Graiul Sălajului, noiembrie 2014 (Anul 25, nr. 5706-5725)

2014-11-18 / nr. 5717

La Zalău s-a votat de două ori mai mult cu Iohannis decât cu Ponta Iohannis a ieșit câștigător pe municipiul Zalău, dar și pe celelalte trei orașe. La nivelul municipiului, candidatul ACL a obținut 22.567 de voturi (67 la sută), iar candidatul PSD 10.933 de voturi (33 la sută). Iohannis a avut mai multe voturi decât Ponta în toate cele 39 de secții de votare din municipiu. ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro --------------------------------------------------------------------------------Iohannis a câștigat detașat alegerile în Sălaj Eduard Farcaș Rezultatele votului de duminică, conform cifrelor primite de la partide, îl arată câștigător detașat pe Klaus Iohannis în Sălaj, cu 77.582 de voturi, adică 63 la sută. Victor Ponta a obținut 45.582 de voturi, adică 37 la sută. Asta în condițiile în care prezența la vot a fost de 61,89 la sută în județul nostru, cu aproape 10 procente mai mare decât în turul I. La alegerile din 2009, prezența la vot a fost de 58 la sută, cu patru procente mai puțin decât acum. Vot de dreapta pe colegiul Șimleu Silvaniei La diferență mare de voturi s-a clasat Iohannis pe primul loc și pe Colegiul Șimleu Silvaniei, unde a obținut 19.603 voturi (62 la sută), față de 11.907 voturi (38 la sută) pentru Victor Ponta. Pe orașul Șimleu Silvaniei, unde primar este democrat-liberalul Septimiu Țurcaș, 5.064 de alegători au votat Klaus Iohannis și 2.384 de alegători au votat Victor Ponta, Iohannis a câștigat alegerile în mare parte din comunele din Colegiul Șimleu, chiar și în comuna Meseșenii de Jos. Victor Ponta a avut mai multe voturi decât contracandidatul său în comunele Agrij, Chieșd, Cuzăplac. Dezastru pentru stânga pe colegiul Cehu Silvaniei Pe colegiul Cehu Silvaniei un număr Crasna și Sărmășag, unde etnicii de 19.123 de alegători au votat cu maghiari sunt majoritari, Iohannis a Klaus Iohannis, iar 7.221 au votat cu obținut câte 2.200 de voturi, iar Ponta Victor Ponta. Candidatul ACL a obținut 722, respectiv 615 voturi; în orașul Cehu majoritate de voturi pe toate comunele Silvaniei, Iohannis a obținut 2.530 de din acest colegiu. Mai mult, comunele voturi, iar Ponta 1.082 de voturi. Colegiul Jibou a înclinat la dreapta Victorie pentru candidatul ACL și pe colegiul Jibou, dar la o diferență mai mică decât în restul județului, cu 16.268 de voturi pentru Iohannis și 15.529 de voturi pentru Ponta. La fel și la Jibou, unde primar este social-democratul Eugen Bălănean, Iohannis a obținut 2.908 voturi, iar Ponta a obținut 2.863 de voturi. Candidatul dreptei a reușit să adune mai multe voturi decât contracandidatul său în comunele Bălan, Băbeni, Cristolț, Dragu, Gâlgău, Gârbou, Hida, Ileanda, Românași, Zalha, Zimbor. Ponta a câștigat mai multe voturi în comunele Letca, Lozna, Mirșid, Năpradea, Poiana Blenchii, Rus, Sânmihaiu Almașului, Someș Odorhei, Surduc, Șimișna. "Rămășițele" din turul întâi s-au dus toate la Iohannis Rezultatele la nivel național, dar și la nivel local sunt cel puțin surprinzătoare chiar și pentru echipele de campanie. La nivelul județului nostru, în primul tur al alegerilor Klaus Iohannis a obținut 34,53 la sută din totalul voturilor, iar Victor Ponta 32,15 la sută. Surprinzător, candidatul PSD a obținut doar cu cinci procente mai mult, în timp ce candidatul ACL aproape și-a dublat numărul de voturi. Teoretic, Klaus Iohannis a reușit să atragă voturile electoratului celorlalți 12 candidați din turul întâi, inclusiv pe ale lui Călin Popescu Tăriceanu. De remarcat este că în comunele cu populație preponderent de etnie maghiară Klaus Iohannis a fost ales de 60 - 70 la sută din alegători. Aproape 90 la sută pentru Iohannis în diaspora De asemenea, față de turul întâi,un număr de trei ori mai mare de români plecați în străinătate au reușit să voteze. Rezultatul a fost covârșitor: 89,68 la sută în favoarea candidatului ACL și 10,32 la sută în favoarea candidatului PSDMPR-PC. Și în turul I, când au votat în diaspora 161.000 de persoane, Iohannis a fost preferat de 46 la sută de votanți, în timp ce Ponta a fost ales de 15 la sută din alegătorii prezenți la urne pe 2 noiembrie. Marție 18 noiembrie 2014 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Număr record de votanți pe listele suplimentare Numărul alegătorilor care au votat pe listele suplimentare a fost foarte mare și duminică. Potrivit datelor finale primite de la REJ Sălaj, s-au prezentat la urne la alegerile din turul I1123.900 de persoane. 