Graiul Sălajului, septembrie 2015 (Anul 26, nr. 5913-5934)

2015-09-11 / nr. 5921

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Vineri-11 septembrie 2015 1 """...........^ ^ " "■ Pensia medie în Sălaj este de 800 de lei Sălajul are peste 56.000 de pensionari, iar pensia medie în județ este de 806 lei. Ceva mai rău decât sălăjenii stau doar sătmărenii, cu o pensie medie de 750 lei. Pensionarii clujeni, în schimb, au o pensie medie de 941 de lei. Ca o curiozitate, 22 de pensionari din județul Sălaj sunt umiliți cu pensii de... un leu. Cea mai mică valoare a pensiei medii se găsește în județul Giurgiu - 711 de lei, iar pensionarii cel mai bine remunerați se află în București, ei având o pensie medie de 1.122 lei, conform datelor Casei Naționale de Pensii. în România, 93 la sută din pensionari au pensii sub 1.000 de lei. Pentru comparație, putem preciza că în Cehia pensia medie este de 400 de euro, în Polonia de 440 de euro, iar pensionarii din .Ungaria primesc o pensie medie de 332 de euro. Nimeni nu stă însă atât de bine ca pensionarii din Luxemburg, unde pensia medie este de 3.000 de euro pe lună. Conform statisticilor actuale, în prezent județul Sălaj are cu 24 la sută mai mulți pensionari decât angajați. 46.000 de sălăjeni au un loc de muncă... prost plătit Sălajul avea la sfârșitul lunii iulie al acestui an 46.358 de salarați. Din aceștia, 26.253 activează în servicii, 18.763, în industrie și construcții, iar restul de 1.342 în agricultură, sivicultură și pescuit, potrivit datelor de la Institutului Național de Statistică, Direcția Județeană de Statistică Sălaj. Față de luna iulie a anului trecut, luna iulie a lui 2015 arată un efectiv de salariați mai mare cu 1.361 de persoane angajate. A crescut nu doar numărul de angajați, ci și venitul mediu net. Câștigul salariat mediu nominal net, în județul nostru, în luna iulie 2015 comparativ cu luna iulie 2014, a crescut cu 72 de lei. Trend bun pentru Sălaj, care rămâne însă județul în care se câștigă cu 25 la sută sub media veniturilor pe țară.________________ Statistica ne informează că cel mai bine plătite sectoare sunt industria și construcțiile. Aici, câștigul salarial mediu nominal net este de 1.632 de lei pe lună de persoană, în agricultură, sivicultură și pescuit venitul net este de 1.346 de lei, iar în servicii este de 1.316 de lei. Cifrele mici ale nivelului de trai din Sălaj si Andrada Bălăci Populația de 217.000 de locuitori a Sălajului are un nivel de trai nu tocmai grozav, indiferent dacă este comparat cu cel din județele vecine sau cu cel din restul țării. Peste 5.000 de sălăjeni stau "oficial" pe tușă Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Sălaj spune că la sfârșitul lunii august 2015, rata șomajului înregistrat la nivelul județului Sălaj a fost de 4,74 la sută. Numărul total al șomerilor aflați în evidența AJOFM Sălaj este de 5.123, majoritatea dintre ei având nivel de instruire primar, gimnazial și profesional. Datele din Eurobarometru arată că aproximativ 30 la sută dintre tinerii români nu au un loc de muncă. Bineînțeles că rata șomajului enunțată oficial nu reprezintă cifra reală a sălăjenilor care nu sunt angajați, ci doar numărul celor aflați în evidența AJOFM, după criteriile legii. Să spunem numai că Italia are o rată de șomaj de aproximativ 54,3 la sută. Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, peste 30 la sută dintre români au întârzieri la plata facturilor sau a ratelor, față de cei din alte state membre, precum Cehia, unde restanțierii sunt doar în proporție de 5 la sută. Agricultorii afectați de calamități pot face cerere la primării să plătească impozit mai mic ■erAJ, în conformitate cu Ordinul ANAF nr. 2204 din 21 august 2015 privind aprobarea Procedurii de reducere a normei de venit în cazul activitatilor agricole afectate de fenomene meteorologice nefavorabile, persoanele fizice și asocierile fara personalitate juridica pot depune cerere pentru constatarea și evaluarea pagubelor la primăria de care aparțin, informează ing. Valentin Duca, director executiv al Direcției pentru Agricultură Sălaj. Cerere pentru constatarea pagubelor și evaluarea pierderilor produse de calamitățile naturale în cazul culturilor agricole și al efectivelor de animale, se depune de persoana fizica sau asocierea fara personalitate juridica la unitatea administrativ-teritoriala (primăria) pe raza careia sa întâmplat evenimentul, în cel mai scurt timp de la data producerii acestuia, în cazul distrugerii ori vătămării culturilor agricole, plantațiilor ori a rodului viilor, plantațiilor pomicole, de hamei si de arbuști fructiferi, pieirii animalelor, păsărilor și familiilor de albine. în cazul pagubelor care privesc efective de animale, păsări sau familii de albine, la cerere se anexeaza si certificatul sanitar-veterinar eliberat de medicul veterinar de libera practica împuternicit, în care se precizează ca pieirea s-a datorat efectelor produse de evenimentele prevăzute la art. 73 alin. (7) din Legea nr. 571/2003, cu modificările și completările ulterioare. Modelul de cerere se gaseste în cadrul primăriilor. GRAIUL SĂLAJULUI ^ e-mail: graiulsj@unisys.ro Locuri de muncă vacante .er Viorel Varga Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj anunță locurile de muncă vacante la acest sfârșit de săptămână. Din cele 166 de posturi vacante, doar cinci sunt pentru persoane cu studii superioare (economist, inginer mecanic, educator, inginer de căi ferate, drumuri și poduri și contabil)). La polul opus, locurile pentru muncitori necalificați se apropie de 40. în producție și prestări de servicii se caută 10 operatori CNC, 5 sudori, 2 mecanici agricoli, patru șoferi de autocamion. în comerț, cele mai multe posturi vacante (30) sunt pentru agenți de vânzări și 8 pentru lucrător comercial. Cum a venit toamna, în construcții se răresc locurile de muncă vacante. E nevoie de doi zidari, doi dulgheri, doi fierari betoniști și un zidar rosat tencuitor. În turism și alimentație ar avea loc de muncă 10 ospătari, doi barmani și trei bucătari, un rest, locuri de muncă răzlețe, doi confecționeri asamblor, un gestionar depozit, un spălător de vehicule, doi tâmplari, etc. Cei interesați se pot adresa la AJOFM Sălaj, telefon: 0260.612.463 dau 0372.871.075. AJOFM anunță că organizează o nouă bursă a locurilor de muncă la Casa Armatei în Zalău Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj anunță că va organiza ,în 25 septembrie, vineri, o bursă a locurilor de muncă dedicată absolvenților. Bursa locurilor de muncă se va desfășura la Casa Armatei din Zalău, începând cu ora 9.00. Sunt așteptați absolvenții promoției 2015 care doresc să se angajeze. Angajatorii care încadrează absolvenți ai promoției 2015 pe perioadă nedeterminată sunt stimulați prin subvenționarea salariilor acestora pe o perioadă de 12 luni cu sume între 500 de lei (pentru absolvenții ciclului inferior al liceului sau ai școlilor de arte și meserii) 600 de lei (pentru absolvenții de învățământ secundar superior sau învățământ postliceal) și 750 de lei (pentru absolvenții de învățământ superior).