Graiul Sălajului, septembrie 2015 (Anul 26, nr. 5913-5934)

2015-09-16 / nr. 5924

GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro 3 Miercuri -16 septembrie 2015 ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro es Eduard Farcaș Demolarea celor 56 de garaje din cartierul Porolissum va începe săptămâna viitoare, spun oficialitățile municipale. Atât primarul Radu Căpîlnașiu, cât și administratorul public al Primăriei Zalău, Radu Nistorescu, spun că la ora actuală proprietarii garajelor din Porolissum sunt înștiințați de demolare. "La ora actuală reprezentanții primăriei le spun cetățenilor care sunt costurile pentru demolare, se va începe de săptămâna viitoare la modernizarea zonei", a spus Radu Căpîlnașiu, primarul Zalăului. "Săptămâna aceasta vor fi păsuiți proprietarii garajelor pentru a-și putea goli garajele și pentru a fi informați de costurile de demolare", spune Radu Nistorescu. După mult scandal și trecuș politic între taberele politice din Consiliul Local Zalău, proiectul de hotărâre privind modernizarea întregului cartier Porolissum, inclusiv prin demolarea unui număr total de 56 de garaje, a trecut pe 7 septembrie în Consiliul Local cu 15 voturi pentru și 5 împotrivă. Modernizarea cartierului zălăuan Porolissum începe săptămâna viitoare cu demolarea a 56 de garaje Cearta din Consiliul Local s-a încheiat cu sporirea numărului de garaje care se dărâmă La ședința Consiliului Local Zalău din 7 septembrie s-a iscat o adevărată ceartă pe tema demolării garajelor. La ședință au asistat și 18 locuitori ai cartierului Porolissum. Trei dintre ei și-au vărsat amarul pentru pierderea garajelor, iar pentru a fi potoliți din discuțiile în contradictoriu a fost nevoie de intervenția Poliției Locale Zalău. Consilierii locali PSD și ALDE au inițiat chiar un proiect de hotărâre privind revocarea hotărârilor Consiliului Local pentru modernizarea zonei, însă fără succes. Viceprimarul Daniela Coța chiar s-a luat la ceartă cu consilierii locali PNL pe această temă, motivând că modernizarea zonei se poate face și fără demolarea garajelor. în tot acest context, liberalul Adrian Margin a cerut în timpul ședinței demisia viceprimarului Daniela Coța, pe motiv că nu-și îndeplinește atribuțiile legislative pe care le are. Modernizarea cartierului Porolissum va începe, astfel, de săptămâna viitoare, când cele 56 de garaje se vor demola, în locul lor construindu-se locuri de parcare pentru toți cetățenii cartierului și locuri de joacă pentru copii. Inițial, proiectul de modernizare a cartierului Porolissum viza demolarea a doar 24 de garaje, dar municipalitatea a constatat că trebuie să mai demoleze alte 32 de garaje, ca să poată amenaja întreg cartierul, nu doar o parte din acesta. Ca să se scape de garaje și să rămână cu un ban în buzunar, unii locuitori ai cartierului au dat anunțuri pe site-urile de profil și titlul că vând garaj în cartierul Porolissum la preț acceptabil. Evident, nimeni nu s-a înghisuit să le cumpere. Agricultorii care au solicitat ieri adeverințe APIA pentru credite bancare au fost păcăliți .ei Viorel Varga Din 15 septembrie și până în 20 septembrie, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură ar fi trebuit să elibereze adeverințe care să garanteze credite bancare pentru agricultorii din sectorul vegetal. Dar n-a fost să fie așa. Marți dimineața, la sediul APIA Sălaj, vreo șase fermieri așteptau o informație referitoare la eliberarea adeverințelor de creditare. Dar deocamdată aceste acte nu pot fi eliberate, pentru că trebuie finalizat controlul la nivel central. Călin Pemeș, director executiv al APIA Sălaj, explica faptul că de obicei acest tip de control se efectuează noaptea când sistemul este mai puțin aglomerat. Aurel Taloș, unul dintre fermierii prezenți la "porțile" APIA, spunea că anul trecut adeverințele de la APIA au fost eliberate la începutul lunii august. "Am putut să facem lucrările agricole de toamnă la timp și ne-am putut aproviziona și pentru iarnă. N-a trecut nici o săptămână de când Daniel Botănoiu, secretar de stat în Ministerul Agriculturii, spunea: "Avem garanția primită că între 15 