura lui Iohannis. Elmar Brok a fost și la Sibiu. Un alt exemplu de susținere a lui Iohannis este prezența lui Antonio Lopez Isturiz la lansarea candidatului ACL la prezidențiale în data de 27 septembrie. Lopez Isturiz este secretar general al Partidului Popular European. "Așa că este foarte posibil ca Angela Merkel să vină în vizită privată la Sibiu", a repetat Paul Maghiu. GRAIUL SĂLAJULUI Șef Departament Redacție: Daniel Munteanu Mihaela Peștean - administrație Raluca Sîrbu - sănătate, învățământ Viorel Varga - agricultură, viața satului, Artur Székely - eveniment Cristian Bîrsac - sport Eduard Farcaș - cultură, societate Marian Ardelean - tehnoredactare Ionuț Topan - tehnoredactare MARKETING și PUBLICITATE Anca Milaș - marketing - publicitate. Florica Sas - responsabil marketing și comercial; Zalău, B-dul. Mihai Viteazul nr. 1, corp de legătură D. Cod 450.025 telefon 0260-611.320; fax 0260-612.479 mobil 0742-107.691, e-mail gratulsj@unisys.ro