Graiul Sălajului, octombrie 2015 (Anul 26, nr. 5934-5956)

2015-10-23 / nr. 5951

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Vineri-23 octombrie 2015 GRAIUL SĂLAJULUI ^ e-mail: graiulsj@unisys.ro Proiectul ministrului apărării Primarul care refuză arborarea drapelului își pierde mandatul ei S. Terek Deputatul PSD Mircea Dușa, ministru al Apărării, a inițiat un proiect de lege potrivit căruia mandatul unui primar va înceta de drept, înainte de termen, dacă refuză arborarea drapelului național sau purtarea eșarfei tricolore la solemnități, recepții, ceremonii publice și la celebrarea căsătoriilor. Ministrul Apărării a apreciat, în expunerea de motive a proiectului de modificare a legii statutului aleșilor locali, că, în prezent, nearborarea drapelului național și refuzul primarului de a purta eșarfe tricolore sau purtarea unei eșarfe de alt model se sancționează cu amendă între 2.500 și 5.000 lei, dar măsura nu este suficientă. Astfel, proiectul introduce sancțiunea încetării mandatului, dacă primarul refuză arborarea drapelului național, purtarea eșarfei tricolore la solemnități, recepții, ceremonii publice și la celebrarea căsătoriilor. "Existența unor situații în care unele autorități și instituții publice nu au respectat prevederile legale menționate, asumându-și achitarea amenzii prevăzută în lege, demonstrează că măsura incriminatorie nu asigură exigența care să îndrepte comportamentul acestora. Se impune astfel o incriminare corespunzătoare a faptelor, de la măsurile pecuniare, la măsura încetării mandatului aleșilor locali care nu respectă prevederile legale", susține Dușa. Propunerea legislativă a fost depusă la 19 octombrie și se află în consultare publică la Camera Deputaților. Un alt proiect de lege, depus la începutul lui octombrie de un grup de 36 de parlamentari PSD și UNPR, prevede reintroducerea în Codul Penal a pedepselor cu închisoarea de la 1 an la 3 ani pentru infracțiunea de dispreț pentru însemnele naționale, inițiatorii considerând că dezincriminarea acestor fapte poate duce și la omiterea arborării drapelului României. Potrivit proiectului, fapta săvârșită în public prin care se exprimă dispreț pentru însemnele României se va pedepsi cu închisoarea de la 1 an la 3 ani. Fapta săvârșită în public prin care se exprimă dispreț pentru emblemele sau semnele de care se folosesc autoritățile se va pedepsi cu închisoare de la 6 luni la 2 ani. în Sălaj a fost semnalat un singur caz ca cel la care face referire proiectul lui Mircea Dușa, în comuna Sărmășag, în vara anului trecut. Pe fațada exterioara a primăriei conduse de Dombi Attila János (UDMR) lipsea cu desăvârșire stema României, fiind prezenta în schimb stema comunei pe care acesta o gestionează. Pe fațada instituției se putea citi inscripția "Primăria Comunei - Községháza - Sarmaság". Așadar, în românește citeam doar "Primăria Comunei", al cărei nume era trecut numai în limba maghiară. Inscripția "Községháza" este reprezentativă pentru administrațiile maghiare. Lipseau și cele doua steaguri tricolore obligatorii la intrarea în instituție. Era arborat doar unul. în schimb, primarul UDMR-ist avea în birou un drapel în culorile roșu-albverde. Situația evidențiată atunci de ziarul nostru a fost remediată la scurt timp, după intervenția prefectului Ionel Ciunt, care a promis atunci că va veghea să nu mai existe cazuri similare. La începutul lunii septembrie, Ministerul Afacerilor Interne a cerut prefectului de Covasna să verifice respectarea legii și să dispună sancțiuni, după ce veterani de război au susținut că nu au fost lăsați de către reprezentanții Primăriei Sfântu Gheorghe să arboreze drapelul național pe clădirea instituției. Veteranii de război au manifestat în fața primăriei cu prilejul împlinirii a 71 de ani de când orașul a fost eliberat de sub ocupație străină în timpul celui deal doilea război mondial. Potrivit legii statutului aleșilor locali în vigoare, primarii își pierd mandatul în caz de demisie, incompatibilitate, schimbarea domiciliului