și 20 septembrie pot fi eliberate aceste adeverințe pe suprafață. Astfel încât fermierii să aibă acces la creditări, să-și poată achiziționa inputurile de care au nevoie și să-și poată continua activitatea. "Conform prevederilor legale - spune Călin Perneș - pentru ca un fermier să beneficieze de acest act cu care poate să contacteze un credit bancar APIA trebuie să confirme că a fermierul a depus cererea unică de plată pe 2015 și că au fost finalizate controalele administrative la fermierul respectiv, până la data emiterii adeverinței. Cu verificările în teren este o mare problemă, APIA este în întârziere cu o lună". Revenind la adeverința de creditare, pe care o așteaptă nerăbdători toți fermierii, în act este menționată suprafața eligibilă de plată. APIA eliberează o adeverință în 48 de ore de la depunerea cererii. Anul trecut APIA a garantat pe adeverință 90 la sută din SAPS. Deocamdată APIA nu a comunicat nimic oficial. Dacă va garanta un procent de doar 77,08 euro la hectar, fermieri spun că nu au șanse mari să obțină împrumuturi care să le acopere cheltuielile pentru campania de toamnă. Ce va fi vom vedea! Elevii care înjură profesorii vor fi sancționați penal ci Viorel Varga Elevilor furioși care își insultă profesorii li se va putea deschide dosar penal dacă Federația Sindicatelor Libere din învățământ (FSLI) are succes cu inițiativa legislativă propusă luni pentru a se recunoaște prin lege autoritatea publică a personalului didactic atunci când se află la catedră și când își îndeplinește atribuțiile de serviciu. Potrivit lui Eusebiu Lehene, liderul Sindicatelor Libere din învățământ Sălaj, "aceasta ar însemna o protecție a cadrelor didactice în fața elevilor și părinților, pentru a putea fi pedepsite eventualele abuzuri la care este, uneori, supus personalul din învățământ". "Violențele îndreptate împotiva personalului didactic să fie încadrate la ultraj, la fel ca în cazul polițiștilor, în cazul unei infracțiuni împotriva cadrului didactic, urmărirea penală să se efectueze obligatoriu de către procuror, în conformitate cu dispozițiile art. 56, lit . din Legea numărul 135/2010, privind codul de procedură penală cu modificării și completările ulterioare", a explicat Lehene. Conform propunerii FSLI, directorii unităților de învățământ care au aflat de o infracțiune împotriva personalului didactic sunt obligați să sesizeze de îndată organul de urmărire penală și să ia măsuri pentru ca urmele infracțiunii - corpurile delicte și orice alte mijloace de probă - să nu dispară. Procurorul se sesizează din oficiu dacă află că s-a săvârșit o infracțiune împotriva unui cadru didactic și încheie un proces verbal în acest sens. "Modificarea legislativă va fi prinsă în Legea Educației, ori într-una din ordonanțele de urgență care se află deja în Parlament", a spus președintele FSLS. Pe de altă parte, Eusebiu Lehene este de părere că conferirea prin lege a unui asemenea statul cadrelor didactice ar fi un pas înainte în ceea ce privește creșterea calității actului educațional pentru faptul că în spațiul școlar s-ar instaura un climat de ordine și disciplină, condiție absolut necesară pentru atingerea acestui obiectiv", a mai spus Lehene. ■ni iiwMMMii M Hiiiwiii 111") iii 1 iiiiiiw se poate face Pie'ul de 17 Ie, pe lună *a orice oficiu poștal; la factorii poștali; la sediul redacției GRAIUL SĂLAJULUI Șef Departament Redacție: Daniel Munteanu Viorel Varga - agricultură, viața satului, Mihaela Peștean - administrație Andrada Bălăci - educație, sănătate Eduard Farcaș - cultură, societate Cristian Bîrsac - sport Marian Ardelean - tehnoredactare Ionuț Topan - tehnoredactare MARKETInG și PUBLICITATE Anca Milaș - marketing - publicitate; Florica Sas - responsabil marketing și comercial; Maria Jula - contabilitate Zalău. B-dul. Mihai Viteazul nr. 1, corp de legătură D. Cod 450.025 telefon 0260-611.320 fax 0260-612.479 mobil 0742-107.691 e-mail gratulsj@unisys.ro S.C. Graiul Sălajului S.A. CIF: R03247464. 131/656/92. Cont: RO02 RNCB 02140134 20460001 - B.C.R. Zalău, Cont: R064 RTRL RONC RT02 2511 3001 - B.T. Zalău, TreZorerie R023 TRE7 5615069XXX000900;