Graiul Sălajului, octombrie 2014 (Anul 25, nr. 5683-5705)

2014-10-28 / nr. 5702

I 3 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Biblioteca Județeană I se mută "pe veci" în Clădirea Transilvania eu Mihaela Peștean Primăria Zalău a stabilit cui împarte spațiile din nou-renovata Clădire Monument Transilvania. Consiliul Local Zalău a aprobat ieri lista instituțiilor care se vor muta în clădire. Biblioteca Județeană Ioniță Scipione Bădescu așteaptă de ani buni un sediu pentru mai multe secții. Primăria a decis să le ofere o suprafață totală de 573 de metri pătrați în corpurile A, B și C ale Clădirii Transilvania. Prima secție care va fi mutată este cea de împrumut pentru adulți, care funcționează momentan în clădirea fostei Case de Modă, în spații mici, dar și depozitul de carte care a fost păstrat mult timp în condiții necorespunzătoare de temperatură și umiditate în subsolul Direcției de Cultură, din cauza lipsei de spații. Biblioteca publică poate folosi gratuit spațiile din Clădirea Transilvania pe toată durata existenței construcției, în corpul C al clădirii va funcționa în continuare Direcția de Asistență Socială Comunitară, pe o suprafață de 622 de metri pătrați. Contractul de comodat va expira doar la solicitarea părților. Casa Municipală de Cultură va primi în corpul B (corpul central al clădirii) și în corpul C (înspre strada Gheorghe Doja) peste 1.000 de metri pătrați pentru birouri și pentru desfășurarea altor activități de interes public. Spațiile sunt atribuie în acest caz pe o perioadă de 10 ani. Noii "chiriași" vor trebui să suporte cheltuiellile cu utilitățile (apă, canalizare, electricitate, gaz). Direcția de Asistență Socială Comunitară și Casa Municipală de Cultură sunt subordonate Primăriei Zalău, iar Biblioteca Județeană se află în subordinea Consiliului Județean. Clădirea Monument istoric Transilvania a fost reabilitată cu fonduri europene. Punctul forte este sala de spectacol sau fosta sală de bal, care are pe tavan o pictură murală impresionantă de peste 200 de metri pătrați. Marti-28 octombrie 2014 ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Andrei Maior a făcut apel Primarului din Crișeni nu-i convine un an de închisoare cu suspendare cu Raluca Sîrbu După ce a încheiat un acord de recunoaștere a vinovăției cu Parchetul de pe lângă Judecătoria Zalău, primarul din Crișeni, Andrei Maior, s-a "sucit" și a făcut apel la admiterea acordului de recunoaștere a vinovăției, decizie luată de instanța zălăuană în luna septembrie. Primarului nu i-a mai convenit pedeapsa de un an de închisoare cu suspendare, pe care a "negociat-o" după ce Agenția Națională de Integritate (ANI) l-a acuzat de conflict de interese administrativ și penal. Apelul lui Maior a fost înregistrat la Curtea de Apel Cluj săptămâna trecută, joi, însă nu a fost stabilit încă un termen pentru judecarea apelului. Pesemne, primarul a reanalizat situația și a decis că merită o pedeapsă mai mică. Apelul a fost făcut de primar la șase zile după ce Judecătoria Zalău a admis acordul de recunoaștere a vinovăției încheiat între Andrei Maior și Parchetul de pe lângă Judecătoria Zalău. Maior își angajase fiul consilier ANI l-a acuzat pe edilul din Crișeni de conflict de interese în luna februarie, când a făcut public un raport în care se preciza că Maior "a încălcat regimul juridic al conflictelor de interese în materie administrativa, întrucât, în perioada 8 noiembrie 2010-1 noiembrie 2013, a semnat, în calitate de primar, dispoziția de numire a fiului sau în funcția de consilier al primarului, precum și contractul individual de munca al acestuia". "Astfel, acesta nu a respectat dispozițiile art. 76, alin. (1) din Legea nr. 161/ 2003, potrivit cărora primarii sunt obligați sa nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori sa nu emită o dispoziție, în exercitarea funcției, care produce un folos material pentru sine, pentru soțul său ori rudele sale de gradul I”, se predează în raport. Maior a mai fost găsit vinovat și de faptul că "în perioada 8 noiembrie 2010 -1 noiembrie 2013, prin aprobarea și semnarea actelor administrative prin care fiul sau a fost angajat pe postul de consilier al primarului, Maior Andrei a încălcat și dispozițiile art. 301 din noul Cod Penal al României, potrivit cărora fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, a îndeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obținut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru soțul său, pentru o rudă ori pentru un afin până la gradul II inclusiv sau pentru o altă persoană cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncă în ultimii 5 ani sau din partea căreia a beneficiat ori beneficiază de foloase de ori de natură, se pedepsește cu închisoarea de la unu la 5 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică"". ram 8MM88888 Prezidențialele sunt șansa FF pentru pălinca neaccizată es Viorel Varga Acciza la pălincă va fi eliminată începând de anul viitor dacă proiectul propus în acest sens primește undă verde din partea Camerei Deputaților, care este cameră decizională și dacă va fi promulgat de președinte. Cel puțin așa declară premierul Victor Ponta,acum în miezul campaniei electorale pentru prezidențiale. Speranțe sunt, pentru că proiectul inițiat de PDL a trecut cu o săptămână în urmă de Comisia Buget Finanțe a Camerei Deputaților. Deputatul Lucian Bode, unul dintre autorii proiectului spunea atunci că s-a făcut încă un pas pentru eliminarea accizei la pălinca pentru consum propriu. Din păcate, proiectul privid eliminarea accizei la pălincă nu a fost pus ieri pe ordinea de zi în ședința Camerei Deputaților, așa cum anunța Ponta. Poate la următoarea ședință... Potrivit informațiilor primite de la Vamă, în județul Sălaj există 472 de cazane de țuică autorizate. Câte ar fi neautorizate, doar Cel de Sus știe. Totodată, există patru antrepozite fiscale: Vinalcool, Total As, la Bocșița și la Bădăcin 200 de litri de pălincă neaccizată în prezent Codul Fiscal prevede că producătorii să plătească o acciză de 1.000 de euro la hectolitrul de alcool pur. Noua lege prevede eliminarea accizei pentru băuturile tradiționale românești pentru consumul propriu, precum pălinca, țuica horinca, rachiul din drojdie de vin, într-o cantitate maximă pe gospodărie de sută la sută concentrație alcoolică sau în cantitate de 200 de litri de alcool distilat din fructe de 50 de grade. Ne poate încurca Comisia Europeană? Guvernul ungar a încercat să peană pentru a primi acord să elimine elimine integral acciza la pălincă, dar a fost acționat în judecată de Comisia Europeană, pentru că nu s-a conformat unei cereri CE de renunțare la scutirea accizelor pentru băuturile,distilate din fructe destinate consumului propriu. în luna mai, Ponta anunța că Guvernul a redactat materiale către Comisia Euroacciza la pălinca produsă de către persoanele fizice, arătând că a mai fost făcută o cerere, "dar nu a fost făcută bine". Asta ce o fi însemnând?! Victor Ponta avertizează că la fel cum s-a întâmplat cu Ungaria, ar putea exista o serie de obiecții din partea Comisiei Europene. "Noi am găsit o soluție și deja s-a introdus, e la Camera Deputaților, o soluție pe care noi o considerăm compatibilă, prin care se scoate acciza la pălincă", a spus premierul. După cum se vede, Victor Ponta se dă de ceasul morții să elimine acciza la pălincă acum în praf de alegeri. Ca și cum, de ani buni, producătorii de pălincă nu ar fi cerut acest lucru în repetate rânduri. ■ 8 Poliția Locală va avea o poartă nouă de peste 7.000 de lei e. Raluca Sîrbu Poliția Locală solicită Primăriei Zalău 7.260 de lei pentru a realiza o poartă de acces la garaj. Potrivit reprezentanților poliției, actuala poartă se află într-un stadiu avansat de degradare, nemaiputând fi exploatată în condiții optime de siguranță. Solicitarea poliției a fost supusă votului consilierilor locali ieri la ședința ordinară a Consiliului Local. Proiectul de hotărâre privind rectificarea bugetului local, în care este inclusă și solicitarea poliției, a primit aviz favorabil din partea consilierilor locali. Este a doua cerere pe care poliția o face cu ocazia rectificării bugetare, prima referindu-se la montarea unui dispozitiv "Surge Protection" (Dispozitiv de protecție supratensiune - n.r.), care să fie instalat ca tampon pe calea de semnal cablu pentru fiecare cameră video de exterior de la sistemul de supraveghere video din Zalău. Pentru montarea dispozitivelor de protecție complexă, respectiv pe calea de semnal cablu, alimentare electrică și transmisie date, reprezentanții primăriei au decis încheierea unui contract, suma necesară realizării lucrărilor ridicânduse la suma de 22.649 de lei.