Graiul Sălajului, februarie 2017 (Anul 28, nr. 6269-6288)

2017-02-21 / nr. 6283

ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Fiscul sălăjean și-a prezentat modul de acțiune pe anul acesta . Alina Rad La întâlnirea de vineri de la Prefectură, unde șefii deconcentratelor din județ au prezentat Planul de acțiuni pentru îndeplinirea obiectivelor cuprinse în Programul de guvernare în anul 2017, la nivelul județului, Administrația Județeană a Finanțelor Publice Sălaj a dat câteva detalii în legătură cu obiectivele pe acest an. AJFPS își propune pentru 2017 colectarea și gestionarea eficace și eficienta a impozitelor, taxelor, contribuțiilor sociale și a altor sume datorate bugetului general consolidat, la nivel teritorial, pentru asigurarea resurselor necesare finanțării cheltuielilor publice, creșterea eficacității în combaterea evaziunii fiscale, îmbunătățirea conformării voluntare, creșterea eficienței colectării. Pentru a combate mai eficient evaziunea fiscală. Fiscul și-a propus o colaborare interinstituționala consolidata, în scopul reducerii evaziunii, orientarea capacității de inspecție fiscala într-un procent mult mai mare către contribuabilii și domeniile de activitate cu risc mare de evaziune, intensificarea acțiunilor de inspecție fiscala în scopul realizării numărului de inspecții programate, combaterea fraudei la TVA, utilizarea aplicațiilor informatice dezvoltate la nivel central în vederea efectuării de analize ale rezultatelor acțiunilor de inspecție fiscala inițiate ca urmare a analizei de risc, în scopul îmbunătățirii conformării voluntare, sunt stabilite următoarele direcții generale de acțiune: încurajarea conformării contribuabililor prin canalele cu costuri mici și creșterea calității serviciilor oferite contribuabililor; asigurarea de asistență și îndrumare specializată, pe categorii de contribuabili, îmbunătățirea informării contribuabililor cu privire la drepturile și obligațiile lor în relația cu administrația fiscală. Finanțele își propun să crească și eficienta inspecției fiscale, prin reducerea numărului de inspecții fara decizii de impunere, astfel încât "ponderea impozitelor, taxelor și contribuțiilor pentru care sa modificat baza de impunere în total impozite, taxe și contribuții verificate" sa nu fie sub 80 la sută. Și acțiunile de inspecție fiscală se vor intensifica, în așa fel încât să se realizeze în proporție de 90 la sută ținta stabilită de conducerea ANAF pentru indicatorul "număr inspecții fiscale/inspector activ". în plan apare și îmbunătățirea procedurilor de control privind soluționarea cererilor de rambursare a soldului sumei negative la TVA, prin atingerea unui grad minim de 85 la sută de cereri soluționate la termenele legale (45 zile) a deconturilor negative cu opțiune de rambursare depuse de contribuabili. Când vine vorba de îndeplinirea gradului de realizare a programului de încasări venituri bugetare. Finanțele sălăjene își propun ca gradul de realizare a programului de încasări comunicat de ANAF să fie de 100 la sută. Creșterea gradului de conformare voluntară la plata obligațiilor fiscale este un alt obiectiv pentru 2017. Acesta ar trebui să ajungă la un nivel de 80 la sută, spun finanțiștii sălăjeni. Cât privește eficientizarea activității de încasare/ stingere a arieratelor din executare silită, ponderea încasărilor realizate prin aplicarea acestei măsuri ar trebui să reprezinte, anul acesta, 11 la sută din totalul veniturilor încasate. Marți - 21 februarie 2017 GRAIUL SĂLAJULUI ^ e-mail: graiulsj@unisys.ro Deputatul Lucian Bode a fost audiat ieri la DNA în dosarul finanțării campaniei PDL din 2012 .eu Artur Székely Deputatul sălăjean Lucian Bode a fost audiat ieri la DNA în dosarul privind finanțarea campaniei electorale a PDL din 2012, după ce săptămâna trecută la DNA s-a prezentat fostul ministru al Dezvoltării Elena Udrea și Theodor Paleologu, fost ministru al Culturii. Lucian Bode, fost președinte al PDL Sălaj, acum președintele PNL Sălaj, a postat ieri după audieri un comunicat pe facebook, în care își explică postura de martor în dosar: "Astăzi (ieri n.r.) am fost citat ca martor de către DNA pentru a da declarații într-un dosar ce privește finanțarea campaniilor electorale din 2012. Deși în cei 18 ani de activitate publică nu m-am aflat într-o astfel de postură, menționez că nu am avut nicio rezervă în clarificarea aspectelor ce țin de acest subiect. Pe perioada campaniilor din 2012 m-am aflat în funcția politică de secretar general adjunct al Biroului Politic Național al PDL, funcție care nu a avut responsabilități în ceea ce privește finanțarea campaniei electorale. Țin să precizez că nu am nici un fel de restricții impuse de autorități ca urmare a celor declarate." Potrivit DNA, la nivelul anului 2009, în cadrul PDL ar fi existat o înțelegere între secretarul general Vasile Blaga și vicepreședintele Gheorghe Ștefan, în sensul obținerii de bani pentru partid. Potrivit acestei înțelegeri, Gheorghe Ștefan ar fi determinat persoanele cu putere de decizie de la nivelul ministerelor de resort să numească la conducerea unei