921 de voturi au fost anulate din diferite motive. Un număr de 13.006 de alegători au votat pe listele suplimentare, față de 11.799 cu două săptămâni în urmă, când județul nostru a fost dat ca exemplu negativ, având în vedere că nu este nici județ universitar nici un județ cu puncte turistice importante. Statisticile arată că județul nostru este vizitat de 3000 - 4000 de turiști pe lună. Numărul mare de "turiști" de pe listele suplimentare a fost explicat după primul tur de faptul că ziua votului a coincis cu ziua comemorării morților, când mulți fii ai satului plecați în alte județe s-au întors în localitatea natală să aprindă o lumânare pentru părinții sau bunicii trecuți la cele veșnice. La două secții de votare, pe parcursul procesului de votare a fost nevoie de suplimentarea buletinelor de vot. Este vorba despre secția din localitatea Milutawwmmmmmmmmmmmm* mn, comuna Hida, și secția din Ugruțiu, comuna Dragu. Explicația președintelui BEJ Sălaj, Patriciu Dărăban, pentru numărul mare de votanți în aceste secții a fost că mulți dintre locuitorii acestor două localități și-au făcut buletin de Cluj și nu l-au schimbat iar acum votează în localitatea de domiciliu. Cifrele transmise de BEJ arată că în mai multe localități numărul votanților de pe listele suplimentare a depășit numărul de alegători de pe listele permanente (cei cu domiciliul în localitate), în comuna Hida, la secția din Miluani au votat în cele din urmă 15 alegători de pe lista permanentă și 58 de persoane cu domiciliul în alte localități. La secția din Lupini au votat 51 de localnici și 57 de turiști, iar în satul păduriș număr egal de localnici cu cel al turiștilor, 18, în satul Bocșița din comuna Hereclean, au votat 45 de localnici și 48 de turiști. La fel la Vălișoara, comuna Letca, unde au votat 14 alegători de pe listele permanete și 21 de turiști. Și la Dolu, comuna Zimbor, au votat 31 de localnici și cu unul mai multi turiști. Județe care "s-au sucit" I în turul al doilea Iohannis a ieșit câștigător detașat în Transilvania. La Sibiu, Iohannis a obținut 79,51 la sută din voturi, la Cluj l-au votat 73,79 dintre alegători, iar la Alba 69 la sută. Procente peste 60 la sută pentru candidatul dreptei s-au înregistrat în aproape toate județele din Vestul și Nord-Vestul țării. Județele cu populație majoritară maghiară, Harghita și Covasna, l-au votat pe Iohannis cu 79,97 la sută din voturi, respectiv cu 77,74 la sută. Dintre județele unde Ponta avea majoritate în turul întâi: Suceava, Iași, Constanța, Tulcea și Prahova, dar și Bucureștiul, s-au colorat în albastru. Recordul prezenței la vot îl dețin și persoanele cu vârsta între 35 - es Raluca Sîrbu Locuitorii din sudul țării și cetățenii cu vârsta cuprinsă între 35 - 64 de ani au fost cei care au deținut recordul prezenței la votul de duminică, potrivit profilului alegătorilor care s-au prezentat la vot în cel de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale, profil realizat de Institutul Român de Evaluare și Strategie (IRES). Conform datelor IRES, 64,6 la sută din cei care s-au prezentat la vot au fost din regiunea de sud a țării, inclusiv București și Dobrogea. Pe locul al doilea se află Transilvania și Banatul, unde au ieșit la vot 60,6 la sută din cetățeni,în Moldova au ieșit la vot 56,5 la sută de români. În ceea ce privește situația urban - rural, populația s-a prezentat aproximativ în mod egal la vot. Astfel 62,8 la sută din totalul populației din mediul rural s-a prezentat la vot, respectiv 62 la sută din totalul populației din mediul urban și-au exercitat dreptul la vot. Cea mai mare prezență s-a înregistrat în rândul populației cu vârsta între 50 - 64 de ani, respectiv 68,3 la sută din totalul populației cu această vârstă. Pe locul al doilea se situează persoane cu vârsta cuprinsă între 35 - 49 de ani (66,2 la sută din totalul populației cu această vârstă), fiind urmați cei cu vârsta cuprinsă între 18 - 34 de ani (58,1 la sută din totalul populației cu această vârstă) și de cei cu vârsta peste 65 de ani (53,2 la sută din totalul populației cu această vârstă), în ceea ce privește sexul "sudiștii" I 64 de ani alegătorilor, conform datelor IRES au votat mai mulți bărbați decât femei. 67 la sută din populația de sex masculin s-a prezentat la vot,iar din populația de sex feminin 56,9 la sută. La capitolul studii, cei mai mulți alegători au fost cu studii liceale (88,6 la sută din totalul de alegători cu studii liceale), urmați fiind de ce cu studii superioare (76,2 la sută din totalul populației cu studii superioare) și cei cu studii primare sau gimnaziale (42,7 la sută din totalul populației cu aceste studii).