într-o altă unitate administrativteritorială, condamnarea, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, la o pedeapsă privativă de libertate, punerea sub interdicție judecătorească, pierderea drepturilor electorale, pierderea, prin demisie, a calității de membru al partidului politic sau al organizației minorității naționale pe a cărei listă a fost ales sau prin deces. Mai mulți bani la buget, grație Fiscului Rectificare bugetară în favoarea Agriculturii și în paguba Transporturilor Ministerele Agriculturii, Dezvoltării Regionale, Fondurilor Europene și Finanțelor vor primi cei mai mulți bani la cea de-a doua rectificare bugetară din acest an, iar sumele puse la dispoziția Transporturilor și Energiei vor fi diminuate. Ministerul Agriculturii va primi în plus 769,5 milioane lei, Dezvoltarea Regională 754,4 milioane lei, Fondurile Europene 729,6 milioane lei, Finanțele 584,3 milioane lei, Apărarea 558,1 milioane lei, Educația 271,4 milioane lei, Afaceri Interne 269,2 milioane lei, Justiție 245 milioane lei, Serviciul Român de Informații 140,4 milioane lei, Afacerile Externe 132,8 milioane lei, Ministerul Muncii 80,1 milioane lei, potrivit proiectului de rectificare. Vor fi reduse bugetul Ministerului Transporturilor, cu 1,61 miliarde lei, și cel al Energiei, cu 108,1 milioane lei. Cu toate acestea, vor fi alocate 597,3 milioane lei pentru capitalizarea CFR SA și 55 milioane lei pentru Metrorex. Bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate se majorează atât la venituri, cât și la cheltuieli cu suma de 361,5 milioane lei, printre altele pentru acordarea majorărilor salariale aprobate personalului din unitățile sanitare, în timp ce sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru bugetele locale crește cu 2,46 miliarde lei. Premierul Victor Ponta și liderii coaliției s-au întâlnit miercuri pentru a conveni domeniile care vor beneficia de fonduri suplimentare la rectificarea bugetară. Ponta a anunțat că rectificarea bugetară care va fi aprobată vineri de Guvern într-o ședință specială va fi pozitivă și că România are mai mulți bani încasați la buget, acesta fiind "un merit al ANAF, care a combătut evaziunea fiscală".(A.I.) GRAIUL SĂLAJULUI Șef Departament Redacție: Daniel Munteanu Viorel Varga - agricultură, viața satului, Mihaela Peștean - administrație Marian Ardelean - tehnoredactare Ionuț Topan - tehnoredactare MARKETInG și PUBLICITATE Anca Milaș - marketing - publicitate; Florica Sas - responsabil marketing și comercial; Maria Jula - contabilitate. Zalău, B-dul. Mihai Viteazul nr. 1, corp de legătură D, Cl>d 450.025 telefon 0260-611.320 fax 0260-612.479 mobil 0742-107.691 e-mail gratulsj@unisys.ro S.C. Graiul Sălajului S.A. CIF: R 03247464. 131/656/92. Cont: R002 BNCB 0214 0134 2046 0001 - B.C.R. Zalău, Cont: R064 RTRL RONC RT02 2511 3001 - B.T. Zalău, Trezorerie R023 TREZ 5615069 XXX000900; data cu facturarea din avans a energiei electrice Scandalul facturării în avans se apropie de final. Furnizorii de energie nu vor mai putea modifica facturile după bunul plac. Autoritatea Națională de Reglementare în Energie le-a prezentat noul model unic de factură. Companiile vor fi obligate să îl folosească de la începutul anului viitor. ANRE va impune modul în care vor arăta facturile pentru energie. Autoritatea a conceput o formă simplificată a documentului, față de modelele de acum. Astfel, pe prima pagină apar informații despre furnizorul de energie și despre client. Consumatorii vor primi și date despre prețul kilowatului oră, TVA, totalul de plată la zi și data scadentă. Noul model de factură vine și cu noutăți. Acum, românii vor ști exact cât plătesc pentru ce au consumat și cât se adaugă din cauza taxelor și comisioanelor, în același timp, oamenii vor primi pe factură și o comparație a consumului, cu aceeași perioadă a anului precedent. Modelul a fost aprobat de Comitetul de Reglementare al ANRE. Din 1 martie 2016, toți furnizorii de energie din România vor fi obligați să îl folosească. (S.Terek)