companii naționale din domeniul energiei o anumită persoană. Respectiva persoană ar fi fost dispusă să contribuie indirect la finanțarea partidului cu sume de bani, prin atribuirea preferențială a unor contracte de achiziție publică către diverse societăți indicate. Concret, prin încheierea de contracte de către respectiva companie națională prin licitații trucate cu firma deținută de omul de afaceri Berdilă Horațiu Bruno, acesta din urmă ar fi transferat din contractele respective o anumită sumă de bani la partid, reprezentând un procent prestabilit din valoarea contractelor. în paralel, Gheorghe Ștefan i-ar fi promis omului de afaceri că va interveni la directorul companiei, astfel încât firma sa să câștige licitațiile publice organizate, iar în schimb a pretins și a primit un procentaj cuprins între 10 și 25 la sută din valoarea fiecărui contract astfel încheiat, primind pentru sine și pentru PDL suma totală de aproximativ 10.000.000 lei (circa 2.350.000 euro), din care 700.000 euro au ajuns la Vasile Blaga. în 26 octombrie, procurorii Direcției Naționale Anticorupție (DNA) Ploiești au dispus punerea sub sechestru a averii lui Gheorghe Ștefan, cunoscut și ca Pinalty, pentru recuperarea prejudiciului de aproximativ 25 de milioane de lei, în dosarul finanțării ilegale a PDL, în care este urmărit penal și fostul lider liberal Vasile Blaga. în 28 septembrie, procurorii au început urmărirea penală a lui Vasile Blaga, pentru trafic de influență, faptă pe care ar fi comis-o în perioada 2011 - 2012, când era secretar general al PDL, în aceeași zi, Vasile Blaga a anunțat că, în urma acuzațiilor care i-au fost aduse de către DNA Ploiești, își depune demisia din funcția de copreședinte al PNL și șef al campaniei partidului la alegerile parlamentare din 11 decembrie. Mariana Biro, singurul candidat la postul de director al Uzinei Electrice, ocupă oficial postul de la 1 martie .eí Artur Szekely Uzina Electrică, subordonată Primăriei Zalău, are un nou director, în persoana doamnei Biro Mariana, care a ocupat funcția de director interimar în ultimele patru luni. Pe data de 8 februarie, Bizo Mariana a susținut un interviu în fața membrilor Consiliului de Administrație al Uzinei Electrice. Consiliul de Administrație a stabilit o comisie de examinare formată din doi membri, Jurcă Ștefan și Condea Romulus. Data limită de depunere a dosarelor a fost 25 ianuarie, Biro Mariana a fost singurul candidat la acest concurs. Biro Mariana a semnat un contract de muncă valabil din 1 martie, pe o perioadă nedeterminată. Potrivit lui Teodor Bălăjel, viceprimarul Zalăului, în subordinea căruia se află Uzina Electrică, ne-a declarat că Bizo Mariana lucrează din anul 1984 la Uzina Electrică, având o bogată experiență, iar în perioada 2010 - 2016 a ocupat funcțiile de director tehnic și de inginer șef. în Sălaj, Registrul Auto Român a verificat tehnic în trafic, pe parcursul anului trecut, 2.877 de vehicule și a constatat că 3,96 la sută (114) dintre vehiculele controlate prezentau pericol iminent de accident, în special din cauza defecțiunilor majore la sistemul de frânare și la direcție. Una dintre măsurile luate în astfel de situații a fost reținerea certificatului de înmatriculare, care poate fi redobândit numai după efectuarea unei inspecții tehnice la reprezentanțele Registrului Auto Român. Din totalul autovehiculelor oprite, 34,93 la sută au prezentat diferite probleme tehnice sau legate de acte, iar 22,56 la sută au fost respinse pentru că au fost considerate neconforme din punct de vedere al securității rutiere: proasta funcționare a instalației electrice de iluminare și semnalizare, defecțiuni ale sistemului de frânare, starea necorespunzătoare a șasiului, caroseriei sau pneurilor, jocuri anormale în mecanismul de direcție sau în articulațiile punților față și spate. în urma analizei emisiilor poluante, la 12,26 la sută dintre autovehiculele verificate inspectorii RAR au constatat depășirea nivelului maxim admis, în urma controalelor mixte desfășurate în Sălaj de Registrul Auto Român și Poliția Rutieră, pe parcursul anului 2016 au fost aplicate 404 sancțiuni, au fost reținute 38 permise de conducere și 314 de certificate de înmatriculare. Pe parcursul anului trecut, RAR a verificat la nivel de țară nu mai puțin de 76.678 de vehicule în toată țara. Dintre acestea, la jumătate s-a depistat cel puțin o neconformitate tehnică. Din punct de vedere al siguranței rutiere, procentajul de respingere al vehiculelor neconforme a fost 37,42 la sută. Aproape cinci la sută din vehiculele verificate tehnic în trafic prezentau pericol iminent de accidente, având defecțiuni grave la sistemele de frânare și direcție, la punți și fuzete. Directorul general al Registrului Auto Român, George Adrian Dincă, precizează însă că rezultatele controalelor desfășurate în trafic nu reflectă cu acuratețe starea generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte R.A.R. Poliție opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta defecțiuni. (A.Rad) Sălajul are multe rable pe șosele, dar este, totuși, sub media națională ' I ' , I